Pitääkö prinsessa leikit kieltää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jestas

Vieras
http://www.iltalehti.fi/perhe/2009080710046071_pr.shtml

mulla on 2v tyttö jolle on tarjottu niin "poikien" ja "tyttöjen" leluja.
Tykkää leikkiä autoilla ja hyppii, riehuu, on aktiivinen tykkää hurjista leikeistä ja vauhdista.

Mutta on myös niiiiiin prinsessa niiiin prinsessa, hoitaa nukkea jne jne.

eli pitäiskö mun nyt sitten kieltää lapselta se mistä tykkää.

Kyllä mä uskon täysin että suurimalla osalla (ei tietenkään kaikilla) kiinnostus menee sen mukaan mikä sukupuoli on. Ei tytöt oo hoivaavia nukkeleikkien takia!

Tuo on taas ihan pohjaton väite!

Eri tietysti jos lapselta kielletään tyystin joko "poikien" tai "tyttöjen" leikit, mutta se taas ei ole normaalia!

Ei kai lapsilta tarvitse leikkejä kieltää.
Itse hölmönä ajattelin joskus, että meillä ei sitten pyssyleikkejä leikitä, kunnes poika kasvoi ja osoitti äidille äidin paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Ei kai lapsilta tarvitse leikkejä kieltää.
Itse hölmönä ajattelin joskus, että meillä ei sitten pyssyleikkejä leikitä, kunnes poika kasvoi ja osoitti äidille äidin paikan.

just näin :D

Meillä on nyt jo tytöllä vesipyssyjä.
Lapset opettelee tunteiden käsittelyä ja eri tunteita mm. pyssyleikkien parissa.

Mulla kaksi poikaa ja tyttö 1v10kk. Tyttö kovasti järjestelee nuken vaatteita, peittoja lattialle, paijailee, pussailee, halailee nukkejaan. Tykkää mekoista, tunikoista ja hameista joiden kanssa pyörähtelee innoissaan. Tänään Yyterissä kävi oma-aloitteisesti pesemässä hiekkaiset kädet meressä ennenkuin tuli välipalalle viltille jne... Eli selvä ero poikiin ja ihan luonnostaan nuo on tullut :)

Minusta on ihanaa jos tyttölapsi saa vapaasti söpistellä. Nukke ym. leikkeihin liittyy kuitenkin paljon luovuutta kehittäviä asioita. En kieltäisi missään nimessä jos tyttö olisi. Leikkii tytöt kaikkea muutakin.

No :laugh: . Johan on taas "tutkimus" :kieh: . Mun 3 vee tyttö leikkii nukeilla ja autoilla, omilla ja veljen ja 5 vee poika autoilla, junilla ja siskon nukeilla. Eipä oo tullu mieleen et pitäis kieltää ...

Mut hei, se olikin naisasiajärjestön mukainen juttu, joten ei vakavaa ;) Lapset leikkikööt mitä ne haluavat, miksi niitä pitäisi kieltää. Huomaahan sen, että se on ihan sisäsyntyistä monesti nuo tyttöjen ja poikien leikit. Poikakin voi leikkiä nukella, mutta meillä ainakin sen nuken käsittely on kaikkea muuta kuin naisellista :D Kun taas tytöllä on ikäänkuin vaistomaisesti oikeat otteet. Tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, mitä sitä kieltämään kun se on jo biologinen fakta.

mun mielestä tää väkisin tasa-arvoistaminen menee jo liian pitkälle! mikä siinä on niin vaikeeta, että on 2 eri sukupuolta, on aina ollut. Mä en kyllä kieltäis tytöltä prinsessaleikkejä, jos kerta tykkää niistä mutten kyllä poikienkaan leikkejä. Meillä on pojalla vauvanukke, ostettiin pottakaveriksi pissaava nukke. Alkuun innostu hoitaa nukkea, ja innostuu kyllä sitten kun kaverin tytöt käy meillä leikkimässä, johan alkaa nukke kiinnostaa, kun joku muu sillä leikkii =)

Kieltäminen tuntuisi typerältä, mutta minkä tahansa yksittäisen leikin liialliseen viljelemiseen kannattaa varmaan puuttua (koskee sekä prinsessa- että pyssyleikkejä ja sekä tyttöjä että poikia, jos minkäänlaista monipuolisuutta ei ole havaittavissa...) Epätodennäköinen tilanne..

Mun 3v tyttö leikkii lähes ainoastaan hoivaleikkejä, eli hoitaa nukkeja, pehmoleluja, tekee ruokaa niille, vie neuvolaan, kauppaan... leikkii siis sitä mitä me eletään. Ei katso dvd:tä prinsessoja, joten ei osaa sellaista leikkiä. Olen itsekin leikkinyt paljon nukeilla pienenä, joten en ole edes ajatellut että pitäisi ohjata johonkin muuhun. Miksi ihmeessä? uskon että lapset käsittelevät elämäänsä leikeissään ja meidän elämä nyt vaan on pelkkää hoitamista :)

Lapsihan poimii helposti aikuisten signaaleja, siitä, mikä on tytölle sallittua ja mikä ei. Eniten taitaa oikeasti vaikuttaa mainonta ja tiedotusvälineet muokkaavat naiskuvaa.

