Työpaikka vai parisuhde?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umpikujassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja järkeä käteen ja päähän:
Alkuperäinen kirjoittaja Umpikujassa:
Työnantajani kelpuuttaa vain sellaiset sairaslomatodistukset, jotka on kirjoitettu eräässä lääkäripalvelussa (sieltä on ostettu työterveyspalvelut) ja sieltäkin kelpaa vain yhden lääkärin sekä työterveyshoitajan allekirjoittamat paperit.

Näin meilläkin kiven kovaan väitetään, ihan perusflunssa pitäisi leimauttaa kymmenien kilometrien päässä. Varmaan lähden ajamaan 38 kuumeessa. Joka kerran olen käynyt omassa terveyskeskuksessa ja se lappu on pätevä. Sinä päivänä, kun ei ole -käräjäsalin ovet paukkuu, eikä taatusti työntekijä ole hävinnyt osapuoli.

Jotkut työnantajat näköjään (tahallaan?) haluavat sekoittaa kaksi eri asiaa keskenään. Työnantaja voi toki tehdä sopimuksen jonkun tietyn lääkäriaseman kanssa työterveyshuollon järjestämisestä mutta se ei ole sama asia kuin että työntekijän pitäisi käyttää vain tätä yhtä lääkäriä. Toki jos menee muualle niin maksaa omasta pussistaan mutta tämänhän pitäisi nimenomaan olla työnantajankin etu!
Ja ajatellaan vaikka tilannetta jossa työntekijä joutuu jossain kaukana työpaikasta kolariin ja joutuu sairaalaan. Voisiko työnantaja silloinkin muka vaatia työntekijää menemään työpaikkalääkärille näyttäytymään jotta saisi olla sairaslomalla? Ajatuskin on absurdi mutta tätähän ehdoton vaatimus työpaikkalääkärin käyttämisestä vaatisi.

Vai vielä parisuhde, kämppiksiltähän te tunnutte:)

Kun tällaisia lukee, arvostaa sitä omaa miestä kyllä potenssiin sata. Minä en tuollaisen itsekeskeisen rahaa maailman tärkeimpänä asiana pitävän pihtarimiehen kanssa vanhenisi päivääkään.

Mielestäni tässä ei nyt ole kyse arvostamisesta vaan siitä, että mies on jo lapsuudenkodissaan saanut toimintamallin, jossa erotellaan tarkasti "sun ja mun" omaisuus.

Olette ilmeisesti aikoinnanne sopineet, että pidätte raha-asiat ominanne? Kun näin on, niin ymmärrän miestäsi, ettei hän sitä järjestelyä halua muuttaa. Toisaalta aviopuolisoiden välillä on olemassa elatusvelvollisuus, en tosin usko, että se kattaa tässä tapauksessa asuntolainojen maksua, vaan pitää sisällään peruselämän vaatimat asiat -jota tosin asuminenkin on.

Mitä varten sinulla on säästöjä? Ovatko ne esim. matkaa tai jotain isompaa ostosta varten säästettyjä vaiko pahanpäivän varalle? Jos jälkimmäinen, niin eikös juuri nyt ole se pahapäivä?

Pankista saat lainalle lyhennysvapaata, jos et sitä ole vielä käyttänyt.

Kaiken kaikkiaan teillä on miehesi kanssa palaverin paikka, nyt on se "ajankohtainen" aika. Parisuhde on kompromissien tekemistä, keskustelkaa mitä vaihtoehtoja teillä on ja voisiko esim. raha-politiikkaa muuttaa joustavammaksi. Onko hän ylipäätänsä tukenut sinua edes henkisesti? Harva suhde etenee kriiseittä. Keskusteluyhteys on avain moniin asioihin.

Negatiivinen ajattelu pahentaa asioita ja positiivinen taasen auttaa jaksamaan. Yritä poimia töistäsi niitä pieniä hyviä asioita (esim.työkaverit, palkka, tuleva kesäloma). Mikä konkreettinen asia siellä on niin paha, että sinne on karmivaa mennä ja että se vie yöunet? Kokeeko myös muut työntekijät samoin kuin sinä? Jos siellä on todellisia väärinkäytöksiä, työpaikkakiusaamista esimiesten taholta tms, niin kootkaa voimanne yhteen, keskustelkaa tilanteesta, ottakaa asioista selvää ja tukekaa toisianne. Mitä pahempaa voisi enää olla kuin se, että teidät tai sinut irtisanottaisiin ja sitähän sinä loppupeleissä toivotkin.

