Tyttö nielaisi pinnin..

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jäin vaan maallikkona ihmettelmään, kun ei ollut mitään perusteluja :) Mut näkyiskö tollanen pieni pinni ultrassa, jos lasta ei saa pysymään paikoillaan. Nopeampi keino olis varmaan ne kuvat? Kunhan tässä pohdin :)
Paikoillaanhan lapsen on oltava myös röntgenkuvassa. Ihan paikallaan. Lisäksi kuvattava alue on aika laaja. En mä tiiä näkyisikö se ultrassa miten hyvin, mutta omaa lastani tuskin röntgenkuvaan tässä tapauksessa päästäisin.
 
Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jäin vaan maallikkona ihmettelmään, kun ei ollut mitään perusteluja :) Mut näkyiskö tollanen pieni pinni ultrassa, jos lasta ei saa pysymään paikoillaan. Nopeampi keino olis varmaan ne kuvat? Kunhan tässä pohdin :)
Paikoillaanhan lapsen on oltava myös röntgenkuvassa. Ihan paikallaan. Lisäksi kuvattava alue on aika laaja. En mä tiiä näkyisikö se ultrassa miten hyvin, mutta omaa lastani tuskin röntgenkuvaan tässä tapauksessa päästäisin.
Kuinka paljon säteilyö yhdestä kerrasta tulee? Kiinnostaa, kun meidän kaikilta kolmelta on jouduttu kehkokuvat ottamaan jo ihan pieninä. Mä oon utelias :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jäin vaan maallikkona ihmettelmään, kun ei ollut mitään perusteluja :) Mut näkyiskö tollanen pieni pinni ultrassa, jos lasta ei saa pysymään paikoillaan. Nopeampi keino olis varmaan ne kuvat? Kunhan tässä pohdin :)
Paikoillaanhan lapsen on oltava myös röntgenkuvassa. Ihan paikallaan. Lisäksi kuvattava alue on aika laaja. En mä tiiä näkyisikö se ultrassa miten hyvin, mutta omaa lastani tuskin röntgenkuvaan tässä tapauksessa päästäisin.
jaa jos olis vaarana et vierasesine puhkaisee jotain matkalla? et päästäis röntgeniin? :eek: :headwall:
 
Huvitutti harmailee
Mieheni sisko nielaisi pinnin mahaan asti 25 vuotta sitten. Hänet röntgen kuvattiin ja olisi joutunut leikkaukseen. Hänen äitinsä vissiin hieman avitti kakkaamista ja sai pinnin kotikonstein pois, riskaapelia hommaa suolen repiämisvaaran vuoksi. Lääkäriin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Kuinka paljon säteilyö yhdestä kerrasta tulee? Kiinnostaa, kun meidän kaikilta kolmelta on jouduttu kehkokuvat ottamaan jo ihan pieninä. Mä oon utelias :)
Riippuu keuhkokuvasta. Efektiivinen annos on joko 0,03 mSv tai 0,1 mSv, eli vastaa joko 4 vrk:n tai 12 vrk:n altistumista luonnonsäteilylle. Eli riippuu siitä, onko otettu yhdensuuntainen keuhkokuva vai lisäksi myös sivukuva. Ei tuo todellakaan ole kuvantamistutkimuksista se pahin mahdollinen säteilyn suhteen :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jäin vaan maallikkona ihmettelmään, kun ei ollut mitään perusteluja :) Mut näkyiskö tollanen pieni pinni ultrassa, jos lasta ei saa pysymään paikoillaan. Nopeampi keino olis varmaan ne kuvat? Kunhan tässä pohdin :)
Paikoillaanhan lapsen on oltava myös röntgenkuvassa. Ihan paikallaan. Lisäksi kuvattava alue on aika laaja. En mä tiiä näkyisikö se ultrassa miten hyvin, mutta omaa lastani tuskin röntgenkuvaan tässä tapauksessa päästäisin.
Ohoh? Onkohan sulla vielä opiskeltavaa? Lentokoneeseen varmaan kuitenkin päästät ja oletan, että olet jo päästänyt? Katsopa ne säteilytasot ja vertaa, mitä yhdessä röntgenissä on, joka kestää kuitenkin vain hetken.
 
mä oisin soittanu jo päivystykseen.. kuitenkin puhkeamis vaara on, ja miettii jos se jää jonnekki poikittain.
soitas omaan päivystykseen ja kerro mitä ne sanoo sielä?
Ja kyllä, itse laskisin meidän lapsen röntgeniin, isommalta on keretty jo kuvaamaan muutaman kerran erinnäisiä paikkoja..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ohoh? Onkohan sulla vielä opiskeltavaa? Lentokoneeseen varmaan kuitenkin päästät ja oletan, että olet jo päästänyt? Katsopa ne säteilytasot ja vertaa, mitä yhdessä röntgenissä on, joka kestää kuitenkin vain hetken.
Lentokoneeseen päästän juu, mutta röntgeniin en jos samaan tulokseen voidaan päästä säteettömällä vaihtoehdolla.
4 h lentomatka aiheuttaa noin 0,02 mSv:n ylimääräisen säteilyannoksen.
 
Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Kuinka paljon säteilyö yhdestä kerrasta tulee? Kiinnostaa, kun meidän kaikilta kolmelta on jouduttu kehkokuvat ottamaan jo ihan pieninä. Mä oon utelias :)
Riippuu keuhkokuvasta. Efektiivinen annos on joko 0,03 mSv tai 0,1 mSv, eli vastaa joko 4 vrk:n tai 12 vrk:n altistumista luonnonsäteilylle. Eli riippuu siitä, onko otettu yhdensuuntainen keuhkokuva vai lisäksi myös sivukuva. Ei tuo todellakaan ole kuvantamistutkimuksista se pahin mahdollinen säteilyn suhteen :)

Kiitos, opin taas yhden uuden asian :)
 
joojoo
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jäin vaan maallikkona ihmettelmään, kun ei ollut mitään perusteluja :) Mut näkyiskö tollanen pieni pinni ultrassa, jos lasta ei saa pysymään paikoillaan. Nopeampi keino olis varmaan ne kuvat? Kunhan tässä pohdin :)
Paikoillaanhan lapsen on oltava myös röntgenkuvassa. Ihan paikallaan. Lisäksi kuvattava alue on aika laaja. En mä tiiä näkyisikö se ultrassa miten hyvin, mutta omaa lastani tuskin röntgenkuvaan tässä tapauksessa päästäisin.
Parempi se on pinnin tehdä tuhojaan....Voi elämän kevät :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ohoh? Onkohan sulla vielä opiskeltavaa? Lentokoneeseen varmaan kuitenkin päästät ja oletan, että olet jo päästänyt? Katsopa ne säteilytasot ja vertaa, mitä yhdessä röntgenissä on, joka kestää kuitenkin vain hetken.
Lentokoneeseen päästän juu, mutta röntgeniin en jos samaan tulokseen voidaan päästä säteettömällä vaihtoehdolla.
4 h lentomatka aiheuttaa noin 0,02 mSv:n ylimääräisen säteilyannoksen.
Sori, mutta ton annoksen sa jo maan pinnalla. Säteilyturvakeskuksen mukaan 5x Roomaan vastaa röntgeniä. Johonkin Thaimaahan kertyy jo enemmän. http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ymparisto/fi_FI/ymparisto17/
 
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
Parempi se on pinnin tehdä tuhojaan....Voi elämän kevät :(
Eipä nuo ole pinnejä nielleet, ja tuskin enää nielevätkään, joten ollos huoleti ;)

Ja sinä saat kyllä viedä lapsesi röntgeniin. Itse mm. kieltäydyin 5 v lapsen hammasröntgenistä pari viikkoa sitten, koska kukaan ei osannut sanoa miksi röntgenkuvat pitäisi ottaa. Sellainen aika oli vaan tytölle varattu, vaikka ei ole ollut hammastapaturmia, ei poikkeavuuksia hampaiden kasvussa, ei reikiä, ei mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori, mutta ton annoksen sa jo maan pinnalla. Säteilyturvakeskuksen mukaan 5x Roomaan vastaa röntgeniä. Johonkin Thaimaahan kertyy jo enemmän. http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ymparisto/fi_FI/ymparisto17/
0,02 mSv:n YLIMÄÄRÄISEN annoksen. Ylimääräinen = sen maan pinnalla saadun lisäksi, juu nou.

Mun saamat tiedot ovat nimenomaan Säteilyturvakeskuksesta ja V-S kuvantamiskeskuksesta.
 
jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori, mutta ton annoksen sa jo maan pinnalla. Säteilyturvakeskuksen mukaan 5x Roomaan vastaa röntgeniä. Johonkin Thaimaahan kertyy jo enemmän. http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ymparisto/fi_FI/ymparisto17/
0,02 mSv:n YLIMÄÄRÄISEN annoksen. Ylimääräinen = sen maan pinnalla saadun lisäksi, juu nou.

Mun saamat tiedot ovat nimenomaan Säteilyturvakeskuksesta ja V-S kuvantamiskeskuksesta.
vai ufoilta....
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori, mutta ton annoksen sa jo maan pinnalla. Säteilyturvakeskuksen mukaan 5x Roomaan vastaa röntgeniä. Johonkin Thaimaahan kertyy jo enemmän. http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ymparisto/fi_FI/ymparisto17/
0,02 mSv:n YLIMÄÄRÄISEN annoksen. Ylimääräinen = sen maan pinnalla saadun lisäksi, juu nou.

Mun saamat tiedot ovat nimenomaan Säteilyturvakeskuksesta ja V-S kuvantamiskeskuksesta.
vai ufoilta....
Juhan af Grannilta :xmas:
 
Soitin päivystykseen ja se kysy päivystävältä lääkäriltä nii sano et jos on menny hengitysteistä ohi niin voi vaan seurailla, et jos ei tuu mitään ongelmia nii tulee itestään pois. Ja eikohän tuo oo menny hengitysteistä ohi kun on ihan normaali, henki kulkee ja mehuakin joi äsken..
 
juu
Olikos se åborginaali että sinä oot rtghoitaja opiskelija? Et kuulosta oikee ammattilaiselta ja opiskelijanaki jos latelet tollasia ehdottomuuksia niin huh sun työyhteisöä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Edina:
Soitin päivystykseen ja se kysy päivystävältä lääkäriltä nii sano et jos on menny hengitysteistä ohi niin voi vaan seurailla, et jos ei tuu mitään ongelmia nii tulee itestään pois. Ja eikohän tuo oo menny hengitysteistä ohi kun on ihan normaali, henki kulkee ja mehuakin joi äsken..
Jep ja jos ongelmia alkaa ilmaantua, on nää säteilyt aikas pieni juttu sen rinnalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja wb:
pitäs mennä lääkäriin ja röntgeniin, pinni on terävä ja voi suolessa tehdä sinne reiän.
En usko, että laittaisivat noin pientä lasta röntgeniin.
Ultraäänellä voisivat ehkä katsoa, tai sitten vaan sanoisivat että odotelkaa.
kyl ne ottaa :)
oon lastensairaanhoitaja
Juu, mein keskimmäinen kuvattiin 8kk:na päivystyksessä kun LUULIN, että oli nielaissut jotain...onneksi ei mitään näkynyt.
 

Yhteistyössä