TYTTÖKISSALLE SULHASTA :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sulhasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sulhasta

Vieras
Olen erittäin suloinen pienikokoinen harmaa tyttökissa. Tassuissani ja leuan alla on valkoista.

Minulla on kiima (emännän mielestä jatkuva sellainen) ja etsinkin itselleni sulhasta. En itse viihdy kovin hyvin pihalla ja näin ollen tämä on ainoa vaihtoehtoni. Olen rokotettu, madotettu ja terve kissa. Pieni emäntäni (6v) haluaisi kokea ilon pennuistani ja isompi emäntäni on valmis niistä huolehtimaan ja etsimään niille hyvän kodin.
Pentujen jälkeen minut kuulemma leikataan, jotta lopettaisin konsertoimisen.

Mikäli siis koet olevasi terve, hyvännäköinen ja miellyttävä kolli, niin vastailepa emännälleni osoitteeseen maikkus @ elisanet.fi
Asun Pirkkalassa Tampereen lähellä.

terveisin nimim. meille vai teille? B) :heart: :heart:

Pahimmassa tapauksessa ette saa yhtään pentua ja emokin saattaa jopa kuolla. Pennuista tulee hirvittävästi kuluja (ell-kulut, hiekat, laadukkaat ruuat vähintään 12 viikon ikään asti) ja emokin saattaa tarvita päivystysapua synnytyksessä. Entäs jos yksikään pentu ei mene kaupaksi?

Naaraan ei tarvitse saada yksiäkään pentuja ennen sterilointia. Edes ensimmäistä kiimaa ei olisi tarvinnut odottaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 11:46 PirunRasittava kirjoitti:
Sekarotuisia kissanpentuja on maailma väärällään kotia etsimässä. Onko mitään järkeä tehdä niitä vielä lisää... :headwall: :headwall:

Peesaan tätä.. Vahinkopentuja riittää, ja sitten vielä tehdään lisää.. Huoh.. :/
Olisihan se juu tosi ihanaa "kun just meidän Misu saisi ihanat pennut" muttei se pentujen hoitaminen niin kivaa edes ole.
Ajattelemattomia ihmisiä näköjään riittää. Käypä jonkun eläinsuojeluyhdistyksen tiloissa katsomassa kuinka paljon niitä heitteille jätettyjä kissoja jo on ja mieti haluatko niitä tänne lisää? \|O

Kai kissaltasi on otettu SeLV/FiV testi, sekä sienitesti?
Onhan myös kissanne veriryhmä määritelty, jotta vältytään turhilta pentukuolemilta?

Ja luojan kiitos kissanne ei viihdy ulkona ja siellä tule jonkin kollin astumaksi. Vastuuntuntoa peräänkuuluttaisin.

Ensinnäkin, kissan terveyttä ei kukaan pysty 100%:sti takaamaan (johtuen siitä että osa tarttuvista taudeista on mahdoton selvittää edes testien kautta).

Ja toiseksi, lapsen ilahduttaminen kissanpennuilla EI todellakaan ole riittävä syy siihen, miksi pentuja kannattaisi ruveta tekemällä tekemään. Pennut kasvavat muutamassa viikossa ja kodittomia, onnettomia ja huonostikohdeltuja kissoja on jo ihan liikaa meidänkin maassamme!!! \|O

Ja vaikka järjestäisittekin jokaiselle pennulle uuden kodin, niin miten voitte olla varmoja, että kodit ovat hyviä? Todennäköisesti osa pennuista tulee ennemmin tai myöhemmin kokemaan hylätyksitulemisen niissäkin. Ja osa pennuista päätynee melko varmasti surullisen kuuluisiksi kesäkissoiksi samankaltaisten vastuuttomien ja lyhytnäköisten vanhempien vuoksi, jotka vain haluavat ilahduttaa omia lapsiaan suloisella kissanpennulla ajattelematta tulevaisuutta sen pidemmälle. (Vastuullinen ihminen tietää, että kissa saattaa elää jopa 20 vuotiaaksi, joten siihen on myös varauduttava!)

