Ulkoileeko 4-5 -vuotiaasi jo "ihan yksinään"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä asia riippuu täysin lapsen luonteesta ja asuinpaikasta. On eri asia pistää 4v. kerrostalon pihalle, kuin omakotitalon pihalle. Luonteen kanssa sama, rauhallinen lapsi ei lähde seikkailuun, toisin kuin voisi vilkasluonteinen tehdä.

Meidän ihan kohta 5v on silloin tällöin 5-15 min itsekseen ulkona, yleensä silloin tuossa omalla pihalla (rivari) Läheiselle leikkikentälle en päästä yksinään, ei tosin ole pyytänytkään. Tuntuu siltä, että tuo lyhyt aika itsekseen pihalla on pojalle aika tärkeää, kai siitä tulee jotenkin "isompi" olo. Muut ajat ollaan yhdessä pihalla, ja pikkuveli on mukana.

Mun 4v ei todellakaan saa ulkoilla yksin tuossa kerrostalon pihalla tai missään muuallakaan.. Ehkä vuoden päästä voisin harkita niin että itse istun ikkunalla kyttäämässä, mutta se nyt taas on sitten ihan sama jos menen mukaan. Ja varsinkin jos tyttö haluis mut mukaansa, kun ei uskaltais yksin mennä tms. niin musta ois kamalaa laittaa toinen yksin menee. Emmä tiedä, kahden vuoden päästä voin ehkä harkita..

5 v ulkoilee itsekseen omassa ja lähinaapuriin kavereille saa mennä, periaatteessa näköyhteys on, välillä katson ikkunasta. 3½v saa olla yksin tai isoveljen kans omassa pihassa.

Täälläpäin katselen sydän kylmänä, kun lähitalojen lapset juoksevat jo 2v. lähtien yksin ulkona valtavan kaverijengin ympäröimänä. Ihan vieressä on vielä vilkkaasti liikennöity katu sekä syvä ja vuolas puro :/ Mitään ei ole sattunut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Ihan kuin pellossa nuo näyttävät kasvavan ja äänikin on kuin eläinlaumalla. Meidän 4v:llä ei ole mitään asiaa liikkua vielä itsekseen ulkona.

täällä rivitaloyhtiössä on iso piha, ja kyllä nuo ovat keskenään leikkimässä ulkona, toki heitä vahtia pitää mutta säännöt ja seuraukset ovat selvät

Meillä kohta 6v ja 4½ v tytöt on alkaneet nyt ulkoileen tuossa takapihan leikkipuistossa, johon kotoota suora näköyhteys. Haluavat yleensä jäädä pidemmäksi aikaa kun lähden laittaan pikkuveljeä nukkuun. Hyvin on menny, tietä ei mee lähellä tms =) Säännöt ollaan laadittu ja niitä tytöt on mallikkaasti kyllä noudattaneet!

Ulkoilee 5v yksin. Tuossa ihan talon edessä on leikkipuisto johon näkee hyvin ikkunasta. Kavereita on muutama tässä samassa pihapiirissä, muttta yksinkin viihtyy hyvin

4v leikkii omalla takapihalla, mistä EI saa mennä edes sivupihalle jne.Hyvin pysyy kyllä ja on jo viime kesänä annettu mummolan pihalla olla hetkiä itsekseen.
Ja saa mennä (vien tai haetaan aikuisen seurassa ) naapuriin leikkimään lasten kanssa.

Meidän 5v ulkoilee yksin, mutta: asumme ok talossa pienellä rauhallisella maaseutu paikkakunnalla. Tuolla takapihalla leikkii. Jos asuisimme kerrostalossa ja kaupungissa, ei ulkoilisi yksin ennen kouluikää lainkaan.

Itse olen aikanaan ollut 6 v:nä vastuussa 2 ja 3 v sisaruksista. Ja heitä on ollut pidettävä mukana pitkin kyliä. Joten kyllä omat lapset ovat jo 4/5 v:nä ulkoilleet omassa pihassa yksin, jo 3 v:näkin jonkin verran.

4,5v tyttö ulkoilee yksin, yleensä ajaa pihassa rinkiä pyörällä. Ei saa mennä sellaisiin paikkoihin mihin en sisältä näe. Ja omakotitalo ja valtatie vieressä, mutta kyllä voi jo sen verran luottaa ettei tielle lähde.

Yhteistyössä