Uinti. Osaako lapsesi uida, panostatteko uimataitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on onneks uimahalli naapurikorttelissa ja mahdollisuus uimaseuran uimakouluun. Onneksemme lapset on mahtuneet aina ryhmiin. Kesäuimakoulussa käy lapsista se, joka ei halua uintia harrastaa.

Siskon lapsista kukaan ei osaa uida. Ei edes nelosluokkalainen ja se on heidän mielestä ihan ok. Onko teidän mielestä vai olenko tarkka tai jotain...

8 v osaa uida, 6 v jotenkuten.

Ei olla panostettu sen kummemmin - ei uimakouluja tms, ollaan vaan käyty kesällä rannalla ja maauimalassa, ja joskus talvisin kylpylässä ja uimahallissa.

Uimataitoa pidän tärkeänä, mutta se on vain yksi juttu monien tärkeiden asioiden joukossa.

Kaksi lapsistamme ei osallistu uimaopetukseen, jos se tapahtuu kloorilla puhdistettavassa hallissa. Heillä kloori aiheuttaaa voimakkaan pahoinvoinnin, päänsäryn ja pahimmillaan pyörtymisen.

Minulle on ollut melkoinen pakkomielle opettaa heidät sitten kesällä järvivesissä uimaan, meillä päin kun otsonityyppisesti puhdistuvia halleja ei ole ihan heti vieressä. Mutta pakkohan se on ollut opettaa, uimataito on halpa henkivakuutus tässä maassa. Liikunnanmaikkaa olen konsultoinnut ja yrittänyt pitää lapset ikäluokkanssa vaatimustason mukaisesti uimataitoisina.

Meidän eskarilainen on käynyt kaksi uimakoulua ja jostain kumman syystä pystyi joten kuten räpeltämään viimeksi sen vaaditut kymmenen metriä. Mutta mun mielestäni ei kyllä osaa uida pätkääkään. Sukeltaa sujuvasti ja ui pinnan alla, mutta heti kun pitäisi nostaa pää pinnan yläpuolelle, niin homma tyssää siihen.

Käyn hänen kanssa hävyttömän vähän uimassa, joten omassa aktiivisuudessa on kyllä parantamisen varaa. Pidän uimataitoa hirveän tärkeänä taitona, etenkin kun asutaan rannikolla.

5-v ui jo niin, että ui isossa altaassa uimakoulussa. Samoin 6-v. 8-v jätti uinnin, koska se meni liian vakavaksi reenaamiseksi. Piti jo uida, uida ja uida ees taas ja hioa tekniikkaa. Plaah. 10-v suoritti maisteritutkinnon ja aikoo ensi kesänä kokeilla primusmaisterin.

Olen liikunnanopettaja ja pidän uimataitoa erittäin tärkeänä taitona. Mielestäni lapsen pitäisi osata uida ekaluokalla. "Isona" oppiminen on noloa ja vaikeaa.

Meidän tyttö 3v 3kk oppi eilen uimaan. Hän on koko syksyn käynyt isin kanssa "uimakoulussa" ja viimeksi oli alkanut uimaan. Olemme tosi iloisia ja yllättyneitä varhaisesta oppimisesta, vaikka olemmekin uimataitoon panostaneet.

[QUOTE="vieras";25404290]Olen liikunnanopettaja ja pidän uimataitoa erittäin tärkeänä taitona. Mielestäni lapsen pitäisi osata uida ekaluokalla. "Isona" oppiminen on noloa ja vaikeaa.[/QUOTE]

Toivottavasti sä et liikunnanopettajan välitä tällaista viestiä oppilaillesi, että asioiden oppimisiin olisi jotain takarajoja. Tai että isompana oppiminen olisi noloa. Sellaisista liikunnanopettajista niitä traumoja liikuntaa kohtaan syntyy...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25404290]5-v ui jo niin, että ui isossa altaassa uimakoulussa. Samoin 6-v. 8-v jätti uinnin, koska se meni liian vakavaksi reenaamiseksi. Piti jo uida, uida ja uida ees taas ja hioa tekniikkaa. Plaah. 10-v suoritti maisteritutkinnon ja aikoo ensi kesänä kokeilla primusmaisterin.

