Typerää ruikutustako? (olut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emiilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Se on etenevä sairaus jossa tarve ja määrät kasvavat toleranssin edetessä.... joillakin se vie pari vuotta... tosilla kymmenen.

Tässä on hyvä ottaa huomioon että alkoholismi on suhteellisen harvinainen sairaus. Terveellä ihmisellä alkoholi ei itsessään aiheuta riippuvuutta, ja suurimman osan ihmisistä osaavat hallita juomistaan, syömistään ja kipulääkityksen käytön.

Itsellä (kuten monella isällä) on ollut kausia jolloin pari olutta illassa on ollut kätevin tapa rentoutua, saada unta ja selvitä seuraavasta työpäivästä. Hyvänä esimerkkinä juuri lasten vauvaikä. Käyttö on aina palautunut yksittääiseen perjantaiolueeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Tätä ku kirjoittaa niin pikku hiljaa tajuan että typerä tässä olen minä. :ashamed:
Onhan se tyhmää ruikuttaa parista oluesta. Humalaan juo ehkä kerran kaks vuodessa. Mutta ajatus siitä että se olut on rentoutumis konsti ja ilman sitä ei uni tuu tuntuu pahalta. Silloin kaikki ei oo kunnossa jos oluen tarvitsee unilääkkeeksi.

Itseasiassa jos ihan tarkkoja ollaan, niin se olut saattaa kyllä sen verran rentouttaa että saa unen päästä kiinni helpommin, monet vanhukset käyttää mm. konjakkituikkua tähän. Mutta todellisuudessa alkoholi on piriste ja se huonontaa unen laatua merkittävästi. Eli saattaa osaltaan poikia väsymystä ja pahaa oloa ja stressiherkkyyttä aina seuraavaan päivään, viakkei krapula aolisikaan.

On surullista, että monikaan oluen tai viini "iltakittaaja" ei tajua tätä... :( Itse olen huomannut sen jo vuosia sitten, mutta mies edelleen valittaa huonounisuutta ja lääkitsee sitä "rentouttavilla" ennen nukkumaanmenoa. Ise en voi käsittää, että miten muuten järkevä mies ei ymmärrä suoraa syy - seuraus yhteyttä asiassa???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
On surullista, että monikaan oluen tai viini "iltakittaaja" ei tajua tätä... :( Itse olen huomannut sen jo vuosia sitten, mutta mies edelleen valittaa huonounisuutta ja lääkitsee sitä "rentouttavilla" ennen nukkumaanmenoa. Ise en voi käsittää, että miten muuten järkevä mies ei ymmärrä suoraa syy - seuraus yhteyttä asiassa???

Voihan olla että vanhat käsitykset istuu niin sitkeässä näissäkin asioissa. Alkosta ja Alkon nettisivuilta löytyy tietoa ja esitteistä muistaakseni tästäkin asiasta. Menisikö se perille paremmin
kuin esim. lääketieteellinen neuvonta, jota usein pidetään holhoavana?

http://www.alko.fi/fi/5FE6D65166FDCB64C22572B30048EF9E/$File/Alkoholin_vaikutukset_elimistoon_ja_terveyteen.pdf

ja tuolta mm. sivu 7

Voihan olla että vanhat käsitykset istuu niin sitkeässä näissäkin asioissa. Alkosta ja Alkon nettisivuilta löytyy tietoa ja esitteistä muistaakseni tästäkin asiasta. Menisikö se perille paremmin

www.alko.fi/fi/5FE6D65166FDCB64C22572B30048EF9E/$File/Alkoholin_vaikutukset_elimistoon_ja_terveyteen.pdf

ja tuolta mm. sivu 7

Tuollahan tuo lukee selvästi. Pienet määrät (tässä tuo 1-2 olutta) rentouttavat ja saattavat nopeuttaa nukahtamista. Tässä kohtaan ei puhuta mitään unen laadusta, MUTTA jos "unilääkeannostusta" nostetaan ja se alkaa olemaan runsasta, niin sillä on jo vaikutusta unen laatuunkin. Sammuminen sitten taas ei ole oikeastaan unta ollenkaan, vaan myrkytystila.

