Työstä irtisanoutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Työnantajan sivuilla lukee näin:

"Työntekijän irtisanoessa työsopimuksen on irtisanomisaika seuraava:

* 14 pv, jos työsuhde on jatkunut enintään 5 vuotta
* 1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli 5 vuotta.

Määräaikainen sopimus päättyy sovitun määräajan tai tehtävän päätyttyä ilman irtisanomisaikaa. "

Mitenköhän toi sitten menee, kun itse ole ollut 9 vuotta tämän saman työnantajan palveluksessa, mutta aina määräaikaisena vuoden kerrallaan. Jos nyt saan uuden työn (jota olen siis hakenut) ja se alkaa 1.6., mutta tieto paikasta tulee vasta toukokuun puolella, niin miten tuo irtisanoutuminen oikein menee?

Nykyinen sopimus on siis jälleen määräaikainen ja tehty tämän vuoden loppuun.

otapa yhteyttä liittoon, periaatteessa et voi irtisanoutua ilman työnantajan suotumusta kesken määräaikisuutta, mutta tuo tilanne, 9 vuotta määräaikaisilla kuulostaa laittomalta

Alkuperäinen kirjoittaja liitto:
otapa yhteyttä liittoon, periaatteessa et voi irtisanoutua ilman työnantajan suotumusta kesken määräaikisuutta, mutta tuo tilanne, 9 vuotta määräaikaisilla kuulostaa laittomalta

Laitonta joo - mutta ei yliopistolla...

Siis enkö oikeasti voi irtisanoutua :o

Jos työsuhde on jatkunut yhtäkestoisena pitkän aikaa ja ilman PÄTEVÄÄ syytä määräaikaisena, on työsuhde katsottava toistaiseksi voimassa olevana. Kun saat päätöksen uudesta paikasta, ota heti yhteys nykyiseen työnantajaasi ja kysy asiaa. Jos hän ei suostu katkaisemaan työsuhdetta ennen vuoden loppua, ota yhteys liittoosi ja riitauta asia. Nämä on vaikeita juttuja..

Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
VOi olla määräaikasena jos on PERUSTE

Ota liittoon yhteys, määräaikasesta pestistä vähän paha irtisanoutua

Mikäköhän liitto toi nyt olis... yliopistolaisille siis... Joo, olen ihan hukassa tän asian kanssa, kun koko työurani olen täällä roikkunut ja ikinä ei ole tarvinnut miettiä tällaisia (nolo)

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Jos työsuhde on jatkunut yhtäkestoisena pitkän aikaa ja ilman PÄTEVÄÄ syytä määräaikaisena, on työsuhde katsottava toistaiseksi voimassa olevana. Kun saat päätöksen uudesta paikasta, ota heti yhteys nykyiseen työnantajaasi ja kysy asiaa. Jos hän ei suostu katkaisemaan työsuhdetta ennen vuoden loppua, ota yhteys liittoosi ja riitauta asia. Nämä on vaikeita juttuja..

OK, näin teen. Uskoisin kyllä että tuo pomo tämän ymmärtää...toivottavasti! Erityisesti kun tuleville vuosille ei välttämättä ole edes minulle rahaa tiedossa.

Jos työnantajallasi on pätevä syy pitää sinua määräaikaisessa työsuhteessa niin silloin sulla ei taida oikein olla suuria mahdollisuuksia irtisanoutua :/ Mutta onko työnantajasi minkätyyppinen tapaus? Ymmärtäisiköhän halusi lähteä pois jatkuvasta määräaikassopimusten viidakosta? Ota yhteys liittoon, sieltä saat oikeaa tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mikäköhän liitto toi nyt olis... yliopistolaisille siis... Joo, olen ihan hukassa tän asian kanssa, kun koko työurani olen täällä roikkunut ja ikinä ei ole tarvinnut miettiä tällaisia (nolo)

Mihin liittoon kuulut? Jos et kuulu mihinkään, et voi ottaa yhteyttäkään mihinkään...

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Mihin liittoon kuulut? Jos et kuulu mihinkään, et voi ottaa yhteyttäkään mihinkään...

