Työttymyys on AINA valinta!

  • Viestiketjun aloittaja grrrrr
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä ole koskaan kuullutkaan ettei työnantaja palkkaisi sen takia että on liian kouluttautunut.Sattuuko tätä Porvoossa? :D
Ihan Suomessa.
Jaa, enpä ole törmännyt. Aika hauskoja nämä rekrytoijat siis nykyään :D
Ilmeisesti et ole sitten kovinkaan korkeasti koulutettuna joutunut hakemaan sellaisia töitä joita ei vähäisemmälläkin voisi tehdä?
 
pääsee pääsee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja aina pääsee töihin kiertäväksi imurikauppiaaksi ilman takuupalkkaa.
Mollissa oli just ilmoitus imurikauppiaasta, siinä oli ihan hyväkin takuupalkka. Uskokoon ken tahtoo. Auto oli työn luonteen vuoksi välttämätön.

Silloinkin työttömyys varmasti on oma valinta kun ei ole autoa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä ole koskaan kuullutkaan ettei työnantaja palkkaisi sen takia että on liian kouluttautunut.Sattuuko tätä Porvoossa? :D
Ihan Suomessa.
Jaa, enpä ole törmännyt. Aika hauskoja nämä rekrytoijat siis nykyään :D
Ilmeisesti et ole sitten kovinkaan korkeasti koulutettuna joutunut hakemaan sellaisia töitä joita ei vähäisemmälläkin voisi tehdä?
No jos vilkaiset edellistä sivua, niin kirjoitin jo että mulla ei ole ammattia. Vink ;) Mutta aika idiootilta kuulostaa, mut huokaisenpa helpotuksesta.. Eipä ole ainakaan minun työpaikan saannista sitten tuollainen kiinni :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pääsee pääsee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja aina pääsee töihin kiertäväksi imurikauppiaaksi ilman takuupalkkaa.
Mollissa oli just ilmoitus imurikauppiaasta, siinä oli ihan hyväkin takuupalkka. Uskokoon ken tahtoo. Auto oli työn luonteen vuoksi välttämätön.

Silloinkin työttömyys varmasti on oma valinta kun ei ole autoa.
No tuohon takuupalkka jutussa kävin haastattelussa. En kuulemma oikein vakuuttanut, kun olen luonteeltani flegmaattinen.
 
vieras
Ylikoulutettuja ei tosiaan haluta. Mulla on kaksi maisterin tutkintoa ja väitös. Olis kiva tehdä välillä duunarin töitä omalta alalta, ja varmasti ne osaisin. Mutta työnantajat eivät kai halua itseään korkeammin koulutettua väkeä, eivät usko käytännän tason osaamiseen tai arvelevat työntekijän poistuvan parempaan työhön heti kun tilaisuus. Ihan oikeasti on sanottu, että olet meille ylikoulutettu. Niinpä saankin töitä vain ns. vaativammista paikoista, hyvä tietty sekin, vaikka haluaisinkin tehdä tavallista työtä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoosta taidat olla itse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä ole koskaan kuullutkaan ettei työnantaja palkkaisi sen takia että on liian kouluttautunut.Sattuuko tätä Porvoossa? :D
Ihan kuule kaikkialla maassa ja on täysin luonnollista. Ei pääse maisteri mopin varteen (ellei ole joku lehmiksestä valmistunut sinne päin suuntautunut ja silloinkin pääsee suoraan johtajaksi) eikä siinä mitään mieltä olekaan.

