Työssäkäyville äidille kuuluisi myös kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Lotta"
Niin? Mummo saa pikkuruista palkkaa kokopäiväisestä työstä ja ihan kokonaiset ruuat laitatte siihen päälle? Ohhoh, olettepa te anteiliaita, mummo raahautuu joka ikinen aamu ja ruuat oikein saa ja pari satkua :D
Ei meillä nyt mitään ruokahuoltoa ole tilattuna, mutta raaka-aineet kaupasta haetaan ja mummo saa meillä tehdä niistä ruuat myös itselleen. Mummo ainakin tosi tyytyväinen ja kiitollinen meille, että saa olla osa elämäämme. Muuten olisi vain yksinäinen kotonaan ja pieneen eläkkeeseen tuo summa + ruoka päivällä iso lisä. Pystyy tuolla rahalla käymään kampaajalla, bingossa jne. Nyt säästää, että kesällä kanarialle. Ilman meitä ei tuokaan onnistuisi, sillä minimieläke menee ihan elämiseen.

Miksi isoäiti "raahautuisi" olemaan lapsenlastensa kanssa?
Eikö se pikemminkin ilo ja etuoikeus?
:O
Kaikille mummoille ja papoille se ei ole etuoikeus vaan paremminkin velvollisuus joka on pakko joskus hoitaa. Kun omilta kiireiltään joutaa. Joskus lapsenlapåset ehtivät kasvaa aikuisiksi ennen kuin isovanhemmilla olisi aikaa heille. Surullinen totuus. Onnellisia lapsia ovat ne joilla on välittäviä isovanhempia jotka haluavat osallistua lapsen elämään. Jaksavat antaa aikaansa ja pysähtyä lapsen vierelle kuuntelemaan ja kokemaan.
Nämä lapset sitten varmasti jaksavat ja ehtivät pysähtyä sinne vanhainkodin sohvalle istumaan ja kuuntelemaan...

"vieras"
Miksi isoäiti "raahautuisi" olemaan lapsenlastensa kanssa?
Eikö se pikemminkin ilo ja etuoikeus?
:O
Hui lopeta jo se tekopyhyys! Ilo ja etuoikeus tuo mummous on silloin, kun se on vapaaehtoista. Mutta jos se on jokapäiväistä lastenhoitoa, niin kyllä siitä kuuluu mummolle palkka. Onhan hän omat lapsensa jo kasvattanut, ei pitäis joutua enää kokopäiväisesti lapsenlapsiaan hoitamaan. Ainakaan ilman korvausta.

Jabadaduu
[QUOTE="Lotta";27581630]Onpa outo asenne. Mehän ne päivän ruokakustannukset maksamme. Mummo siis tulee meille hoitamaan. LApsemme ei suinkaan ole hänen luona täysylläpidossa.[/QUOTE]

Minä pistän vielä paremmaksi kuin Lotta. Mamma hoiti lapsemme omassa kodissaan. Emme maksaneet senttiäkään hänelle kotihoidontuesta, jonka minä sain omalle tililleni ja sain käyttää koko rahan ihan mihin itse halusin.

Emme myöskään maksaneet senttiäkään ruokakustannuksista tai muista mahdollisista kustannuksista, jotka mammalle aiheutui lapsemme hoidosta.

Ja kaikki osapuolet olivat oikein tyytyväisiä tähän ratkaisuun. :)

Kotona monta vuotta
Äiti ja äiti... Ei kotihoidontuki ole mitenkään riippuvainen siitä kuka siellä kotona on vaan se on tukea kodeille lastenhoidon järjestämistä varten. Siksikään sitä ei pitäisi mieltää kotiäidin palkaksi.

Mun mielestä jokaisen perheen pitäisi ensisijaisesti tulla toimeen omillaan. Elämää ei saisi mitoittaa erinäisten tukien varaan...

(huom. tiedän ettei ylläkirjoittaja verrannut kotihoidontukea palkaksi äidille vaan tueksi)
No olihan saivartelua... Yleensä se äiti on kotona lapsiensa( lapsensa ) kanssa. Se voi olla myös isä, mummo, ym ja sille tämä tuki kuuluu silloin ja äiti sitten on taas töissä, joka saa palkkaa.
Siksi se on yleensä äidin tuki, koska suurin osa kotona lasten (lapse) kanssa olevista, on äitejä.

