Työtön SH ja kieltäytyminen 3 vuorosta

  • Viestiketjun aloittaja Keikkailia
  • Ensimmäinen viesti
"Sirkkeli"
En usko, että oikeasti olisi tullut. Tai ainakin sen olisi saanut valittamalla kumottua. Sillä onhan se selvää, ettei 7-vuotiasta voi jättää yöksi yksin kotiin.

2/3 kunnista tarjoaa vuoropäivähoitoa myös pienille koululaisille.
Olisi tullut. Siinä sitä asiaa väännettiin, ja kundi tuumasi, että tuo nyt ei vain ole pätevä syy kieltäytyä vuorotyöstä.

En ole kuullut yhdestäkään kaupungista, joka moista tarjoaa. Mistä sä tuon 2/3 olet vetänyt? Sitä en usko. Ehkä muutama kunta tarjoaa.
 
en usko asian olevan noin
En ole minäkään kyllä ikinä kuullut, että koululaisille olisi VUOROPÄIVÄhoitoa tarjolla!!!

Hyvä kun jollain kunnilla on edes ekaluokkalaisille iltapäiväkerhoja...

Joten kertookahan nyt, että missä tuollaista koululaisille suunnattua vuoropäivähoitoa on????
 
"Sirkkeli"
Juu, meidän kaupungissa pääsee ehkä murto-osa iltapäiväkerhoon, joka on koulun yhteydessä. Osa voi hakea seurakunnan iltapäiväkerhoon, mutta ei sinnekään kaikki mahdu. Ja näiden hoitoaika loppuu noin klo 16-17, ja sen jälkeen ei tämä kunta tarjoa yhtään mitään koululaishoitoa.
 
en usko asian olevan noin
[QUOTE="Sirkkeli";30438277]Juu, meidän kaupungissa pääsee ehkä murto-osa iltapäiväkerhoon, joka on koulun yhteydessä. Osa voi hakea seurakunnan iltapäiväkerhoon, mutta ei sinnekään kaikki mahdu. Ja näiden hoitoaika loppuu noin klo 16-17, ja sen jälkeen ei tämä kunta tarjoa yhtään mitään koululaishoitoa.[/QUOTE]

Näin juuri Sirkkeli...

Siksi minua kovasti ihmetyttääkin kun osa keskustelijoista ratkaisi pienten koululaisten hoidon kuntien järjestämällä vuoropäivähoidolla. Mutta ei kyllä kukaan ole kertonut, että missä sellaista edes tarjotaan.
 
"yyhoo"
Näin juuri Sirkkeli...

Siksi minua kovasti ihmetyttääkin kun osa keskustelijoista ratkaisi pienten koululaisten hoidon kuntien järjestämällä vuoropäivähoidolla. Mutta ei kyllä kukaan ole kertonut, että missä sellaista edes tarjotaan.
Just niin palstaa... :D Jos teillä ei ole, niin ei voi olla muuallakaan. ;) Mulle ainakin pk:n johtaja itse sanoi, että meidän kaupungissa vuorohoitoa saa 2lk:n kevääseen asti.
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="yyhoo";30438321]Just niin palstaa... :D Jos teillä ei ole, niin ei voi olla muuallakaan. ;) Mulle ainakin pk:n johtaja itse sanoi, että meidän kaupungissa vuorohoitoa saa 2lk:n kevääseen asti.[/QUOTE]

Mä tuolla sanoin, että muutama kunta voi antaa koululaiselle hoitopaikan, mutta en usko että 2/3. Ei missään nimessä.
 
viera.s
[QUOTE="Sirkkeli";30438330]Mä tuolla sanoin, että muutama kunta voi antaa koululaiselle hoitopaikan, mutta en usko että 2/3. Ei missään nimessä.[/QUOTE]

Selvitys, josta tuon suhdeluvun otin, olikin vuodelta 2003. Onko sen jälkeen sitten merkittävästi vähentynyt, en tiedä. Tuli vastaan yksi uutinen pienestä kunnasta, jossa oli päätetty lopettaa tämä palvelu, mutta siinä mainittiin, että tarvittaessa voi kuitenkin pienille koululaisille saada yövuorojen ajaksi hoitoa sosiaalitoimen kanssa räätälöidysti.

Välttämättä kaikki kunnat, jotka tarvittaessa palvelua tarjoaa, ei sitä mitenkään mainosta. Toive kun lienee, että ensi sijassa hoito järjestetään muutoin. Mutta turvaverkoton yksinhuoltaja todennäköisesti saa useimmista kunnista hoitoapua, jos muuten lapsen hoito ei onnistu eikä myöskään ole muuta työvaihtoehtoa kuin 3-vuorotyö. Ja jos ei saa, niin olen kyllä varma ettei karessia tule ainakaan valituksen jälkeen, ihan riippumatta siitä, mitä yksi työkkärin virkailija on sanonut.
 
en usko asian olevan noin
Minä vain kysyin, että missä sellaista järjestetään, kun en ole ikinä kuullut. EN tarkoittanut pahalla.

