Työsuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MääräaikainenXXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MääräaikainenXXX

Vieras
Mulla on määräaikainen työsuhde joka päättyy huomenna. Mut on kuitenkin laitettu kaikkiin lomalistoihin ja kaikkeen muuhunkin sellaiseen. Mun pomo on ollut tarjoamassa mulle uutta määräaikaista työsuhdetta, kuudeksi kuukaudeksi. Nyt tuntuu pomo unohtaneen tuon. Mutta olen siis kaikissa lomalistoissa ja "työvuorolistoissa" ja kaikki luulee että jatkan tuolla jne...

Mun kaveri väitti, että jos tuun maanantaina töihin ja alan tekemään normaaleja työtehtäviä niin käytännössä mun katsotaan sitten olevan vakinaisessa duunissa aikaisemmin ehdoin. Onko se tosiaan noin?

Työtehtäväni on sellainen, että jos en tulisi maanantaina, firma olis aika kusessa. Mutta en tiedä onko sillä asialla mitään merkitystä....

Muistaakseni määräaikaisen työsuhteen voi jatkaa kolmesti ja sen jälkeen se katsotaan "toistaiseksi" voimassaolevaksi (vaikka siis sen jälkeenkin tarjottaisiin lisää määräaikaisuutta). Keskustele nyt huomenna sen esimiehen kanssa ja kysy, että mitä ihmettä!

No kun en just kysy, niin sitten se olis toistaiseksi voimassa oleva. Jos mä kysyisin sitä esimieheltäni, niin hän varmaan muistaisi koko asian ja kiikuttaisi mulle uuden määräaikaisen työsopimuksen eteeni.

Mulla on tehtäviä määritelty ensi viikolla jne. Joten on ihan luonnollista että menisin duuniin ja niin aion tehdäkkin. Eikö kukaan ole kuullut tämmöisestä?

Mun kaveri väitti, että joku nuori mies oli tehtaalla kesätöissä. Työsuhde olo määrätty alunperin loppuvaksi elokuun lopulla. No mies oli merkattu seuraavan viikon työlistoihin ja meni duuniin syyskuussa. Oli pari viikkoa duunissa kun tuli päluottamusmies juttelemaan ja pojalle sorvattiin sitten vakituinen työsuhde.

Alkuperäinen kirjoittaja MääräaikainenXXX;30848317:
No kun en just kysy, niin sitten se olis toistaiseksi voimassa oleva. Jos mä kysyisin sitä esimieheltäni, niin hän varmaan muistaisi koko asian ja kiikuttaisi mulle uuden määräaikaisen työsopimuksen eteeni.

Mulla on tehtäviä määritelty ensi viikolla jne. Joten on ihan luonnollista että menisin duuniin ja niin aion tehdäkkin. Eikö kukaan ole kuullut tämmöisestä?

Mun kaveri väitti, että joku nuori mies oli tehtaalla kesätöissä. Työsuhde olo määrätty alunperin loppuvaksi elokuun lopulla. No mies oli merkattu seuraavan viikon työlistoihin ja meni duuniin syyskuussa. Oli pari viikkoa duunissa kun tuli päluottamusmies juttelemaan ja pojalle sorvattiin sitten vakituinen työsuhde.

Sillon teet työtä ilman työsopimusta. Kuulostaa aika typerältä vedolta.

Alkuperäinen kirjoittaja MääräaikainenXXX;30848317:

Olet ihan oikeassa. Tuolloin on kyse työsuhteen hiljaisesta pidennyksestä.

Ei se ole työntekoa ilman työsopimusta vaan jos menet vain töihin, määräaikainen työsopimus katsotaan muuttuneeksi suullisesti tai hiljaisesti sopimalla toistaiseksi voimassaolevaksi. Sopimushan sekin on, että työnantaja tekee työvuorolistan, jossa pyytää tulemaan töihin ja työntekijä menee sen mukaan töihin. Jos työnantaja ei haluaisi työntekijää töihin, pitäisi sen varmaan ilmoittaa siitä jotain.

Toisaalta taas palkkis voi jättää palkan maksamatta, kun ei ole voimassa olevaa työsuhdetta. Ehdottomasti esimiehen juttusille. Voihan siinä vaikka toivoa sitä vakinaista työsuhdetta.

Muistaakseni määräaikaisen työsuhteen voi jatkaa kolmesti ja sen jälkeen se katsotaan "toistaiseksi" voimassaolevaksi (vaikka siis sen jälkeenkin tarjottaisiin lisää määräaikaisuutta). Keskustele nyt huomenna sen esimiehen kanssa ja kysy, että mitä ihmettä!

Ei ole olemassa mitään sallittua lukumäärää määräaikaisuuksien ketjuttamiseen. Heti ensimmäinen määräaikainen työsuhde voi olla laiton ja kymmenes peräkkäinen määräaikainen työsuhde voi olla laillinen.

Kuten säpäle harmaana sanoi, kyseessä on työsuhteen hiljainen pidennys ja sinulla jatkossa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Se on työsopimuslaissa 6 luvussa, 5 pykälässä. Meillä ainakin kaikissa esimieskoulutuksissa hr varoittaa tuosta, eli työntekijä on aika vahvoilla, jos siitä aletaan vääntämään.

[QUOTE="niki";30848379]Kuten säpäle harmaana sanoi, kyseessä on työsuhteen hiljainen pidennys ja sinulla jatkossa toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Se on työsopimuslaissa 6 luvussa, 5 pykälässä. Meillä ainakin kaikissa esimieskoulutuksissa hr varoittaa tuosta, eli työntekijä on aika vahvoilla, jos siitä aletaan vääntämään.[/QUOTE]

En ole ikinä kuullutkaan.
Meillä käy jatkuvasti niin että listat suunnitellaan, määräaikaisten sopimukset ehtii päättyä, ja ihmiset tulee töihin ilman että uutta sopimusta on tehty. Itselläni on jo toimi, mutta useampi työkaveri on tehnyt jo 5-1 v määräaikaisissa, jopa 3 kk pätkissä.

No ilmeisen huonosti ihmiset tuon tuntuvat tietävän, mutta niin se vaan on. Sitä en tiedä, mitä sitten jos jatkaa töitä määräaikaisen sopimuksen loputtua, mutta allekirjoittaa parin sopimuksettoman päivän jälkeen uuden määräaikaisen sopimuksen.

Yhteistyössä