työnantaja ja äitiysneuvolat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana oleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana oleva

Vieras
voiko työnantaja kieltää työaikana tapahtuvat äitiysneuvola käynnit tai vetää ne palkattomiksi. Olen pyytänyt viimeisiä iltapäiväaikoja jotka neuvolasta saa, he tarjoavat aina ensiksi esim klo 9 aikoja. Nyt pomo alkoi natkuttaa että ei tälläisiä saa työaikana käydä. Kyseessä on maksimissaan tunnin aikaisemmin lähtö töistä

voiko työnantaja kieltää työaikana tapahtuvat äitiysneuvola käynnit tai vetää ne palkattomiksi. Olen pyytänyt viimeisiä iltapäiväaikoja jotka neuvolasta saa, he tarjoavat aina ensiksi esim klo 9 aikoja. Nyt pomo alkoi natkuttaa että ei tälläisiä saa työaikana käydä. Kyseessä on maksimissaan tunnin aikaisemmin lähtö töistä

Luulisin, että saa käydä lain mukaan työajalla JOS muuten ei ole mahdollisuutta (ei esim. vapaapäiviä, iltavuoroja..) ihan satavarma en tosin ole.

Itse oon järjestellyt neuvolakäynnit hyvissä ajoin ja saanut ne osumaan työajan ulkopuolelle. Pysyy pomo tyytyväisenä ;)

työaika ei ole vaihteleva, siis ei ole mahdollisuutta että kävisi aamulla ennen iltavuoroa. Myöskään ylimääräisiä vapaita ei ole kuin juhlapyhät ym pakolliset.
Ymmärrän toki että en ole ainoa neuvolan asiakas,meillä kaksi tätiä joilla voi käydä ja heilläkin on työaikansa jonka puitteissa mennään.

Jouduin aikoinani itse selvittelemään tätä
RASKAUDEN SEURANNASSA saa käydä työaikana, esim lasten neuvolat taas pitäisi hoitaa omalla ajalla (tai korvata muuten)
Harmi kyllä en muista sitä pykälää mihin itse pystyin vetoamaan.

Meillä työnantajan kanta on se, että työajalla saa käydä, mutta tunnit pitää tehdä takaisin. Kas kun meillä on liukuva työaika, niin voin keskeyttää työpäivän ja käydä neuvolassa ja jatkaa sitten päivää illasta. Itse en oikein näe, että tämä on lain tarkoitus (Työsopimuslaki, oliskos 3. tai 4 luku ja 8 pykälä tjsp.) mutta en jaksa lähteä tappelemaan, kun olen just vaihtamassa duunipaikkaa. Ja uudessa työpaikassani äitiysneuvolat saa hoitaa työajalla eikä niitä tarvi korvata.

Käsittääkseni laissa on maininta että raskauden seurantaan kuuluvat LÄÄKÄRIkäynnit saa olla työajalla, ja ei tarvitse korvata. Normi neuvola on sit erikseen.

Ei varmastikaan kieltää voi, mutta palkkaa ei ole pakko maksaa. Vuosia sitten minulle sanottiin, että pitäisi järjestää työajan ulkopuolelle, mutta jos neuvolasta annetaan todistus, jonka mukaan moinen ei onnistu, voivat maksaa palkankin.

Ensimmäiseltä kerralta sain palkan (havahduin raskauteeni pikkuisen myöhään ja ensimmäisellä käynnillä oli jo melkoinen kiire), muut sain järjestettyä työajan ulkopuolelle.

Työsopimuslaki 4 luku 8§
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Ts. neuvola on auki 8-16 ja työaikasi on sama, saat käydä siellä työajalla ja lisäksi se on palkallista.

Lain mukaan äitiysneuvolassa SAA käydä työajalla, jos ei ole mahdollisuutta järjestää käyntiä työajan ulkopuolella. Itse teen kaksivuorotyötä ja käyn siis äippäneuvolassa aamuisin ennen iltavuoroon menoa. Ellen voi järjestää neuvolakäyntiä omalla ajallani, niin korvaan sen töissä tunneissa takaisin. Koska ap:llä ei ole mahdollisuutta järjestää äitiysneuvolakäyntejä työajalle, niin hän SAA käydä siellä työajalla ilman palkanmenetystä. Tähän sisältyy sekä terveydenhoitajan että lääkärin vastaanotot + ultrat ja muut yhteiskunnan tarjoamat raskaudenseurannan toimet. Jos haluaa mennä vaikka ylimääräiseen ultraan yksityiselle, niin se ei kuulu enää työajalla tehtävään seurantaan. Lastenneuvolaan ei myöskään mennä työajalla.

Neuvolakäynnit ovat palkallisia, jos olet ns. päivätyössä. Lakipykälä löytyy kohdasta Työsopimuslaki 4 luku ja 8 §
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

"8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."

[QUOTE="Madrid";25368762]Neuvolakäynnit ovat palkallisia, jos olet ns. päivätyössä. Lakipykälä löytyy kohdasta Työsopimuslaki 4 luku ja 8 §
FINLEX

"8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."[/QUOTE]

Joku edellisistä työnantajistani tulkitsi tuota niin, että lääkärissä ja ultrassa sai käydä (ja ylipäätään sairaalassa, silloin mulla Jorvi), mutta normineuvolassa ei. Tietääkseni siitä ei kukaan alkanut kinata. Työaika oli meillä vaihteleva, joten oli mahdollista (yleensä) sopia ne terkkarineuvolat työajan ulkopuolelle. Joskus ei onnistunut, ja silloin meni palkattomaksi.

Yhteistyössä