Tyttöjen ja poikien vaatteet????

R R
Hei!

Olen tekemässä tutkimustyötä lasten (0-6 -vuotiaat) pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!

Kertokaa siis mielipiteenne:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Vastaukset voi laittaa suoraan tänne tai sähköpostitse osoitteeseen rprant@utu.fi.
Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.

Tutkimus on osa naistutkimuksen kurssityötäni ja sen julkaiseminen esim. naistutkimuksen alan lehdessä tai verkkojulkaisusta on mahdollista, mutta ei varmaa. Kerron mahd. julkaisusta tällä palstalla. Verkkokeskustelu on osa lähdemateriaaliani, jonka avulla pyrin kartoittamaan vanhempien yleistä suhtautumista lastenvaatteiden sukupuolittuneisuuteen.

Terveisin,

Rosa Rantanen
 
Hei!

Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä miten värit voivat olla ihmisille niin sukupuolisidonnaisia. Minusta kaikki värit ovat kauniita enkä halua varata lapseni käyttöön vain muutamia värejä. Mutta kysymyksiisi:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen? Tyttömäisen vaatteesta tekee kaikenlaiset röyhelöt ja kirjailut. Poikamaisen siitä tekee niiden puute, eli yksinkertaisuus sekä tummat värit.
-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? Hankin vaatteita jotka ovat minusta kauniita. En kuitenkaan osta pojalleni mitään pinkkejä röyhelöjuttuja eli ei mitään super tyttömäistä, mutta voin käyttää toki punaisia vaatteita. Usein tarjolla on jotain vaatekappaletta sininen ja punainen vaihtoehto, jolloin valitsen sinisen. Tämä johtuu osakseen muista ihmisistä ja siitä, että sukupuolta tukevilla vaatteilla saa selvästi ihmisten hyväksynnän. Toisaalta ostan sinistä myös siksi, että olemme saaneet paljon sukulaistyttöjen vanhoja vaatteita ja meillä on jo paljon punaista.
-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Ei.
-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? En kiertele eri kauppoja lastenvaatteiden perässä, eli jos tarvitsen bodyn ja olen Prismassa, ostan sen sitten sieltä. Eli sitä ostetaan mitä on tarjolla.

Minulla on siis vajaa 10-kuinen poika
 
Tässäpä mun ajatuksia:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Tyttömäisen vaatteesta tekee kuvioinnit ja yksityiskohdat, kuten röyhelöt ja kukat yms. tyttökuviot. Myös väri tekee joskus vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen. Vaatteen leikkauksella ja materiaalilla on joskus vaikutusta, kummalle sopii paremmin.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? Ostan oikeastaan saman verran kummankinlaisia. Mekot ja vaaleanpunaiset+pinkit vaatteet kuuluu sarjaan tyttömäiset ja sukupuolta korostavat vaatteet. Bodeissa ja housuissa on olemassa myös unisex-mallisia ja perusvärisiä, joita ostan mielelläni sen toisen puolen tyttöni vaatteista.


-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan? Kyllä minusta on kiva, että tyttö näyttää tytöltä vaikka housut jalassa samoin kuin poikakin. Luulen, että lapsen itsetuntokin saa kolauksia, jos häntä luullaan toisen sukupuolen edustajaksi.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? Jos kaupan valikoima ei miellytä, mun ei ole mikään pakko ostaa. Menen silloin toiseen paikkaan.

Meidän neiti on kohta 2 kk
 
R R
Kiitos vastauksistanne!

Tekstiini oli näköjään livahtanut ylimääräinen hymiö, mutta eipä tuo haitaksi ole. Myy-80, vastaukset voi laittaa tänne, tai jos et halua niitä yleisesti nähtäviksi niin voit lähettää ne sähköpostiini osoitteeseen rprant@utu.fi.
 
