Työkkärin mielestä varmaan pitää hakea työtä jossa tarvitaan autoa vaikka mulla ei autoa olekaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräs ystäväni ratkaisi tuon pulman hankkimalla skootterin, jolla kulkee 20 km työmatkan kesät talvet. Bensaa vie murto-osan siitä mitä auto. Vakuutuksista en tiedä mitä maksaa. Mutta ainakin tämä ystäväni ratkaisi tällä sen ongelman, ettei ollut varaa pitää autoa.

Talvisin on kyllä kylmää kyytiä, mutta sehän on vaan vaatetuksesta kiinni.

Minulla on tästä syystä skootteri, koska ne voivat olla käytettyinä lähes ilmaisia enkä omista edes ajokorttia. MUTTA ne eivät todellakaan ole ratkaisu kuin kesäksi. Ensinnäkin, ne eivät pakkasilla edes käynnisty. Toisekseen, vaikka niitä saisi säilytettyä kotona ja töissä lämpimissä tiloissa ja saatua käyntiin tarvittaessa, et taida tietää ensinnäkään KUINKA kylmää sillä voi olla talvella ajaa, tai sitten kuinka helvetin hengenvaarallista se on. Eivät "ihan oikeillakaan" moottoripyörillä ajelevat ihmiset ole niin tyhmiä, että käyttäisivät niitä jääkeleillä, saati sitten muovista ja sinitarrasta rakennettujen skoottereiden omistajat.

Ihan oikeastiko kotisairaanhoitajat ajelevat omalla autolla potilaita hoitaessaan eikä kunnan? Meillä Espoossa ainakin ajelevat kunnan autolla. Miten ne kustannukset sitten korvataan, yleisten kilometrikorvausten mukaan? Huh, se kyllä tulee työnantajalle kalliiksi, jos noin toimitaan. Outoa.

Ihan oikeastiko kotisairaanhoitajat ajelevat omalla autolla potilaita hoitaessaan eikä kunnan? Meillä Espoossa ainakin ajelevat kunnan autolla. Miten ne kustannukset sitten korvataan, yleisten kilometrikorvausten mukaan? Huh, se kyllä tulee työnantajalle kalliiksi, jos noin toimitaan. Outoa.

No ei todellakaan osta kunta autoja työntekijöiden käyttöön. En tiedä paljonko saavat kulukorvausta, mutta kilometrit pitää aina ilmoittaa.

Ei mun mielestä lainkaan outoa, että pieni kunta ei osta useita autoja työntekijöidensä käyttöön. Ei täällä ole ikinä ollut kotihoidossa tai kotisairaanhoidossa autoja.

Taidat olla aika yksinkertainen. Vaikka minä olen säännöllisessä päivätyössä arkisin, niin silti en voisi yhdenkään työkaverini kanssa kulkea kimppakyydillä, edes niiden, jotka asuvat lähelläni tai kulkevat ohitseni. Jokaisella meillä on on omat erityismenomme lasten, kauppareissujen, lomien, lääkärireissujen, sairauslomien yms. suhteen.

En ehtisi itsekään tehdä ylimääräisiä lenkkejä, kun on minuuttiaikataulut käytössä lasten ja arjen sujumisen takia.

Sinun mielestä on siis hyväksyttävää olla työttömänä koska töissä olevana et voisi huolehtia lasten harrastuksia ym?

Minulla on tästä syystä skootteri, koska ne voivat olla käytettyinä lähes ilmaisia enkä omista edes ajokorttia. MUTTA ne eivät todellakaan ole ratkaisu kuin kesäksi. Ensinnäkin, ne eivät pakkasilla edes käynnisty. Toisekseen, vaikka niitä saisi säilytettyä kotona ja töissä lämpimissä tiloissa ja saatua käyntiin tarvittaessa, et taida tietää ensinnäkään KUINKA kylmää sillä voi olla talvella ajaa, tai sitten kuinka helvetin hengenvaarallista se on. Eivät "ihan oikeillakaan" moottoripyörillä ajelevat ihmiset ole niin tyhmiä, että käyttäisivät niitä jääkeleillä, saati sitten muovista ja sinitarrasta rakennettujen skoottereiden omistajat.

