Tyttöjen ja poikien vaatteet????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R R
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

R R

Uusi jäsen
16.04.2008
12
0
1
Hei!

Olen tekemässä tutkimustyötä lasten (0-6 -vuotiaat) pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!

Kertokaa siis mielipiteenne:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Vastaukset voi laittaa suoraan tänne tai sähköpostitse osoitteeseen rprant@utu.fi.
Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.

Tutkimus on osa naistutkimuksen kurssityötäni ja sen julkaiseminen esim. naistutkimuksen alan lehdessä tai verkkojulkaisusta on mahdollista, mutta ei varmaa. Kerron mahd. julkaisusta tällä palstalla. Verkkokeskustelu on osa lähdemateriaaliani, jonka avulla pyrin kartoittamaan vanhempien yleistä suhtautumista lastenvaatteiden sukupuolittuneisuuteen.

Terveisin,

Rosa Rantanen

- ominaisuuden: vaatten väri, kuvitus ja leikkaus tekevät minusta vaattesta joko tyttömäisen tai poikamaisen. Työillä on esim. röyhelöitä, nauhoja, rusetteja, paitojen leikkaus on esim. alhaalta levenevä jne. Poikien vaatteet ovat suoralinjasemat ja yksinkertaisemmat.

- Itselläni on 2v5kk ja 9kk pojat. Ja ostan sinisiä vaatteita vaan pakon edessä ;) Olen aina iloinen, kun löydän pojalle vihreetä, punasta, oranssia, ruskeeta, keltaista. Olen jotenkin niin kyllästynyt tohon siniseen ja harmaseen. Esim. pojillani ei ole yhtäkään sinistä ulkohaalaria. Samoin minua kyllästyttävät, että poikien vaatteissa on aina vaan niitä autoja, örkkejä, pääkalloja :/ Tykkään itse lapsellisista (iänmukaisista) perusvaatteista.

- Minun mielestäni lapsen sukupuolen ei taritsee käydä ilmiin hänen vaatetuksesta. Ei todellakaan tarvitsee tytöillä olla vaan pinkkia ja poijlla sinistä! Eivät ne vaatteet sitä sukupuolta määritä!

- Tottakai kauppojen valikoimat määrittävät aika paljon..... Nykyään löytyy onneksi enemmään kirkkaanvärisiä unisex vaatteita. Aikasemmin neutraalit vaatteet olivat minusta vaan valkoisia!

Kiitos vastauksestasi kukeseen! Gossip, vastaukset voi tosiaan laittaa suoraan tänne, tai jos et halua niitä kaikkien nähtäville niin voit lähettää ne sähköpostilla minulle osoitteeseen rprant@utu.fi.

Itselläni pojat 6v ja 2,8v.
- omasta mielestäni vaatteiden kuviot, värit, lisukkeet esim. röyhelö tekevät niistä tyttö-/poikamaisia.

- Omilla lapsilla käytän värejä jotka heille sopivat, maanläheiset värit ovat heidän juttunsa, mutta kaapista löytyy eri värisiä vaatteita, taitaa olla että vain vaaleanpunainen on väri mitä poikien vaatteissa ei ole esiintynyt.

- mun mielestä lapsen pukemisessa tärkeintä on mukavuus, ei sukupuolen korostaminen tms. Kyllähän lapsista yleensä erottaa kumpi kyseessä. Vauva aikana kyllä puin lastani enemmän ns. poikien väreihin tai korostin jollain asusteella sukupuolta. Tämä taisi johtua siitä ettei aina kaikille vastaantulijoille jaksanut vastata kumpi kyseessä (vaikka ne kyseli vaatteista huolimatta)

- tottakai kaupan valikoima määrittää aikas paljonkin mitä lapsille tulee ostettua. Kaupat erottelevat valmiiksi tyttöjen ja poikien vaatteet ja kyllähän sitä tulee poikien puolelta vain lapsille ostettua. Lapsille vaatteita ostellessani tärkeitä valinta seikkoja on minulla mm. mukavuus, mikä käyttötarkoitus (mitä ollaan hakemassa) poikien silloiset intressit, poikien "omat" värit ja joskus jopa ulkonäkö, että se miellyttää silmää.