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Pitsiröyhelöt ei välttämättä ihan hirveesti sovi pojalle.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Ostan aika pitkälle ihan neutraaleja vaatteita. Lähinnä jo senkin takia, että niistä voisi ehkä olla seuraavallekin lapselle jotain päälle laitettavaa. Kun kuitenkaan en voi tietää vielä kumpi sieltä tulee sitten joskus. Mutta ostan kyllä myös vaaleansinisiä pojalleni, kun niitä vain on kaupassa niin paljon.
Eikä mielestäni ole sinänsä poikien tai tyttöjen värisiä vaatteita (vaikken silti välttämättä vedä pojalleni pinkkiä vaatetusta päälle).

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Ei ole tärkeää.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Aika paljon. Kun noita kauppoja ei ole pahemmin lähellä, niin on ostettava aika pitkälle sitä mitä saa.
 
Kahden pojan 3,5v, ja 1v. äiti vastaa näin:

Tyttömäisen vaatteesta tekee röyhelöt, kukkakoristelut, aplikoinnit yms hempeät ja herkät pienet kuvat. On tietysti näin sanallisesti vaikeaa erotella mikä on tyttövaate ja mikä poikavaate ja jollekin pojalle voi ihan hyvin sopia myös tyttömäisempi vaate jos poika tykkää itse siitä. Itse huusin juuri viikonloppuna 3,5v pojalleni tyttöjen puolelta löytyneen punaisen Muumi-collarin. Myös tietysti hameet ja mekot ovat tyttövaatteita, niitä en taida pojilleni pukea. Tänä talvena sukkahousut jäivät pois vanhemmalta pojalta ja siirryttiin kokonaan kalsareihin tänä talvena. Tähän asti sukkahousut on ainakin ostittain kelvannu ihan hyvin ja ollu käytännölliset.

Poikamaisen vaatteesta tekee lähinnä kuvat ja teksti. Poikien vaatteissa on yleensä rajumpia kuvia spidermaneja yms. hahmoja joista poikien oletetaan tykkäävän enemmän.

Pyrin hankkimaan lapsilleni värikkäitä vaatteita ja varsinkin paidoissa saa olla väriä, mm. oranssi ja punainen on meillä suosiossa. Me saadaan paljon käytettyä ja hyväkuntoista vaatetta suoraan naapurista, joten ihan kaikkia lasten päällä olleita vaatteita en ole itse valminnut kaupasta, mutta ne kelpaavat silti ja säästän roimasti aikaa kun saan valmiin vaatepussin naapurilta.

Kyllä mun mielestä on aika tärkeää että varsinkin kun lapsi alkaa olla yli 2v. että näkee kumpi hän sukupuoleltaan on. Ostin esikoiselle ekakasi touhutalveksi haalarin, jonka yläosa oli fuxian punainen ja aivan ihana väri myös pojalle. Monet puistossa luulivan häntä tytöksi, vaikka päähine oli enemmänkin poikavärinen, sinistä ja vihreää. Ensi talvena pikkuveikka saa kyllä käyttää samaa haalaria, vaikka häntä luultaisiin tytöksi, kun ei vielä sitä tajua.

Lapsille on vielä aika helppo ostaa vaatteita ja väreissäkin löytyy kun osaa oikeaan kauppaan mennä. Tietenkin jotkut muotivirtaukset ärsyttävät, kun sitten ei löydä mitään muuta vaatetta. Mun esikoisella on ilmeisesti tavallista pienempi pää ja hänelle on ollu vaikeaa löytää kesälakkeja, kun kaikki sopivat on sitten vauvamalleja. Viime kesänä pojilla olikin samanaliset lakit hieman eri kokoa vain ja eri väriset ja ikäeroa 2v9kk.
 