AKAVAAN makselen jäsenmaksuja, eli siis sinne ilmeisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos työnantajallasi on pätevä syy pitää sinua määräaikaisessa työsuhteessa niin silloin sulla ei taida oikein olla suuria mahdollisuuksia irtisanoutua :/ Mutta onko työnantajasi minkätyyppinen tapaus? Ymmärtäisiköhän halusi lähteä pois jatkuvasta määräaikassopimusten viidakosta? Ota yhteys liittoon, sieltä saat oikeaa tietoa.

Työnantaja on kyllä luojan kiitos aika mukava tapaus ja uskoisin, että ymmärtää haluni päästä täältä pois.

No, yhtä kaikki, tämä on vain tepriaa, koska en tietenkään tiedä saanko paikkaa, enkä toisaalta halua käydä näitä asioita vielä työnantajalta kyselemässä tässä vaiheessa...

Edelleenkin tämä lause (Määräaikainen sopimus päättyy sovitun määräajan tai tehtävän päätyttyä ilman irtisanomisaikaa. ") koskee työnantajaa. Sinulla on 1 kuukauden irtisanomisaika. Ja tämä on fakta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ni:
Siis mitähäh? Voiko joku/ uskaltaako joku olla kuulumatta mihinkään ammattiliittoon tänä päivänä? Kovin katsellaan maailmaa vaaleanpunaisten linssien läpi!

Kuulun siis AKAVAAN, mutta ajattelin tuolla liitolla tarkoitettavan jotain muuta... Tietämättömyyttäni puolustelen sillä, että ikinä ei ole tarvinnut moisia asioita ajatella koko työurani aikana :D

Juu, voit soittaa sinne vaikka heti ja kysellä etukäteen, että miten toimit. Osaat sitten hyvin perustella asiasi myös työnantajallesi.

Ps. Älä sitten heti mene työnantajalle sanomaan, että olet jo liittoon ottanut yhteyttä. Koita hoitaa asia rauhallisesti. =)

Joo, paitsi että akava on keskusjärjestö... Kuulut johonkin liittoon, tieteentekijöihin, kemistiliittoon, tekniikan akateemisiin tms... Et sä jäsenmaksua suoraan AKAVAlle maksa...

Alkuperäinen kirjoittaja Muhku:
Edelleenkin tämä lause (Määräaikainen sopimus päättyy sovitun määräajan tai tehtävän päätyttyä ilman irtisanomisaikaa. ") koskee työnantajaa. Sinulla on 1 kuukauden irtisanomisaika. Ja tämä on fakta.

Oisko näin, se olisi helpotus :)

Mutta otan nyt siis yhteyttä tuonne AKAVAAN ja kysyn vielä sieltä, kiitos kaikille :)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Joo, paitsi että akava on keskusjärjestö... Kuulut johonkin liittoon, tieteentekijöihin, kemistiliittoon, tekniikan akateemisiin tms... Et sä jäsenmaksua suoraan AKAVAlle maksa...

Ahaa... kaikkea sitä oppii, eli siis liitto täytyy olla tuo "Tieteentekijöiden liitto", sinne siis...

Eikä sitten pidä soitella mihinkään keskuspaikkaan, vaan paikalliset luottamusmiehet ovat tälläisiä asioita varten. Eikä liittoon soittaminen ole mikään punainen vaate työnantajalle... varsinkin yliopistolla se pomo kuuluu todennäköisesti samaan liittoon kuin sinäkin.

Määräaikaisesta työsuhteesta voit irtisanoutua etukäteen vain, jos sulla on sopimuksessa mainittu, että siihen on mahdollisuus. Itse teen määräaikaiset sopimukset aina niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Muhku:

Ei ole, jollei sopimuksessa tai tessissä toisin sanota.

http://www.laki24.fi/keskustelu.php?id=13285

Alkuperäinen kirjoittaja liitosta vielä:
Eikä sitten pidä soitella mihinkään keskuspaikkaan, vaan paikalliset luottamusmiehet ovat tälläisiä asioita varten. Eikä liittoon soittaminen ole mikään punainen vaate työnantajalle... varsinkin yliopistolla se pomo kuuluu todennäköisesti samaan liittoon kuin sinäkin.

Eli laitoinkin tuohon vielä edelle, että soitan siis "Tieteentekijöiden liittoon" :)

Yhteistyössä