"vieras"
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27580111]Minä maksan palkastani veroa, joka kuittaa tuon päivähoidon kyllä. :) Mitään tukia en siis saa, vaan maksan kaiken itse, vaikka teen ihan samat hommat töitteni lisäksi kuin kotiäiditkin. Musta se on epäreilua.[/QUOTE]

Et tee, joku muu hoitaa kunnallisessa päiväkodissa verovaroin (pääasiassa) sinun lastasi :).

Voiko joku muka oikeesti olla noin yksinkertainen.... Et ainakaan missään ylettömän kovapalkkaisessa aivotyötä vaativassa duunissa voi olla.

• Tykkää
Reactions: pienisiili
Saat sen heti, kun otat lapsesi pois kunnallisesta päivähoidosta :) Se ei tosiaan ole mikään "äidin palkka", vaan yhteiskunta ottaa osaa lasten hoidon järjestämiseen joko maksamalla perheelle kotihoidontukea tai myöntämällä perheen lapselle kunnallisen päivähoitopaikan halpaan hintaan. Itse voi valita kumpaa hyödyntää.

säpäle harmaana
kotiäitiys ei ole työtä. Se on perhe-elämää. Laiskat ja tai lihavat valittavat, että se on rankkaa ja työhön verrattavaa. EI ole.

Työssäkäyvät hoitavat perhe-elämän ja työn, siinä voi jo alkaa olemaan haastetta.
Mitenkäs minä sijoitun tässä luokittelussa, kun minusta kotiäitiys oli rankkaa, mutta silti tällä hetkellä vielä opiskelenkin työssäkäynnin lisäksi? Siinähän sitä haastetta vasta onkin, olenko nyt hyvä ihminen ja pelkästään työssäkäyvät ovat laiskoja? :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27582093:
Mitenkäs minä sijoitun tässä luokittelussa, kun minusta kotiäitiys oli rankkaa, mutta silti tällä hetkellä vielä opiskelenkin työssäkäynnin lisäksi? Siinähän sitä haastetta vasta onkin, olenko nyt hyvä ihminen ja pelkästään työssäkäyvät ovat laiskoja? :D
oot jeesuksesta seuraava. :saint:

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27582093:
Toisaalta kyllä. Voit kavuta pylvään päälle ja syljeskellä vain työssäkäyvien äitien (ja tietenkin kotiäitien) niskaan. Muista sädekehä!!!

Mutta toisaalta olet kyllä aika pohjamutia koska käytät päivähoitopalveluja SEKÄ vielä kouluttaudutkin verovaroin... ;).

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27582107]Toisaalta kyllä. Voit kavuta pylvään päälle ja syljeskellä vain työssäkäyvien äitien (ja tietenkin kotiäitien) niskaan. Muista sädekehä!!!

Mutta toisaalta olet kyllä aika pohjamutia koska käytät päivähoitopalveluja SEKÄ vielä kouluttaudutkin verovaroin... ;).[/QUOTE]

Omakustanteinen lisäpätevöityminen loppusuoralla, kahden alan freelance-töitä ja lapset kotona-eli missä se minun jalustani kuppaa? :D

• Tykkää
Reactions: pienisiili
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27582107]Toisaalta kyllä. Voit kavuta pylvään päälle ja syljeskellä vain työssäkäyvien äitien (ja tietenkin kotiäitien) niskaan. Muista sädekehä!!!

Mutta toisaalta olet kyllä aika pohjamutia koska käytät päivähoitopalveluja SEKÄ vielä kouluttaudutkin verovaroin... ;).[/QUOTE]

No voi hittolainen, enpäs ajatellutkaan loppuun asti. Mutta poikakin on vain osa-aikahoidossa ja opintotukea en nosta. Enkös ole aika hyvä kuitenkin? :D

säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";27582144]Omakustanteinen lisäpätevöityminen loppusuoralla, kahden alan freelance-töitä ja lapset kotona-eli missä se minun jalustani kuppaa? :D[/QUOTE]

No kyllä tälle samalle jakkaralle vielä mahtuu, tervetuloa. Hyvä me!