Hei,

todella mielenkiintoinen aihe sinulla! =) Olen itse pohtinut aika lailla näitä asioita; jotenkin ärsyttää se, että jo pientä vauvaa tungetaan tiettyyn, sukupuolisidonnaiseen muottiin. |O Mutta kysymyksiisi vastauksia:

- mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Tyttömäisyyttä korostaa röyhelöt, kukka-aplikoinnit, perhoset, strassit jne. söpöstelyt. Poikamaisuutta sen sijaan korostetaan auto-, hirviö- tms. kuvioilla ja tummemmilla väreillä.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Hankin ensisijaisesti hyvännäköisiä ja käytännöllisiä sekä kestäviä vaatteita. Pääsääntöisesti hankin ns. unisex-vaatteita, retroa ja uusretroa, mutta on tyttärelläni joitain mekkojakin. Toisaalta hänellä on joitain melko varmasti pojille tarkoitettuja vaatteitakin. En halua korostaa sukupuolta vaatetuksella. Mielestäni se ei ole tarpeellista, koska lapsi on yksilö sukupuolesta riippumatta. Kun lapsi kasvaa, saa hän itse valita korostaako sukupuoltaan tyttömäisillä vaatteilla vai ei.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Se, millaisia vaatteita ostan lapselleni, riippuu täysin kauppojen valikoimasta. Mistäs muusta? En osaa ommella, enkä juuri kiertele kirppareilla. Jokusen hyvän kaupan olen nettikirpparilla tehnyt. Jokusen vaatekappaleen on myös lapsen isoäiti tehnyt. Onneksi on varaa valita, mistä vaatteet ostaa, kun kauppoja on niin pilvin pimein ja nettikaupat vielä täydentävät valikoimaa.

Ja jos tarvitset tietoa, niin minulla on kohta kolmekuukautinen tytär.


 
Hei!

Olen tekemässä tutkimustyötä lasten pukeutumisen sukupuolittuneisuudesta. Tutkimus on osa naistutkimuksen opintojani Turun yliopistossa. Kaipaan apuanne!

Kertokaa siis mielipiteenne:

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Röyhelöt, kukat, sydämet, perhoset jne. tekevät tyttömäisen ja autot, lentokoneet, hirviöt jne. tekevät poikamaisen. Lisäksi vaatteen malli vaikuttaa paljon. Tyttöjen vaatteissa on enemmän rypytyksiä ja vekkejä ja paitojen leikkaukset usein jäljittelevät mekkoja.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Unisex- värit ja mallit ovat meillä ostos listalla, koska haluamme vaatteiden kestävän aikaa ja kulkevan suvussa ja kavereila lapselta toiselle. Toki joskus tulee ostettua sukupuolta korostaviakin vaatteita lähinnä juhla ja kylä käyttöön. Muutenkin haluan pukea lapseni lähinnä niihin väreihin mitkä juuri hänelle sopivat. Vanhimmalle (poika) sopii parhaiten oranssi, harmahtavan sininen ja hieman murrettu vihreä. Kakkoselle (tyttö) sopii ruskea ja khaki ja nuorimmalle tyttärelle punainen, valkoinen ja turkoosi.
Mielestäni on kiva katsoa kauppojen valikoimia kun pojille löytyy nykyään vaaleanpunaisia kauluspaitoja ja tytöille turkooseja mekkoja. Näin ei ollut vielä kymmenen vuotta sitten. Enemmän saisi olla erilaisia värejä ja malleja jotta voisi pukea lapsen hänen persoonansa mukaan eikä muodin määräämien värien mukaan.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?