No itse en ikinä ole skootteria omistanut joten en tosiaan tiedä millaista sillä on talvella ajaa. Mutta ystäväni kyllä kulkee sillä töihin kesät talvet. En nyt sitten tiedä onko jonkin kimppakyytijärjestelyn tms tehnyt kylmimpien aikojen ajaksi? Mutta autoa ei omista, ja töissä käy 20 km matkan päässä ympäri vuoden, eikä sieltä korvesta kulje bussitkaan.

Eli ongelma on se, ettei eläkkeellä oleva sukulaisesi voi antaa autoaan sulle lainaksi, koska auto on rikki eikä ole varaa korjata sitä? Kuka sen korjauksen siis maksaisi, se eläkeläinen itse? Pystyisittekö puoliksikaan maksamaan? Kuinka kallis remontti on?

Sinun mielestä on siis hyväksyttävää olla työttömänä koska töissä olevana et voisi huolehtia lasten harrastuksia ym?

En ole työttömänä, mutta ei ketään työssäkäyvää voida velvoittaa jonkun yksityiskuskiksi, koska tällä on omakin elämä. Eikä kyse ole suinkaan edes lasten harrastuksista, vaan ihan sellaisista jutuista kuin hoidosta ajoissa hakemiset ja viemiset, hammaslääkärireissut ja lääkärireissut, puheterapiat, lomat yms.

[QUOTE="joopajoo";30557046]Eli ongelma on se, ettei eläkkeellä oleva sukulaisesi voi antaa autoaan sulle lainaksi, koska auto on rikki eikä ole varaa korjata sitä? Kuka sen korjauksen siis maksaisi, se eläkeläinen itse? Pystyisittekö puoliksikaan maksamaan? Kuinka kallis remontti on?[/QUOTE]

Kyllä se auto korjataan sitten kun tällä ihmisellä on siihen rahaa. En tiedä paljonko remontti tulee maksamaan. En mä halua siitä puolia maksaa koska se on sitten pois mun rahoista autoon joka ei ole edes mun. Sitten mulla ei ainakaan ole rahaa säästää omaan autoon jos alan muiden autojen remontteja maksamaan.

Joku tuolla kertoi kaveristaan joka käy skootterilla töissä ympäri vuoden. No en todellakaan alkaisi kulkemaan 30 km:n päässä skootterilla, varsinkaan talvisin kun pitäisi ajaa kantatietä jossa aamuisin ja iltapäivisin paljon liikennettä ja rekkoja kulkee paljon. Tuohan olisi hengenvaarallista! Eikä ne skootteritkaan mitään ilmaisia ole joten mielummin yritän säästää rahaa halpaan autoon kuin tuhlaan rahani skootteriin.

[QUOTE="a p";30557082]Kyllä se auto korjataan sitten kun tällä ihmisellä on siihen rahaa. En tiedä paljonko remontti tulee maksamaan. En mä halua siitä puolia maksaa koska se on sitten pois mun rahoista autoon joka ei ole edes mun. Sitten mulla ei ainakaan ole rahaa säästää omaan autoon jos alan muiden autojen remontteja maksamaan.
[/QUOTE]

Sun pitäis siis ihan ilmaiseksi saada eläkeläissukulaisen auto lainaan jotta voisit töissä käydä, etkä olis valmis maksamaan tästä lainasta yhtään mitään? Ymmärsinkö ihan oikein?

[QUOTE="a p";30557000]No ei todellakaan osta kunta autoja työntekijöiden käyttöön. En tiedä paljonko saavat kulukorvausta, mutta kilometrit pitää aina ilmoittaa.

Ei mun mielestä lainkaan outoa, että pieni kunta ei osta useita autoja työntekijöidensä käyttöön. Ei täällä ole ikinä ollut kotihoidossa tai kotisairaanhoidossa autoja.[/QUOTE]

Ei niitä autoja ole tapana ostaa, ne liisataan...

Oman auton käytöstä kilometrikorvaukset menevät oletettavasti samalla tavalla kuin muissakin töissä eli 44 senttiä per km. Kalliiksi se kunnalle tulee, jos ajoa on paljon. Toisaaalta sillä liisaisi jo itsekin käyttöönsä auton. Niiden kustannushan on vain noin 200-300 euroa per kk.