Jos vaikka samaa toimistotehtävää, paperinpyörittelyä, puhelimeen vastausta ja kahvinkeittämistä, hakee kolme hakijaa: yksi vailla kummempaa koulutusta ja kokemusta, yksi merkonomi ja yksi kauppatieteiden maisteri, kenen luulet paikan saavan? Jokainen osaa työn varmasti tehdä.
No mä ottaisin sen joka on asiakaspalveluhenkisin ja muutenkin sosiaalisin ja iloisin. Tuossa tapauksessa kun koulutuksella ilmeisesti ei ole merkitystä, joten en todellakaan sen takia jättäisi ketään palkkaamatta, että on kouluttautunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Enpä ole koskaan kuullutkaan ettei työnantaja palkkaisi sen takia että on liian kouluttautunut.Sattuuko tätä Porvoossa? :D
Ihan Suomessa.
Jaa, enpä ole törmännyt. Aika hauskoja nämä rekrytoijat siis nykyään :D
Ilmeisesti et ole sitten kovinkaan korkeasti koulutettuna joutunut hakemaan sellaisia töitä joita ei vähäisemmälläkin voisi tehdä?
No jos vilkaiset edellistä sivua, niin kirjoitin jo että mulla ei ole ammattia. Vink ;) Mutta aika idiootilta kuulostaa, mut huokaisenpa helpotuksesta.. Eipä ole ainakaan minun työpaikan saannista sitten tuollainen kiinni :D
Jos vilkaisit edellistä sivua niin siellä jo kirjoitin tuosta ylikoulutuksesta. Vink vink vink.
 
ja sen kyllä huomaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä ottaisin sen joka on asiakaspalveluhenkisin ja muutenkin sosiaalisin ja iloisin. Tuossa tapauksessa kun koulutuksella ilmeisesti ei ole merkitystä, joten en todellakaan sen takia jättäisi ketään palkkaamatta, että on kouluttautunut.
Onneksi et ole rekrytoija.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..:
Ja vielä se, että jos ainoastaan noita mol:in sivuja katsoo, niin tuskin pääsee koskaan töihin. Yllättävän moni paikka ottaa töihin kun sinne soittaa,vaikka työn tekijää ei haetakkaan. En enään yhtään ihmettele, vaikka ihmiset sanovatkin "etsineensä joka päivä töitä" jos työn haku on mollin paikkojen katselu.
Kyse olikin tuossa esimerkissä siitä, kuinka joku mainosti, että mollin sivuilta kyllä kaikille löytyy töitä! Ja tilanne oli siis vain esimerkki, ihan yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa, että esimerkin henkilö myös soitteli aika-ajoin paikkakuntansa yrityksiin työpaikan toivossa, omalta paikkakunnaltaan sitä saamatta syistä: Ei tiettyä tarvittavaa koulutusta, Ylikoulutettu hanttihommiin jne.
No tuo viimeinen on jo sitten se oma valinta, ei mene töihin, koska ei vastaa koulutusta, eli on mieluummin työttömänä. Tehdäänkö veto? Soitetaan kumpikin 40 lähimpään työpaikkaan ja kysytään töihin/oppisopimuksella, jos yksikään niistä firmoista ei ota, niin mä lupaan etsiä jokaiselle Suomalaiselle työttömälle työpaikan.
Vaikka mulla ei ole ammattia, löydän jo sieltä mol:in sivuilta n.30-50 paikkaa mihin voin hakea 50km säteellä töihin.
Tuossa ei lukenut, että ei mene siksi omasta valinnasta töihin, kun työ ei vastaa koulutusta vaan työnantaja ei voi ottaa töihin kun ei ole tarvittavaa koulutusta tai ei halua palkata liian kouluttautunutta.
Enpä ole koskaan kuullutkaan ettei työnantaja palkkaisi sen takia että on liian kouluttautunut.Sattuuko tätä Porvoossa? :D
No mietippä vähän, jos itse olisit vaikka hampurilaisravintolan ravintolapäällikkö ja tarvitset mukavan osa-aikaisen työntekijän vaikka pariksi vuodeksi: Kumman valitset: Toisen vuoden 20- vuotiaan amk-opiskelijan, jolla koulua jäljellä sopivasti se pari vuotta vai 47- vuotiaan tutkijan, joka menetti virkansa määrärahojen puutteen vuoksi ja yrittää epätoivoissaan hakea kaikkia mahdollisia työpaikkoja. Kumman luulet vastaavan paremmin tarpeitasi? Kumman luulet viihtyvän paremmin työssä tarvitsemasi ajan? Kumman luulet olevan motivoituneempi kyseiseen työhön? Kuinka moni työnantaja valitsisi tutkijan kyseiseen työhön?