Ei ainakaan alle vuoden ikäisellä. Kun lapsi alkaa ymmärtää ja haluaa pukeutua sukupuolelle ominaisesti (tyttö mekkoihin jne.) niin sitten toki. Vallankin kotona ja ulkoillessa käytetään niitä vaatteita mitä milloinkin eteen sattuu. Joskus tullaankin ihastelemaan kuinka suloinen poika tyttäreni onkaan. ;) Meillä kahdella vanhimmalla kun tämä sukupuoli asia on vaatetuksessa niin kuin kaikessa muussakin ollut "sisäänrakennettu" ominaisuus. Poika alkoi vastustaa kaikkiatyttömäisiä asuja alle kaksi vuotiaana ja tytär taasen oli 1v 2kk kun alkoi vaatia päälleen mekkoja ja puki päälleen kaikkea vaaleanpunaista, huiveja, myssyjä jne. Vaatekaapista löytyi päälle kesken päivän parhaat mekot, kukalliset kengät, lierihatut jne. vaikka äiti oli antanut aamulla puettavaski käytännölliset leikki vaatteet (usein veljen vanhat). :LOL: Että siinä vaiheessa oli pakko alkaa pukemaan sukupuolelle ominaisiin vaatteisiin eli tukea lapsen omaa persoonaa.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Yritän löytää aikaa kestäviä vaatteita, mutta toki en voi aina välttyä kiusaukselta ostaa jotain muodikasta, lähinnä retrokuvioisia vaatteita. Mutta jos valikoimassa ei ole mieleisiä värejä tai malleja, vaihdan kauppaa, käyn kirpputorilla, kyselen tuttavilta tai pengon omia vanhoja vauvanvaatteita 70 luvulta.

Kaikista vastauksista on apua! Vastata voi yhteen tai useampaan kysymykseen tai muuten vain kertoa mitä aiheesta tulee mieleen.[/quote]

 
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Yksityiskohdat ja koristeet (sydämet, kukat, röyhelöt, printit jne.) ja värityskin osaltaan.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä;) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Tykkään enemmän ns. unisex vaatteista mutta joskus tietty tulee ostettua niitä selkeesti poikamaisia vaatteita.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?

Ei. Tärkeintä on mielestäni, että vaatteet ovat mukavat ja kivannäköiset. Tosin joillekin muille ihmisille tuntuu vaatteiden sukupuolilataus olevan käsinkosketeltavampi kuin itselleni, harmittavan usein joku innostuu kommentoimaan muka leikkisästi että eihän poikani nyt vaan kärsi kun on punainen paita päällä, eikös se ole tyttöjen väri? Aaaagh.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Liikaa! Todella sitkeästi tarjolla on vaan vaalean punaista ja sinistä ja yleensäkin pastellivärejä varsinkin vauvoille. Missä iloisen värikkäät vaatteet? Niitä joutuu välillä oikeen hakemaan. Ja sitten myöhemmin varsinkin poikein vaatteissa on todella masentavia tummansinisiä, harmaita ankeita värejä. Onneksi on ompelukone, Lindex ja kirpputorit... Niin ja harmittavan usein löytyy esimerkiksi ihana punainen vaate joka muuten kävisi kummalle vaan, mutta siihen on sitten nähty hyväksi vielä lisätä joku 'tyttövahviste' eli kukka, perhonen tms. Siinä kuitenkin menee mullakin raja, että kukallisiin en poikaa pue.
 
1. Poikamaisen vaatteesta tekee "poikamaiset"kuviot, traktorit, autot ja sen sellaiset, sekä myös vaatteen malli, ei niinkään värit. Sama tyttömäisyydessä, kukat, sydämet ja röyhelöt sekä kimalteet tekevät tyttömäisen vaikutelman.

2. Minulla on poika, jolla on suurin osa vaatteista sellaisia, jotka käy myös tytölle, tosin vaaleansinisiä taitavat suurin osa olla, mutta myös muita värejä, kuten beigeä ja punaista. Vaaleanpunaista en ole pojalle hankkinut, lähinnä siksi kun mies ei tykkäisi ;) Meillä on pojalla paljon myös vihreää ja ruskeaa. Vaatteet on tarkoitus kierrättää pikkusisarukselle, oli hän sitten tyttö tai poika.

3. Lapsen sukupuoli tulee kyllä ilmi muista asioista kuin vaatteista, ainakin meillä;) Tuskin mun jätkää kukaan luulisi tytöksi vaikka hänellä olisi mekko! Mutta toisaalta jos saisin tytön, olisi ihanaa pukea hänet röyhelöihin ja kukkasiin. Nyt kun poika on isompi, niin vaatteetkin muuttuvat pakosta "poikamaisemmiksi" koska sellaista neutraalia vaatetta on jo vaikeampi kaupoista löytää.

