Työtä vai vapautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos menen " paskatyöhön" niin saan palkkaa noin 11 euroa tunti joka tekee verojen jälkeen käteen noin 1500 euroa. Vuokra on 350 euroa ja työnkäynnin kannalta välttämättömän auton pitäminen vakuutusten ja bensan osalta tekee noin 200 euroa kuussa. Minulle jää siis noin 950 euroa vuokran ja autonpidon jälkeen käteen.

Jos olen työmarkkinatuella niin saan noin 520 euroa työmarkkinatukea + 270 euroa asumistukea. Vuokran jälkeen käteen jää 440 euroa. ( Ei auton pitoon tarvetta)

Jos saan karenssin ja tulot koostuvat toimeentulotuesta jota alennettu 20% sekä asumistuesta 270 euroa niin käteen jää noin 390 euroa lisäksi toimeentulotukeen menee sähkölasku. ( Ei auton pitoon tarvetta)

Työ 950 käteen vuokran ja auton pidon jälkeen

Työmarkkinatuella 440 euroa näppiin

Alennetulla toimeentulotuella 390 euroa näppiin

Mikä näistä on mielestänne kannattavinta/järkevintä - olla paskatyössä työpaikassa jossa ei mitään mahdollisuutta parempiin hommin vai vapaa ja nauttia tulonsiirroista?

" Paskaduunia" tehneenä valitsisin vapauden. Paskaduunissa jota itse tein en ollut B-luokkaa työpaikalla vaan vielä alempana C-luokkaa. A-luokkaa oli firman omaväki, B-luokkaa työpaikalla toimivien aliurakoitsijoiden väki ja me C-luokkalaiset oltiin vuokratyöläisiä.
Me teimme työpaikan ikävimmät työt ja olimme myös koko ajan tarkemman silmälläpidon alaisina kun muut. Firman omaväki tai osa siitä lorvi ja me painoimme paidat märkinä jne. jne. Vain huonoja muistoja " paskaduunista". Kyllä vapaus on paljon parempi kun alipalkattu työ jossa teet ikävät työt ja sinuun suhtaudutaan jopa ala-arvoisesti.