Tyttömäistä: pinkki, kukat, sydämet, röyhelöt, pitsit, prinsessakuvat, my little pony-tyyppiset kuvat
Poikamaista: tummansininen, tummanvihreä, armeijatyyli, maastokuviot, pääkallot, kulkuneuvojen kuvat

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia -esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä- vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Pyrin hankkimaan pääasiassa sukupuolineutraaleja vaatteita, koska sukupuolisuuden korostaminen jotenkin ärsyttää ja ainainen tummansininen kyllästyttää.

Ei. Ympäristölle se tuntuu olevan.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Valitettavan paljon. Onneksi löytyy muutakin kuin sitä tummansinistä. Vähän harmittaa, että sukupuolineutraaleja vaatteita on niin vähän tarjolla, melkein kaikki tuntuu olevan selkeästi joko tytöille tai pojille suunnattuja.

Kuviot, värit ja leikkaukset. Tytöillä kukkia, kissoja, sydämiä, röyhelöitä, nauhoja, kimalteita jne. Pojilla selkeät ja yksinkertaiset leikkaukset eikä mitään ylimääräistä, kuviona koiria, autoja, örkkejä jne.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia -esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä- vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Jonkin verran sukupuolta korostavia, koska perheessä on sekä tyttö että poika. On mukava pukea tyttö tytöksi ja poika pojaksi. Sukupuolineutraaleja vaatteita suosin myös, jotta voisin käyttää edes joitakin vaatteita molemmille. Tosin.. tytöt ja pojat ovat erimallisia ruumiinrakenteeltaan, joten neutraalit vaatteet ovat usein liian leveitä meidän tytölle. Tytölle en mielleläni myöskään autopaitoja laita enkä pojalle pitsisiä kimallepaitoja. Meillä neiti on myös niin neiti, että nauttii tyttömäisistä vaatteista eikä edes suostu pukemaan väärän värisiä vaatteita päälleen.

Ei ole tärkeää
Hyvin paljon. Koosta 50 cm ylöspäin on enää vaikea löytää sukupuolineutraaleja vaatteita.

Kyllä se leikkaus, kuvat ja väri- kolmikko on, joka vaatteesta tekee poika- tai tyttömäisen.
Totta on, että nykyään on liian paljon niitä pääkallo- sun muita kuvia poikien vaatteissa. En osta ikinä sellaisia kuvia. Yök.
Itse suosin pojillani (5v ja 2v.) paljon punaista, kirkasta taivaansinistä, oranssia, pistaasinvihreää ja farkkua.
En kyllä osta, jos vaate näyttää leikkaukseltaan tai kuvioltaan tyttömäiseltä, mutta tyttöjen osastolta olen joskus löytänyt jotain kivaa pojille.
Eikä todellakaan mitään tummanruskeaa, -vihreää eikä -sinistä tule ostettua ikinä.
Jos kaupassa ei ole minua miellyttäviä värejä/kuvioita, niin en osta.
Ihanimpia vaatteita meidän pojilla on ollut (tosin vain just tohon 2-3 vuotiaaksi asti) ne tuttan punaiset pallolliset retro-trikoo vaatteet! ;)

Leikkaus ja värit, joskus myös kuviot. Materiaalillakin on tietty vaikutuksensa, varsinkin juhlavaatteissa.

Jos ostan itse, yritän ostaa neutraaleja (neutraaleilla tarkoitan sukupuolineutraaleja, kirkkaat ja murretut värit on kaikki kivoja muuten) värejä, en pidä siitä että kaikki on vain sinistä (poika 2v 4kk, seuraava tulossa, sukupuolesta ei tietoa). Varsinkin juuri ulkoiluvaatteissa tuntuu olevan aika yksiselitteisiä värivaihtoehtoja. Onneksi värivalikoima on parin vuoden aikana parantunut huomattavasti. Valitettavasti lahjaksi saadaan melkein aina sinistä. Sininen on mielestäni aika kalpea väri monelle suomalaiselle ja ainakin meidän pojalla. Toisaalta ajattelen myös vaatteiden kiertoa seuraavalle.

Ei. Joskus on tietty kiva olla poikkeuksiakin, kuten juhlavaatteissa, mutta muuten suosin kyllä yksinkertaisia ja KESTÄVIÄ vaatteita. Inhoan kun varsinkin poikien vaatteissa on aina vaan niitä autoja ja pääkalloja. Vähän mielikuvitusta kehiin ja muotokieli lapsenmieliseksi.