4. Aika paljon se määrittää, mutta yleensä jos etsin jotain tiettyä ja sitä ei kaupasta löydy, niin vaihdan kyllä kauppaa. En osta sellaista mistä en tykkää ja jaksan etsiä mieleisiä monesta paikasta.
 
Mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
- Tyttömäiseks tekee pitsit ja muut röyhelöt, söpöt kukkakuviot, kimalle, yleensä myös vaaleanpunainen väri. Poikamaiseksi jätkämäiset kuviot, yksinkertaisuus ja yleensä myös sininen väri.

Hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita?
- Hankin jonkin verran poikamaisia vaatteita, mutta enimmäkseen neutraaleja. Ostan aika paljon myös tyttöjen vaatteiksi tarkoitettuja, koska niissä on kivemmin värejä. Esim pojallani on punaiset veluurihousut, joissa on lahkeessa sydän. Tyttömäisiä vaatteita en kuitenkaan osta enkä tietenkään mekkoja. Se olisi hassua. :D

Miksi?
- Koska mun mielestä ei ole olemassa ns. tyttöjen ja poikien värejä. Sain ihan yliannostuksen sinisen sävyjä pojan ollessa ihan pieni, kun kaikki osti lahjaksi sellaisia ja jotenkin itekin tuli painotettua niihin. Ei tainnut tosin valikoimakaan olla niin monipuolinen kuin nyt. Puen pojan hänen persoonansa mukaan eli sen mukaan mikä tuntuu hänen näköiseltään.

Onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
- No sikäli kyllä, että mekko tai pitsinen vaate pojan päällä johtaa tosi pahasti harhaan. Väreillä voi kuitenkin mun mielestä leikkiä ihan niin paljon kuin tykkää. Vaaleenpunanenkin on kiva väri pojalle, jos vaate ei muuten o tyttömäinen. Onhan se vähän kiusallista, jos sukupuolesta erehtyy, mutta ei mun mielestä tarvi olla suppee... Kyllähän aikuisetkin käyttää värejä yli "sukupuolirajojen", jos niin voi sanoo.

Kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
- No määrittäähän se... Vaikea ostaa sellasta mitä ei o tarjolla ja laajasta valikoimasta on helpompi löytää kivoja. Tykkään väreistä, joten niitä koitan ostaa monipuolisesti. Nyt oon jääny pääkallojen koukkuun, kun niitä on niin paljon tarjolla ja ovat ihan meidän jätkää. Aika vähän tulee ostettua mitään söpöilyvaatteita, vaikka niitä tuntuu olevan tarjolla aika paljon... Ne ei o oikein meidän juttu, joten tosi vähälle käytölle jää.

Välillä tulee kieltämättä mietittyä voinko ostaa ja pitää pojalla jotain tytöille tarkotettua vaatetta. Kai se on vähän tabu tai jotain, että puetaan neutraalisti tai odotusten vastasesti. Jotenkin se suppeus vaan tuntuu niin tylsältä, kun maailma on värejä täynnä. Ei mua se häiritse, jos toiset pukee lapsensa odotusten mukaan... En vaan ite osaa ahtautua siihen muottiin.

*Muoks* Poika on nyt 10kk
 
On hassua, että ennen lapsen syntymää ajattelin, ettei vauvan vaatetuksella ole niin väliä, että sillä ei tarvitse ainakaan missään tapauksessa korostaa sukupuolta. Vastustin "tytölle pinkkiä, pojalle sinistä" - meininkiä kovasti. Ja luulen, että jos olisin saanut tytön, hänen vaatteensa tuskin olisivat olleet pinkkejä. ...tai en voi tietää kun poika tuli. Varsinkin kun nyt huomaan, että suuri osa pojan vaatteista on tumman sinistä, oikein poikaväriä.