Ehkä yhteiskunnassamme on sisäsiistimpää ottaa unilääkkeeksi lasillinen punaviiniä tai ruokalusikallinen konjamiinia kuin vastaava alkoholimäärä oluena. Kyllä itse koen, että 1-2 olutta unilääkkeeksi on kuitenkin parempi kuin apteekista ostetut unilääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

www.alko.fi/fi/5FE6D65166FDCB64C22572B30048EF9E/$File/Alkoholin_vaikutukset_elimistoon_ja_terveyteen.pdf

ja tuolta mm. sivu 7

Tuollahan tuo lukee selvästi. Pienet määrät (tässä tuo 1-2 olutta) rentouttavat ja saattavat nopeuttaa nukahtamista. Tässä kohtaan ei puhuta mitään unen laadusta, MUTTA jos "unilääkeannostusta" nostetaan ja se alkaa olemaan runsasta, niin sillä on jo vaikutusta unen laatuunkin. Sammuminen sitten taas ei ole oikeastaan unta ollenkaan, vaan myrkytystila.

Ehkä yhteiskunnassamme on sisäsiistimpää ottaa unilääkkeeksi lasillinen punaviiniä tai ruokalusikallinen konjamiinia kuin vastaava alkoholimäärä oluena. Kyllä itse koen, että 1-2 olutta unilääkkeeksi on kuitenkin parempi kuin apteekista ostetut unilääkkeet.

Eikös kunnon pano nukuttais paremmin? :whistle:

Kaljan hajuista miestä kun ei tee mieli lähelle päästää :x

koko ketjua en selannut. Mutta mun isä ainakin kesäisin ottaa joka päivä sen yhden oluen, joskus kaksi. Kerralla ei enempää. Kerran sit huomautin asiasta, ja tuntui loukkaantuvan vähän, eli taisin osua oikeaan paikkaan. Lopulta niin enhän mä tiedä onko toi pahasta vai ei, juohan eteläeurooppalaiset viiniä joka päivä. tuskin niittenkään helppo olisi noin vain lopettaa. Eli tavallaan on kyse riippuvuudesta, kunhan se ei pahene tosta ni ehkä ok. Vaikea sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Minusta sillä alkoholin laadulla ei ole merkitystä asiassa, mutta tuossa puhutaan nimenomaan nukahtamisesta, ei nukkumisesta. Ja tuon esitteen lisäksi Alkon koulutuksissa puhtaan nimenomaan siitä että alkoholi pieninäkin määrinä huonontaa syvän unen laatua, joka itsessään voi jopa ruokkia unettomuutta, vaikka itse nukahtaminen saattaakin hetkellisesti helpottua. Siksi alkoholia ei pidetä hyvänä lääkkeenä oikeastaan mihinkään.

http://www.alko.fi/fi/5B04F85CBC77D4D0C22572B3004ADE8C/$File/Alkoholi_ja_aivot.pdf

Alkoholi tuo unen mutta vie vireyden
Unettomuus on hyvin tavallista. Stressin tai
ahdistuksen tunteet usein estävät nukahtamisen
ja aiheuttavat unettomuutta iltayöstä. Masentuneen
uni on lisäksi katkonaista ja saattaa
päättyä valvomiseen aamuyöstä. Uneton ei
virkisty riittävästi vaan kärsii väsymyksestä.
Alkoholia ovat ihmiset aina käyttäneet
myös unilääkkeeksi. Unettomuus voi siten
lisätä alkoholin käyttöä. Pieni annos alkoholia
kyllä helpottaa nukahtamista, mutta
suurempi annos saattaa herättää aamuyöstä
kesken unien ja johtaa unettomuuteen. Myös
runsaan alkoholinkäytön loputtua unettomuus
on tavallista, sillä myrskyisä vilkeuni
muuttuu helposti painajaisuneksi ja herättää
levottoman nukkujan.

Näistä teksteistä puuttuu myös se olellinen asia, että jatkuva pienikin alkoholin käyttö saattaa nostaa verenpainetta jatkuvasti normaalia korkeammalle tasolle ja se rasittaa sydäntä ja voi osaltaan aiheuttaa unihäiriöitä tai katkonaista unta, jolloin syvän unen pituus vähenee ja se jää kokonaan pois. Pointti oli se että jos jollekulle ei lääkärin sanat riitä, niin ehkä viinakaupasta saatu opastus voisi mennä paremmin perille.

