Työnantaja painostaa, onkohan laillista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Mulla meni kerran jalka säärestä poikki ja jo viiden minuutin pystyssä olo aiheutti jalassa sellaista turvotusta ja kipua että tuskanhiki valui otsalta. Eipä olis onnistunut minkäänlainen duuni.

Mua kävi pomo auttelemassa portaissa aina aamusin, työhuoneeseen mulle hinattiin säädettävä nojatuoli (otettiin isolta pomolta :saint: ),missä kipeen jalan sai ylös lepoasentoon, sit vaan läppäri syliin :D Tosin mulla oli murtunut vain nilkka ja kaksi ekaa päivää pysyin minäkin kotona.

Kyllä mäkin olen yhdelle työntekijälle ilmoittanut etten hyväksy hänen sairaslomaansa. Hänellä oli murtunut varvas jonka takia olisi ollut kaksi viikkoa sairaslomalla kun ei kuulemma voi astua jalalla. Hänen työnsä oli istumatyötä ja tarjouduin järjestämään jopa niin ettei hänen tarvitse kulkea bussilla. Hän otti mieluummin lopputilin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Kyllä mäkin olen yhdelle työntekijälle ilmoittanut etten hyväksy hänen sairaslomaansa. Hänellä oli murtunut varvas jonka takia olisi ollut kaksi viikkoa sairaslomalla kun ei kuulemma voi astua jalalla. Hänen työnsä oli istumatyötä ja tarjouduin järjestämään jopa niin ettei hänen tarvitse kulkea bussilla. Hän otti mieluummin lopputilin.

Mutta mä kysyin mielipidettä omaan tilanteeseeni. Minulla on jalassa tulehdus, jota hoidetaan kolmesti päivässä suonensisäisellä antibiootilla, kipulääkkeillä ja levolla (jalka ylös aina kun alkaa pakottaa! ) Aina kun jalan päälle astuu, se tuntuu kuin tulehduskohdassa virtaisi polttavaa happoa.

Niin mielestäni tilanne ei ole sama kuin murtunut varvas.

Olen myöskin sitä mieltä että sinä teit tuossa väärin. EI saa irtisanoa/painostaa irtisanoutumaan (kuulostaa siltä "otti mieluummin lopputilin" ) sairasloman takia! Se on laissa määritelty. Vaikka sinä et hyväksyisi sairaslomaa, niin silti et saa irtisanoa/painostaa irtisanoutumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mulla meni kerran jalka säärestä poikki ja jo viiden minuutin pystyssä olo aiheutti jalassa sellaista turvotusta ja kipua että tuskanhiki valui otsalta. Eipä olis onnistunut minkäänlainen duuni.
Mua kävi pomo auttelemassa portaissa aina aamusin, työhuoneeseen mulle hinattiin säädettävä nojatuoli (otettiin isolta pomolta :saint: ),missä kipeen jalan sai ylös lepoasentoon, sit vaan läppäri syliin :D Tosin mulla oli murtunut vain nilkka ja kaksi ekaa päivää pysyin minäkin kotona.

Kävelin minäkin loppuvaiheessa polvikipsillä ilman keppejä, mut tuo alku oli aika tuskallista.

Pitäisikö ta:n sitten ap:n tapauksessa järjestää kuljetus sinne tiputukseen ja takaisin työpäivän aikana (kuinka monta kertaa sitä sitten pitääkään tehdä )? Jos siis pakottaa ap:n töihin.

Pitäisikö ta:n sitten ap:n tapauksessa järjestää kuljetus sinne tiputukseen ja takaisin työpäivän aikana (kuinka monta kertaa sitä sitten pitääkään tehdä )? Jos siis pakottaa ap:n töihin.

Eikä ole kyl hygienistäkään tippa kädessä mennä töihin. Sano työnantajalle, että mikäli et nyt hoidata tiputuksella jalkaasi kutoon saat siitä ikuisen vaivan (jokatapauksessa tulehdus uusii helposti). Sitten on eriasia, kun voit jatkaa lääkitystä tapletein, mut ei ole inhimillistä työnantajalta vaatia et menet töihin, kun 3krt tiputuksessa käyntiki on melkoinen rasitus.. aamulla ensimäiseksi ja illalla viimeiseksi ja kerran siinä välissä. Ei mukava ei.

Kävelin minäkin loppuvaiheessa polvikipsillä ilman keppejä, mut tuo alku oli aika tuskallista.

Reipasta =) Kyllä ymmärrän hyvin, jos on isomman vamman takia pidempään poissa. Omassa tapauksessani olisin tylsistynyt kotona kuoliaaksi. Mutta kun on mukava työporukka ja reilu meininki niin töihin on kiva mennä, vaikka periaatteessa saisikin maata kotona ja räkiä kattoon.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Reipasta =) Kyllä ymmärrän hyvin, jos on isomman vamman takia pidempään poissa. Omassa tapauksessani olisin tylsistynyt kotona kuoliaaksi. Mutta kun on mukava työporukka ja reilu meininki niin töihin on kiva mennä, vaikka periaatteessa saisikin maata kotona ja räkiä kattoon.