Olen liikunnanopettaja ja pidän uimataitoa erittäin tärkeänä taitona. Mielestäni lapsen pitäisi osata uida ekaluokalla. "Isona" oppiminen on noloa ja vaikeaa.[/QUOTE]

:( Kauheeta jos opettajan asenne on, että isona oppiminen on noloa! Mitä sitten tehdään, jos on jo ekaluokkalainen eikä osaa uida? Uimakouluun ei siis ensi kesänä enää kehtaa mennä, niinkö?

Et varmaan ihan noin jyrkästi tätä tarkoittanut, mutta vielä uimataidottoman ekaluokkalaisen äitinä tuntuu ikävältä. Minunkin mielestäni uimataito on tärkeä. Itse olen oppinut uimaan ihan ilman uimakouluja ja pidän uimisesta. Uimahallissa en vain pysty allergian vuoksi usein käymään. Lapsi on käynyt koulun "uimakoulun", mutta sen oppi ei vielä riitä. Uimakoulut ehtivät tulla täyteen ennen kuin ehdittiin ilmoittautua. <mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä.

[QUOTE="Tiinuliini";25404362]Meidän tyttö 3v 3kk oppi eilen uimaan. Hän on koko syksyn käynyt isin kanssa "uimakoulussa" ja viimeksi oli alkanut uimaan. Olemme tosi iloisia ja yllättyneitä varhaisesta oppimisesta, vaikka olemmekin uimataitoon panostaneet.[/QUOTE]

Sitä se panostus juuri on vesiaikaa, vesiaikaa ja vesiaikaa. Ei pakkoa ja tekniikkaa, vaan leikkiä ja iloa. Siitä se lähtee vahingossa. Meillä vauvauimarit on oppinut uimataidon tosi aikaisin. Se on varmaan tehnyt heistä vahdittavia rannalla, koska mitään vesipelkoa ei ole. (eipä noilla ole mitään muutakaan pelkoa, pää edellä paikkaan ku paikkaan...) Mutta toisaalta jos se suojais hukkumiselta.

Toivottavasti sä et liikunnanopettajan välitä tällaista viestiä oppilaillesi, että asioiden oppimisiin olisi jotain takarajoja. Tai että isompana oppiminen olisi noloa. Sellaisista liikunnanopettajista niitä traumoja liikuntaa kohtaan syntyy...

Juu en. Ei pelkoa arvon siskot. =) En ikinä välitä lapsille tätä viestiä. Te ette ole lapsia ja mielipiteeni omalla kokemuksellani on tämä, että koululaisen olisi hyvä osata uida. Ja se on vanhempien vastuulla se.

Kokemus on vaan semmoinen, että kun lapsi on noin 9-v ja enemmän, eikä vieläkään osaa uida, ei hän oikein enää kehtaa sitä tunnustaa, saati harjoitella. Poikkeuksia toki on.

[QUOTE="vieras";25404416]
Kokemus on vaan semmoinen, että kun lapsi on noin 9-v ja enemmän, eikä vieläkään osaa uida, ei hän oikein enää kehtaa sitä tunnustaa, saati harjoitella. Poikkeuksia toki on.[/QUOTE]
Varmaan olet ihan oikeassa.

Ei se pelkästään uintiin päde. Kyllä yli 7 v lasta varmaan sekin hävettää, jos hän ei osaa ajaa pyörällä ilman apupyöriä, tai luistella ollenkaan, tms. Kun "kaikki muut" eli suurin osa ikäluokasta jo osaa.

[QUOTE="vieras";25404416]Juu en. Ei pelkoa arvon siskot. =) En ikinä välitä lapsille tätä viestiä. Te ette ole lapsia ja mielipiteeni omalla kokemuksellani on tämä, että koululaisen olisi hyvä osata uida. Ja se on vanhempien vastuulla se.

