Työttömien muijat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunacy sioux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:D

Meillä mies on neljä-viisi kuukautta vuodesta työttömänä, eikä saa euroakaan mistään.
(neljän kuukauden karenssi ja silloinkin pitäisi lopettaa yritys joka syksy, ei siis kannata)
 
"Sähköpostissa kuvailemanne tilanteen perusteella (tilanne: miehenne työtön ja
itse hoidatte kahta lastanne kotona ja teille myönnetty kotihoidontuki)
miehenne työttömyyspäivärahasta ei vähennettäisi saamaanne kotihoidontukea.
Tämä siksi, koska hoitaisitte puolisona itse lapsianne kotona ja koska teillä
ei olisi muuta tuloa. Mikäli taas työskentelisitte kodin ulkopuolella/teillä
olisi muuta tuloa ja saisitte samanaikaisesti kotihoidontukea, miehenne
työttömyyspäivärahasta vähennettäisiin saamanne kotihoidontuki (sekä hoitaraha
että hoitolisä, vain kotihoidontukeen kuuluvaa kuntalisää ei vähennettäisi).

Yhtä kaikki, silloin kun hakijalla on yli 9 kk vanhoja ja alle 3-vuotiaita
lapsia, lähetetään hakemuksen käsittelyn yhteydessä hakijalle(työttömälle) joka
tapauksessa lasten kotihoidontuesta myös kysely"

Ylläolevan vastauksen sain liitosta asiaa kysyessäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mietin vaan kun ukolle tuli liitosta lappu missä ilmotettiin että kotihoidontuki vähennetään siitä päivärahasta :/ Että joo, eipä jää paljoa jäljelle....

EIKÄ muuten vähennetä, jos SÄ hoidat lapsia kotona!

Nyt valittamaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
ei meille ainakaan ole sellaista lappua tullut kun olin kotihoidontuella. Mies on metalliliitossa.

Ei vai? :o
Tossa lapussa sanotaan; työttömyysturvalain 4 luvun 8 §:n mukaan työttömyyspäivärähasta vähennetään työttömän sekä tämän avio-/avopuolison saama lasten kotihoidontuki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
ei meille ainakaan ole sellaista lappua tullut kun olin kotihoidontuella. Mies on metalliliitossa.

Ei vai? :o
Tossa lapussa sanotaan; työttömyysturvalain 4 luvun 8 §:n mukaan työttömyyspäivärähasta vähennetään työttömän sekä tämän avio-/avopuolison saama lasten kotihoidontuki.

Mutta ei mun mies mitään kotihoidon tukea saanut vaan ainoastaan minä. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
ei meille ainakaan ole sellaista lappua tullut kun olin kotihoidontuella. Mies on metalliliitossa.

Ei vai? :o
Tossa lapussa sanotaan; työttömyysturvalain 4 luvun 8 §:n mukaan työttömyyspäivärähasta vähennetään työttömän sekä tämän avio-/avopuolison saama lasten kotihoidontuki.

Mutta ei mun mies mitään kotihoidon tukea saanut vaan ainoastaan minä. :/

No ei munkaan mies ole saanut. Töissä tuo on aikasemmin ollut. Ja minä kotona hoitamassa lapsia.
Mutta tossahan sanotaan että sekä työttömän sekä hänen puolisonsa saama kotihoidontuki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
ei meille ainakaan ole sellaista lappua tullut kun olin kotihoidontuella. Mies on metalliliitossa.

Ei vai? :o
Tossa lapussa sanotaan; työttömyysturvalain 4 luvun 8 §:n mukaan työttömyyspäivärähasta vähennetään työttömän sekä tämän avio-/avopuolison saama lasten kotihoidontuki.

Mutta ei mun mies mitään kotihoidon tukea saanut vaan ainoastaan minä. :/

No ei munkaan mies ole saanut. Töissä tuo on aikasemmin ollut. Ja minä kotona hoitamassa lapsia.
Mutta tossahan sanotaan että sekä työttömän sekä hänen puolisonsa saama kotihoidontuki.

Siinä on pakko olla joku virhe. kannattaa soittaa liittoon ja kysellä. Ja vaikka Kelaan kanssa.

*muoks. mies sai ansiosidonnaista liitosta ja minä olin kelan rahoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mietin vaan kun ukolle tuli liitosta lappu missä ilmotettiin että kotihoidontuki vähennetään siitä päivärahasta :/ Että joo, eipä jää paljoa jäljelle....