No enhän minäkään kotona maannut, vaan heti kun pystyin jatkoin opiskelua. Päähän sitä ois himassa hajonnut jos olisin kolme kuukautta maannut sisällä.

No enhän minäkään kotona maannut, vaan heti kun pystyin jatkoin opiskelua. Päähän sitä ois himassa hajonnut jos olisin kolme kuukautta maannut sisällä.

Asennetta! Toiset vain olisivat hakeneet sitä saikkua lisääkin, vaikka ei ois ollut välttämätöntä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:

Mutta mä kysyin mielipidettä omaan tilanteeseeni. Minulla on jalassa tulehdus, jota hoidetaan kolmesti päivässä suonensisäisellä antibiootilla, kipulääkkeillä ja levolla (jalka ylös aina kun alkaa pakottaa! ) Aina kun jalan päälle astuu, se tuntuu kuin tulehduskohdassa virtaisi polttavaa happoa.

Niin mielestäni tilanne ei ole sama kuin murtunut varvas.

Olen myöskin sitä mieltä että sinä teit tuossa väärin. EI saa irtisanoa/painostaa irtisanoutumaan (kuulostaa siltä "otti mieluummin lopputilin" ) sairasloman takia! Se on laissa määritelty. Vaikka sinä et hyväksyisi sairaslomaa, niin silti et saa irtisanoa/painostaa irtisanoutumaan.

Sinun tilanteesi on hyvin erilainen, ei lainkaan verrattavissa murtuneeseen varpaaseen. Tarkoitukseni ei ollut näitä kahta vertailla, annoin vain esimerkin tilanteesta, jossa itse en ole sairaslomaa hyväksynyt.

Ko. työntekijää ei kukaan painostanut irtisanoutumaan. Hänelle ilmoitettiin, että, työnantaja järjestää hänelle kyydit töihin jotta pystyy tekemään töitä.
Vastaus oli että irtisanoutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet lääkärin määräämällä sairaslomalla, silloin sun ei töihin tarvitse mennä. Ota siis liittoon yhteyttä jos pomo jatkaa ryttyilyä.

Väärin. Laki kertoo varsin yksiselitteisesti, että työnantaja päättää milloin töitä tehdään ja milloin ei. Lääkärin kirjoittaman SvA-todistuksen tarkoitus on vain auttaa työnantajaa päätöksenteossa.

Eli työnantaja voi pakottaa töihin oli työntekijällä millainen sairaslomapaperi hyvänsä. Mutta jos työntekijälle ei oikeasti pystytä tarjoamaan sen hetkiseen kuntoon sopivaa työtä, tai työnteosta muuten aiheutuu terveydellistä haittaa tai vaaraa, niin työnantaja syyllistyy työsuojeluvelvoitteen rikkomiseen.

Mulla oli juuri tuollainen tilanne kyseessä, eli olin todella työkyvytön kaikessa suhteessa. Ja mulle sanottiin sekä liitosta että työsuojelusta ettei sillä ole merkitystä mistä syystä on sairaslomalla, se on sairasloma eikä työnantaja voi palkkaa pidättää siltä ajalta tai olla hyväksymättä sairaslomaa. Jos laki on kuvaamasi yksiselitteinen niin aika outoa ettei liiton lakimies ja työsuojelupiiri sitä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Okei, minkä alan Tes:ssä? Meidän alan Tes:ssä ei moista kohtaa ole. Ihmettelen muutenkin että miten tuo on mahdollista, sillä lääkärin ei ole pakko edes kirjoittaa mikä potilasta vaivaa (joo joo joku koodi pitää olla, mutta muuten ), eli siis työnantaja ei välttämättä saa tietää edes todellista syytä sairaslomaan.

Jos vaikka oot tehnyt abortin ja sen takia päivä kaks sairaslomaa niin ei kai se lääkäri sitä työnantajalle kerro?

Otetaanpa uusiksi ; Se että lääkäri määrää sairaslomaa tarkoittaa sitä että työntekijä voi olla kotona sairastamassa. Se, onko tuo sairasloma palkallinen onkin sitten ihan eri juttu.

Vaikka lääkäri kuinka määräisi sairaslomaa, ei lääkäri voi ottaa kantaa sen palkallisuuteen. Tämä taas on yhteisesti sovittu työnantajaliittojen kanssa.
Tästä syystä sairaslomatodistuksessa on pakko olla tuo ns. tautiluokitus, koska se määrittelee sen palkallisuuden.

Sellaiset sairaslomat jotka johtuvat syystä joka ei haittaa työntekoa eivät ole palkallisia.
Vrt . Abortti- raskaus ei haittaa työntekoa, ei palkallista sairaslomaa
Vatsanahan kiristys tms. kosmeettisen haitan korjaus, ei palkallista sairaslomaoikeutta koska ei häiritse työntekoa.

Ja toki tämä on yrityskohtaista, toiset maksavat palkkaa kunhan sairaslomalappu on, mutta ei laillisesti tarvitse.

Yhteistyössä