Tyttäreni epärealistinen asenne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
tuli tuosta lauluavauksesta vaan mieleen...

Tyttäreni 14vee on laulajana sanoisinko, no melko heikko. Ääni on hiljainen ja mitätön ja nuotit menevät ihan miten sattuu. On ollut laulutunneilla puolisen vuotta, mutta ei tykännyt siitä yhtään, liian tyhmiä lauluja kuulemma. Silti ihan tosissaan puhuu ja haaveilee laulajanurasta.

Minä olen yrittänyt hänelle selittää, että ei se ihan niin käy, että yhtenä päivänä menee idolsiin, voittaa ja tadaa. Että kyllä siihen tarvitaan paljon sinnikästä työtä, harjoittelua ja lahjoja myös. Hän suuttui aivan hirveästi, kun en kannusta unelmiaan ja pidä häntä lahjakkaana. *huoh*

Muuten tyttö on hyvin realisti taitojensa suhteen, tietää vahvuutensa ja heikkoutensa ja sen, että elämässä pärjäämiseen tarvitaan muutakin kuin tuuria. Tämän asian suhteen vaan on ihan sokea.

Ääääh, sanokaa, että tämä on vaan joku vaihe ja menee ohitse.

Meillä 5 vuotiaalla on samaa vikaa, tosin hän on päättänyt alkaa balleriinaksi. Varmaan osais tanssia yms. mutta ei ole aikomustakaan viedä jollekin kalliille balettikurssille. Eiköhän hän kohta vaihda taas ammattihaaveita...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna tytön haaveilla. Kyllä hänet viimeistään Idolsin karsinnoissa pudotetaan maan pinnalle ;)

Mutta kun se on niin hirvittävän noloa katseltavaa, kun tuomarit totee, että "eiks kukaan, ees sun äitis sanonu sulle, et sä et kyl osaa laulaa"... Mieluummin itse ainakin haluaisin turhat haaveet pois ennen nolautumista.

Anna tytön haaveilla. Kyllä hänet viimeistään Idolsin karsinnoissa pudotetaan maan pinnalle ;)

Näin. Ja mieli saattaa muuttua radikaalisti kun keksii että hänestä tuleekin huippumalli tai taidemaalari. Sinnikkyys palkitaan :) ja ei ole mitään hyötyä vähätellä toisen unelmia. Joku sanoo unelmansa ääneen ja toinen fantasioi itsekseen. Oikotietä onneen ei ole. Kyllä se asia vastaan tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:

Mutta kun se on niin hirvittävän noloa katseltavaa, kun tuomarit totee, että "eiks kukaan, ees sun äitis sanonu sulle, et sä et kyl osaa laulaa"... Mieluummin itse ainakin haluaisin turhat haaveet pois ennen nolautumista.

Joidenkin kun pitää mennä kantapään kautta että menee jakeluun, murkkuikäset varsinkin pakkaa olemaan sellasia.

Itsepäinen ihminen ei opi kuin kantapään kautta ;).

Oikeastaan sulla ei ole mitään oikeutta karsia kenenkään haaveita. Kompastukoon itse, siitä oppii.

Mun mielestä ei oo vanhempien tehtävä tappaa lapsiensa itsetuntoa. Sitä negatiivista palautetta tulee ihan riittävästi muualta, vanhempien kuuluu uskoa ja kannustaa.

Kunhan pidät huolen siitä, että tyttö myös opiskelee itselleen jonkun oikean ammatin, niin mitä se laulajahaave haittaa.

Se voi kuulua tiettyyn ikäänkin, oma minäkuva ei vielä ole kehittynyt ja toisaalta haaveet, unelmat jne. ovat tärkeitä. Samalla tavalla kuin voi olla äärimmäisen idealisti tai lähes fanaattinen jonkun asian suhteen. Usein kasvun myötä suurimmat särmät hioutuu ja realismi voittaa.

Meillä 5 vuotiaalla on samaa vikaa, tosin hän on päättänyt alkaa balleriinaksi. Varmaan osais tanssia yms. mutta ei ole aikomustakaan viedä jollekin kalliille balettikurssille. Eiköhän hän kohta vaihda taas ammattihaaveita...

Anna 5-vuotiaanhaaveilla, hän elää vielä lapsen maailmassa, joka ei vastaa aivan todellisuutta. Hymyile hänen haaaveilleen ja juttele niistä hänen kanssaan, se mitä lapsesta tulee oikeasti määräytyy myöhemmin. Mutta älä katkaise haaveilta siipiä, vaan anna niiden lentää...

Minunn 7v tyttäreni harrastaa toisssaan balettia ja haaveena oli ammattitanssija, ainakin yhteen aikaan, nyt taitaa miettiä jo muitakin vaihtoehtoja

Niin ja onko tytöllä mahdollisuus nauhoittaa omaa lauluaan? Se kun kuulostaa ihan erilaiselta omissa korvissa.

Mutta jos järjestät sellaisen mahdollisuuden, niin sitten ihan muuten vain, ei missään nimessä todistaaksesi, että hän ei laula hyvin. Tyttö saa itse vetää omat johtopäätöksensä, ja jos edelleen laulaa omasta mielestään hyvin, niin so be it.

Kyllähän pilvin pimein lapsia haaveilee esimerkiksi lääkärinkin ammatista, koskaan lääkikseen pääsemättä. Eivät heidän vanhempansa silti sano heille, että ei sinusta ole siihen. Ainakaan toivottavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:

Anna 5-vuotiaanhaaveilla, hän elää vielä lapsen maailmassa, joka ei vastaa aivan todellisuutta. Hymyile hänen haaaveilleen ja juttele niistä hänen kanssaan, se mitä lapsesta tulee oikeasti määräytyy myöhemmin. Mutta älä katkaise haaveilta siipiä, vaan anna niiden lentää...

Minunn 7v tyttäreni harrastaa toisssaan balettia ja haaveena oli ammattitanssija, ainakin yhteen aikaan, nyt taitaa miettiä jo muitakin vaihtoehtoja

Toki saa haaveilla mitä tykkää, ja pääsisi varmaan sinne balettitunneillekin, mutta kun televisiosta näki niin ei ollut kiinnostunut. Meillä tosin pitäis kuljettaa tuonne lähikaupunkiin jos olis innokas. Balleriinaksi haluaa muttei tunneille...

Alkuperäinen kirjoittaja kb:

Oikeastaan sulla ei ole mitään oikeutta karsia kenenkään haaveita. Kompastukoon itse, siitä oppii.

Mieluummin itse pidän sen oikeuden itselläni kuin annan sen oikeuden jollekin muulle. Voihan sen kompastuksen antaa kotikauttakin ja välttyä täydelliseltä nöyryytykseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:

Toki saa haaveilla mitä tykkää, ja pääsisi varmaan sinne balettitunneillekin, mutta kun televisiosta näki niin ei ollut kiinnostunut. Meillä tosin pitäis kuljettaa tuonne lähikaupunkiin jos olis innokas. Balleriinaksi haluaa muttei tunneille...

Niin, no sitten se on vaan lapsen haaveilua. Tottapuhuen, en itsekään välttämättä haluaisi omasta tyttärestäni aivan ammattitanssijaa, vaikka tosissaan balettia harrastaakin, luulen, että kun elämänkokemus karttuu, muut haaveet mielessä ja tanssia voi jatkaa harrastuksena. toki jos rahkeet rittää ja tosiaan haluaa, niin toki kannustan sitten ammattitanssijaksi.