Työtön työnhakija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monica-83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monica-83

Vieras
Sain työkkäristä työtarjouksen, johon on siis haettava tai voi tulla karenssia... Ensimmäinen ehto työnantajalla oli että työntekijän pystyttävä pienelläkin varoajalla tulemaan töihin. Ajattelin että soitan työkkäriin ja kyselen että miten tämä minulle sopii, kun olen kahden lapsen kanssa kotona ja eihän minulla ole niille valmiiksi hoitopaikkaa, kun en ole töissäkään...
Työkkärin vastaus olikin aika yllätys (ainakin minulle). Minulla pitäisi olla valmiina hoitopaikka odottamassa tämmöisiä tilanteita varten, jos sattuu että johonkin tarvitaan kiireellisesti työntekijää... ihmettelin tätä, kun toinen lapseni ei ole ollut ikinä vielä hoidossa että miten tutustumiset yms. niin nekin pitäisi valmiiksi hoitaa ennen kun työtarjouksia rupeaa "satelemaan". Yritin virkailijalta vielä kysyä että kuinka pienellä varotusajalla työ on vastaanotettava, niin ei tämä kyseinen virkailija siihen osannut kuitenkaan vastata... Työ olisi siis eri kaupungissa (40km) ja lapsilla ei hoitopaikkaa. Eli jos aamulla 7.00 soitetaan töihin 8.00 ja kieltäydyn siitä, kun en kerkiäisi lapsia hoitoon laittamaan ja ajamaan vielä eripaikkakunnalle, niin minulta voitaisiin viedä työmarkkinatuki...

Onko tosiaan niin että minun pitää kaupungilta hommata lapsille hoitopaikka jotenkin varaukseen ja käydä kaikki tutustumiskäynnit siellä jo valmiiksi´. Ja sitten jos sattuu joku äkillinen työtarjous (vaikka silla 1h varoajallakin) tulemaan, niin eikun vaan soitto päivähoitoon että lapset tulee heti hoitoon ja täyttä kyytiä itse ajamaan töiden perään...

Ja loppuun vielä että en tosiaankaan ole mikään liitonrahoilla elävä pummi. Etsin kokoajan töitä ja yrityssuunnitelmiakin on viritteillä, mutta en vaan voi käsittää tuota että hoidon pitäisi olla valmiina ja työhön pitäisi olla valmiina keskellä yötäkin lähtemään...

Kiitos jos joku jakso lukea ja vielä isompi kiitos jos jollain olisi tietoa tästä asiasta.

No voi voi, onpa yllätys että työssäkäymisen edellytyksenä on se että lapsille on oltava järjestettynä etukäteen hoitopaikka ja sovittuna niin että lapset voi sinne viedä ennen töihin menoa. Kyllä on kaameaa.

Aika monessa kaupungissa tarjotaan tilapäistä hoitoa päiväkodeissa muutamaksi päiväksi kuukaudessa. Ota selvää oman kaupungin käytännöistä. Ehkä voisit aluksi käyttää tilapäistä hoitoa ja jos töitä oikeasti näyttää riittävät niin sitten hakee oikeaa päivähoitopaikkaa lapsille.

Anteeksi kun aiemmassa viestissä vähän epäselvästi kirjoitin asioista.

Siis työkkäristä sanottiin että minulla pitää olla tällähetkellä jo valmiina lapsille hoitopaikka ja hoitoon tutustumiset tehtynä, kun voi olla että tulee joku työpaikka piankin.

Olen aiemmin ollut 2 vuotta samanlaisena heittolaisena töissä. Saattoi olla 2 viikkoa ettei ollut tunnintuntia töitä ja sitten seuraavalla viikolla olikin koko viikko töitä. Silloin ei ollut kuin 1 lapsi ja mummot ja ukit käytettävissä. Lapsella oli hoitopaikka 8pv/kk. Silloinkin tuli makettua turhasta, kun hoitopäivät piti etukäteen ilmoittaa ja jos olinkin työttömänä viikon, oli lapsen ennakkoon sovitut hoitopäivät maksettava vakka ei siellä olisi ollutkaan... lisämaksua tuli sitten niistä päivistä mitä ei etukäteen sovittu... sillon ainakin lisäpäivät tuli kalliimmaksi kuin "normi"päivät.

Ei työttömällä täydy olla päiväkotipaikkaa varattuna. Eikä päiväkodit edes ottaisi lapsia niin että Mikko ehkä tulee kuukauden päästä. Jos paikka on, niin siitä maksetaan, käytetään sitä tai ei. (Poikkeuksia tietysti on, ennen kuin joku tulee viisastelemaan).

Menet haastatteluun ja kerrot siellä, että kahden viikon kuluttua voit aloittaa työt (siis siitä päivästä kun ovat sinulle työpaikan luvanneet).

Meidän lapsi käy 2pvä viikossa "virikehoidossa" tuon takia koska työkkärin mielestä pitää olla hoitopaikka valmiina muuten en kuulemma ole työmarkkinoiden käytettävissä. Saan tuon hoitoajan muutettua joka päiväiseksi heti ku on tarve.

[QUOTE="zzzzz";28980083]Meidän lapsi käy 2pvä viikossa "virikehoidossa" tuon takia koska työkkärin mielestä pitää olla hoitopaikka valmiina muuten en kuulemma ole työmarkkinoiden käytettävissä. Saan tuon hoitoajan muutettua joka päiväiseksi heti ku on tarve.[/QUOTE]

Teillä taitaa olla sitten vajaa päiväkoti, meillä tuo ei onnistunut kun paikka oli niin täynnä että lisälapsia sinne ei voinut sijoittaa. Muillakin virikehoitolaisilla oli tietyt päivät milloin hoitoon sai viedä.

[QUOTE="vieras";28980091]Teillä taitaa olla sitten vajaa päiväkoti, meillä tuo ei onnistunut kun paikka oli niin täynnä että lisälapsia sinne ei voinut sijoittaa. Muillakin virikehoitolaisilla oli tietyt päivät milloin hoitoon sai viedä.[/QUOTE]

en tiedä päiväkotien tilanteesta.. Meidän lapsi ryhmäperhepäivähoidossa...

Yhteistyössä