Mutta koska omassa tuttavapiirissäni on perheitä paljon ympäri Suomen, joissa pieniä koululaisia mutta ei heilläkään tietoa tästä...
 
vvvvv
[QUOTE="viola";30437831]Miksi kouluttautua sairaanhoitajaksi jos ei ole valmis tekemään kolmivuoroa? Itselleni on ollut itsestään selvää, että kolmivuoroa tehdään... ja se onkin yksi tämän ammatin hyvistä puolista :)[/QUOTE]

Niin, kunnes elämäntilanne muuttuu. Kunnes tapaat miehen, menette naimisiin, miehen työ loppuu, joudutte muuttamaan toiselle paikkakunnalle (tukiverkostojen ulottumattomiin) miehen uuden työnperässä, kolmannen yt-kierroksen jälkeen mieskin joutuu yövuoroihin ja matkustelemaan pariksi viikkoa kerrallaa...

Ja itsekin kun hoitajaksi lähdin, nii ajattelin valinneeni fiksusti alan jossa töitä on toistaiseksi riittänyt, nyt niitä ei vain pysty 3-vuorojen takia tekemään
 
"viola"
Niin, kunnes elämäntilanne muuttuu. Kunnes tapaat miehen, menette naimisiin, miehen työ loppuu, joudutte muuttamaan toiselle paikkakunnalle (tukiverkostojen ulottumattomiin) miehen uuden työnperässä, kolmannen yt-kierroksen jälkeen mieskin joutuu yövuoroihin ja matkustelemaan pariksi viikkoa kerrallaa...

Ja itsekin kun hoitajaksi lähdin, nii ajattelin valinneeni fiksusti alan jossa töitä on toistaiseksi riittänyt, nyt niitä ei vain pysty 3-vuorojen takia tekemään
Noh, olen tavannut miehen, mennyt naimisiin, muuttanut 500 km miehen työn perässä, mies "joutunut" tekemään vuorotyötä ja reissutyötä, ja silti minä teen kolmivuorotyötä. Onneksi minulla on joustava työyhteisö, jossa voin itse vaikuttaa työvuoroihini eikä meillä miehen kanssa ole ikinä tehty ilta/yövuoroja yhtäaikaa. Usein olemalla itse joustava saa joustoa myös itselleen!
 
m.i.n.ä
Itselläkin lapset olleet vuoropäiväkodissa yövuorojen ajan kakkosluokan kevääseen asti. Yleensä työyhteisöt ovat joustavia ja voidaan niitä vuoroja räätälöäidä oman tarpeen mukaan. Esim. itse tein monta vuotta vain viikonloppuöitä, jolloin sain lapset mummolaan hoitoon. Arkipäivisin tämä ei lasten koulun vuoksi onnistunut ja isovanhemmat asuvat toisella paikkakunnalla.

On meillä työyhteisössä niitäkin jotka tekevät lasten vuoksi pääsääntöisesti vain aamuvuoroja. Ja on niitä jotka mielellään tekevät enemmän ilta- ja yövuoroja.
 
viera.s
Minä vain kysyin, että missä sellaista järjestetään, kun en ole ikinä kuullut. EN tarkoittanut pahalla.

Mutta koska omassa tuttavapiirissäni on perheitä paljon ympäri Suomen, joissa pieniä koululaisia mutta ei heilläkään tietoa tästä...
No pikaisen googletuksen perusteella esim. Tampereella, Turussa, Raumalla, Kuopiossa, Mänttä-Vilppulassa ja Imatralla. Salossa koululaisten vuorohoito on toteutettu niin, että kaupunki maksaa 50% MLL:n hoitajan palkkakuluista.

Varmasti monessa sellaisessakin kunnassa on saatavilla, jotka eivät sitä varta vasten mainosta. Kuolulaisten vuorohoito on kunnissa yleensä harkinnanvaraista, riippuen mm. hoitopaikkatilanteesta eikä palvelua varmaankaan tarjota sellaisille perheille, jotka pystyvät muulla tavoin lapsen ilta- ja yöhoidon järjestämään.
 
Aappee
Voi että, olen todella onnellinen puolestasi! Hienoa, että olet kouluttautunut ammattiin mistä pidät ja mitä pystyt tekemään niinkuin oletetaan loppuelämäsi ajan.
Itsellenikin oli selvää, kun kouluun hain, että kuinka paljon sh tekee 3-vuoroa.

Mutta niinkuin joku kirjoittikin jo, syitä voi olla monenlaisia, ettei jotain työtä pysty tekemään mille alalle on kouluttautunut. Ja ei pelkästään sh töistä vaan monesta muustakin työstä voi joutua luopumaan sen takia, että elämäntilanteeet yllättäen muuttuu.