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Tyttömäistä ovat röyhelöt ja rimpsut, kukkaset ja muut hempeät kuviot, vaaleanpunainen väri. Vastaavasti poikamaista ovat auto- tms äijä-kuviot ja tietyt värit, yleensä tummat ja pikkuvauvalla vaaleansininen.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi? Yritän välttää sitä, mutta usein kaupoissa on vain selkeästi tyttö- ja poikavaihtoehto, jolloin ostan poikavaihotehdon - en jaksa metsästää sukupuolineutraalia erikseen. Jos on kiva neutraali vaihtoehto, otan mieluummin sen, jotta seuraava lapsi voisi käyttää samoja sukupuolesta riippumatta. Toisaalta paljon on saatu lahjoina tai käytettynä, hyvinkin poikamaisia vaatteita mutta toisaalta myös tytön vanhoja pinkkejä pyjamia, joita oikein mielelläni olen ottanut käyttöön pojalleni. Eli ehkä sillä ei minulle ole paljoa merkitystä.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Kannatan enemmän neutraaleja vaatteita, mutta en myöskään pukisi poikaani mekkoon. Kukkia ja sydämiä vaatteissa kyllä on.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat? Tosi paljon, tuntuu että aina on vain punainen ja sininen vaihtoehto. Mieluiten ostan neutraalin vaihtoehdon jos sellainen on tarjolla - usemmiten ei ole.


 
Hei,
anteeksi että joukkoon laitan tällaisen "tylsän" vastauksen. Olisin voinut laittaa sinulle sähköpostiakin mutta ajattelin jos jotakin muutakin kiinnostaa.

Eli ihan periaatteesta kiinnostaisi aina tällaisten "kyselyjen" tarkempi tarkoitus: mitä tutkimusta teet; seminaaria, pro gradua, jotain lopputyötä, kurssityötä yms? Eli missä nämä vastaukset on tarkoitus julkistaa? Nämä tällaiset "nettipalstakyselyt" kun ovat tietenkin hiukan epämääräisiä... toki aihe on mielenkiintoinen ihan muutenkin, oli käyttö mikä tahansa, mutta kiinnostaa mihin tarkemmin ottaen käytät "tuloksia".

Eikö yleensä tutkimusten kyselyihin laiteta kyselijän nimi ja yhteystiedot jotta kiinnostuneet voivat myös lukea tutkimuksen lopputulosta?
 
Tytön 6kk äiti.
- Tyttöjen vaatteisiin kuuluu mielestäni röyhelöt, sydämet, ei niinkään värit sitä määritä. Onhan nykyään miehilläkin vaaleanpunaisia kauluspaitoja... Pojille autokuvioita ym.
- Omalle tytölle ostan tyttömäisiä vaatteita ja myös neutraaleja. Eli retrokuvioita, väreinä vihreä,ruskea,beige,keltainen... Minusta pienet vauvat on vauvoja eikä niinkään tyttöjä tai poikia. Oikeastaan vasta myöhemmin piirteistä alkaa jo huomaamaan kumpaa sukupuolta on.
- Kyllä minusta kaupoissa on kohtalaisen hyvä valikoima neutraaleja vaatteita ja hyvä niin. Itse kun en halunnut tietää lapsen sukupuolta etukäteen ja ostin vain vaatteita/tarvikkeita jotka sopii molemmille.
 
-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Nuo edellä mainitut asiat, kuten röyhelöt, sydämet jne. Poikamaisen vaatteesta tekee ehkä hieman yksinkertaisemmat leikkaukset ja tummemmat värit. Värit yleensäkin voi vaikuttaa siihen, näyttääkö vaate poikamaiselta vai tyttömäiseltä..

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä;) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?
Pääosin ehkä tytöllämme on "tyttöjen värisiä" vaatteita, kuten punaista, vaaleanpunaista jne, mutta ne on lähinnä lahjaksi saatuja. Itse olen ostanut paljon valkoista, beigeä, vihreää tai muita (mahdollisesti) poikien vaatteita, koska ne on mielestäni usein hienompia ja miellyttää omaa silmääni. :) Tykkään kyllä pukea tyttöni myös hameisiin/mekkoihin ja niihin "tyttöjen värisiin".