PS: itsekkin suosittelen mieluummin pikkunaukkuja silloin tällöin, kuin kunnon känniä kerran viikossa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Eikös kunnon pano nukuttais paremmin? :whistle:

Panon jälkeen kelpaa kyllä vaipua koomaan. Ap:n tapauksessa äidillä taitaa kuitenkin olla vauvaikäinen lapsi hoidettavana, jolloin vastuu miehen jokailtaisesta nukuttamisesta saattais nyppiä.. varsinkin jos sen joutuu suorittamaan vain olutjuonnin pelossa.

Unettomuus on hyvin tavallista.

Eiköhän jokainen tiedä miten alkoholi vaikuttaa - ei sitä olutta ottaisi iltaisin jos se aiheuttaisi unettomutta tai määrää joutuisi jatkuvasti lisäilemään.

Kun vaihtoehdot ovat joko unettomuus, tai uni- tai särkylääke, valitsen mielummin jokusen rauhoittavan ja nukuttavan oluen. Näin silloin kun sitä iltapanoa ei ole tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Se on etenevä sairaus jossa tarve ja määrät kasvavat toleranssin edetessä.... joillakin se vie pari vuotta... tosilla kymmenen.

Tässä on hyvä ottaa huomioon että alkoholismi on suhteellisen harvinainen sairaus. Terveellä ihmisellä alkoholi ei itsessään aiheuta riippuvuutta, ja suurimman osan ihmisistä osaavat hallita juomistaan, syömistään ja kipulääkityksen käytön.

Alkoholismi ei todellakaan ole harvinainen sairaus. Se on kansantaloudellisesti hyvi merkittävä sairaus ja alkoholin suurkuluttajia arvioidaan olevan jo 10 - 20 % väestöstä. (Suurkuluttaja voi olla myös ei alkoholisti) Alkoholista johtuvat syyt ovat tällä hetkellä suurin syy työikäisten miesten kuolemiin.
Lisäksi, alkoholismi ei kosketa ainoastaan vain sitä juovaa ihmistä, vaan sairastutaa ympärillään lukuisia läheisiä. Se on koko perheen sairaus.

Alkoholi on kemiallinen myrkky, liuotin. Jos alkoholi keksittäisiin nykypäivänä, se luokiteltaisiin elimistölle myrkylliseksi aineeksi. Ei alkoholin vaarosta varoitella nykyisin aivan turhaan.

Luin suurinpiirtein koko ketjun ja mua hämmästyttää ja tavallaan kauhistuttaa kuinka moni ei pidä tuollaista kaljamäärää/vko epänormaalina. Siis 7-14 tölkkiä/vko! Mun korvaan tuo kuulostaa ongelman alkamiselta, sillä jos tosiaan valitsee mieluummin sen kaljansa ja nukkuu sen takia eri huoneessa, niin joo'o...

Kyllä muakin aina välillä nyppii se että sitä olutta lipitellään aina saunan jälkeen..ja kun alkaa tarpeeks risoon niin sanon että nyt on viikonloppu kaljaton :whistle: ja sit taas helpottaa B)

Alkoholismi ei todellakaan ole harvinainen sairaus. Se on kansantaloudellisesti hyvi merkittävä sairaus ja alkoholin suurkuluttajia arvioidaan olevan jo 10 - 20 % väestöstä.

Alkoholisteja (alkoholiriippuvaisia) n. 4.7% väestösta, joten en olisi valmis diagnosoimaan jokaista ajoittain oluen tai pari illassa nauttivaa potentiaaliseksi alkoholistiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraampi vieras:
Luin suurinpiirtein koko ketjun ja mua hämmästyttää ja tavallaan kauhistuttaa kuinka moni ei pidä tuollaista kaljamäärää/vko epänormaalina. Siis 7-14 tölkkiä/vko!

Tämä vastaa ~15 annosta viikossa. KTL:n suurkulutuksen raja on 24 annosta.

Luin suurinpiirtein koko ketjun ja mua hämmästyttää ja tavallaan kauhistuttaa kuinka moni ei pidä tuollaista kaljamäärää/vko epänormaalina. Siis 7-14 tölkkiä/vko!

Tämä vastaa ~15 annosta viikossa. KTL:n suurkulutuksen raja on 24 annosta.

Niin? Mitä siitä? Siitä huolimatta oon sitä mieltä, että ongelmia on tiedossa kun tietoisesti valitsee kaljansa eikä vaimoaan.