"Näin meilläkin kiven kovaan väitetään, ihan perusflunssa pitäisi leimauttaa kymmenien kilometrien päässä. Varmaan lähden ajamaan 38 kuumeessa. Joka kerran olen käynyt omassa terveyskeskuksessa ja se lappu on pätevä. Sinä päivänä, kun ei ole -käräjäsalin ovet paukkuu, eikä taatusti työntekijä ole hävinnyt osapuoli."

Jos työnantaja ei hyväksy lääkärintodistusta, on hän velvollinen hoitamaan kulut jotka aiheutuvat toisen lääkärin mielipiteen kuulemisesta. Työnantajalla on lain suoma oikeus vaatia toinen mielipide.

Lääkäri saa lääkärinoikeudet aivan muualta kuin työnantajalta. Lääkärinoikeuksiin kuuluu mm oikeus arvioida henkilön työkykyä, kykyä ajaa autoa (ajokortti), sukeltajakortinkin kirjoittaa lääkäri ym. Eli lääkäri päättää nämä asiat koulutuksensa ja lääkärinoikeuksiensa takia. Ei työnantaja.

Itse sain jokunen vuosi sitten selkävenhdyksestä mielestäni liian pitkän sairasloman, selkä vetreytyi lääkkeillä muutamassa päivässä ja yritin mennä takaisin töihin. Työnantaja KIELSI työpaikalle tulon. Se johtui siitä, että minut oli arvioitu väliaikaisesti työkyvyttömäksi (reilu viikko), ja sinä aikana minä tai aiheuttamani vahingot eivät olisi minkään vakuutuksen piirissä. Jouduin siis hakemaan uuden lääk tod.

Työnantajan maksama lääkäri on vain PALVELU työntekijälle. Se ei tarkoita, että muiden lääkärien lausunnot olisivat pätemättömiä, työnantajasi kustantaa vain sopimuslääkärien palkkiot. Jos maksat muut omasta kukkarosta, niin sillä ei ole väliä, vaikka kenen puoskarin luona juoksisit, mikäli tällä on lääkärinoikeudet. Ja työnantajasi ei siis näitä oikeuksia jakele.

Kokonaisuudessaan työuupumus on vakava sairaus, joka voi pahimmillaan invalidisoida ihmistä hyvinkin pitkäksi aikaa. Paluu työelämään tällaisen uupumuksen jälkeen vaatii paljon. Sekä uupuneelta, että työnantajalta. Sitä olen valitettavasti joutunut seuraamaan läheltä. Ap:n tilanne on sellainen, että siitä on jo tässä vaiheessa leikki kaukana. Ottaisin vaikka pankista pienen lisälainan ja omaa lomaa kuukauden pari, jotta saisin asioita hieman selvitettyä ja mietittyä. Töissä ei ole aina kivaa, mutta jos alkaa mennä unet ja olo ahdistua, niin silloin ollaan jo menty rajan yli. Tauon aikana työstä olisi myös aikaa miettiä sitä, että onko kyse sitten viime kädessä työpaikasta vai pahasta olosta parisuhteessa. Ihan ei kaikki tunnu olevan siinäkään kunnossa. Jos puolisosi kotona on tehty jollain tavalla, ja vaikka olisitte sopineet jatkavanne sillä tavalla, niin nyt olisi ehkä aika tarkistaa, onko se teidän kannaltanne paras tapa olla ja elää.

"puurot ja vellit sekaisin juristiltakin"

"Sopimuksissa voi lisäksi olla muutoinkin rajattu sitä, missä tapauksissa ja millä edellytyksillä työnantajan nimeämän lääkärin käyttäminen voidaan asettaa sairausajan palkan maksamisen edellytykseksi. Edellytykset voivat vaihdella työehtosopimuksittain."

"Työtuomioistuimen ratkaisukäytännössä on katsottu, että työnantajalla voi olla asialliset perusteet jo etukäteen ilmoittaa, että se ei tule hyväksymään tiettyjä lääkärintodistuksia sairausajan palkan maksamisen perusteeksi. Jos työehtosopimuksen määräykset ovat riidattomia, työntekijän oikeus valita lääkäri voidaan työnantajan yksipuolisin toimenpitein kokonaan syrjäyttää."