Kokemus on vaan semmoinen, että kun lapsi on noin 9-v ja enemmän, eikä vieläkään osaa uida, ei hän oikein enää kehtaa sitä tunnustaa, saati harjoitella. Poikkeuksia toki on.[/QUOTE]

Niin, niitä hyviä vinkkejä? Jos alkaa jo olla lähellä tuota ikää ja vesi ehkä jopa pelottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;25404370:
:( Kauheeta jos opettajan asenne on, että isona oppiminen on noloa! Mitä sitten tehdään, jos on jo ekaluokkalainen eikä osaa uida? Uimakouluun ei siis ensi kesänä enää kehtaa mennä, niinkö?

Et varmaan ihan noin jyrkästi tätä tarkoittanut, mutta vielä uimataidottoman ekaluokkalaisen äitinä tuntuu ikävältä. Minunkin mielestäni uimataito on tärkeä. Itse olen oppinut uimaan ihan ilman uimakouluja ja pidän uimisesta. Uimahallissa en vain pysty allergian vuoksi usein käymään. Lapsi on käynyt koulun "uimakoulun", mutta sen oppi ei vielä riitä. Uimakoulut ehtivät tulla täyteen ennen kuin ehdittiin ilmoittautua. <mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä.

Minusta se on hyvä suuntaa-antava tieto vanhemmille. että kouluikäisen olis hyvä jo osata.

Koulun "uimakoulu" ei riitä. Ei millään. Esim. kakkosilla on nyt 4 tuntia uinti syksyllä ja 4 keväällä. Ne on kaksoistunteja, eli käytännön vesiaika per lukukausi on todella lyhyt. (riisumiset, saunomiset yms. järjestäytymiset) Ja kun tasoerot on suuret, niin tasokkaan uimaopetuksen järjestäminen kouluajan puitteissa on käytännössä mahdotonta. Oikeasti.

Oletko harkinnut uimaseuran uimakouluja. Toimivat ikäänkuin harrastuksena, kerran viikossa. Samoin joillain paikkakunnilla järjestetään viikonloppuisin toteutettavia uimakouluja. Kesäuimakoulut on ikävä kyllä aina suosittuja eli täysiä, mutta hyvissä ajoin ilmottautumalla on jo vahvoilla.

Me olemme asuinpaikan suhteen hyvin hankalassa tilanteessa, että paikkakunnan lapsille ei ole muuta kuin kesäuimakouluja. Naapurikunnat rajoittavat osallistujat omiin mukuloihin. Tavoitteena on tämän kevään aikana saada se 10-15 metrin uimataito kuntoon, jotta voisi osallistua ehkä ensi talvena seuraavaan tason uimakouluun (7v-10v). 5v oppi nimittäin kesällä vihdoin sukeltamaan ja uimaan pienen matkan vaikka on ollut hirvittävän arka veden suhteen. Joten ei ehkä ole tarvetta noihin ekoihin uimakouluihin ollenkaan. En kyllä tiedä, ottavatko 6veen tuohon uimaryhmään vielä mukaan.

[QUOTE="vieras";25404456]Minusta se on hyvä suuntaa-antava tieto vanhemmille. että kouluikäisen olis hyvä jo osata.

Koulun "uimakoulu" ei riitä. Ei millään. Esim. kakkosilla on nyt 4 tuntia uinti syksyllä ja 4 keväällä. Ne on kaksoistunteja, eli käytännön vesiaika per lukukausi on todella lyhyt. (riisumiset, saunomiset yms. järjestäytymiset) Ja kun tasoerot on suuret, niin tasokkaan uimaopetuksen järjestäminen kouluajan puitteissa on käytännössä mahdotonta. Oikeasti.