Ja vaikka kuinka käyttäisi sitä pullollista "rentoutumismielessä" (mikä on mun mielestä ihan idioottimaista) niin joku riippuvuussuhde siihen on jo muodostunut. Pystyikö mies olemaan ilman, kun vaimo pyysi? Ei, vaan valitsi mielummin eri nukkumapaikan, jotta sai kaljansa.

Alkoholismi ei todellakaan ole harvinainen sairaus. Se on kansantaloudellisesti hyvi merkittävä sairaus ja alkoholin suurkuluttajia arvioidaan olevan jo 10 - 20 % väestöstä.

Alkoholisteja (alkoholiriippuvaisia) n. 4.7% väestösta, joten en olisi valmis diagnosoimaan jokaista ajoittain oluen tai pari illassa nauttivaa potentiaaliseksi alkoholistiksi.

En ole tehnytkään niin, mainitsen vain tosiseikat jotka tulee ottaa huomioon puhuessa alkoholista ja sen käytöstä. Minusta tuo 4,7 % on aika paljon... tosin nykyisin puhutaan lähemmäs 6 %:sta joka siis luokitellaan riskikäytöksi.
Suomessa arvioidaan karkeasti ottaen olevan n. 300 000 - 500 000 suurkuluttajaa joista n. puolet luokiteltaisiin alkoholisteiksi. ( Luokittelu on taatusti vaikeaa, koska puhutaan sairaudesta jota verhoaa suuri häpeä ja salailu) Eli luku voi olla paljon suurempi. Oletetaan karkeasti vaikka niin, että alkoholisteja olisi 250 000. Lisäksi lasketaan mukaan vaikka viisi läheistä (äiti, isä, puoliso, lapsi, ystävä), koska alkoholismi ei kosketa vain yhtä ihmistä, vaan sairastuttaa myös läheiset. Näin laskettuna alkoholismin vaikutuspiirissä on jo liki miljoona ihmistä. Minusta tuo on todella paljon. Minusta asia ei todellakaan ole vähättelemisen arvoinen.

Ja vaikka kuinka käyttäisi sitä pullollista "rentoutumismielessä" (mikä on mun mielestä ihan idioottimaista) niin joku riippuvuussuhde siihen on jo muodostunut.

Mitkä vaihtoehdot suosittelet ap:n miehelle? Muutto pois lapsiperheen luota jotta saa nukkua rauhassa ja keskittyä työhön? Toisen Burana 600:n illalla? Useimmat unilääkkeet vaikuttavat unen laatuun, rauhoittavilla ja mielialalääkkeillä on sivuvaikutuksia.

Kieltämättä hienoa jos ihminen pärjää pelkällä salaatilla ja vedella, riippumatta työpaineista ja yöunista, mutta.. tässä peräänkuulutetaan taas sitä yliluonnollista miestä joka kummittelee monessa ketjussa tällä palstalla.

En ole lukenut koko ketjua, mutta en kyllä tykkäisi jos mies lipittäisi joka ilta bisseä tms. Janojuomat on ihan erikseen.
Jos ei pysty olemaan juomatta, voi varmaan miettiä itseksensä, onko jo kehittynyt pienoinen ongelma.

Meilläkin ukko juo muutaman illassa enkä koe sitä ongelmaksi. Hän myös juo alkoholitonta olutta jos käymme jossain koko perheen voimin syömässä eli siis pitää oluen mausta enkä ole huomannut että tarvitsisi sitä rentoutuakseen. Jos olutta ei kotona ole, ei hän sitä erikseen lähde hakemaan. toisinaan saattaa olutta olla kotona pitkiäkin aikoja eikä hän juo niistä yhtään.

Unettomuus on hyvin tavallista.

Eiköhän jokainen tiedä miten alkoholi vaikuttaa - ei sitä olutta ottaisi iltaisin jos se aiheuttaisi unettomutta tai määrää joutuisi jatkuvasti lisäilemään.

Kun vaihtoehdot ovat joko unettomuus, tai uni- tai särkylääke, valitsen mielummin jokusen rauhoittavan ja nukuttavan oluen. Näin silloin kun sitä iltapanoa ei ole tarjolla.

Hei! Eihän tässä ole tarkoitus nyt määritellä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, vaan listata ap.lle vaihtoehtoja ja asioita joista voisi miehensä kanssa keskustella??? Ei jokaiseen särkyyn ja unettomuuteen ole yhtä ja ainoaa oikeaa ratkaisua.

Yhteistyössä