Yllä olevat lainauksia (Artikkelin tunnus: ttl00178
© 2007 Suomen Työterveyslääkäriyhdistys r.y.)

Työehtosopimukset ovat kaiken kaikkiaan monimutkaisia. Meilläkin on työterveyslääkäri ja periaatteessa siellä pitäisi käydä. Käytännössä kuitenkin riittää esim. terveydenhoitajan todistus mm. flunssa-tai vatsatautitapauksissa.

No niin, selvennetäänpä muutamaa seikkaa.

Olemme kolmekymppinen pariskunta, emme ole naimisissa, emmekä kihloissa. Olen vuosien varrella muutamaan otteeseen sanonut, että meidän olisi hyvä tehdä edes keskinäinen testamentti, jos emme kerran naimisiinkaan ole menossa. (Miehen vanhemmat menivät naimisiin vasta, kun perheen lapset olivat murrosiässä.) Keskinäistä testamenttia olen ehdottanut sen takia, että toisen kuoleman tapauksessa olisi edes jonkinlainen laillinen turva yhteiseen omaisuuteen. En ole koskaan edes vihjaillut mistään prinsessahäistä, vaan olen todennut, että maistraatissa käynti kahden todistajan voimin riittäisi minulle. Jos olen tuon testamentin tai maistraatin ottanut puheeksi, mies vain kyselee, että mihin hän olisi muka tästä suhteesta lähdössä tai kuka sitä yhteistä omaisuutta veisi välistä? (Ensimmäisenä olisi välissä miehen kateellinen sisar.)

Meillä on yhteisiä harrastuksia, puhumme kaikenlaisista asioista paljon ja naurua on riittänyt. Meillä suorastaan viljellään hellyyttä ja läheisyyttä. Emme ole koskaan riidelleet raivoisasti, vaan erimielisyydet on ratkottu hyvässä hengessä. Mieheni ei ole väkivaltainen, eikä myöskään käytä alkoholia. Arvostan miehessäni noita edellä mainittuja ominaisuuksia, koska olen itse kotoisin riitaisasta ja väkivaltaisesta kodista. Jos minulla on ollut paha hetki, hän on kyllä lohduttanut minua. Ei hän ole hyvä sanomaan lohdutuksen sanoja, mutta pitää lähellään. En muista, että miehelläni olisi koskaan ollut huonoja hetkiä, hän ei ole murehtijatyyppiä, vaan antaa asioiden mennä omalla painollaan.

Itse ehdotin yhteen muuttaessamme, että pidämme omat tilit ja avaamme yhteisen tilin, josta maksamme yhteiset menot. Omat tilit halusin pitää senkin takia, että olin kyllästynyt miesten marinaan siitä, että naiset vievät kaikki rahat jne. Kaikkea on tullut vuosien varrella hankittua yhteisesti ja kumpikin on maksanut puolet. Asuntolaina on puoliksi kummankin nimissä ja kummallakin on maksettavaa n. 40 000 eur (eli yhteensä n. 80 000 eur). Ei varmaan kuulosta pk-seudulla asuvilta kovin korkealta summalta, mutta kotimaakuntani palkkatasoon nähden lainan summa on palkkaan nähden aivan sama kuin pk-seutulaisella keskituloisella ihmisellä.

Kovin pitkiä työttömyysjaksoja meidän parisuhteen aikana ei ole ollut. Jos on ollut, ne ovat olleet lyhyitä ja sen aikaiset menot todella pieniä (halpa vuokra-asunto, ei autoa jne). Eli meillä ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että toisella olisi tullut hätä käteen rahan suhteen. Olen säästänyt rahaa pahan päivän varalle. Periaatteessa esim. työttömyys on sellainen paha päivä, mutta en ole koskaan ajatellut, että säästäisin ns. itseaiheutettua työttömyyttä (irtisanoutuminen) varten. Se on ollut tiedossa, että asuntolainasta saa lyhennysvapaita kuukausia, mutta lyhennysvapaan pyytämisen kynnys on melkoisen korkea, koska esim. vanhempani ovat asettaneet melkoisia paineita asuntolainan maksulle (äitini ja appiukkoni ovat takaajia).