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
On se ihan mukava, jos kaikki huomaa vauvani olevan tyttö, eikä puhuttele häntä poikana. Kotona on ihan sama mitä on päällä ja silloin outo voisikin luulla tyttöämme pojaksi. En tiedä miten jatkossa, kun lapsi on isompi.. Luulen, että tytöllämme on isompana pitkät hiukset, letitettyinä ja mahdollisesti vaikka vihreät/ruskeat vaatteet päällä ja jos joku luulee häntä pojaksi, niin luulkoon. :) Vaikka tytöllämme olisikin pojan värisiä tai poikien vaatteita, niin hiukset tykkäisin laittaa tyttömäisesti. :)

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
Aika paljon, koska kaupoista löytyy niin ihania poikien vaatteita, että niitä on pakko ostaa myös tytölleni. :) En tykkää hirveistä röyhelöistä jne, joita monet kaupat on pullollaan. Täytyy kyllä myöntää, että harvemmin käyn shoppailemassa vauvallemme vaatteita. Mutta jos/kun käyn, niin kyllähän se valikoima aika pitkälle minun ostamiset määrittää. Mistäpä niitä vaatteita muuten sais, jos ei kaupasta ja kaupan valikoimasta!? (kirppareita ei täällä päin ole, ei ainakaan hyviä.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Hei,
anteeksi että joukkoon laitan tällaisen "tylsän" vastauksen. Olisin voinut laittaa sinulle sähköpostiakin mutta ajattelin jos jotakin muutakin kiinnostaa.

Eli ihan periaatteesta kiinnostaisi aina tällaisten "kyselyjen" tarkempi tarkoitus: mitä tutkimusta teet; seminaaria, pro gradua, jotain lopputyötä, kurssityötä yms? Eli missä nämä vastaukset on tarkoitus julkistaa? Nämä tällaiset "nettipalstakyselyt" kun ovat tietenkin hiukan epämääräisiä... toki aihe on mielenkiintoinen ihan muutenkin, oli käyttö mikä tahansa, mutta kiinnostaa mihin tarkemmin ottaen käytät "tuloksia".

Eikö yleensä tutkimusten kyselyihin laiteta kyselijän nimi ja yhteystiedot jotta kiinnostuneet voivat myös lukea tutkimuksen lopputulosta?
Hyvä Elinan äiti, että nostit tämän esille! =) Mietiskelin itsekin mainitsemiasi asioita, kun vastailin kysymyksiin.

 
Mielestäni vauvanvaatteiden värierottelu on mielenkiintoinen. 1800-luvullahan värit olivat päin vastoin, tyttövauvoille puettiin vaaleansinistä sillä vaaleansininen ja sininen liitetään tiukasti femiinisyyteen ja neitsyt Mariaan. Pojat puettiin vaaleanpunaiseen sillä punaista pidettiin maskuliisena värinä. Jos en ihan väärin muista niin 1880-luvulla värit kääntyivät nykyiselleen, olisi mielenkiintoista tietää mikä tämän aiheutti.


-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?
Röyhelöt ja puhvihihat miellän tyttömäisiksi.

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

Ostan pojalleni vaatteet kirpputorilta joten se rajoittaa valikoimaa hiukan. Ostopäätökseeni vaikuttaa lähinnä hinta ja vaatteen kunto. Pääasiallisesti metsästän värejä. Violettia, vihreää, ruskeaa ja keltaista joka on poikani suosikki väri. En osta hänelle "poikamaisia" vaatteita sillä mielestäni tummansininen, harmaa ja beige ovat rumia. En myöskään pidä työkoneista tai autoista tai yleensäkkään kuviollisita vaatteista. Lapseni paidat ovat usein joko raidallisia, pilkullisia tai ihan vaan yksivärisiä. Paidan kanssa käytän sukkahousuja jotka usein ovat vaaleanpunaiset.

