Ulkoiletteko ihan oikeesti näin kovilla pakkasilla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
asdfasd
Mää olen kotosin pohjosemmasta ja tottunu elämään pakkasessa+viimassa. Eikä toikaan mukula oo turhan herkkä. Vinkuu ulos jokakelissä. Sikäli mä en ymmärrä tätä että ollaan sisällä ja pelätään pakkasia. Ellei oo sellanen syy että pakkanen on pahasta.
Mikä siinä on, ettei ymmärretä, että se pakkanen on ihan todella pahasta meille osalle keuhkosairaista. Tänään vein petivaatteet ulos ja oksensin sitten vessassa hengenahdistuksen vuoksi? Mikä siinä on, ettei ymmärretä, että nämä pakkaset ovat oikeasti todella pahasta osalle. En minä halua huvikseni sisällä kökkiä ja kyllä, se sairaus on syy.
 
Mää olen kotosin pohjosemmasta ja tottunu elämään pakkasessa+viimassa. Eikä toikaan mukula oo turhan herkkä. Vinkuu ulos jokakelissä. Sikäli mä en ymmärrä tätä että ollaan sisällä ja pelätään pakkasia. Ellei oo sellanen syy että pakkanen on pahasta.
Miksi siellä pakkasessa on pakko jokaisen hengailla, jos ei viihdy? Mikä siinä on se ymmärtämisen vaikeus, että kaikki ei tykkää kökkiä siellä pihalla paukkupakkasilla, kun kaikki ei muutenkaan pidä samoista asioista?

Me ulkoillaan sitten kesällä, vaikka olis +40, koska me viihdytään siinä kelissä. Kyllä mä silti ymmärrän, että ne vähän viileämmässä ilmastossa viihtyvät ihmiset on hellepäivinä ainakin sen kuumimman ajan sisällä, eikä mun napaa kaivele vähääkään, vaikka jökittäisivät siellä koko päivänkin. Niinhän mäkin tekisin pakkasilla, jos ei sattuneista syistä olisi pakko mennä pihalle. Ja silloinkin minimoin sen ulkonaolon, kun en kerran tykkää olla.
Kyllä ihmiset muutenkin välttää tekemästä tai tekee mahd. vähän sellaisia asiota, jotka tuntuu epämiellyttäviltä, miksi ulkoilun pitäisi olla poikkeus?
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="iti";23181549]YKSINKERTAISESTI NYKYAJANVANHEMMAT EI VAAN VIITSI ULKOILLA. JA TARHANTÄDIT YHTÄ LAISKOJA. ME OLTIIN ILLALLA 20 min. Ulkona vaikka-22. Paras selitys: lapsen posketjäätyy[/QUOTE]

Samaa mieltä. Nykyvanhemmat on myös aika uusavuttomia, pukeudutaan ite leggareihin ja lasten villahaalareista ei ole tietoakaan...
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="lastenhoitaja";23181634]Samaa mieltä. Nykyvanhemmat on myös aika uusavuttomia, pukeudutaan ite leggareihin ja lasten villahaalareista ei ole tietoakaan...[/QUOTE]

Niin siis ja sit valitetaan et "ku on kylmää". Kunnon tamineet päälle niin varmasti pärjää sen happihyppelyn verran eikä mee muksut rikki.
 
"vieras"
[QUOTE="lastenhoitaja";23181634]Samaa mieltä. Nykyvanhemmat on myös aika uusavuttomia, pukeudutaan ite leggareihin ja lasten villahaalareista ei ole tietoakaan...[/QUOTE]

Näin. Säälittävää kansaa. Ei kehdata laitta toppahousuja päälle! Herranen aika. Aikuinen ihminen ei kehtaa tareta? On noloa pukeutua lämpimästi? Lapsille ei hankita haalaria, kun se on lapsellinen? Voi jeesus mitä nörttikansaa.
 
"Lissu"
[QUOTE="iti";23181549]YKSINKERTAISESTI NYKYAJANVANHEMMAT EI VAAN VIITSI ULKOILLA. JA TARHANTÄDIT YHTÄ LAISKOJA. ME OLTIIN ILLALLA 20 min. Ulkona vaikka-22. Paras selitys: lapsen posketjäätyy[/QUOTE]

Tarhassa on pakko huomioida muutkin kuin se oma kullannuppu. Astmalapset eivät oikeasti välttämättä pysty ulkoilemaan -22 asteessa.
 
en
oikein ymmärrä tätä ulkoilun ihannointia. Liikkua voi muutenkin:) Sitä paitsi kaikki lapsetkaan eivät nauti -25 ilmasta, vaikka muuten tykkäisivätkin ulkoilla. Itsellä pienet muksut ja ajatuskin 20minuutin ulkoilusta kolmesti päivässä on ihan absurdi. Pukemiseen menee enemmän kuin tuo, joten hetken takia en pue lapsia ulos. Ulkona ollaan kun sinne mennään ja tällä viikolla on oltu sisällä. Kerhoiltu ja kyläilty toki.
 