HIUKAN VASTUULLISUUTTA KASVATUKSEEN, KIITOS! \|O

ARGH! IHAN VIHAKSI PISTÄÄ TUOLLAINEN TOIMINTA!!! \|O

No niin, nyt olen saanut kuulla moneen kertaan kuinka vastuuuton olen. Kyse ei teidän "tietämisestänne" huolimatta ole vastuuttomuudesta. Sen voi tulla jokainen meille toteamaan. Meillä on lukuisia muita eläimia, kissa vain on meille uusi tuttavuus. Juuri tuon uutuuden vuoksi se onkin ollut sisällä, että vahinkoja ei sattuisi.
En todellakaan kissoista aiemmin tietämättömänä ole ollut tietoinen kissojen tilanteesta maassamme - eli kohdallamme on kyse täysin tietämättömyydestä ja siitä, että en olisi ikinä voinut kuvitellä minkälainen tilanne todella on. En voi mitenkään ymmärtää miten ihmiset kohtelevat lemmikkejään! Eikä tarkoitukseni todellakaan ollut tuoda maailmaan lisää hylätyksi tulevia kissoja.
Tottakai selvitämme asiat ensin kuin mihinkään alamme ja tämä oli vasta ensimmäinen askel. Mutta jotain hyvää sentään haukuistanne; olen perusteellisesti perehtynyt kissojen tilanteeseen ja olen aivan kauhuissani. Kyllä lapsillakin on mieli muuttunut, kun ovat tuon tilanteen tajunneet.
Otetaanko kissoja vain sen vuoksi niin helposti, kun niitä saa ilmaiseksi vai mikä ihme ihmisiä vaivaa? Meille eläinten hoito on ollut aina asia, joka huolehditaan kun siihen on alettu. Järkytyksestä toivuttuani olen siis tilannut kissallemme ajan leikkaukseen ja näin se saa viettää aikaa myös ulkona.
Toivoisin kuitenkin vielä tälle palstalle ihan asiallista keskustelua ilman toisten automaattista tuomitsemista. Jos olisin täysin vastuuton, niin enkö antaisi kissan kulkea ulkona ja jättäisin sen oman onnensa nojaan? Joskus tällä palstalla siis kaivattaisiin ihan asiallisia neuvoja ilman suurta hyökkäystä.

:flower:

Olen erittäin iloinen kuullessani suunnitelmienne muuttuneen. =)

Pahoittelen, jos kirjoitukseni loukkasi. Ihmisten kissoihin kohdistama kaltoinkohtelu on ollut minulle aina asia, josta olen ollut varsin tietoinen ja erittäin surullinen koko ikäni. Sitä näkee ympärillään paljon ja siitä puhutaan/kirjoitetaan runsaasti varsinkin syksyisin, jolloin eläinsuojelijoiden tilat täyttyvät (jopa kuolioon asti) jäätyneistä ja nälkiintyneistä kesäkissoista.

Surullinen totuus on, että monet ihmiset ottavat kissanpentuja hyvin lyhytnäköisesti niiden suloisuuden ja ilmaisen/halvan hinnan vuoksi. Kissanpentu on monelle perheelle "helppo ja halpa tapa" tyydyttää lapsen hetkellinen lemmikkieläintoive. Harva kuitenkaan ottaa huomioon, että suloinen pentu kasvaa hetkessä sukukypsäksi aikuiseksi, joka saattaa vaatia huolenpitoa ja taloudellista panostusta seuraavat 20 vuotta. Myös lasten kiinnostus ja innostus pientä pehmoista karvakerää kohtaan kuihtuu nopeasti uutuudenviehätyksen vähetessä ja pennun kasvaessa nuoreksi aikuiseksi.

Kissa on seuraeläin ja toisin kuin moni kuvittelee, se tarvitsee onnellisena pysyäkseen paljon huomiota. Myös taloudellisia kustannuksia ei saa jättää huomioimatta kissaa ottaessa. Monelle perheelle jo pelkät vuosittaiset rokotukset saattavat aiheuttaa liian suuria kuluja, jotka sitten lopulta laiminlyödään kokonaan. Eikä tule unohtaa/vähätellä myöskään muita kuluja, jotka koituvat kissan steriloinnista/kastroinnista, sairastumisesta tai päivittäisestä ylläpidosta.