Mä annan tytön leikkiä prinsessaa ja mitä ikinä hän haluaakin leikkiä. Aika usein kruunupäinen prinsessa leikkii pyssyillä ja korjaa, maalaa, mutta hoitaa myös nukkeja.

Ja muuten: Ulkonäkö ON tärkeää. Biologiaa se on, totta kai jokainen valitsee puolisoksi mahd. hyvännäköisen, jonka vaan itselleen saa. Tytölle voi kuitenkin opettaa positiivisen suhtautumisen kauneuteen, eikä tarvitse opettaa sitä hirveää yrittämistä ja ihmisten arvostelua.

Olisikohan maailma parempi paikka jos POJILTA kiellettäisiin pyssy- ym. sotaleikit? :D Ehkäpä sitä voisi koittaa... Meillä kylläkään poika 4v ei välitä sellaisistakaan leikeistä. Onkohan se jotenkin viallinen?

Alkuperäinen kirjoittaja moohmooh ei jaksa kirjautua:
mun mielestä tää väkisin tasa-arvoistaminen menee jo liian pitkälle! mikä siinä on niin vaikeeta, että on 2 eri sukupuolta, on aina ollut. Mä en kyllä kieltäis tytöltä prinsessaleikkejä, jos kerta tykkää niistä mutten kyllä poikienkaan leikkejä. Meillä on pojalla vauvanukke, ostettiin pottakaveriksi pissaava nukke. Alkuun innostu hoitaa nukkea, ja innostuu kyllä sitten kun kaverin tytöt käy meillä leikkimässä, johan alkaa nukke kiinnostaa, kun joku muu sillä leikkii =)

Tämäkin niin totta!

Mun 3,5v tyttö saa edelleenkin ihan vapaasti leikkiä prinsessaleikkejä. Hoitaa ja paijailee nukkeja ja nalleja. Siivet selässä liihottaa keijuna. Toisessa hetkessä päristelee auton kanssa pitkin asuntoa tai korjaa "rikki" mennyttä hellaansa.

Kummankin tyylisiä leikkejä leikkiköön ihan vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
Olisikohan maailma parempi paikka jos POJILTA kiellettäisiin pyssy- ym. sotaleikit? :D Ehkäpä sitä voisi koittaa... Meillä kylläkään poika 4v ei välitä sellaisistakaan leikeistä. Onkohan se jotenkin viallinen?

Kyllä pyssyllä tehdään muutakin, kuin soditaan... On länkkäreitä, rosvoja ja poliiseja. Ja mun lapset leikkii ampuvansa eläimiä.

Sodasta mun lapset ei tiedä hölyn pölyä.

Mun tyttö on osannut peilailla siitä asti kun äkkäsi peilin. Se on häneen ikäänkuin asennettuna ja hyvin luontevaa.

Musta on toisaalta ihan se ja sama mitä meidän tyttö isompana leikkii - onko prinsessa vai supersankari - kunhan vain leikkii. Ja mikäli veljiinsä tulee ollenkaan, niin leikkii supersankariprinsessaa, eli kaikki käy! Parhaillaan tytön ykköskiinnostuksen kohde sattuu olemaan isoveljensä, esikoisemme, vihreä tukkirekka...ja ikää tytöllä 3kk!

Prinsessa ja pyssyleikit on valtaleikkejä. Molemmat omalla tavallaan.
Minusta paras valtaleikki oli lapsena se, kun kuvittelin olevani erittäin kaunis, mutta ylivertaisen vahva. B)
Pyssykin mulla oli, tietty.

Meillä tyttöä ei ole koskaan suuremmin kiinnostanut auton, mutta poika on leikkinyt niillä pienestä pitäen ja unileluksikin pitää saada auto tai kirja. Pehmoleluistakaan poika ei piittaa, toisin kuin tyttö.

Erot lapsissa ovat ihan luonnollisia. Mihinkään muottiin heitä ei kasvateta. Mielummin soisin tytön kasvavan puolensa pitäväksi pärjääjäksi kuin alistuvaksi suorittajaksi. Siitä huolimatta annan hänen vapaasti leikkiä rakastamiaan prinsessaleikkejä.

Olisin huolissaan, jos tyttö leikkis jotain palvelijaa prinsessan sijasta. Prinsessathan saa vaan määräillä ympäriinsä, se ei oikein istu suorittamiseen ja alistumiseen.

Yhteistyössä