No itse en ikinä ole skootteria omistanut joten en tosiaan tiedä millaista sillä on talvella ajaa. Mutta ystäväni kyllä kulkee sillä töihin kesät talvet. En nyt sitten tiedä onko jonkin kimppakyytijärjestelyn tms tehnyt kylmimpien aikojen ajaksi? Mutta autoa ei omista, ja töissä käy 20 km matkan päässä ympäri vuoden, eikä sieltä korvesta kulje bussitkaan.

Veikkaan kyllä että on järjestänyt jotain muuta osaksi talvea. Itse olen sen verran etelässä että täällä voi aina joinain päivinä talvellakin ajaa, jos vain skootteri lähtee käyntiin ja maa on täysin kuiva. Mutta jos maassa on vähänkin loskaa/lunta/jäätä ajaminen tarkoittaa sitä että etenee kävelyvauhtia pitäen molempia jalkoja samalla maassa, muuten 100% varmasti kaatuu ja se on tuollaisilla leluilla helposti henki pois liikenteen seassa. Hätätapauksessa voi kai tuollakin tavalla liikkua, mutta matka kestää yhtä kauan kuin kävellen tai korkeintaan pyöräillen ja skootteri voi kovalla pakkasella hyytyä matkalle. :D

Tuosta kylmyydestä vielä, jos tekaistaan vaikka skenaario jossa on 23 astetta pakkasta ja tuulennopeus 9m/s ja skootterilla huristeltaisiin 50 kilsan tuntivauhdilla, pakkasen purevuus laskukaavan mukaan nousee 50 pakkasasteeseen!

[QUOTE="a p";30557082]Kyllä se auto korjataan sitten kun tällä ihmisellä on siihen rahaa. En tiedä paljonko remontti tulee maksamaan. En mä halua siitä puolia maksaa koska se on sitten pois mun rahoista autoon joka ei ole edes mun. Sitten mulla ei ainakaan ole rahaa säästää omaan autoon jos alan muiden autojen remontteja maksamaan.

Joku tuolla kertoi kaveristaan joka käy skootterilla töissä ympäri vuoden. No en todellakaan alkaisi kulkemaan 30 km:n päässä skootterilla, varsinkaan talvisin kun pitäisi ajaa kantatietä jossa aamuisin ja iltapäivisin paljon liikennettä ja rekkoja kulkee paljon. Tuohan olisi hengenvaarallista! Eikä ne skootteritkaan mitään ilmaisia ole joten mielummin yritän säästää rahaa halpaan autoon kuin tuhlaan rahani skootteriin.[/QUOTE]

Kesäajokiksi kyllä suosittelen skootteria jos autoon ei ole varaa. Omani maksoi käytettynä 100 euroa.

Välillä on kadut siinä kunnossa, että autollakin ajo on kyseenalaista. Skootterilla ei pääsisi senkään vertaa. Skootteriin saa kyllä nastarenkaat, joten perustalvikelillä pystyy ajamaan lyhyempää matkaa. Huonoiksi päiviksi putäisi olla joku toinen vaihtoehto.

Välillä on kadut siinä kunnossa, että autollakin ajo on kyseenalaista. Skootterilla ei pääsisi senkään vertaa. Skootteriin saa kyllä nastarenkaat, joten perustalvikelillä pystyy ajamaan lyhyempää matkaa. Huonoiksi päiviksi putäisi olla joku toinen vaihtoehto.

Ihan varmasti. Minä kotihoidossa työskentelevänä lähtisin riemusta kiljuen ajelemaan työvuorossa n. 80 kilsan lenkin jollain skootterilla, tarakka täynnä vaippa- ja käsinepaketteja... Periaattena myös on, että kaikki tiimiläiset tekevät tasapuolisesti kaikkia vuoroja.

Ihan varmasti. Minä kotihoidossa työskentelevänä lähtisin riemusta kiljuen ajelemaan työvuorossa n. 80 kilsan lenkin jollain skootterilla, tarakka täynnä vaippa- ja käsinepaketteja... Periaattena myös on, että kaikki tiimiläiset tekevät tasapuolisesti kaikkia vuoroja.
Täällä meillä ajellaan polkupyörälläkin, mutta matkaa ei varmaan kertyne läheskään noin paljon, koska asutus on muutaman kilometrin säteellä lukuunottamatta sivutaajamia, joilla on varmaankin omat työntekijänsä. Vaippapakettejakaan kotihoidon työntekijät eivät jaa joka paikassa, vaan ne jaellaan erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvää päivää;30557102:
Sun pitäis siis ihan ilmaiseksi saada eläkeläissukulaisen auto lainaan jotta voisit töissä käydä, etkä olis valmis maksamaan tästä lainasta yhtään mitään? Ymmärsinkö ihan oikein?