No aika paljon itseasiassa, kun ei aina ehdi ostamaan ajoissa vaatteita, vaan pitää ostaa se mikä tarpeen tullessa ensin eteen tulee. Kaukokatseisuus auttaisi asiaan.

OMINAISUUDET JOTKA MÄÄRITTÄVÄT TYTTÖJEN/POIKIEN VAATTEET: ainoa mikä tulee mieleen on frillat ulkoilupuvuissa. Värit eivät missään nimessä, vaan meillä lapsilla on vaatteiden värit valittu ihon, silmien ja hiusten väriin sopiviksi. Esikoispojalle käyvät vaaleanpunainen ja violetti. Keskimmäiselle, joka on tyttö, sopii parhaiten murrettu vihreä. Kuopuspoika on ainoa, jolla olen käyttänyt sinistä. Silloin harvoin kun vaatteissa on jotain kuvia, ovat lapset päättäneet itse. Poika tykkää Bambista, sillä Bambihan on poika!! Hello Kitty on molempien isompien suosikki.

KOROSTANKO SUKUPUOLTA: en

VAIKUTTAAKO KAUPPOJEN VALIKOIMA: ei, sillä kuusivuotias esikoinenkaan ei ole vielä tajunnut, että kaupoissa on poikien ja tyttöjen puolet. Molemmat osastot tsekataan.

Suurin osa kriteereistä on jokaisen omassa päässä. Tiedän ihmisiä jotka eivät esim. pojalleen voi ostaa mitään mikä on tyttöjen osasto kyltin allakaan.

En todellakaan. Vaatekaapista lapsella löytyyy juuri hänelle sopivan värisiä ja oloisia vaatteita, ei sukupuolirajoittelun mukaisia varmastikaan kaikki.

En ymmärrä lainkaan, en ole koskaan ymmärtäny, enkä tule ymmärtämään... miksi esim. vaatteen värin pitäisi paljastaa sukupuoli. Sininen on poikien väri ja punainen on tyttöjen... PAH! Ja samaan hengen vetoon puhutaan tasa-arvosta vaikka jo moni erottelee värit pienille lapsille sukupuolen mukaan (ja tietääkseni väreillä ei ole sukupuolta)!!

Valikoima määrittää sen mitä on tarjolla... en osta jos ei silmää miellytä tai on muuten ns. paskaa tarjolla! Vaatteen pitää olla hyvä päällä, suht kestävä, jne...

Mulla tyttö kohta 4v. ja toinen tyttö tulossa. Kyllä mun mielestä vaatteet on selkeesti tarkoitettu joko pojille tai tytöille. Neutraaleja on tosi vähän. Värit jo tekee jostain enemmän tyttömäisiä ja mallit. pojilla on rennompia -ikävä miten pienten tyttöjenkin housut on ikävästi niin lantiolla et persnoro näkyy :( . Tytöllä voisin käyttää poikien vaatteita koska mielstäni ne on neuraalimpia mut en kyllä pojalle laittais vaalenapunaista paitaa jossa jotain hile sydämiä.

ostan tytölle mukavia pinkkejä, punasia -yleensä värikkäitä vaatteita, mutta yritän ostaa hänen ikäänsä sopivia. ei mitään hepeniä ja rimpsuja paitsi tietty juhliin saa pukeutua vaikka prinsessaksi. Todellisuudessa pidän itse kauniista vaatteista ja neiti sattuu pitämään myös. On kiva pukea lapsi kauniisti. Sukupuoli käy ilmi vähän niinkuin väkisin, ei se mielestäni niin hirveen tärkeetä ole, mutta automaattisesti pukee tytön tyttömäisesi. Neiti joskus itse huomautti 3v. et miks hänellä sininen ulkopuku -kuulemma poikienväri, mut äitistä niin käytännöllinen kun lika ei näy.

Kyllä kaupoissakin on merkkejä vaikka millä mitalla - laatu taitaa vaikuttaa eniten. Kyllä se valikoima aika paljon kuitenkin vaikuttaa mitä on tarjolla sitä sit ostaa -toki liian trendikkäät ei mielestäni ole pienille käytännöllisiä.

Röyhelöt tekevät vaatteen epäkäytännölliseksi.