Kyllä työnantajan tehtävä on etsiä sellaisia työntekijöitä, jotka kyseiseen yritykseen sopii.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ylikoulutettuja ei tosiaan haluta. Mulla on kaksi maisterin tutkintoa ja väitös. Olis kiva tehdä välillä duunarin töitä omalta alalta, ja varmasti ne osaisin. Mutta työnantajat eivät kai halua itseään korkeammin koulutettua väkeä, eivät usko käytännän tason osaamiseen tai arvelevat työntekijän poistuvan parempaan työhön heti kun tilaisuus. Ihan oikeasti on sanottu, että olet meille ylikoulutettu. Niinpä saankin töitä vain ns. vaativammista paikoista, hyvä tietty sekin, vaikka haluaisinkin tehdä tavallista työtä.
Oho, pakko kait se on uskoa teitä :) Aika jännä kuitenkin, kun luulisi tai ainakin minä ajattelisin vaikka itselläni ei ammattia olekkaan, että sellainen joka on kouluttautunut useamman vuoden ja hyvin arvosanoin, olisi motivoitunut ja ahkera.
 
dgfhgf
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..:
Ja vielä se, että jos ainoastaan noita mol:in sivuja katsoo, niin tuskin pääsee koskaan töihin. Yllättävän moni paikka ottaa töihin kun sinne soittaa,vaikka työn tekijää ei haetakkaan. En enään yhtään ihmettele, vaikka ihmiset sanovatkin "etsineensä joka päivä töitä" jos työn haku on mollin paikkojen katselu.
Kyse olikin tuossa esimerkissä siitä, kuinka joku mainosti, että mollin sivuilta kyllä kaikille löytyy töitä! Ja tilanne oli siis vain esimerkki, ihan yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa, että esimerkin henkilö myös soitteli aika-ajoin paikkakuntansa yrityksiin työpaikan toivossa, omalta paikkakunnaltaan sitä saamatta syistä: Ei tiettyä tarvittavaa koulutusta, Ylikoulutettu hanttihommiin jne.
No tuo viimeinen on jo sitten se oma valinta, ei mene töihin, koska ei vastaa koulutusta, eli on mieluummin työttömänä.
Ei se ole oma valinta, koska työnantajat eivät ota ylikoulutettuja töihin. Itse hain työurani alussa insinöörin papereilla laborantin paikkaa. Nauroivat minut pihalle, kun eivät uskoneet minun olevan tosissani. Laborantin koulutuksen saanut valittiin tehtävään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ylikoulutettuja ei tosiaan haluta. Mulla on kaksi maisterin tutkintoa ja väitös. Olis kiva tehdä välillä duunarin töitä omalta alalta, ja varmasti ne osaisin. Mutta työnantajat eivät kai halua itseään korkeammin koulutettua väkeä, eivät usko käytännän tason osaamiseen tai arvelevat työntekijän poistuvan parempaan työhön heti kun tilaisuus. Ihan oikeasti on sanottu, että olet meille ylikoulutettu. Niinpä saankin töitä vain ns. vaativammista paikoista, hyvä tietty sekin, vaikka haluaisinkin tehdä tavallista työtä.
Oho, pakko kait se on uskoa teitä :) Aika jännä kuitenkin, kun luulisi tai ainakin minä ajattelisin vaikka itselläni ei ammattia olekkaan, että sellainen joka on kouluttautunut useamman vuoden ja hyvin arvosanoin, olisi motivoitunut ja ahkera.
Sille vaan pitää maksaa yleensä sellasta palkkakin että vastaa koulutusta ja työkokemusta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ja sen kyllä huomaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä ottaisin sen joka on asiakaspalveluhenkisin ja muutenkin sosiaalisin ja iloisin. Tuossa tapauksessa kun koulutuksella ilmeisesti ei ole merkitystä, joten en todellakaan sen takia jättäisi ketään palkkaamatta, että on kouluttautunut.
Onneksi et ole rekrytoija.
Ja miksiköhän? Jos koulutuksella EI ole merkitystä, niin eikö nyt jokainen ota sen joka eniten itseään miellyttää ja joka on iloisin ja asiakaspalvelu henkisin jos työ on asiakaspalvelu painotteista? Öh.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dgfhgf:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..:
Ja vielä se, että jos ainoastaan noita mol:in sivuja katsoo, niin tuskin pääsee koskaan töihin. Yllättävän moni paikka ottaa töihin kun sinne soittaa,vaikka työn tekijää ei haetakkaan. En enään yhtään ihmettele, vaikka ihmiset sanovatkin "etsineensä joka päivä töitä" jos työn haku on mollin paikkojen katselu.
Kyse olikin tuossa esimerkissä siitä, kuinka joku mainosti, että mollin sivuilta kyllä kaikille löytyy töitä! Ja tilanne oli siis vain esimerkki, ihan yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa, että esimerkin henkilö myös soitteli aika-ajoin paikkakuntansa yrityksiin työpaikan toivossa, omalta paikkakunnaltaan sitä saamatta syistä: Ei tiettyä tarvittavaa koulutusta, Ylikoulutettu hanttihommiin jne.
No tuo viimeinen on jo sitten se oma valinta, ei mene töihin, koska ei vastaa koulutusta, eli on mieluummin työttömänä.
Ei se ole oma valinta, koska työnantajat eivät ota ylikoulutettuja töihin. Itse hain työurani alussa insinöörin papereilla laborantin paikkaa. Nauroivat minut pihalle, kun eivät uskoneet minun olevan tosissani. Laborantin koulutuksen saanut valittiin tehtävään.
No tässä tapauksessa työhön haki sellainen jolla oli alankoulutus, totta kait se valitaan työhön.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Jos valitset koulutustasi vastaamattoman työn, joudut sellaiseen putkeen, josta on vaikea päästä pois. Ihan mitä tahansa työtä ei vaan kannata ottaa, jos haluaa sille uralle, jolle on kouluttautunut.
Erittäin iso PEESI.
 