Oletko harkinnut uimaseuran uimakouluja. Toimivat ikäänkuin harrastuksena, kerran viikossa. Samoin joillain paikkakunnilla järjestetään viikonloppuisin toteutettavia uimakouluja. Kesäuimakoulut on ikävä kyllä aina suosittuja eli täysiä, mutta hyvissä ajoin ilmottautumalla on jo vahvoilla.[/QUOTE]

No juu, OLISI hyvä osata uida, sitä mieltä minäkin olen. Mutta kun ei vaan vielä osaa. Toisaalta olen sitä mieltä, että voisi katsoa vielä ensin kesän, on nyt vasta 7v. täyttänyt. Mutta ehkä pitää sinne kesän uimakouluun hankkiutua ajoissa. Uimaseuran kouluun mielestäni sen jälkeen, jos tarvis.

Lähinnä haen vinkkejä, että miten lapsen kanssa voisi itse harjoitella? Ja mulla henk.koht. tosiaan allergia rajoittaa uimahallissa uimista, eli valitettavasti ei säännöllistä toistoa pääse syntymään. Lapsi mielellään ui, kellukkeilla esim. mutta ei millään laita päätä veden alle.

Just pistin satasen uintimaksuun eli halliin menee ryhmään harjoittelemaan. Pidän tärkeänä osata uida ja varsinkin kun on järvi vieressä. Lapsi 5-vuotias kehittyy huimaa kyytiä tuolla ryhmässä :)

Meidän seitsemänvuotias osaa uida.
Kolmivuotias ei vielä, mut kellukkeilla kyllä harjoittelee innoissaan.
Molemmat ovat kyllä erityisen petoja sukeltamaan :whistle:

Ei me silleen "panosteta" uimataitoon, mut vauvauinneista saakka ollaan kyllä uimassa käyty ihan siks, että lapset olisivat sinut vesielementin kanssa =) Ja on tuo esikoinen pari semmosta viikon uimakouluakin uiskennellut.

Viimeksi muokattu:
Meidän 4v oppi kesällä uimaan niillä pehmeillä puhallettavilla käsikellukkeilla. Hyvin menee, mut ilman ei vielä pysy pinnalla. Nauttii kaikenlaisesta vesiaktiviteetistä..

En ymmärrä, kun olen ystäviä pyytänyt mukaan uimaan, rannalle tai uimahalliin, kylpylään (meillä on Eden vieressä) niin he eivät lähde lasten kanssa. "en mä, kun en ole mikään uimari".. Mun mielestä se on ihan typerä ajatus. Eihän siellä lasten kanssa ehdi uimaan kuitenkaan. Mukavaa räpiköintiä siellä harrastetaan. Harva pieni lapsi ei nauti vedestä, mutta isompana sitä oppii pelkäämään, jos ei ole pienestä asti saanut siihen tutustua.

Osaavat uida 5v ja 7v. Siinä 4-5v iässä oppivat. Sen verran ollaan panostettu, että vapaa-ajalla uidaan usein. Ei varsinaisesti harrasteta, mutta aikaa vietetään uima-altaalla tai muuten veden äärellä. Siksi molemmat ovat käyneet uimakoulun 4-5 vuotiaina ja ollaan itsekin vähän opetettu. Mulla on turvallisempi olo, kun osaavat uida, vaikka niitä vieläkin on pidettävä silmällä, jos vesi on lähellä.

Ei ole lapsia. Itse opin uimaan 6-vuotiaana kesällä. Oltiin käyty monesti järvessä uintia treenaamassa ja käsipohjaanuitu ja sitten se vaan yhtäkkiä tuli se uimataito. Koiraa osaan uida hyvin. Sammakkoa osaan myös, mutta en osaa niitä sammakon jalkoja. En ole nopeimmasta päästä ollut koulussa uinnissa, mutta minulle riittää se, että osaan uida ja olen päässyt isojen altaaseen sopivassa iässä. Pienten altaassa olo alkoi olla noloa ala-asteen loppupuoliskolla. Ikinä en ole siis uimakoulussa käynyt, mutta ne kaverini jotka ovat käyneet, niin ovat kieltämättä parempia, nopeampia ja rohkeampia uijia ja altaaseen hyppijiä kuin minä. :)

Yhteistyössä