Värillä ei ole merkitystä "sukupuolittamiseen". Eikä vaatetuksesta mielestäni kuulukaan voida päätellä sukupuolta tai käyttää sitä kertomaan jotain viestiä, ellei sitten erään vähemmistön "rättikoodia" lasketa ;)

Itselläni on kolme tyttöä ja yksi poika. Vaatteet ovat sellaisia, että ne periytyvät lapselta toiselle, tosin poika ei mekkoja käytä kuin leikeissä.

Ainoa selvä ero "tyttöjen ja poikien" vaatteissa (kaupan jaon mukaan) on se, että tytöille tarjotaan ikävän kapeita vaatteita, joissa liikkumavara on unohdettu ja pojille yleensä reippaammin mitoitettuja, tunkkaisenvärisiä ja ilottomia vaatteita. Yleistäen näin.

Vaatekaupassa katsotaan lastenvaateosasto, ei joko tyttöjen tai poikien vaatteet ja sitä ostetaan, mikä miellyttää.

Hassua, että pojilta kielletään kauniit värit, iloiset ja "söpöt" kuvat ja kimmalteet ja tytöiltä käytännölliset maastokuosit (paitsi pinkkinä ) ja "rajummat" kuvat (ellei esim. pääkallolla ole sievää rusettiä keikkumassa). Mistä ihmeestä suurin osa aikuisia on saanut näin kapeakatseisen kuvan maailmasta?

Leikkaus, tytöillä esim farkuissa levenevät lahkeet, pojilla suorat. puseroissa muotoleikkauksia jne. tytöillä paljon minikoossa naisellisen näköisiä vaatteita. Värit. pojilla ei ole vaaleanpunaista ja vaalean liilaa. jopa vaaleankeltainen on tyttöjen väri. Kuvat. pojilla autoja ja liskoja. tytöilllä prinsessoja, kukkia eläinten poikasia jne.
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? Ostan tytölle tosi tyttömäisiä vaatteita, ehkä siksi, että esikoinen on poika ja nyt saa tytölle ostaa sitä vaaleanpunaista ja röyhelöä :heart: Esikoisella ei ollut ollenkaan väliä väreillä (paitsi tuo pinkki ja vaaleanpunainen sai jäädä) mutta silti värit valikoituivat hyvin poikamaisiksi. Myös mallit alkoivat mukaella joitakin pienenä olleita lempivaatteita.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Minun mielestäni on.
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? Melko vähän, kun en löytänyt tytölle sopivaa söpöstelytakkia, päätin teettää sellaisen. useimmat vaatteet ostan huuto.netistä.

mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

leikkaukset, kuviot, jonkin verran myös värit.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Minulla on vain yksi tyttö ja suosin väreissä valkoista, mustaa, ruskeaa, beigeä, vihreää ja oranssia (samoja suosisin varmasti jos ois poika) lisäksi meillä on myös paljon pibnkkiä ja vaaleanpunasta koska sekä minä että tyttö pidetään näistä väreistä. Pojalla en varmaankaan käyttäisi näitä värejä (ehkä joku kravaattii tai kauluspaita vois olla vaaleenpunanen)

Ei ole mielestäni tärkeää.. meillä oli musta talvihaalari ihan tytön omasta toiveesta (edellistalvena oli ruskea) ja usein luultiin pojaksi.. tyttö kyllä aika nopsaan korjas asian..

Kyllä se kovasti määrittää.. kaupasta kun niitä vaatteita yleensä on ostetava kun ei itsekään oiken osaa tehdä. Poikien osastolla on joskus käytä hakemassa joku trikoopaita (esim sitä kovasti parjattua pääkalloa.. :D tai nyt haettiin mikki hiiri t-paita), mutta kyllä muuten pysytään tyttöjen osastolla.

Pojalle tuskin hakisin tyttöjen osastolta mitään.. Itse olen varmaan vähän vanhanaikainen sen suhteen että pojalle en kyllä laittaisi mitään siskon vanhaa kukkapaitaa..

Hei,
kysely on nyt päättynyt. Ilmoittelen tutkimuksen mahdollisesta julkaisusta keskustelupalstalla.
Kiitos vielä kerran kaikille vastauksista ja mukavaa alkavaa kesää!

Terveisin,
Rosa Rantanen

Yhteistyössä