Sulle maksettua kotihoidontukea ei saa vähentää miehen päivärahasta, jos sinä olen lastenhoidollisista syistä estynyt olemaan työmarkkinoiden käytettävissä (töissä tai työnhakijana).

Eli jos sinä olen kotona hoitamassa lapsia vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla, sinun puolisolta ei pitäis vähentää kotihoidontukea.

Eli koko lappu ei tarkota hevon vattua :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja HeiJeeJeeJee:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Mietin vaan kun ukolle tuli liitosta lappu missä ilmotettiin että kotihoidontuki vähennetään siitä päivärahasta :/ Että joo, eipä jää paljoa jäljelle....

Sulle maksettua kotihoidontukea ei saa vähentää miehen päivärahasta, jos sinä olen lastenhoidollisista syistä estynyt olemaan työmarkkinoiden käytettävissä (töissä tai työnhakijana).

Eli jos sinä olen kotona hoitamassa lapsia vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla, sinun puolisolta ei pitäis vähentää kotihoidontukea.

Eli koko lappu ei tarkota hevon vattua :kieh:
No ei joo! Ei muuta ku soitto liittoon ja selvennätte asian sinne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kysymys teille jotka olette kotihoidontuella ja miehenne saa liitolta työttömyyspäivärahaa.
Paljonko miehenne saa käytännössä sitä rahaa käteen?

en olisi kotihoidontuella jos mies olisi työtön. menisin itse töiihin jos olisi paikka tai jos hakisin töitä. Jos lapsia tekee, niin kyllä jonkun pitää töissä käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en olisi kotihoidontuella jos mies olisi työtön. menisin itse töiihin jos olisi paikka tai jos hakisin töitä. Jos lapsia tekee, niin kyllä jonkun pitää töissä käydä.

me ainakin pärjättiin ihan hyvin. tiedettiin ettei mies kauaa työttömänä ole. Menikin sitten koulutukseen, josta sai kyllä saman rahan kuin olisi muutenkin saanut. Minä olin jo ennen kuin mies joutui työttömäksi alkanut säästää äitiyspäivärahoistani kotihoidontukijaksoa varten. Lainojen lyhennyksistä voi pankissa sopia ja turhia menoja karsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Kysymys teille jotka olette kotihoidontuella ja miehenne saa liitolta työttömyyspäivärahaa.
Paljonko miehenne saa käytännössä sitä rahaa käteen?

en olisi kotihoidontuella jos mies olisi työtön. menisin itse töiihin jos olisi paikka tai jos hakisin töitä. Jos lapsia tekee, niin kyllä jonkun pitää töissä käydä.

Kysyinkö mä mitä sä tekisit mun tilanteessani?
Niin tai näin, itse en aio jättää vauvaa isän hoitoon ja mennä töihin, koska sun mielestä niin kuuluu tehdä :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en olisi kotihoidontuella jos mies olisi työtön. menisin itse töiihin jos olisi paikka tai jos hakisin töitä. Jos lapsia tekee, niin kyllä jonkun pitää töissä käydä.

Kysyinkö mä mitä sä tekisit mun tilanteessani?
Niin tai näin, itse en aio jättää vauvaa isän hoitoon ja mennä töihin, koska sun mielestä niin kuuluu tehdä :snotty:

Jaa et. :o
Meillä mies otti entisestä duunistaan lopputilin, ihan tietoisesti siis tehtiin valinta että kukaan ei käynyt töissä. Ollaan ilmeisesti täysin kelvotonta sakkia. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en olisi kotihoidontuella jos mies olisi työtön. menisin itse töiihin jos olisi paikka tai jos hakisin töitä. Jos lapsia tekee, niin kyllä jonkun pitää töissä käydä.

Kysyinkö mä mitä sä tekisit mun tilanteessani?
Niin tai näin, itse en aio jättää vauvaa isän hoitoon ja mennä töihin, koska sun mielestä niin kuuluu tehdä :snotty:

Jaa et. :o
Meillä mies otti entisestä duunistaan lopputilin, ihan tietoisesti siis tehtiin valinta että kukaan ei käynyt töissä. Ollaan ilmeisesti täysin kelvotonta sakkia. :D

Pohjasakkaa suorastaan :whistle:
Pitää varmaan alkaa juottaa pojalle korviketta ja hakeutua duuniin.

 

Yhteistyössä