Selvitin tänään luottamusmieheltä sitä lääkärintodistusasiaa. Siitä on kuulemma ollut ennenkin kyselyjä ja työnantajalla on oikeus vaatia sairaslomatodistus nimeämältään lääkäriltä/työterveyshoitajalta. Työpaikkakiusauksen kohteena on kaikki työntekijät ja kiusaamista harrastavat esimiehet/yrityksen omistajat. Olemme yrittäneet keskustella asiasta, mutta syy pistetään aina meidän niskoille. Työnantajassa ei ole koskaan vikaa, vika on meissä työntekijöissä. Meidät on lyöty lyttyyn niin monta kertaa tässä vuosien varrella - ensin huudetaan koko porukalle ja sitten otetaan yksi henkiö kerrallaan haukuttavaksi. Uhkaillaan jatkuvasti yt-neuvotteluilla jne. Työkaverit on mukavia ja palkka ok.

Itse olisin valmis auttamaan rahallisesti miestäni, jos meillä olisi roolit toisinpäin. En itsekään haluaisi luopua sellaisesta työpaikasta, jossa mieheni on. Sellaisia työpaikkoja on todella harvassa.

Miehen ja naisen suhde on 5 % rakkautta, ja 95 % olosuhteita, kemiaa ja myöhemmin tottumuksen ja muutoksenpelon tuomaa riippuvuutta. Myöhemmin rakkauden osuus vähenee ja suhde koostuu 100% riippuvuudesta, kemiasta ja olosuhteista.

Huonoissa olosuhteissa hyvällekin suhteelle voi sanoa jäähyväiset.
Olosuhteilla tarkoitan työllisyyttä, rahatilannetta, stressiä.

Parempi tehdä kuten jaksaa, kokemuksesta tiedän että jos valitsee suhteen ennen mieluisaa työpaikkaa, niin menee ihmisenä rikki ja loppujen lopuksi ei ole kuitenkaan kumpaakaan, ei työtä eikä suhdetta.

Koska onneton ihminen ei voi rakastaa. Ja huonossa työssä oleva ihminen on aina onneton. Joten valitessasi rakkauden ja tyytymällä huonoon työhön, olet aina menettävä rakkauden.

En ole siis katkera, mutta olen sen vain oppinut. Elämä kääntyi nousujohteiseksi heti kun lakkasin ajattelemasta asioita parisuhteen kannalta.

Ennen kuin kuitenkaan ap eroat miehestäsi, niin ajattele hyvin tarkoin että onko se työ nyt NIIN tympeää ilmapiiriltään, ettetkö pärjäisi...koska monesti työpaikan vitutuksesta on 5% työkavereita, 5% vittumaista pomoa, ja 90% sitä että ihminen ei ole vastikään ollut työttömänä ja haaveilee siksi jostain..mitä ei kuitenkaan saa missään muuallakaan.
Kuitenkin se on aika moinen plussa jos tilille tipahtaa nelinumeroinen summa kolminumeroisen sijaan!
Kaikki työpaikat ovat jossain määrin ikäviä. Kannattaa nostaa itsensä työympäristön yläpuolelle ihan järjestelmällisesti, ja katsoa tilannetta ulkopuolelta.

Usein kun näkee toisten motiivit sellaisena kuin ne ovat, niin paha mieli katoaa: Pomo on ilkeä koska on päättänyt savustaa työntekijät tekemään töitä enemmän, taikka työkaverit ovat ilkeitä koska pelkäävät asemansa puolesta. Se ei kuulu sinulle, teet vain työsi. Jos joku yrittää sinua estää, anna olla ja tee vain se oma osuutesi. Mene sitten kotiin nauttimaan rahoistasi.

Koskaan ei kannata irtisanoutua työstä jos ei ole seuraava tiedossa: aiheuttaa vain lamaantumista ja paniikkia, joka taas edelleen aiheuttaa sen että uutta työtä on vaikeampi saada.

Valmistele siirto huolella.

Näitä vanhoja ketjuja lukiessa kiinnostuu siitä, mitä ketjun ihmisille kuuluu nyt. Onko pari yhdessä vielä? Onko työpaikka vielä olemassa vai onko työntekijät saaneet kaikki kenkää vai konkurssi tullut?
Tässä ketjussa hädintuskin mainittiin työsuojelu. Ehkä olisi pitänyt nauhoittaa jokin huutotilaisuus ja toimittaa edelleen?

Yhteistyössä