uimaan oppineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simpukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhempi poika oli heti 5 vuotiaana uimakoulussa, toinen kurssi 6 vuotiaana. Ei oppinut kun vasta 7 vuotiaana mökillä uimaan niin että 10 metriä meni. Kehitys oli vaan semmoista, ei mitään ihmettä. Nuorempi kohta 5 ja opettelee kovasti uimaan mökillä.

Meillä nyt vajaa kolme osas keväällä uida, käytiin säännöllisesti uimahallissa. En kuitenkaan usko että taito oli pysyvä kun nyt kesällä ei ui altaissa kun on "niin kylmää" vettä. Mutta taas syksyllä mennään halliin ja lämpimään veteen harjoittelee.

meillä kaks vanhinta oppi 6v , kolmas oppi 5v .. ja pikku neiti 2,5v jonkin verran.Nuorin ei kyllä matkoja ui vielä, mutta sukeltelee ja hyppii ja pientä matkaa räpistelee....

Meillä esikoinen kävi ekan uimakoulun 4v:nä, mutta oli aika arka vielä silloin, mutta 5v:nä kävi toisen ja oli jo paljon rohkeampi. Nyt vajaa 6:nä osaa sukeltaa ja ui kellukkeiden kanssa. Toivottavasti oppisi uimaan ennen kouluun menoa. 3v: ui kellukkeiden kanssa, hyppii altaaseen ja on tosi rohkea vedessä, mutta ilman kellukkeita ei vielä pärjää, mutta yksin haluaa ja uikin kellukkeiden kanssa.

Mitenkäs te käytännössä opetatte lapsenne uimaan, jos ette vie uimakouluun?
Mä olen itse tosi huono uimaan ja mulle on jäänyt traumat ala-asteelta kun oli pakko mennä uimahallissa syvään veteen ja uida se tietty matka. En os millään jaksanu ja painuin veden alle monta kertaa. Se "opettaja" huuteli vaan reunalta et ui ui. Eli en vie lapsia ite uimahalliin kun itse pelkään.
Pelkään myös vähän lasten puolesta uimakoulua jos meno on samanlaista?

Meillä päin varsinaiseen uimakouluun pääsee vasta kouluun menevät. Omat muksut ovat kaikki käyneet vauva-/perheuinnissa, joten sieltä ovat saaneet kimmokkeen vesileikkeihin ja uimiseen. Eivät toki vielä osaa kriteereiden mukaan uida mutta hyvin pärjäävät vedessä kellukkeiden kera, esikoinen - 6-v.- ilmankin.

Alkuperäinen kirjoittaja pelkuri:
Mitenkäs te käytännössä opetatte lapsenne uimaan, jos ette vie uimakouluun?
Mä olen itse tosi huono uimaan ja mulle on jäänyt traumat ala-asteelta kun oli pakko mennä uimahallissa syvään veteen ja uida se tietty matka. En os millään jaksanu ja painuin veden alle monta kertaa. Se "opettaja" huuteli vaan reunalta et ui ui. Eli en vie lapsia ite uimahalliin kun itse pelkään.
Pelkään myös vähän lasten puolesta uimakoulua jos meno on samanlaista?

Mä olen vienyt uimakouluun juuri tuosta syystä että itse olen suht kehno uimari, vaikka tykkäänkin uimisesta. Lapsi malttaa keskittyä opetteluun ihan toisella lailla ryhmässä vieraan opettajan kanssa kuin vanhempien kanssa. Meillä on tosi hienoja kokemuksia uimakoulusta, meni ekan kerran 5-vuotiaana ja toisen kerran jatkouimakouluun 6-vuotiaana. Nuo molemmat oli sellaisia pienten lasten alkeisuimakouluja. Ei ole jäänyt lapselle traumoja (toisin kuin mulle) uimaopetuksesta, vaan rakastaa uimista! Jatkamme uimakoulussa luultavasti syksyllä.

2-3-vuotias uimari vauvauinnissakin käyneistä on poikkeus, tyttäreni kävi nappaulauinnissa 3,5-vuotiaaksi ja ryhmässä vain yksi ainoa lapsi alkoi uida 3-vuotiaan.
noin pienellä uimassa täytyy käydä useammin kuin kerran viikossa, jotta voisi oppia uimaan.
oma 5-vuotiaani oli ensimmäisen kerran 5 kerran uimakoulussa 4-vuotiaana ja nyt osaa uida muutaman metrin.

Nyt esikoinen oli toukokuussa uimakoulussa, menee syksyllä eskariin. Oppi siellä alkeet eli sen 10m uintia.
Elokuussa pääsee jatkouimakouluun.

Ennen uimakoulua osasi sukeltaa hyvin ja uida kellukkeiden kanssa.
Pikkuveli, nyt 4,5v sukeltelee hyvin ja ui kellukkeiden kanssa sekä tekee vedenalla kuperkeikkoja. Mutta ei halua edes yrittää uimisa ilman kellukkeita.

Syksyllä, tai viimeistään enskeväänä sitten hänkin pääsee uimakouluun.

Ite opin uimaan vasta n.12 -vuotiaana, kaveri opetti.

Meidän 5½ v oppi juuri juhannuksena uimaan. Viime vuonna polskutteli vielä kellukkeiden tai uimarenkaan kanssa. Nyt oppi uimaan niin, että jokunen metri menee koiraa, selkää menee paremmin. Minä polskuttelin hänen kanssaan, ja vähän opetin tekniikkaa ja siitä se lähti. Meidän uinnit ovat olleet lähinnä luonnonvesissä uimista, altaissa ei juurikaan ole käyty.

Tyttö ei pelkää vettä, eikä hätäänny vaikka välillä meneekin uppeluksiin. Se on mielestäni yksi tärkeimpiä asioita osata/oppia. Juuri eilen "pelasti" kaverinsa, joka hätääntyi jouduttuaan yhtäkkiä syvään veteen. Olin todella ylpeä tytöstäni :heart:

Yhteistyössä