työnteko hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
1 736
0
36
HEI!
Oletteko tehneet töitä hoitovapaalla ollessanne?Minkälaisia kokemuksia?Tiedän, että saa tehdä, mutta miten esim. verotus menee eli onko silloin palkkatulo päätuloa ja hoitoraha sivutuloa?Kokemuksia?

Olen ajatellut tehdä kesällä töitä ja aloitan vasta elokuussa kokopäiväisesti.Mies voi hoitaa kesälomallaan lasta ja minäkin voin tehdä töitä kotoa käsin.

Olen 6- ja 1v3kk- ikäisten poikien ja 8-vuotiaan tytön kotiäiti. Saan Kelasta peruskotihoidontuen, kuntalisää ei tällä makseta. Hoitolisää en ole hakenut, koska siihen tulot vaikuttavat. Teen keikkaluonteisesti töitä noin 30h/kk iltaisin tai viikonloppuisin, kun mies hoitaa lapsia. Olen kokenut sen miesten ja lasten suhdetta rikastuttavana, etten aina ole "komentelemassa". Oma pieni palkanlisäni kotihoidontukeen ei myöskään ole pahitteeksi. Jaksan myös kotona paremmin päästessäni välillä aikuisten maailmaan.

Kela käyttää päätyön veroprosenttia korotettuna kahdella yksiköllä. Päätyön prosenttia käyttää myös työnantaja. Tulot eivät päätä huimaa, joten prosentitkin ovat ihan kohtuullisia, olen niitä Kelaan soittaen kerran korjannut.

Olen ollut ratkaisuuni tyytyväinen, pystyn näin pitkittämään kotonaoloaikaa ja hoitamaan juniorin jopa 3-vuotiaaksi kotona!

Muakin kiinnostaa sama asia, lähinnä se että kuinka paljon saa tienata ennen kuin se vaikuttaa kotihoidontukeen? Vai pienentääkö sitä automaattisesti? Tietääkö joku?

On kyllä tarkoitus soitella Kelaankin lähiaikoina..

palkka ei vaikuta hoitorahaan(lasten kotihoidontukeen) eikä kuntalisään.palkka vaikuttaa vaan hoitolisään.palkkaa varten pitää olla oma verokortti ja sosiaalietuuksia varten oma.
olen käynyt keikalla monta kertaa hoitovapaan aikan eli faktatietoa tämä on =)

muakin kiinnostaa kyseinen aihe.
entä miten mahtaa olla voinko olla hoitovapaalla jos virallisesti palaan töihin kesän alussa (olen opettaja), mutta aloitan työt vasta elokuussa, joten lapsi aloitta päivähoidossa vasta elokuussa.Saan siis kesältä palkkaa, mutta olen kotona hoitamassa lasta siis mahdankohan saada vielä kesältä hoitorahan?tietääkö joku?
En ole mikään rahanahne tyyppi, mutta tällä hetkellä taloudellinen tilanteemme miehen sairauden vuoksi katastrofaalinen ja kaikki ylimääräinen tarvitaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 22:46 vieras kirjoitti:
muakin kiinnostaa kyseinen aihe.
entä miten mahtaa olla voinko olla hoitovapaalla jos virallisesti palaan töihin kesän alussa (olen opettaja), mutta aloitan työt vasta elokuussa, joten lapsi aloitta päivähoidossa vasta elokuussa.Saan siis kesältä palkkaa, mutta olen kotona hoitamassa lasta siis mahdankohan saada vielä kesältä hoitorahan?tietääkö joku?
En ole mikään rahanahne tyyppi, mutta tällä hetkellä taloudellinen tilanteemme miehen sairauden vuoksi katastrofaalinen ja kaikki ylimääräinen tarvitaan.

Saat kotihoidontuesta hoitorahan osuuden (ja tietty sitä tulosidonnaista hoitolisääkin, jos tulot tarpeeksi pienet). Kotihoidon tuen saamisen ehtona on vain, että lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa. Vaikka mummi saa hoitaa kotona!

Yhteistyössä