Tyttöni 13v. joulutodistus:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
--

En nimittänyt kyseistä lasta luuseriksi, nimitin oppilaita, jotka hakevat yhdeksännen luokan jälkeen kouluun alle 7 todistuksella luusereiksi. Huvittavinta on, että monet vielä oikein ihmettelevät, mikseivät haluamiinsa kuvataidelukioihin yms päässeet. Niin miksihän :D

--.
"Mut kun mä oon niin taiteellinen :(" Jokainen teini, jolla on kamera ja lemmikkimarsu, pitää itseään taiteilijana. Jos onnistuu vielä pystyttämään jonkun kuppaisen blogin johon horisee teinin aivoituksia, pitää itseään vähintään Sofi Oksasena. Ja vanhemmathan ei voi sanoa, että nyt reality check ja koulu kuntoon.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Ainakin näin meille sanottiin kun haettiin. Useat lukiot, joissa näitä rajoja ei ole, ovat sitten selkeästi huonompia oppilaita täynnä. Kuka haluaa lukioon, jossa keskiarvo on 5? Ja ylipäätään jos oppiminen ei onnistu, lukio on täysin ajanhukkaa. Ei sieltäkään onnettomalla todistuksella mihinkään pääse.

En nimittänyt kyseistä lasta luuseriksi, nimitin oppilaita, jotka hakevat yhdeksännen luokan jälkeen kouluun alle 7 todistuksella luusereiksi. Huvittavinta on, että monet vielä oikein ihmettelevät, mikseivät haluamiinsa kuvataidelukioihin yms päässeet. Niin miksihän :D

Olisi se varmaan ikävää muuttaa maan toiselle puolelle, jos asuisi esim. Helsingissä, kun ei huonoimpaankaan kouluun tuollaisilla numeroilla pääsisi.

Silti mikään ei ole lopullista - älkää olko noin tuomitsevia! Esimerkiksi aikuislukioon on mahdollista päästä vaikka siten, että samaisessa paikassa korottaa ensin vuodessa peruskoulun arvosanat. Näin voi aloittaa aivan nollasta ja saavuttaa hyvän, jopa kiitettävän tason. Itse olen ollut aina kympin tyttö ja talsinut suoraa polkua lukioon ja sieltä lääkikseen. Pikkuveljeni on sitten ollut kuin ap:n tyttö, tosin hänellä heikot arvosanat jatkuivat läpi peruskoulun. Peruskoulusta eroon päästyään järkiintyi vuodessa, korotti peruskoulun arvosanansa aikuislukion peruskoululinjalla, luki kahdessa vuodessa ylioppilaaksi ja tuli perässäni lääkikseen. Valmistuttiin sitten samaan aikaan. Kerroin esimerkin siksi, että ihan oikeasti 13-vuotiaalla on ihan kaikki vielä auki. Ehkä hän ei ole vielä herännyt siihen, että tarvitsee tulevaisuuden kannalta hieman enemmän yrittää koulussa.

Ainakin näin meille sanottiin kun haettiin. Useat lukiot, joissa näitä rajoja ei ole, ovat sitten selkeästi huonompia oppilaita täynnä. Kuka haluaa lukioon, jossa keskiarvo on 5? Ja ylipäätään jos oppiminen ei onnistu, lukio on täysin ajanhukkaa. Ei sieltäkään onnettomalla todistuksella mihinkään pääse.

Olisi se varmaan ikävää muuttaa maan toiselle puolelle, jos asuisi esim. Helsingissä, kun ei huonoimpaankaan kouluun tuollaisilla numeroilla pääsisi.

Ihan MTV3:n lukiovertailun TOP50:ssä on keskiarvorajattomia lukioita, jopa niitä joissa kaikki halukkaat pääsevät lukioon. Moni voi juuri lukioiässä alkaa kiinnostua opiskelusta, yläkouluhan on useimmiten nuoren kehityksen kannalta juuri sitä aikaa, jolloin opiskelu ei kiinnosta.

Lukion todistus ei muuten vaikuta esimerkiksi yliopistoon pääsyyn. Siellähän usein jopa puolet hakijoista valitaan pelkän pääsykokeen perusteella. Ja pääsykoe on kaikille avoin, toisin kuin AMK:ssa.
Itse tiedän monia, joilla lukion todistus on ollut niin huono ettei edes AMK:n pääsykokeeseen saa kutsua. No näitä onkin sitten hakenut ja päässyt juuri yliopistoon.

