Tyttö nielaisi pinnin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Edina:
Soitin päivystykseen ja se kysy päivystävältä lääkäriltä nii sano et jos on menny hengitysteistä ohi niin voi vaan seurailla, et jos ei tuu mitään ongelmia nii tulee itestään pois. Ja eikohän tuo oo menny hengitysteistä ohi kun on ihan normaali, henki kulkee ja mehuakin joi äsken..
Jep ja jos ongelmia alkaa ilmaantua, on nää säteilyt aikas pieni juttu sen rinnalla.
Nii, en mä niitä säteilyjä pelkää. Mieluummin vien kuvattavaks jos on aihetta, mitä otan riskin et pinni aiheuttaa jotain vaurioita. Ei siltä säteilyltä voi muutenkaan kokonaan välttyä. :D Mut hyvä näin, toivottavasti pinni tulee normaalisti ulos =) ihme kun ei oo aiemmin mitään nielassu, on tuolla kuitenkin lähes koko ajan joku suussa.....
 
hmmph
Musta toi Åborginaalin into ja ehdottomuus ja tietämys on jotenkin suloista. Huomaa, että Hän lienee aika alussa opiskeluissaan (?) . Kaikilla aloilla - myös röngtenhoitajana - ei aina käytännössä mene asiat niinkuin koulussa opetetaan. Niin se vaan on.. ja joskus se on hyvä asia, joskus ei ( siis esim. tämä että hoitajat ei mene lapsen kanssa röngteniin jne )
 
matkailija
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä on 4vee poju menny läpi magneettikuvaukset 3x ja röntgeni 4x. Lisäksi ultrat ja kaikki muut päänkuvaukset.
Jos se on tarpeen niin kyllähän siihen on silloin mentävä vaikka kuinka itse pelkäis säteilyjä.
Mieluummin säteilyt kun henki vaarassa. :whistle:
Magneettikuva ja uä eivät kerrytä säteilyannosta. Uä perustuu aaltomekaniikkaan ja magneetti, no, magnetismiin ja protoneiden kääntyilemiseen sun muuhun. :)

Ap olikin jo saanut vastauksen tuohon kysymykseensä mut soittakaa nyt johonkin päivystykseen jos epäilette että lapsi on jotain nielaissut. Kyllä ne sieltä neuvoo. Eikä niitä röntgenkäyntejäkään tarvitse älyttömästi pelätä, kuvan otolle on yleensä perusteet jotka lääkäri miettii potilaskohtasesti. Niin ja muuten: jos esine on muovia esim. legopalikka, niin ei se rtg:ssä edes taida näkyä... Sen materiaalin pitää olla rtg-positiivista ainetta, kuten vaikka jotain metallia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Edina:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Kannattaisiko soittaa 10023 ja kysyä sieltä ammattilaisilta miten toimia.
Mikä tuo numero on? Mihin menee?
Lähimpään päivystykseen. Olen asunut eri puolilla maata ja aina tuo on ollut päivystyksen numero, tosin jotkin käyttävät siitä nimitystä terveysneuvonta.
 
viiden muksun mamma
Meillä 6v. poika nielaisi vahingossa pienen litteän legopalikan. Oli todella niitä ihan pikkiriikkisiä legoja, kokoa vain n. 0,5cm x 0,5cm ja vielä sellainen litteä. Poika säikähti todella ja mä vain rauhoittelin, että kyllä se tulee kakan mukana pois. Juotiin mehua päälle. Onneksi poika tajusi sanoa mulle, että on se kumma tunne, kun mä tiedän tarkasti missä lego on menossa ja näytti tohon alas kurkun kohdalle. Silloin mulla rupes hälytyskellot soimaan ja soitin päivystykseen. Sieltä sanottiin, ettei lapsi saa mennä makuulle ja heti ambulanssi soitettava hakemaan. Mä olin ihmeissäni, mutta tottelin käskyä. Poika vietiin päivystyksestä lastenosastolle yöksi seurantaan ja seuraavana aamuna lego poistettiin keuhkoputkesta tähystämällä. Mies oli mukana ja miehen mukaan sitä ei edes yritetty kuvata, koska niin pieni ei välttämättä näy kuvissa. Lääkäri oli pyytänyt miestä kuvailemaan minkälainen lego sieltä pitäisi löytyä. Löytyihän se lego sieltä onneksi pois.

Mä en varmaan olisi ymmärtänyt varoa makuulle laittamisia tms. jos niistä ei olisi annettu erikseen ohjeita... Sitä vain ajatteli, että kun se lego oli niiiiiiiin pieni.
 
tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Edina:
Luulisin että sellainen pieni lasten pinni. Sanoi vaan että pinni meni mahaan. Uskaltaako vaan seurata, että tulee pois, vai pitäiskö viedä lääkäriin? vajaa 2v kyseessä... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Meidän käskettiin odotella rauhassa, kun lapsi oli syönyt kolikon. Olimuistaakseni 10 senttinen. Tuli ulos aikanaa. Pinni on vähän eri asia, kun siinä on teräviä reuvoja, mutta soita päivystykseen ja kysy mitä tehdä.
 

Yhteistyössä