Tuon auton lainaaminen ja sen maksuttomuus on mun ja sen sukulaisen välinen asia, eikö vain? Kyse on mun isästä joka mielellään lainaa autoaan, mutta koska hänellä on paljon omia kuluja maksettavana niin ei nyt voi autoa korjata eikä halua mun osallistuvan maksamiseen. Bensat toki maksaisin itse.

Ei niitä autoja ole tapana ostaa, ne liisataan...

Oman auton käytöstä kilometrikorvaukset menevät oletettavasti samalla tavalla kuin muissakin töissä eli 44 senttiä per km. Kalliiksi se kunnalle tulee, jos ajoa on paljon. Toisaaalta sillä liisaisi jo itsekin käyttöönsä auton. Niiden kustannushan on vain noin 200-300 euroa per kk.

No näin täällä nyt vain on eikä sun ihmettelysi asiaa muuta miksikään. Aina on ollut noin eikä kunta todellakaan ala hankkimaan autoja. Sama on lähikunnissa.

Jos "käskevät" hakea kerrot hakemuksessa että et omista autoa eikä sitä ole käytettävissä. Todennäköisesti sinua ei sitten myöskään valita. TE- toimsitossa kerrot selkeästi että et omista autoa, etkä voi ottaa vastaan työtä jossa oma auto on edellytys pätjäämisessä, joten eivät tarjoa paikkoja.

[QUOTE="a p";30557336]Mitä se kesä mua nyt auttaa? Nyt on talvi ja olen työtön nyt. Enkä todellakaan hanki mitään skootteria. Mielummin säästän tuonkin satasen auton ostamiseen.[/QUOTE]

Koska on hyvin mahdollista että olet täällä työttömänä ja autottomana marisemassa myös kesällä. Ihme vikinää koko ketju niillekkin jotka eivät ole sinua kohtaan verbaalisesti hyökänneet.

Kirjauduin työkkärin sivuilla omiin tietoihin ja siellä se työtarjous oli. No mä laitan hakemuksen tuohon työpaikkaan ja kuittaan netissä, että olen hakenut työpaikkaa. Kyllähän se työpaikka olisi hyvä saada, että saisin velat nopeammin maksettua, mutta ei mulla ole mahdollisuutta ostaa autoa nyt!

Jatkokouluttautuminenkin kiinnostaa, mutta en tiedä saisinko liiton rahaa omaehtoiseen opiskeluun. Opintotuella ei ole varaa opiskella.

Auton saa parilla satasella. Jos saat työpaikan, niin se ei oikeasti ole mikään juttu. Mutta jos on "selkä kipeä" niin anna olla ja jää kotiin. Sitähän sä oikeasti kysyitkin.

Auton saa parilla satasella. Jos saat työpaikan, niin se ei oikeasti ole mikään juttu. Mutta jos on "selkä kipeä" niin anna olla ja jää kotiin. Sitähän sä oikeasti kysyitkin.

Se auto pitäisi olla HETI kun tuo työ alkaa eikä mulla ole varaa ostaa autoa! Onko noin vaikea ymmärtää lukemaansa?! Mä todellakin haluan töitä, mutta mä en voi tehdä töitä jossa tarvitaan autoa! En todellakaa vieroksu töitä ja esitä selkäkipuista tms. ettei tarvitse töihin! Olet kyllä suuren luokan idiootti!

Sorry, en jaksanut lukea ihan kaikkea viestiä loppuun, jos joku oliskin jo ehdottanut tälläistä.
Otat muutaman satasen lainaa (jos niitä ei voi säästä mistään ja muut velat on pakko maksaa, eikä ne voi odottaa yhtä kuukautta) vaikka sukulaisilat tai pikavippi. Haet töihin, saat paikan...tai siis saat paikan ja ostat auton, tässä järjestyksessä. Ja seuraavassa kuussa pystyt jo paremmasta palkasta (oletuksena että palkka on parempi kuin liiton rahat) maksat autolainan pois...sitten sulla on auto ja työpaikka ja kaikki ovat onnellisia?......Jos oikeasti haluat töihin...

Yhteistyössä