Minulla oli peruskoulusta ihan surkea todistus. Lukionkaan todistus ei ollut kovin kummoinen, mutta hain yliopistoon, jossa sitten menestyin opinnoissa hyvin. Nyt teen jo kolmatta korkeakoulututkintoa. Eli ei kannata tuomita lasta "luuseriksi"...

[QUOTE="vieras";25283278]Miten historiasta voi saada viitosen? Se on niin ihanaa. :)[/QUOTE]

samaa mietin. Parasta koko koulussa oli historian tunnit <3 ja lukiossakin piti ottaa ihan kaikki historiankurssit. Helppoa ja tosi mielenkiintoista!

Huh,huh teitä ketkä pitävät todistusta honona. Mun tytöllä oli keskiarvo seiskan joulun 6,5 ja ysin keväällä 9,2 joten ihan hyvä on todistus ja siitä on kipuaminen vain ylös päin.
Älä ainakaan mollaa mitenkään jää pian koko opiskelu taka-alalle.

[QUOTE="vieras";25283294]Minulla oli peruskoulusta ihan surkea todistus. Lukionkaan todistus ei ollut kovin kummoinen, mutta hain yliopistoon, jossa sitten menestyin opinnoissa hyvin. Nyt teen jo kolmatta korkeakoulututkintoa. Eli ei kannata tuomita lasta "luuseriksi"...[/QUOTE]
Tarvitsemme vielä noin 20 esimerkkiä lisää siitä miten huono koulumenestys vaihtui hyväksi. Koska sehän on se yleisin tapahtumien kulku. Ei se, että sillä polulla pysytään, mille nuorena lähdetään.

Tarvitsemme vielä noin 20 esimerkkiä lisää siitä miten huono koulumenestys vaihtui hyväksi. Koska sehän on se yleisin tapahtumien kulku. Ei se, että sillä polulla pysytään, mille nuorena lähdetään.

Ainoa keino on uskoa ja kannustaa tuo ajatus mielessään, että huono koulumenestys vaihtuu hyväksi. Ja niitä esimerkkejä riittää kyllä, älä huoli :)

Alkuperäinen kirjoittaja mitä väliä;25283331:
Huh,huh teitä ketkä pitävät todistusta honona. Mun tytöllä oli keskiarvo seiskan joulun 6,5 ja ysin keväällä 9,2 joten ihan hyvä on todistus ja siitä on kipuaminen vain ylös päin.

Minusta lapsen täytyy yrittää kun koulu on lapsen työtä. Tuo todistus kyllä osoittaa, että ei ole edes yritetty. Ei kukaan voi saada vitosta biologiasta, historiasta ja maantiedosta. Sen numeron saa jo siitä että kirjoittaa nimen koepaperiin. Tuo osoittaa täydellistä välinpitämättömyyttä kyseisiä ainaita kohtaan ja se jos mikä on huolestuttavaa. Sellaista en minä hyväksy. Kyllä tunneilla pitää kuunnella ja pitäisi jotain jäädä päähänkin. Yläasteen kokeista selviää kyllä hyvin jos tunneilla on kuunnellut. Varsinkin noissa aineissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä väliä;25283331:

"ihan hyvä on todistus" joo se 9,2 on oikein hyvä, mutta häh, pitäiskö kaikkea vaan kehua, ja antaa olla kuinka paska huvittaa?

Itse olin koulussa alisuoriutuja. Kirjoja en juuri avannut. Mainittakoon että minulla on kyllä todella hyvä yleistieto ja jonkintasoinen valokuvamuistikin mutta silti koulunumerot olivat melko huonoja. Koetilanteessa tiesin käytännössä asiat ym. mutta en kuitenkaan saanut niitä kirjattua kunnolla vastauksen muotoon.

Mä kyllä sanoisin ihan suoraan, että muutama hyvä numero oli ja se on toki hienoa, mutta muuten todistus on suurensuuri pettymys ja keväällä pitää parantaa rutkasti.

Tyttö myöhästelee, tyttö ei jaksa lukea kielten sanoja, jne. Eli suomeksi sanottuna asennevamma. Laiskuus. Ei vaan kiinnosta. Ja sellaisesta minä en kehuisi, en hitossa.

