Tyttöjen ja poikien leikit;_

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko mielestäsi olemassa vaan tyttöjen leikkejä, ja vaan poikien leikkejä?
Itse en enää ajatteke näin "vanhanaikaisesti" ja työpaikkallani kyllä tytöt saa leikkiä autoilla ym, ja pojat kotista ja kampaaja jne

Ei ole.

Jos olis niin silloinhan kotityöt ei kuulu myöskään miehille eikä äidit vaihda auton renkaita tai tee lumitöitä.

Jokainen miettiköön omassa päässään kun tälläkin palstalla kitisee siitä että ukko ei tee mitään kotitöitä - ja samalla kieltää pojaltaan "tyttöjen" leikit.

Tuli mieleen tosta petshop-kauhistelusta. En kyllä ketjua sen tarkemmin lukenut, mutta itse kun olen töihin vienyt tyttöni vanhoja petshoppeja, ovat pojatkin innolla niillä leikkineet, ja mikseivät olisi?

kyllä. Jos esim. kaksi tyttö leikkivät keskenään niin heidän leikkinsä on silloin tyttöjen leikki. Jos taas pojat leikkivät yhdessä niin heidän leikkinsä on poikien leikke. Se mitä leikitään ei vaikuta asiaan. ;)

Ei ole. Pojatkin leikkivät hoivaleikkejä, tytötki rakentavat ja leikkivät autoilla.

No ok. Sellaista kampauspäätä en ole nähnyt yhdenkään pojan pitävän lempilelunaan... Sen sijaan tiedän poikavintiön, joka värjäsi sisarensa kampauspään äidiltä lainaamallaan kultatussilla oikein somaksi.

Meillä on pojalla vauvanukke nimeltään Ville. Maailman tärkein kapistus :) Tykkää leikkiä serkkutytön kanssa barbeilla ja poneilla. Samoin serkku leikkii meidän poja kanssa autoilla ja rymyämisleikkejä. Ei ole sukupuolisidonnaisia leikkejä. Vain leikkejä :)

Itse olen myös yrittänyt kannustaa lapsia leikkimään monipuolisesti. Leluja olen ostanut laidasta laitaan, on nukkeja, barbeja, pikkuautoja, junarataa jne... Mutta meillä jostain syystä nuo neidit ovat sellaisia "tyttömäisiä" ja ovat sanoneet et tuo on poikien juttu jne.

Varmaan osin luonteestakin kiinni mutta minusta jotenkin oli ihana seurata kun likat sai lasten mönkijän, silla ajaa töryyteltiin pitkin pihaa, välillä poikettiin "shoppailemassa" ja sit taas matka jatkui. Voisin kuvitella että pojilla olis ollut tärkeintä et mahdollisimman kovaa ois pitänyt päästä. Samoin meillä vanhempi neiti tykkäsi leikkiä jossain vaiheessa pikkuautoilla, niitä aseteltiin eri paikkoihin ja sit ne menivät töihin ja lapsia vietiin hoitoon jne. Leikki oli jotenkin sellasta tyttömäistä. ;)

Ei ole.

Mutta täytyy silti myöntää, että vähemmän on tullut osteltua pojille nukkeja ja muita sen tyyppisiä leluja... Lelut on enimmäkseen aika neutraaleja, legoja, junarataa ym. Sitten on leikkikeittiötä ja astioita, työkaluja ym. Mutta nukkeja... niitä on vain yksi. Jotenkin kun lapset eivät ole semmoista osanneet haluta, niin ei niitä kehtaa paljoa ostella kun ajattelee että jos ei lapset sitten niillä niin leikikään, kun ovat poikia... Vaan mistäs sen tietää mistään muusta lelusta sen paremmin, että tykkääkö lapset sillä leikkiä, mutta silti sitä vaan ottaa herkemmin riskin siihen "poikienlelun" suuntaan(esim. leluautoja meillä on jonkin verran, vaikka ei lapsi sellaisiakaan ole koskaan toivonut). Etenkään mitään kalliita nukkekoteja tai nukenvaunuja tms ei jotenkin vaan uskalla ostaa(tietysti asia erikseen jos lapset semmoista itse toivoisivat).

Ei ole. Meillä mieskin ripustaa pyykkiä ja hän itseasiassa esimerkiksi kokkaa enemmän kuin minä. Mä teen vastaavasti myös ns. miesten töitä, joita täällä maalla kyllä riittää. Tehtävät jaetaan sen mukaan, mikä kumpaakin sattuu sillä hetkellä enemmän kiinnostamaan :)

En tarkoituksella koita kasvattaa lapsesta ainakaan mitenkään "sukupuoletonta", vaan poika saa olla poika ihan rauhassa, mutta en myöskään halua määritellä millainen hänen sukupuolensa takia pitäisi olla. Lapsi on vasta 1-vuotias, eikä noin pienillä vielä mun mielestä edes näy poikamaisuus tai tyttömäisyys. Olen ostanut lapselle mielestäni kivoja leluja ja kirjoja ihan laidasta laitaan ja jotain ollaan saatu. Löytyy traktoreita ja autoja, my little ponyja ja leikkiastioita. Kun lapsi kasvaa ja alkaa itse esittää toiveita, en halua ohjailla häntä valitsemaan mitään tiettyä lelua, vaan saa itse valita. Nyt valitsen leluissa ja kirjoissa aiheita, jotka ovat lapselle jotenkin arkielämästä tuttuja; kissoja, lehmiä, traktoreita, ruokajuttuja jne. :)

Ei tietysti ole. Mutta lapset tietysti pitävät eri asioista ja vaikka kuinka nukkea tarjoisi pojalle tai autoa tytölle, niin se ei innosta. Mutta se ei poista sitä että osa tykkää nukeista ja osa autoista, sukupuolesta riippumatta.

Meillä poika 5,5v ei innostu nukeista, ei ole koskaan digannut niitä. En hanki sellaista lelua, mihin ei ole osoittanut mitään kiinnostusta. Tänään kyllä toivottiin pehmokoiralle vaatteita, joten kyllä hänelläkin on se "pehmeämpi" puoli. Kotileikeissä on kuulemma ollut ajoittain isä päivähoidossa :) Kauppaleikki, ravintolaleikki, sairaalaleikki ovat ihan kivoja. Valitti kun purin nukkekodin, mutta minusta siellä asuivat autot eivätkä nuket...

[QUOTE="vieras";25468593]Ei ole. Pojatkin leikkivät hoivaleikkejä, tytötki rakentavat ja leikkivät autoilla.

No ok. Sellaista kampauspäätä en ole nähnyt yhdenkään pojan pitävän lempilelunaan... Sen sijaan tiedän poikavintiön, joka värjäsi sisarensa kampauspään äidiltä lainaamallaan kultatussilla oikein somaksi.[/QUOTE]

Meillä on päiväkodissa kampaamo-leikki, missä pojatkin ovat innolla kampaajia/partureita - ja asiakkaina. Käyväthän he itsekkin parturissa.
Onneksi päiväkodeissa ohjataan poikia ns.tyttöjen leikkeihin, ja päinvastoin