Hylkääminen on "helppo ja nopea tapa" ihmiselle päästä eroon vastuistaan, mutta erittäin julma pienen ja avuttoman kissan kannalta, joka ei pärjää Suomen luonnossa yksinään. (Ja lisäksi vielä lainvastainen...)

Mm. täältä löytyy tietoa kesäkissoista:
http://www.kissakotikattila.net/kesakissa.htm
http://www.kissakotikattila.net/

Ps. Pirkanmaalla toimiva Kissojen Katastrofiyhdistys hakee ns. ensikoteja hylätyille kissoille. Voisitteko ehkä harkita kodittoman pentueen ottamista väliaikaiseen hoitoon sitä kautta? =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 12:12 sulhasta kirjoitti:
Toivoisin kuitenkin vielä tälle palstalle ihan asiallista keskustelua ilman toisten automaattista tuomitsemista. Jos olisin täysin vastuuton, niin enkö antaisi kissan kulkea ulkona ja jättäisin sen oman onnensa nojaan? Joskus tällä palstalla siis kaivattaisiin ihan asiallisia neuvoja ilman suurta hyökkäystä.

Olen tässä ulkopuolisena ei-kissa-ihmisenä seurannut tätä keskustelua. Minusta aloituksesi oli kiva ja sain itse siitä sellaisen käsityksen että olette asiaa harkinneet ettekä ole hetken mielijohteesta liikkeellä. Onhan eläimen syntymä ja kasvu lapselle suuri ihme ja kasvattava kokemus. En nyt tosiaankaan tarkoita että vain sen vuoksi pitäisi pentuja teettää, mutta ymmärrän miksi niitä halusitte. Kyllähän kissaneitosen saa siunattuun tilaan niin halutessaan ihan ilman sen erityisempää vaivannäköäkin, joten siksikin minusta oli asiallista tällä tavalla etsiä sulhasta.

Harmitti nuo haukkumiset ja ajattelin että jos itsellä olisi ollut viriili kissaherra niin olisin varmaan ottanut sinuun yhteyttä. Totta on, että kissoista on varmaan ylitarjontaa ja niille on vaikeaa löytää hyvää kotia ja yleensäkään kotia. Itse olen sen nähnyt kun maalta olen ja siellä kavereiden kotona oli vähän väliä pentuja joita olisi pitänyt johonkin sijoittaa. Mutta asioita voi esittää niin monella tavalla ja näille kaksplussan palstoille kyllä kaivattaisiin paljon positiivisuutta ja hienotunteisuutta.

No joka tapauksessa, hyvää jatkoa teille ja kissallenne!

Ensin kerrot, että kissa ei viihdy ulkona, seuraavassa viestissä annat ymmärtää, että te ette kissaa ulos päästä. Kummin päin se homma nyt meneekään?

Kerrot jälkimmäisessä viestissäsi seuraavaa: "Tottakai selvitämme asiat ensin kuin mihinkään alamme ja tämä oli vasta ensimmäinen askel."
Mielestäni kollin etsiminen astutustarkoituksessa EI ole ensimmäinen, vaan nimenomaan se viimeinen askel, jolloin kaikki pohjatyö on jo tehty.

Hienoa, että olet perehtynyt kissoihin. Ethän aio päästää kissaa ulos yksin, vapaana kuljeskelemaan? Mikäli aiot, niin lämpimästi suosittelisin perehtymään kissoihin vielä enemmän. Vapaana kuljeskelevat kissat ovat suuressa vaarassa joutua auton alle, petoeläimen repimäksi ja mikä pahinta, ne ovat vaarassa joutua ihimisen julman käytöksen kohteeksi. Ystäväni kissa sai pahoja vammoja, kun 2 koiraa kävi sen päälle, toisen ystäväni kissaa ammuttiin. Että näin.

Ymmärrän kyllä, että olette olleet tietämättömiä asioiden suhteen, mutta mielestäni se ei ole puolustus. Kyllä ensin otetaan eläimestä selvää ja vasta sen jälkeen se eläin. Jos mieleen tulee pennutus, niin ensin selvitetään pennutukseen liittyvät asiat ja vasta sen jälkeen etsitään sopiva sulho isäksi.