Mikä siinä on, ettei ymmärretä, että se pakkanen on ihan todella pahasta meille osalle keuhkosairaista. Tänään vein petivaatteet ulos ja oksensin sitten vessassa hengenahdistuksen vuoksi? Mikä siinä on, ettei ymmärretä, että nämä pakkaset ovat oikeasti todella pahasta osalle. En minä halua huvikseni sisällä kökkiä ja kyllä, se sairaus on syy.
Ihmisille tuntuu olevan tuokin asia vaikea käsittää. Ihan sama kun kesällä ihmeteltiin, kun kaikki eivät tykkää helteestä, vaikka ko. ihmiset voivat helteillä fyysisesti huonosti.
 
"lastenhoitaja"
Miksi pakkasesta ei saisi valittaa, jos siitä ei pidä? En ymmärrä. Minä itse pidän talvesta -valitan mieluummin tuskahelteillä. Valitus voi olla terapeuttistakin.
Sinänsä mua ei haittaa valitus, mutta se mua kyrpii ettei viedä/ päästetä lapsia ulos kun ei itse voi pukeutua niin että tarkenee. Joku täällä selitti että mitä tuolla ulkona muka tekee kun on niin paljon luntakin.... voi halooo. Tervetuloa katsomaan meille päikkäriin mitä siellä voi tehdä, lapset ei ole talvileluja edes ulkona pyytäneet, pulkat ja lapiot välillä niille annan kumminkin. Niin ja kyllä mukulat tahtoo ulos lumileikkeihin, päiväulkoilu oltiin sisällä ja jo oli iltapäivällä kauhea naukuminen ulos.

Tietysti jos on NIIN PAHA astma ettei voi ulkoilla niin sitten ei voi. Harvalla on niin paha. Meillä on ryhmässä 2 astmalasta ja hyvin pärjäsivät sen 20-30 minuuttii ulkona.
 
no ei olla oltu hirveemmin ulkona 2vuotiaan kanssa. vähän käyty lyhyillä kävelylenkeillä - esim. lähikiskalla tehty Lottorivi tai haettu leipä lähikaupasta.
7 -vuotias ulkoillut aika normaalisti kavereidensa kanssa.
 
"äiti"
En ole kyllä näillä pakkaskeleillä ulkoillut lapsen kanssa lainkaan. Ei minua kiinnosta lähteä tuonne hyytävään kylmyyteen ulkoilemaan. Ulkoilen kun pakkanen lauhtuu. Nyt ollaan oltu sisällä reilu puolitoista viikkoa tai no eskarissa lapset luultavasti ulkoilevat ainakin iltapäivällä.
 
Mä en ulkoile sellasella säällä mikä musta tuntuu epämiellyttävälle, ja kova pakkanen on just yksi niistä. Isommat lapset on olleet ulkona nyt pakkasillakin, ja kuopusta ei saa kirveelläkään ulos kylmällä ilmalla, sais toki mennä jos haluais. Eikä kyllä ulkoilleet päiväkodissakaan koko viime viikkona. Mikä pakko sinne ulos on mennä jos ei halua? Ei ne lapset kuole vaikkei joka päivä ulkona käviskään.
 
"jennuli"
meillä ulkoillaan silloin kun siltä tuntuu! Ei se minusta tee kenestäkään hyvää eikä huonoa äiti kuinka paljon ulkoilee! Ei niitä sulkia hattuun saa vaikka ulkoilisi kolme tuntia -30 asteessa tai jos on viikko tolkulla sisällä niin ei se tee kenestäkään huonia äitiä!
 
"kolmen mamma"
Ja meitä on moneen junaan tämän ketjun perusteella. Lasten päiväkodissa pienten ryhmän pakkasrajana on -15 ja mua ei tuo haittaa lainkaan. Tekevät kaikkea muuta kivaa sitten jos on liiaksi pakkasta. Isommat olivat ulkoilleet 10min viime perjantaina kun pakkasta oli -27. Miettikääpä mammat mikä urakka on pukea päiväkotiryhmällinen lapsia ulos ja riisumisrumba edessä alle vartin päästä. En tuolloin edes olettanut heidän ulkoilevan. Itse vien lapset ulos hetkeksi jos ollaan alle -20 asteessa tai sitten ihan siten miltä lapsesta tuntuu. Missään ei ole sääntöä että on PAKKO MENNÄ ULOS JA JOKA PÄIVÄ jos on kovat pakkaset. Sisälläkin keksii paljon kivaa tekemistä.
 
:/
Meillä ei ole ulkoiltu nyt. Syynä se että miehellä yritetään saada astmalääkitystä kohdilleen eikä voi tuolla ulkona olla. Ja se että lapset on tervehtymään päin ja tuo esikoinen pitäis saada pysymään terveenä kun on menossa operaatioon missä pitää nukuttaa.
 
eipä ulkoilla ei
ei ulkoilla millää kelillä pakosti.vaan jos sattuu huvittamaan. Enkä kestä ihmisiä, joiden kakarat hyppivät päin seiniä jos ei päääse ulos purkamaan energiaa. Yök. tuollaisia juntteja on vaan suomessa. ei muualla edes ole mitään ulkoilukulttuuria. lapset osaavat olla ihan normisti hiljaa ja keskittyä, jos vaan on kasvatus ja järki geeneissä.
 

Yhteistyössä