[QUOTE="viola";30437831]Miksi kouluttautua sairaanhoitajaksi jos ei ole valmis tekemään kolmivuoroa? Itselleni on ollut itsestään selvää, että kolmivuoroa tehdään... ja se onkin yksi tämän ammatin hyvistä puolista :)[/QUOTE]
 
"Emma"
Haenkin terkkakouluun seuraavassa haussa. Saan halutessani lääkäriltä todistuksen etten voi tehdä 3-vuoroa, mutta en viitsisi sitä turhaan lähteä hakemaan.

Vielä ei siis ole tarjottu mitään työtä, vaan itsenäisesti oon tässä jotain keikkoja tehnyt.
Sitten haet se lääkärintodistuksen ja menet työvoimatoimistoon sen kanssa! Sulle ei siis edes tarjota paikkaa, jossa tehdään kolmea vuoroa. Siis jos todellakin on lääketieteellinen este, eikä kyse ole mielihyvään perustuvata kieltäytymisestä.
 
Sema
Sairaanhoitajilla on hyvä tilanne monissa paikoissa, voi olla olematta työvoimatoimiston kirjoilla ja elättää itsensä keikkailemalla, saada jopa paremman kuukausitulot kuin vakituisessa työssä olijat.
 
Aappee
[QUOTE="Emma";30439527]Sitten haet se lääkärintodistuksen ja menet työvoimatoimistoon sen kanssa! Sulle ei siis edes tarjota paikkaa, jossa tehdään kolmea vuoroa. Siis jos todellakin on lääketieteellinen este, eikä kyse ole mielihyvään perustuvata kieltäytymisestä.[/QUOTE]

Joo, on mahdollisuus saada todistus. Ajatus oli vaan se, että voiko kieltäytyä 3-vuorosta ilman karenssia, ja tuli selväksi että ei voi. Jos tulee tilanne eteen että "pakko" ottaa niin haen todistuksen. Teen kuitenkin nyt koko ajan keikkaa, mutta olen kuitenkin työkkärin listoilla, että saan ansiosidonnaista jos tulot sen sallivat.
 
"miemie"
No pikaisen googletuksen perusteella esim. Tampereella, Turussa, Raumalla, Kuopiossa, Mänttä-Vilppulassa ja Imatralla. Salossa koululaisten vuorohoito on toteutettu niin, että kaupunki maksaa 50% MLL:n hoitajan palkkakuluista.

Varmasti monessa sellaisessakin kunnassa on saatavilla, jotka eivät sitä varta vasten mainosta. Kuolulaisten vuorohoito on kunnissa yleensä harkinnanvaraista, riippuen mm. hoitopaikkatilanteesta eikä palvelua varmaankaan tarjota sellaisille perheille, jotka pystyvät muulla tavoin lapsen ilta- ja yöhoidon järjestämään.
Imatralla ei ainakaan onnistu. Tai tämän päivän tilanteesta en tiedä, mutta ainakaan vielä tuossa viime keväänä ei onnistunut. Vaihdoin päivätöihin, kun lapsi meni ekaluokalle, eikä paikkaa vuoropäiväkodista enää herunut. Ja juu, kysyin kyllä, sain kieltävän päätöksen kirjallisesti.

Ja vaikka toi sun googlettama lista pitäisikin paikkansa, niin tossa ei tosiaan oo 2/3 kunnista :)
 
viera.s
[QUOTE="miemie";30439899]
Ja vaikka toi sun googlettama lista pitäisikin paikkansa, niin tossa ei tosiaan oo 2/3 kunnista :)[/QUOTE]

Juu, se suhdeluku oli tosiaan vuodelta 2003, en tiedä mikä tämänhetkinen tilanne on. Enkä minä nyt ehdi asiasta mitään selvitystä tekemään ja tutkimaan kaikkien kuntien tilannetta. Vuonna 2003 Rauman kaupunki teetti selvityksen, jossa tuollaiset luvut saatiin.

Mutta oli miten oli, en usko kenenkään saaneen karenssia jos 7-8-vuotias olisi pitänyt jättää öiksi yksin kotiin töiden vastaanottamisen vuoksi, koska kunnassa tai omassa lähipiirissä ei ole mitään hoitovaihtoehtoja. Ilmottautukoon, kenelle oikeasti valituksesta huolimatta on näin käynyt.
 
no niin...
No pikaisen googletuksen perusteella esim. Tampereella, Turussa, Raumalla, Kuopiossa, Mänttä-Vilppulassa ja Imatralla. Salossa koululaisten vuorohoito on toteutettu niin, että kaupunki maksaa 50% MLL:n hoitajan palkkakuluista.

Varmasti monessa sellaisessakin kunnassa on saatavilla, jotka eivät sitä varta vasten mainosta. Kuolulaisten vuorohoito on kunnissa yleensä harkinnanvaraista, riippuen mm. hoitopaikkatilanteesta eikä palvelua varmaankaan tarjota sellaisille perheille, jotka pystyvät muulla tavoin lapsen ilta- ja yöhoidon järjestämään.
Ei ole ainakaan Turussa! Turussa on toki vuoropäiväkoti, yksi ainoa, mutta se tarkoitettu alle kouluikäisille :)
 

Yhteistyössä