Sulla on ruusunen kuva työtarjonnasta, ensinnäkin moni provisiopalkatu työ ei anna edes minimipalkkaa jos Suomessa sellainen olisi. Leipäjonossa kun on näitäkin ihmisiä.
MOL:in sivuita kun otamme pois kaikki ne työpaikat joista ei makseta vakio palkkaa on tulos se, että hyvin vaikea on osoittaa työnhakijan olevan itse syyllinen työttömyyteensä.
Teepä töitä vaikka standillä provisiopalkkaisena, voi kuule ne ''puunhalaamiskurssit ja toimet'' tuntua äkisti hyvin palkatuilta. Työmarkkinatuki on näet varmaa rahaa kunhan on toimessa läsnä ja tekee kuten sanotaan. Nykypäivän provikkatöissä tulos voi olla 0 euroa käteen. Mikä kumma kyllä on nykyvassarista ja vihreästä ihan ok.
Demareille se ei ole koskaan ollut ok.
En mä työtarjonnasta puhunu mitään.
Ongelmahan ei ole mikään "lorvimisilmiö" vaan se, että työpaikkoja, siis tarkoitan oikeita työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi.
Työttömien pompottamiset ja puunhalauskurssit ei o mikään ratkaisu vaan semmoinen on oikeesti pelkkää nöyryytystä ja kyykytystä.
Parhaimmillaan työttömälle on tarjolla palkkatuettua työtä. Mikä tarkoittaa, että hänen tukensa loppuu niin työsuhde loppuu ja firma ottaa seuraavan palkkatuetun. Kukaan ei saa oikeeta työtä vaan kaikki pysyy luukkuasiakkaina.
Mietitääs asiaa O00O:n firman kannalta:
Jos kävis niin, että urakkaa olis enemmänkin tarjolla ja hän alkaa harkitsemaan olisko varaa palkata yks työntekijä lisää...
Tahtooko hän ovelleen työkkärin lähettämän tuetun "harjoittelijan" joka voi olla hyvinkin osaava tai sitten ei.? Joka tapauksessa työ päättyy kun harjoittelukauden tuet loppuu.
Mietis jos annetaankin O00O:n firmalle työllistämisvähennys?
O00O päättää itte kenet palkkaa jos palkkaa. Byrokratia hoituu sillä, että kirjanpitäjä laittaa yhden rivin lisää tuloslaskelmaan nimeltään "työllistämisvähennys"
Firma ei saa penniäkään valtiolta rahaa mutta maksaa vähemmän veroa. Edelleen on osattava itse hankkia urakkansa.
Jolloin O00O itte päättää onko porkkana tarpeeksi hyvä yhden lisäjätkän palkkaamiseen. Jos on niin syntyy yksi ihan oikea työpaikka.
Johon ei tarvita työkkäriä, kelaa, byrokratiaa tai ilmaisharjoitteluita.
Se on vaan O00O:sta kiinni onko firmallaan veroporkkanankaan kanssa tarjota työtä yhdelle lisäjätkälle.