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?
Omasta mielestäni ei ole. Mutta törmään tähän asiaan päivittäin kun pientä poikaani tullaan ihastelemaan tyttönä juuri sen vuoksi ettei hänen haalarinsa ole vaalean/tummansininen vaan vihreä johon olen aplikoinut apiloita.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?
En ole ostanut ainuttakaan vaatetta kaupasta sillä minua ahdistaa valikoiman tyttö-poika erottelu.

Teen paljon vaatteita myös itse tai tuunaan niistä omannäköisiä. Pidän värjäämisestä ja kuvioimisesta. Voi olla että kun poikani kasvaa niin hän haluaa poikamaisia vaatteita ja sitten mietimme asioita uudestaan.
 
R R
Hei kaikille ja kiitos vastauksistanne! Mukavaa että niitä on tullut näin runsaasti!

Nimim. Elinan äiti ja ieva80, tekstini oli todellakin liian epätarkka mainitsemassanne mielessä, joten muokkasin sitä nyt tarkemmaksi. Pyrin tiivistettyyn ilmaisuun, mutta olin hieman liiankin tehokas.

Olen tietoinen nettikeskusteluun lähdemateriaalina liittyvistä vaikeuksista, eivätkä ne toki olekaan ainoa lähteeni. Viittaan varmasti vastauksiin tutkimuksessani, mutta tuon selkeästi esille niiden alkuperän.

Tutkimus on siis osa naistutkimuksen kurssisuoritusta, tarkoituksena on mm. perehdyttää tutkimuksen tekoon. Mikäli teillä on kysyttävää tutkimuksesta, ottakaa yhteyttä sähköpostilla osoitteeseeni rprant@utu.fi.
 

-mitkä ominaisuudet tekevät vaatteesta tyttömäisen/poikamaisen?

Värit ja leikkaus, kuosit; tytöillä rimpsut, röyhelöt, rusetit, kukka- yms. kuviot, pojilla tummat sävyt, kuviot ja "konemaisuus"

-hankitko lapsellesi useimmiten sukupuolta korostavia (esim. tytöille pinkkiä, pojille sinistä) vai sukupuolineutraaleja vaatteita? Miksi?

En haluaisi hankkia sukupuolta korostavia vaatteita, koska mielestäni värit ja kuviot eivät pitäisi olla sidoksissa sukupuoleen, mutta välillä on pakko, koska muuta ei ole tarjolla. Vastasyntyneiden vaatteet ovat neutraalin värisiä (liiankin!), mutta siitä eteenpäin sini-punajako on suorastaan tyrmäävä...

-onko mielestäsi tärkeää että lapsen sukupuoli käy ilmi hänen vaatetuksestaan?

Ei. En toki pukisi pojalle hametta, mutta punaiset housut voin pukea.

-kuinka paljon kauppojen valikoima määrittää sitä, millaisia vaatteita lapsellesi ostat?

Paljon. Ostan kuitenkin vaatteet lapselle ihan tavallisista kaupoista, joiden valikoimat tunnetusti ovat kovin riippuvaisia kausivaihtelusta.
Nyt esim. monissa kaupoissa on (onneksi) monenkirjavia retrovaatteita, jotka sopivat väri- ja kuviomaailmaltaan sekä tytöille että pojille. Usein kuitenkin ns. markettivaatteet ovat selkeästi joko tai eli jos haluaa tietyn vaatekappaleen on valittava vaaleanpunaisen/kukkakuosin ja vaaleansinisen/autokuosin väliltä. Vaikea siinä on pojalle kukkahaalaria ostaa, jos ei halua häntä luultavan tytöksi...
 
R R
Hei,
kysely on nyt päättynyt. Ilmoittelen tutkimuksen mahdollisesta julkaisusta keskustelupalstalla.
Kiitos vielä kerran kaikille vastauksista ja mukavaa alkavaa kesää!

Terveisin,
Rosa Rantanen
 

Yhteistyössä