Ensin kerrot, että kissa ei viihdy ulkona, seuraavassa viestissä annat ymmärtää, että te ette kissaa ulos päästä. Kummin päin se homma nyt meneekään?
Kerrot jälkimmäisessä viestissäsi seuraavaa: "Tottakai selvitämme asiat ensin kuin mihinkään alamme ja tämä oli vasta ensimmäinen askel."
Mielestäni kollin etsiminen astutustarkoituksessa EI ole ensimmäinen, vaan nimenomaan se viimeinen askel, jolloin kaikki pohjatyö on jo tehty.
Hienoa, että olet perehtynyt kissoihin. Ethän aio päästää kissaa ulos yksin, vapaana kuljeskelemaan? Mikäli aiot, niin lämpimästi suosittelisin perehtymään kissoihin vielä enemmän. Vapaana kuljeskelevat kissat ovat suuressa vaarassa joutua auton alle, petoeläimen repimäksi ja mikä pahinta, ne ovat vaarassa joutua ihimisen julman käytöksen kohteeksi. Ystäväni kissa sai pahoja vammoja, kun 2 koiraa kävi sen päälle, toisen ystäväni kissaa ammuttiin. Että näin.
Ymmärrän kyllä, että olette olleet tietämättömiä asioiden suhteen, mutta mielestäni se ei ole puolustus. Kyllä ensin otetaan eläimestä selvää ja vasta sen jälkeen se eläin. Jos mieleen tulee pennutus, niin ensin selvitetään pennutukseen liittyvät asiat ja vasta sen jälkeen etsitään sopiva sulho isäksi.
Se, että on jossakin asiassa vastuuton, ei tarkoita sitä, että olisi kokonaan vastuuton. Mielestäni olit ääretömän vastuuton, kun selkeästi vakavissasi ajattelit astuttaa kissasi. Olithan jo todella etsimässä sille sulhoakin. Nykyinen päätöksesi kissan leikkauttamisesta taas on mielestäni vastuullinen päätös.
Tuskin täällä kenelläkään on tarkoitus ketään loukata. Työni puolesta olen kohdannut eläimiin kohdistuvaa julmuutta, välinpitämättömyyttä ja sitä helkutin tietämättömyyttä niin paljon, että minä en enää jaksa hymyillä kauniisti ja taputtaa päähän, kun joku toimii typerästi.
Ei minua juuri naurattanut, kun kohtasin henkilön, joka sitoi koiransa vajaan metrin mittaiseen naruun pimeän pesuhuoneen patteriin kiinni työpäivän ajaksi, koska koira tuhosi vapaana ollessaan kämppää. Koiralla ei ollut vettä, eikä se päässyt remmin pituuden (lyhyyden) vuoksi edes makaamaan.
Omistaja kertoi, ettei hän ollut tietoinen siitä, ettei näin saisi tehdä. Hän oli siis puhtaasti tietämättömyyttään toiminut väärin. Ei, en kertakaikkiaan voi hyväksyä tietämättömyyttä hyväksi syyksi, sillä kyse on elävistä olennoista, joiden hoitoon pitää paneutua kunnolla.
Onneksi sinä nyt osoitit vastuuntuntoa ottamalla asioista selvää. Ymmärtänet kuitenkin, ettet sitä ole ainoa tietämätön, vaan teitä on hurjasti. Surin osa tietämättömistä ihmisitä rikkoo jopa eläinsuojelulakia tietämättömyyttään. Ja osa heistä ei ota edes opikseen, eli rupea selvittämään asioita, vaan tekevät tietämättömyyttään virheitä jatkossakin. Tämä taas ottaa ainakin minua aivoon ja lujaa. Olen liki menettänyt toivoni, sillä se tietämättömyys ei tunnu loppuvan, vaikka minkämoista valistustyötä tehdään.
Kaikkea hyvää Teille kissanne kanssa.