Se, että on jossakin asiassa vastuuton, ei tarkoita sitä, että olisi kokonaan vastuuton. Mielestäni olit ääretömän vastuuton, kun selkeästi vakavissasi ajattelit astuttaa kissasi. Olithan jo todella etsimässä sille sulhoakin. Nykyinen päätöksesi kissan leikkauttamisesta taas on mielestäni vastuullinen päätös.

Tuskin täällä kenelläkään on tarkoitus ketään loukata. Työni puolesta olen kohdannut eläimiin kohdistuvaa julmuutta, välinpitämättömyyttä ja sitä helkutin tietämättömyyttä niin paljon, että minä en enää jaksa hymyillä kauniisti ja taputtaa päähän, kun joku toimii typerästi.

Ei minua juuri naurattanut, kun kohtasin henkilön, joka sitoi koiransa vajaan metrin mittaiseen naruun pimeän pesuhuoneen patteriin kiinni työpäivän ajaksi, koska koira tuhosi vapaana ollessaan kämppää. Koiralla ei ollut vettä, eikä se päässyt remmin pituuden (lyhyyden) vuoksi edes makaamaan.
Omistaja kertoi, ettei hän ollut tietoinen siitä, ettei näin saisi tehdä. Hän oli siis puhtaasti tietämättömyyttään toiminut väärin. Ei, en kertakaikkiaan voi hyväksyä tietämättömyyttä hyväksi syyksi, sillä kyse on elävistä olennoista, joiden hoitoon pitää paneutua kunnolla.

Onneksi sinä nyt osoitit vastuuntuntoa ottamalla asioista selvää. Ymmärtänet kuitenkin, ettet sitä ole ainoa tietämätön, vaan teitä on hurjasti. Surin osa tietämättömistä ihmisitä rikkoo jopa eläinsuojelulakia tietämättömyyttään. Ja osa heistä ei ota edes opikseen, eli rupea selvittämään asioita, vaan tekevät tietämättömyyttään virheitä jatkossakin. Tämä taas ottaa ainakin minua aivoon ja lujaa. Olen liki menettänyt toivoni, sillä se tietämättömyys ei tunnu loppuvan, vaikka minkämoista valistustyötä tehdään.

Kaikkea hyvää Teille kissanne kanssa.

Emme siis aluksi päästäneet kissaa ulos, koska oli niin pieni. Myöhemmin se ei edes halunnut mennä. Ja aina kissa on ulkona (niinä harvoina kertoina) ollut valjaissa. Vapaaksi ulkokissaksi se ei tule pääsemään, mutta valjaissa pihassa kylläkin.

On ihan totta, että tietämättömyys ei ole puolustus ja ihmisiltä tuntuu puuttuvan se terve maalaisjärki eläinasioissa. Omalla tietämättömyydelläni tässä tarkoitin lähinnä kissojen tilannetta Suomessa, en muuten kissoihin liittyvää. Kissa on kyllä tarkastettu ym, kissan hoidosta olemme ottaneet selvää ennen hankintaa.

Olet varmasti oikeassa, että ihmiset käyttävät "tietämättömyyttä" selitellessään täysin epäinhimillistä toimintaa ja se on jotain mitä en todellakaan pysty käsittämään. Tuntuu, että eläimiin puretaan sitä pahaa oloa, ne kun ovat täysin puolustuskyvyttömiä ja ihmisten armoilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 11:46 PirunRasittava kirjoitti:
Sekarotuisia kissanpentuja on maailma väärällään kotia etsimässä. Onko mitään järkeä tehdä niitä vielä lisää... :headwall: :headwall:

Peesi tähän,juuri viime syksynä katselin ystäväni kissan synnytystä,viidestä pennusta kolme syntyi kuolleena,ja jouduttiin sieltä väkisin ottamaan :'(

\|O \|O Niin ja hyvät eläinaktivistit..Muistattehan vastustaa myös koirien lisääntymistä, niin sekarotuisten kun MYÖS rekisteröityjen puhdasrotuistenkin..Koska kyllähän noita koiriakin suomesta jo löytyy liikaakin!!Ja sitten rahdataan ulkomailta vielä lisää...Lopettakaamme kokonaan eläinten lisääntymisen..Koska suomessa on kaikkia eläimiä kodittomana, liikaa.

Yhteistyössä