vieras
Olen hakenut sihteerin hommia (ei vaadi koulutusta), enkä ole saanut. Takana merkonomiopinnot sekä maisterin paperit johtajuusopinnoin.

Työkkärissä sanottiin hauskasti: Hae vain niitä paikkoja joita todella haluat eikä massahakuja. No nyt haluan työtä iilman vaatimuksia, joten haen mitä vain luulen pystyväni tekemään. Kouluun en kyllä enää mene.
 
vieras
Korkeasti koulutettu ei saa matalapalkkatyötä vaikka haluaisi. Ja monikin haluaisi. Suomessa tulee korkeastikoulutetulle oman alan töistä vain vähän enemmän liksaa mutta työtä ja vastuuta monta kertaa enemmän ja korkeampi veroprosentti. Ja se ei ole kiva, kun ei jää paljonkaan enemmän käteen ja lapsetkin vaatisivat osansa. Moni korkeasti koulutettu tekisi mielellään matalammin palkattuja ei oman alan töitä. Mutta jostain syystä niitä ei saa. Monesti on sanottu, että olet ylikoulutettu.
 
jee jee
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
kyllä siivous/varasto yms. töitä saa aina ,vaikkapa väliaikaiseksi ,se on siitä kiini vitsiiko mennä,töitä kyllä saa aina!!!!!
Kerro ihmeessä missä sellainen paikka on, josta saa töitä automaattisesti... meinaan täällä olisi tarvetta :)
esim. www.mol.fi :takuulla löytyy kenelle vaan duunipaikka jos mikä vaan kelpaa!
Sieltä juuri usein katsellut ja lähetellyt postia mutta kun ikää 50+++ ja sairauksia eipä pääse töihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja !:
ww.mol.fi :takuulla löytyy kenelle vaan duunipaikka jos mikä vaan kelpaa!
Laitapas tänne Joensuun ympäristöstä (Pohjois-Karjala) tuollainen paikka.