Jos tietäisin, että lapsi on yrittänyt, on parantanut viimekertaista todistustaan, kärsii oppimisvaikeuksista tms niin sitten voisin hieman kehuakin. Mutta sellaisen lapsen todistusta, jossa surkeat numerot on vain laiskuuden ja välinpitämättömyyden syytä, en kehuisi. Koska siihen ei ole syytä.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Yläaste on vielä niin helppo, että se oikeasti pitäisi mennä ihan heittämällä läpi. Ainakin itselläni, enkä ole edes mikään huippuoppilas ollut koskaan.

5 on surkea numero....siis todella surkea!

Ehkä olen sitten väärällä alalla, mutta en sanoisi, että menee ihan heittämällä läpi yläkoulu :) . Koulunkäyntiavustajana toimin ja kyllä saan välillä tehdä tosissani töitä, että esim. ysin matematiikka, kemia ja fysiikka onnistuu.

Joku ensimmäisellä sivulla mainitsi siitä, että seiskalla ei olisi opiskeluintoja. Minun kokemuksellani se menee aikalailla niin, että seiska menee kohtuullisen hyvin, ovat jälleen koulun nuorimpia ja kaikki on vielä uutta ja ihmeellistä. Kasilla iskee se pahin murkku ja teinit ovat hankalimpia juuri kasiluokalla. Ysillä yleensä parin menee ohi ja nuoret yrittävät parempia numeroita. Lisäksi koulun vanhimpina ei tarvii enää niin angstata :)

AP:lle sen verran, että tuosta on nyt hyvä tähdätä ylöspäin. Ja tosiaan panostusta siihen, että oikeasti seuraat lapsen läksyjen tekoa ja kokeisiin lukua.

Mun mielestä taas lapsilta vaaditaan usein liian vähän. Ja annetaan melskata miten tahtoo. ihmisen pitäisi pystyä tekemään paljon sellaistakin, mistä ei ollenkaan tykkää.

Mun tyttärelle tuo todistus olisi tosi huono. Sun lapselle se on ehkä hyvä. Mutta olen kyllä huomaavinani, että lapseltasi ei juuri vaadita mitään. Saa olla kuin tahtoo. Mutta se on teidän asia.

Onko tyttö koskaan oppinut kunnollista opiskelutekniikkaa? Tarkistavatko vanhemmat että koulutehtävät on tehty? Onko tyttö koulun jälkeen iltaan asti yksin kotona?
Tiedän kyllä että 13-vuotias ei enää mikään pikkutyttö ole eikä vaadi samanlaista vahtimista. Mutta aloin tässä vaan miettiä että voisiko nämä koulunkäynnin ongelmat olla lähtöisin jo vuosien takaa. Useinhan ne ensimmäiset kouluvuodet menee ilman lukemistakin hyvin. Ongelmat tulee sitten myöhemmin jos ei enää ilman lukemista pärjää ja ei ole sitä opiskelutekniikkaa opittu.

[QUOTE="vieras";25283530]Onko tyttö koskaan oppinut kunnollista opiskelutekniikkaa? Tarkistavatko vanhemmat että koulutehtävät on tehty? Onko tyttö koulun jälkeen iltaan asti yksin kotona?
Tiedän kyllä että 13-vuotias ei enää mikään pikkutyttö ole eikä vaadi samanlaista vahtimista. Mutta aloin tässä vaan miettiä että voisiko nämä koulunkäynnin ongelmat olla lähtöisin jo vuosien takaa. Useinhan ne ensimmäiset kouluvuodet menee ilman lukemistakin hyvin. Ongelmat tulee sitten myöhemmin jos ei enää ilman lukemista pärjää ja ei ole sitä opiskelutekniikkaa opittu.[/QUOTE]Jos aloitus ei olisi provo, niin ei luulisi olevan tuon tummennetun ongelma OPETTAJAN tyttärelle.

Mun pointtini ei ole tuomita ap:n lasta luuseriksi. Mutta todistus ei todellakaan ole hyvä, eikä kehujen arvoinen. Sitten olisi, jos sen eteen olisi tehty töitä ja yritetty parhaansa, eikä mitenkään parempaan pysty. Miten lapsi tuollaisessa tilanteessa edes yrittää petrata, jos suoritusta kehutaan hyväksi. Jokin keino pitäisi löytyä, sitä opiskelumotivaatiota kasvattamaan. Itse palkitsen kiitettävästä koenumerosta, siitä saa 5 euroa. Meillä tuo riittää tsemppaamaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä