Uinti. Osaako lapsesi uida, panostatteko uimataitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki oppineet uimaan siinä 5-6vuotiaana. Ja ketään ei ole käytetty uimakouluissa. Täällä sellasia edes ole. Itse olen opettanu sen mitä osaan,eli veteen ja polskimaan.

Mä uskon kyllä, että kouluikä on tietynlainen raja helpolle uimataidon oppimiselle. Tosin näitä opeteltavia taitoja tuntuu olevan vähän liiankin kanssa. Meidän 7v osaa uida, mutta luisteleminen on hankalaa ja on jo saanut kavereiltaa kommenttia, kun ei osaa. Mä en tykkää luistella, mutta ollaan nyt muutaman kerran käyty ja vielä pitäisi harjoitella. Laskettelukin on jäänyt vähiin viime talvena, kun innostuttiin uimisesta. Vapaa-aikaa kun on rajallisesti. Eli sitäkään ei poika juuri osaa. Kauhean tavoitteellista tämä harrastaminen :D

Me asutaan meren rannalla, joten uimataito ON oltava.
Joten suoraan sanoen olen hieman "taivutellut" lapsia uimaseuraan, jossa käyvät kerran viikossa.
7v suht uida, isoon altaaseen siirtoa mietitään (palelee ja toisaalta arastelee), 10v ui kun hai,
lopettaa seuran nyt keväällä yhteisellä päätöksellä.

[QUOTE="vieras";25404398]Sitä se panostus juuri on vesiaikaa, vesiaikaa ja vesiaikaa. Ei pakkoa ja tekniikkaa, vaan leikkiä ja iloa. Siitä se lähtee vahingossa. Meillä vauvauimarit on oppinut uimataidon tosi aikaisin. Se on varmaan tehnyt heistä vahdittavia rannalla, koska mitään vesipelkoa ei ole. (eipä noilla ole mitään muutakaan pelkoa, pää edellä paikkaan ku paikkaan...) Mutta toisaalta jos se suojais hukkumiselta.[/QUOTE]

Meidän taas ei käynyt vauvauinnissa, eikä muutenkaan uimahallissa kuin vasta vajaa 4v. 4-vuotiaana oppi uimaan, 5v ui jo 25m altaan edestakaisin.

Alle kouluikäiselle riittää vesileikit ja pystyssä pysyminen rantavedessä, mutta 6v kannattaa jo opettaa uimisen alkeita. Toiset oppii nopeammin, toiset hitaammin. Uimaopettaja-kaveri sanoi että ne jotka ovat reippaita sukeltamaan, oppivat yleensä hitaammin sen uimisen, koska eivät välitä onko kasvot vedessä vai pinnalla, mutta iältään silti yleensä nuorempina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;25404533:
No juu, OLISI hyvä osata uida, sitä mieltä minäkin olen. Mutta kun ei vaan vielä osaa. Toisaalta olen sitä mieltä, että voisi katsoa vielä ensin kesän, on nyt vasta 7v. täyttänyt. Mutta ehkä pitää sinne kesän uimakouluun hankkiutua ajoissa. Uimaseuran kouluun mielestäni sen jälkeen, jos tarvis.

Lähinnä haen vinkkejä, että miten lapsen kanssa voisi itse harjoitella? Ja mulla henk.koht. tosiaan allergia rajoittaa uimahallissa uimista, eli valitettavasti ei säännöllistä toistoa pääse syntymään. Lapsi mielellään ui, kellukkeilla esim. mutta ei millään laita päätä veden alle.

Aran lapsen kanssa altaaseen menokin on jo saavutus. Yleensä vanhemmat tekee sen virheen, että haluavat liian pian tuloksia ja liian pian yritystä ja "oikeita" harjoituksia.

Kun sinne veteen pitää vain mennä, puhaltaa veteen kuplia, kuljettaa vaikka pingispalloa puhaltaen pinnalla, nauttia, kokeilla, katsoa veden pohjalla olevaa rengasta lasien kanssa, voi puhaltaa ja nähdä kuplia. Voi kellua vanhemman pitäessä kiinni. Uima-apuja en suosittele koskaan, mutta uimalauta auttaa hyvään liukuasentoon. Samoin se pitkä lötköpötköapu on ergonomisesti oikeanlainen apu ja suht monipuolinen.

Aikaa ja paljon sinne veteen. Ja iloa. Ei pakkoa ja paineita.

Vanhemman auktoriteetti ei monesti riitä, vieras ihminen osaa ohjata lasta paremmin, koska lapsi ei oikein kehtaa olla yrittämättä. Ja lapsi osaa käyttää juuri ne oikeat tekniikat hyväkseen vanhempansa kanssa, jotta hän välttyisi koko uinnilta. Mallioppiminen ryhmän myötä on myös iso osa uimakoulujen tehokkuutta.

Mä koen tämän uimataidon opetuksen yhtä tärkeänä kuin luistelun,hiihdon,laskettelun,pyöräilyn opettamisen. Näistä viimemmäksi mainituista haluan jokaiselle lapselle opettaa kaikki ja antaa sen mahdollisuuden siihen että saavat kokeilla ja harjoitella urheilua. Ja olen omasta ajasta ''uhrannu'' hirveesti siihen että kuskaan ja kuljetan ja opetan. Ihan siksi,että lasten isä ei ole saanu harrastaa mitään. Hyvä että pyöräilyä on saanu kokeilla...kaikki on turhaa. Kaikki on töistä pois.

