Tytöllä epäillään

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NetanJahu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NetanJahu

Aktiivinen jäsen
26.08.2009
2 604
0
36
joko astmaa tai refluksia(en tiedä kirjoitinko oikein ). Lähete on nyt laitettu lasten lääkärille keskus-sairaalaan ja pääsee sinne kun kutsu tulee. Mutta haluaisin tietää että miten tuollaiselta alle 3-vuotiaalta tutkitaan astma tai tuo refluksi? Mitä siellä tehdään?
 
Astamasta en tiedä mutta refluksi tutkitaan yleensä gastroskopialla eli mahalaukun ja pohjukkaissuolen tähystyksellä ja se tehdään nukutuksessa. Nopea ja helppo toimenpide. Lapsi saattaa olla sen päivän vähän itkuinen ja röyhtäillä paljon mutta sekin helpottaa nopeasti.
 
Pienillä lapsilla epäiltäessä refluksitautia tehdään yleensä mahahappojen vrk-rekisteröinti, eli käytännössä se tarkoittaa nenämahaletkua, jossa on anturi, se taas on kytketty rekisteröintilaitteeseen joka kulkee lapsen mukana pienessä repussa.
 
ok. kiitos vastauksista. tietää vähän mitä on edessä. Eli vissiin sitten osastolla menee vuorokausi tai jotain jos tehdään tuota seurantaa että on tuo nenämahaletku tai sitten tuo tähystys.
 
poika on saanut jonkin verran astmakohtauksia, muutama paha et jouduttu menemään sairaalaan ampparilla. eli hengenahdistus on aika selvä merkki astmasta, ainakin meillä oli. eka olikin ifektioastma, mut nyt joutuu säännöllisesti käyttämään astmalääkettä ja saatiin astma diagnoosi. tuosta refluksi taudista en tiiä.
 
Meidän lapsilla astmaa ja refluksia. Ph-mittarin kanssa pääsee kyllä kotiin, sitten vrk:n päästä sairaalaassa poistetaan. Astmaa ei oikeastaan voi tutkia kuin lääkekokeilulla pienellä lapsella, eli jos lääkkeet auttavat vaivaan, niin sitten vähitellen muodostuu astmadiagnoosi. On muuten tosi samantyyppsiiä oireita molemmissa vaivoissa.
 
MÄ olen nyt kyllä vissiin vähän idiootti mutta miten joku voi sekoittaa astman jossa on hengenahdistusta ym. oireita ja refluksin joka mun käsittääkseni on takaisinvirtausta?

Hmmm, ylläoleva kirjoitti että oireet on samanlaisia, mitkä oireet refluksissa sitten on? Kokemusta on astmasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JatanNehu:
Pienillä lapsilla epäiltäessä refluksitautia tehdään yleensä mahahappojen vrk-rekisteröinti, eli käytännössä se tarkoittaa nenämahaletkua, jossa on anturi, se taas on kytketty rekisteröintilaitteeseen joka kulkee lapsen mukana pienessä repussa.

Näin meillä testattiin. Astmaa epäiltäessä meillä kuunneltiin keuhkoja ja yritettiin jotain puhallustestiä. Sitte piti jonkin aikaa "juoksuttaa" lasta, muistaakseni n. 10 min., ja sit kuunneltiin uudestaan. Noilla ei kuitenkaan oikein mitään selvyyttä saatu joten sit laitettiin astmalääke kokeiluun (oiskohan ollu kuukaudeksi) ja katottiin vaikuttaako oireisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
MÄ olen nyt kyllä vissiin vähän idiootti mutta miten joku voi sekoittaa astman jossa on hengenahdistusta ym. oireita ja refluksin joka mun käsittääkseni on takaisinvirtausta?

Hmmm, ylläoleva kirjoitti että oireet on samanlaisia, mitkä oireet refluksissa sitten on? Kokemusta on astmasta.

No meillä tytöllä oireena on jännä kakominen. Se voi liittyä molempiin. Ja usein on hikka, joka voi viitata tuohon refluksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Meidän lapsilla astmaa ja refluksia. Ph-mittarin kanssa pääsee kyllä kotiin, sitten vrk:n päästä sairaalaassa poistetaan. Astmaa ei oikeastaan voi tutkia kuin lääkekokeilulla pienellä lapsella, eli jos lääkkeet auttavat vaivaan, niin sitten vähitellen muodostuu astmadiagnoosi. On muuten tosi samantyyppsiiä oireita molemmissa vaivoissa.

Meillä matkaa sairaalaan on 70km. Mutta kyllähän tuon matkan tietty ajaa kahtena päivänä peräkkäin. Mutta sittenhän tuon näkee kun käy siellä että miten meinaavat. Voi olla hankala saada tytöllä pysymään se jos sen laittavat. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
MÄ olen nyt kyllä vissiin vähän idiootti mutta miten joku voi sekoittaa astman jossa on hengenahdistusta ym. oireita ja refluksin joka mun käsittääkseni on takaisinvirtausta?

Hmmm, ylläoleva kirjoitti että oireet on samanlaisia, mitkä oireet refluksissa sitten on? Kokemusta on astmasta.

No meillä poika yski niin kauan että oksensi, tätä tapahtui 1-4 krt/päivä. Hengenahdistusta ei ollu. Lastenlääkäri epäili refluksia koska lapsi myös helposti yökkäsi/oksensi syödessään. astmalääkäri epäili astmaa. Refluksia ei ollut, mutta Astmalääke lopetti oireet viikossa. Oireet oli siis kestäny n.2,5 vuotta, lapsi oli 3v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
MÄ olen nyt kyllä vissiin vähän idiootti mutta miten joku voi sekoittaa astman jossa on hengenahdistusta ym. oireita ja refluksin joka mun käsittääkseni on takaisinvirtausta?

Hmmm, ylläoleva kirjoitti että oireet on samanlaisia, mitkä oireet refluksissa sitten on? Kokemusta on astmasta.

No meillä poika yski niin kauan että oksensi, tätä tapahtui 1-4 krt/päivä. Hengenahdistusta ei ollu. Lastenlääkäri epäili refluksia koska lapsi myös helposti yökkäsi/oksensi syödessään. astmalääkäri epäili astmaa. Refluksia ei ollut, mutta Astmalääke lopetti oireet viikossa. Oireet oli siis kestäny n.2,5 vuotta, lapsi oli 3v.

Meillä oli astmaatikolla samaa, aina tiesi varata sankoa alle kun alkoi yskiä, MUTTA kun se kohtaus tuli, oli se sitä hengenahdistusta ja sitten mentiin hippulat vinkuen osastolle.
 
Meidän esikolla hoidettiin pitkään vaan astmana, mutta hengityksen rohina ja yöheräilyt jatkuivat, kunnes saatin lääke refluksiin. kuiva yskäkin voi liittyä molempiin.
 

Yhteistyössä