Työtön työnhakija -> liitonrahoille vs. kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löytyykö muista "huijareita"?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

löytyykö muista "huijareita"?

Vieras
Liitonrahoja saisin nostaa reilu vuoden verran, ja kun sinne asti pääsisin ilman että joutuisin töihin niin esikoinen olisikin jo siinä vaiheessa että IHAN OIKEASTI aika viedä se hoitoon ja IHAN OIKEASTI aika hakea itselleni tosissaan töitä!

Niin siis tällä hetkellä nostan kotihoidontukea ja rahat on menny ennenku ne on ehtiny edes tilille tulla ..pari pientä lainanlyhennystä ja eihän siihen enää tarvitakkaan ku pari pientä hassua laskua niin ne rahat on käytetty.
Otin yhteyksiä liittoon ja tiedustelin omaa tilannetta (mm. montako päivää saisin vielä nostaa liitonrahoja jne.) ja niinhän sieltä sanottiin että 13kk voisin elellä liitonrahoilla.
Eli tällä viikolla menen työkkäriin, ilmotan itteni työttömäksi työnhakijaksi.
Tällä hetkellä minulle jää kk käteen vajaa 500e lapsilisä mukaan laskettuna, kun ilmotan itteni työttömäksi, käteen jää 900e lapsilisä mukaan laskettuna.

Kummaa touhua ku ei rehellisin keinoin pärjää!!! ..eli siis en todellakaan hae töitä ..käyn vaan työkkärissä kerran kuussa päivittämässä työnhakusuunnitelmaa ja valehtelen päin naamaa sujuvasti miten on ollu työnhaku päällä päivittäin :D
Jos jollaki kokemusta niin mitä ootte sanonu työkkärissä?

Jospa lapsi rakkaani sitten sais uuden kevät/kesätakin ja kesäkengät :)

nykyään on vissiin aika tarkkaa tuolla työkkärissä.et ne voi sanoo et sun pitää esim. kk:n aikana soittaa kahteen työpäikkaan,jotka sun tulee ite etsiä.tai hakea jotain niiden tarjoamaa työ- tai koulutuspaikkaa vaik ei se sua kiinnostaiskaan.

Minä tein juuri noin, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ja sain liiton päivärahan, sekä samaan aikaan myös kotihoidontuen+kuntalisän. "Kikkailin näin puolisen vuotta juuri siksi kun muuten emme olisi pärjänneet. Sitten meninkin taas töihin.
Ei työkkärissä tarvitse mitään sanoa/selittää, sen kun ilmottaudut siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
nykyään on vissiin aika tarkkaa tuolla työkkärissä.et ne voi sanoo et sun pitää esim. kk:n aikana soittaa kahteen työpäikkaan,jotka sun tulee ite etsiä.tai hakea jotain niiden tarjoamaa työ- tai koulutuspaikkaa vaik ei se sua kiinnostaiskaan.

Ei mulle ainakaan sanottu. On sellainen koulutus, että hyvä jos työpaikkoja avautuu 2 krt vuodessa. Eikä ole sanottu että pitäisi itse hakea sen enmpää. Jos ei töitä löydy niin eihän sellaiseksi voi muuttuakaan. Tammikuusta asti ollut hoitovapaalla/työttömänä ja yksi työhönosoitus tullut, jonne toki hain ihan hyvällä hakemuksellakin, mutta ei aina natsaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kotihoidontuen saa vaikka olisit töissä, jos alle 3v on kotihoidossa.

niin saa, siksi onkin outoa että työttömyyskorvausta ja sitä ei saa samaan aikaan, mutta jotain 5000 euron palkkaa ja kht:n saa yhtä aikaa.

Kyllä itsekkin podin huonoa omaa tuntoa samassa tilanteessa kun ilmoittauduin työnhakijaksi ja aloin saada liitolta. Nyt on jo aikaa kulunut ja liitonpäivät alkaa olla lopussa. Lisäksi mies taitaa joutua lomalle joten minä voin tosissani hakea töitä. Omalla alallani on tarjolla aina siaisuuksia joihin en ole lähtenyt vedoten lapsen hoitopaikan puuttumiseen mut jos mies jää kotiin voin aloittaa pätkien teon. Olen vaki paikkoja hakenut nytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja c:

niin saa, siksi onkin outoa että työttömyyskorvausta ja sitä ei saa samaan aikaan, mutta jotain 5000 euron palkkaa ja kht:n saa yhtä aikaa.

No sen palkan saa TYÖSTÄ, sen korvauksen saa kotona olemisesta. On siinäkin vissi ero.

Jahka minulla tämä äitiysloma loppuu niin jään liitonrahalle. En aluksi ainakaan aijo hakea aktiivisesti töitä mut tuskin minua töihin soitetaan. Oman alan hommia ei vaan ole tarjolla.
Kodinhoidontuki on niin säälittävän pieni,et ku kerta olen liitonrahat maksanu niin kaikki takas vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja c:

No sen palkan saa TYÖSTÄ, sen korvauksen saa kotona olemisesta. On siinäkin vissi ero.

Joo, on on. Ja korvauksen saa periaatteessa työnhausta, ei kotona olemisesta.

jos mies on työtön ja liiton rahoilla ja nainen ansiotyössä, voiko esim. nainen hakea kotihoidontuken palkkatulojen kylkeen. Mikäli mies hakisi tuen sehän vähennettäisiin suoraan ansioon suhteutetusta päivärahasta. Pystyykö nettotuloja siis näin saamaan enempi?

Yhteistyössä