Mulle lasten uimataito on tosi tärkeä, eli lapset ovat käyneet säännöllisesti uimakouluissa kehittämässä taitoja, uimakoulun jälkeen on jatkettu vesiralliin, ja 2 vanhinta 14 v ja 9 v ovat uineet kilpaa - tai esikoinen jo harrastuksen lopetti ja keskimminen aloitti. Kuopus nyt 7 v on ensimmäisessä vesiralliryhmässään, jaksaa uida ainakin 100 metriä yhtä jaksoisesti.

Alkaa olla aika huoleton olo uimarannallakin :)

Meillä koulussa kyllä muuten uidaan enemmän, kuin nuo jonkun luettelemat määrät ovat. Uintikertoja taisi yhteensä kuusi, eivätkä nämä olleet mitään tuplatunteja. Ja kyllä sielläkin osa oppi uimaan ja pääsi lastenaltaasta syvään altaaseen, missä osa lapsista oli alusta lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;25404533:
Lähinnä haen vinkkejä, että miten lapsen kanssa voisi itse harjoitella? Ja mulla henk.koht. tosiaan allergia rajoittaa uimahallissa uimista, eli valitettavasti ei säännöllistä toistoa pääse syntymään. Lapsi mielellään ui, kellukkeilla esim. mutta ei millään laita päätä veden alle.
No uimaan halliin jonkun toisen aikuisen kanssa. Isä, isovanhempi, kummi, tms?

Meillä tuli kesän lopuksi läpimurto sukelluslasien kanssa. Inhoaa vettä silmissä tai nenässä ja pelkät uimalasit eivät toimineet. Yllytin (rahasta) 5veetä menemään kyykkyyn uppeluksiin yhdessä mun kanssani sukelluslasit päässä ja yllätyksekseni se oli se juttu... Sukelteli esineitä pohjasta sen jälkeen suvereenisti :) Olen ollut yllättävän kärsivällinen ja välillä lupaillut pojalle puoli maailmaa, jos yliittää jotain pelkojaan. Nämä nenän kastamiset ovat juuri olleet niitä ja kelluminen selällään vanhempien tukemana.

Meidän ekaluokkalainen on kuin kala vedessä :) - ui siis hyvin, ja on innostunut uimisesta. Oppi uimaan joskus 4- vuotiaana, siitä lähtien olemme kehitelleet taitoa ja viime kesänä osallistui uimakouluun, tänä kesänä menee myös. Uimakerhoon olisi myös osallistunut mutta koska ko. ryhmä ei saanut rahallista tukea kunnalta, kerho jäi tältä vuodelta perustamatta.

Keskimmäinen (lähes viisivuotias) osaa uida jonkin verran. Nuorimmainen (kaksivuotias) viihtyy vedessä hyvin :). Pidän uintitaitoa todella tärkeänä, meillä se korostuu koska asumme järven lähistöllä.

3 v osaa uida selkäkellukkeilla tosi hyvin, mutta ei vielä yhtään ilman. 2 v osaa pienen matkan uida käsikellukkeilla, mutta pitää olla kyllä vieressä siis. Molemmat tykkäävät tosi paljon vesitouhuista ja uimahallista. Mitään ei olla vielä varsinaisesti opetettu, vain pulikoitu kesäloma mökilllä ja pari kertaa kuussa uimahallissa tänä syksynä.

Minusta ihan ehdoton taito ja varmasti menevät uimakouluun. Meillä on rantamökki, joten pakko on lasten oppia varhain uimaan. Sitä ei ehkä aikuinen tajua, että uimataidoton menee heti pohjaan kuin kivi!! Ei siis vain osaa polskia pinnalla. Se ei tule hetkessä luonnostaan sitten yhtään mitenkään, jos sitä ei osaa.

5v osaa uida syvässä altaassa noin 5 metriä, innokas sukeltelija ja rohkea vedessä. On menossa uimakouluun keväällä.
Vajaa 4v on myös innokas sukeltaja, rohkea ja osaa uida sukelluksissa useamman metrin, mutta vielä ei voimat riitä pysymään veden pinnalla uiden ilman kellukkeita. Uimahallit noin 30km päässä, joten käymme noin kerran kuussa siellä. Pienempinä olivat vauva/perheuinnissa1krt/vk. Olisi ihana jos uimahalli olisi lähempänä.

Juu, uimataitoon ollaan panostettu. Lapsi oli parissa uimakoulussa alle kouluikäisenä. Oppi myös uimaan alle kouluikäisenä. On ollut aina vesipeto. Ja nykyisin kun omistaa mökin järvellä ja veneileekin usein, niin on hyvä että panostettiin.
Iso osa luokastaan ei osannut vielä kolmannellakaan uida, sitä ihmettelin...

mies on syntyjään järven rannalta, siis aunut lapsuutensa ja oppinut näin ollen pienenä uimaan (itse olen vaara-asukki ja en osaa uida kunnolla mutta osaan kuitenkin) mies on käynyt esikoisen kanssa 3v asti uimahallissa säänällisesti ja muksu ui kuulema nyt täydellisesti (4v) ei ole ikinä pelännyt vettä koska vauvasta asti käytetty järvessä uimassa.
juniorin kanssa sama homma, ei osaa pelätä vettä koska pienestä asti käynyt järvessä. vuoden päästä viimestään pääsee isänsä ja veljensä mukaan uimahalliin kunhan päästään vaipoista kokonaan pois.

Yhteistyössä