Koulutuksena FM tietojenkäsittely ja merkonomi. Työkokemusta ei ole kertynyt.
 
fgfhhg
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dgfhgf:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..:
Ja vielä se, että jos ainoastaan noita mol:in sivuja katsoo, niin tuskin pääsee koskaan töihin. Yllättävän moni paikka ottaa töihin kun sinne soittaa,vaikka työn tekijää ei haetakkaan. En enään yhtään ihmettele, vaikka ihmiset sanovatkin "etsineensä joka päivä töitä" jos työn haku on mollin paikkojen katselu.
Kyse olikin tuossa esimerkissä siitä, kuinka joku mainosti, että mollin sivuilta kyllä kaikille löytyy töitä! Ja tilanne oli siis vain esimerkki, ihan yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa, että esimerkin henkilö myös soitteli aika-ajoin paikkakuntansa yrityksiin työpaikan toivossa, omalta paikkakunnaltaan sitä saamatta syistä: Ei tiettyä tarvittavaa koulutusta, Ylikoulutettu hanttihommiin jne.
No tuo viimeinen on jo sitten se oma valinta, ei mene töihin, koska ei vastaa koulutusta, eli on mieluummin työttömänä.

Niin minullakin oli alan koulutus. Aika paljon vain korkeatasoisempi kuin paikkaan vaadittiin. Myöhemmin sainkin sitten samasta paikasta itselleni paikan, tosin vaativimmissa tehtävissä.

Ei se ole oma valinta, koska työnantajat eivät ota ylikoulutettuja töihin. Itse hain työurani alussa insinöörin papereilla laborantin paikkaa. Nauroivat minut pihalle, kun eivät uskoneet minun olevan tosissani. Laborantin koulutuksen saanut valittiin tehtävään.
No tässä tapauksessa työhön haki sellainen jolla oli alankoulutus, totta kait se valitaan työhön.
 
uusinta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dgfhgf:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä..:
Ja vielä se, että jos ainoastaan noita mol:in sivuja katsoo, niin tuskin pääsee koskaan töihin. Yllättävän moni paikka ottaa töihin kun sinne soittaa,vaikka työn tekijää ei haetakkaan. En enään yhtään ihmettele, vaikka ihmiset sanovatkin "etsineensä joka päivä töitä" jos työn haku on mollin paikkojen katselu.
Kyse olikin tuossa esimerkissä siitä, kuinka joku mainosti, että mollin sivuilta kyllä kaikille löytyy töitä! Ja tilanne oli siis vain esimerkki, ihan yhtä hyvin olisin voinut kirjoittaa, että esimerkin henkilö myös soitteli aika-ajoin paikkakuntansa yrityksiin työpaikan toivossa, omalta paikkakunnaltaan sitä saamatta syistä: Ei tiettyä tarvittavaa koulutusta, Ylikoulutettu hanttihommiin jne.
No tuo viimeinen on jo sitten se oma valinta, ei mene töihin, koska ei vastaa koulutusta, eli on mieluummin työttömänä.
Ei se ole oma valinta, koska työnantajat eivät ota ylikoulutettuja töihin. Itse hain työurani alussa insinöörin papereilla laborantin paikkaa. Nauroivat minut pihalle, kun eivät uskoneet minun olevan tosissani. Laborantin koulutuksen saanut valittiin tehtävään.
No tässä tapauksessa työhön haki sellainen jolla oli alankoulutus, totta kait se valitaan työhön.
Minulla oli myös alan koulutus.

Kone heitti edellisen tekstini keskelle lainausta.
 

Yhteistyössä