Työt alkoi ja mun uniongelmat sen myötä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uneton"

Vieras
Mulla oli todella rankkaa viimeinen vuosi. Itkua väänsin pari viimeistä viikkoa töissä, en saanut nukuttua ja ahdisti. Oli vaan koko ajan niin kiire ja hässäkkä ja kaikki epäselvää ja henkilökohtainen elämä takkusi, muutama läheinen kuoli.. Kävin kahdesti työterveydessä itkemässä ja sieltä siliteltiin päähän että kyllä se siitä. Pyysin nukahtamislääkkeitä, edes jotain todella lievää kokeeksi, mutta en saanut. Käskivät minun selvittää ongelmani ja sitä ei nukahtamislääke tee. Tiesin sen kyllä, mutta umpiväsyneenä ongelmien selvittäminen on aika tyhjänpäiväistä.

Kun jäin kesälomalle, huokaisin syvään ja pystyin taas nukkumaan yöni. Pystyin nukkumaan lähes koska vaan ja missä vaan ja nukuinkin lähestulkoon ensimmäisen lomaviikon kun kuittailin univelkoja. Neljä viikkoa todella rentouduin, en ajatellutkaa töitä, loma toi tullessaan uuden ihmissuhteen ja ns.sisäisen rauhan ja hyvän olon.

Nyt palasin töihin maanantaina ja olen nukkunut sunnuntaista tähän hetkeen n.6,5h. Olen kun nukkuneen rukous, mutta en saa unta. Makuuhuone on viileä, en räplää illalla puhelinta enkä läppäriä, kirjaa saatan lukea. Alkaa väsyttää ja nukuttaa, mutta en saa unta. Viime yönä katsoin kelloa vielä klo5.30. Olen menossa 10 töihin, ja silmiä särkee, ajatus ei kulje.. En tiedä kauanko fysiikka kestää ja mitä tämä on, että työt toivat heti tullessaan unettomuuden vaikka tilanne töissä on henkilökuntaa myöten aivan erilainen kun vielä kesäkuussa tilanteen ollessa pahimmillaan.

Mä en tiedä mitä teen, lääkäriin en edes viitsi mennä kun kahdesti sieltä tullut pettyneenä ulos. Auttakaa, mitä tää on... :(

ettei sieltä apua tue. Itsellä uniongelmat kesti kuukauden uuden työn aloituksen jälkeen. Vieläkin käytän ajoittain unilääkettä, jos illalla sängyssä ollessa tuntuu, ettei uni tule. Unilääkkeisiin jää vain niin helposti koukkuun, ettei niitä kannattaisi siksi usein käyttää.

Melatoniini on niinsanotusti turvallinen unilääke, sillä se erittää kehon omaa tuottamaa hormoonia. Siihen ei pitäisi syntyä fyysistä riippuvuutta. Melatoniinia voi ottaa 3mg 1 tai 2 illalla. Vaikutus tuolla melatoniinilla ei ole kovin pitkä, olisiko puoleentumisaika ollut jotain 3 tuntia. On olemassa myös toinen melatoniini valmiste nimeltä circadin (vahvuudeltaan 2mg), jonka puoleentumisaika on melatoniinia pidempi ja tuotakin voi ottaa sen 2 illassa, jos tarpeen. Itselläni on nämä molemmat olleet käytössä ja tuon circadinin olen kokenut paremmaksi.

Kuinka toi melatoniini vaikuttaa tai siis kuinka kauan? Onko tönkkö olo aamusta kun herää. Kun päässee illalla töistä puolenyön maissa ja pitäis aamulla olla takaisin kello seitsämäksi. En saa noina öinä nukuttua minuuttiakaan koska kyttään vaan kelloa milloin pitää nousta.
Työterveydestä kolmen hoivaajan lauseet: "voi kamala", "kauheita vuoroja", "eikö siellä muita työntekojöitä ole". Siinä avut sieltäpäin.

Minäkin suosittelen melatoniinia. Laoin käyttämään sitä lapsen ollessa pieni. Pystyy tarvittaessa hyvin heräämään yöllä esim. hoitamaan lasta eikä vaikuta enää aamulla. Vaikutusaika on jotain 5-6 tuntia. Lääkäri sanoi, että se on "luontoa purkissa" eli samaa kamaa mitä normaali elimistö tuottaa illalla muutenkin. Melatoniini siis vain ja ainoastaan nopeuttaa unen tuloa ja auttaa saamaan uudelleen unen päästä kiinni, jos yöllä joutuu heräämään esim. lasta hoitamaan tai miksi ikäni herääkään. Ei aihauta pöppöröistä oloa missään vaiheessa. Sitä saa myös ilman reseptiä, kokeile auttaako resptittä saatava. Jos ei auta niin itse sain lääkäriltä reseptin pikkuisen vahvempaan melatoniiniin. Reseptittä saatavan vahvuus on 1 mg, itse sain lääkäriktä 3 mg:n tabletteja ja niistä puolikaskin eli 1,5 mg riitti hyvin. Vaikuttaa noin 0,5 - 1 tunnissa mutta itse otin aina juuri nukkumaanmennessä.

Eikös tuota melatoniinia pitäis ottaa aika säännöllisesti? Vai auttaako myös "tarvittaessa" otettuna? Itsellä isoin ongelma yövuorojen välissä nukkuminen...

Yhteistyössä