"vieras"
[QUOTE="Vieras";27582144]Omakustanteinen lisäpätevöityminen loppusuoralla, kahden alan freelance-töitä ja lapset kotona-eli missä se minun jalustani kuppaa? :D[/QUOTE]

Kyllä ne yleensä tulee ihan kotiinkuljetuksena... Mutta ehkä sä olet ollut niin kiireinen, ettet ole silloin ollut paikalla?

ssss
Onhan se kotihoidontukikin veronalaista!
Mä vaan makaan kotona työttömänä. Lapset on koulussa ja mies töissä. On tää vaan niin helppoa... Pari kuukautta ja vaihdan vaan kotona olemisen nimikkeen äitiyslomaksi. Mutta voin luvata etten missään vaiheessa ole hakemassa kotihoidontukea!

"työssäkäyvä äiti"
Onhan se kotihoidontukikin veronalaista!
Mä vaan makaan kotona työttömänä. Lapset on koulussa ja mies töissä. On tää vaan niin helppoa... Pari kuukautta ja vaihdan vaan kotona olemisen nimikkeen äitiyslomaksi. Mutta voin luvata etten missään vaiheessa ole hakemassa kotihoidontukea!
Itse aina mietin, että minkälaiset ihmiset pystyy notkumaan vuosikausia kortistossa niin, ettei heitä hätyytetä töihin. Mulla ei menisi päivääkään, kun olis uutta työpaikkaa tarjolla jos jäisin työttömäksi.

En ole todellakaan teille mitenkään kateellinen, ihmettelen vaan kuinka vähän ihminen voi olla hyödyksi yhteiskunnalle, jos voi keplotella tuolla tavalla suurempien tukien toivossa.

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583053]Itse aina mietin, että minkälaiset ihmiset pystyy notkumaan vuosikausia kortistossa niin, ettei heitä hätyytetä töihin. Mulla ei menisi päivääkään, kun olis uutta työpaikkaa tarjolla jos jäisin työttömäksi.

En ole todellakaan teille mitenkään kateellinen, ihmettelen vaan kuinka vähän ihminen voi olla hyödyksi yhteiskunnalle, jos voi keplotella tuolla tavalla suurempien tukien toivossa.[/QUOTE]

Kokemusta ei itsellä ole, mutta käsitääkseni aika pitkään kortistossa saa olla rauhassa sillä "verukkeella" että lastenhoito ei järjesty tarvittavassa ajassa, yksinhuoltajille se kuulemma on vielä helpompaa, samoin jos työ suurella todennäköisyydellä olisi vuorotyötä.

Tuo viimeinen kertoo sinusta niin paljon että toivottavasti emme törmää irl eikä varsinkaan töissä.

"työssäkäyvä äiti"
Kokemusta ei itsellä ole, mutta käsitääkseni aika pitkään kortistossa saa olla rauhassa sillä "verukkeella" että lastenhoito ei järjesty tarvittavassa ajassa, yksinhuoltajille se kuulemma on vielä helpompaa, samoin jos työ suurella todennäköisyydellä olisi vuorotyötä.

Tuo viimeinen kertoo sinusta niin paljon että toivottavasti emme törmää irl eikä varsinkaan töissä.
Ai mitä se kertoo minusta? Ymmärrän, jos kyseessä sairas ihminen tai sellainen, joka ei vaan kykene kaikkea työtä tekemään. Mutta jos vuosikausia pystyy terve ihminen olemaan kotonaan vaikka olisi koulutuskin olemassa, niin onko se sinusta jotenkin normaalia? Jos siihen koulutukseen liittyviä työpaikkoja on tarjolla.

"vieras"
Tätä ketjua lukiessa olen taas miettinyt miten eri maailmassa kotiäidit ja työäidit taitavat elää. Itse olen osa-aikainen kotiäiti. Hoidan kotona kolmea alle kouyluikäistä ja kyllä se musta työstä käy. Ei mulla päivällä paljon vapaa-aikaa. aamulla laitan aamupalan, sit lähdetään ulos tai perhekerhoon, sieltä laittamaan lounbasta, pienin päiväunille ja isompien kanssa askartelu, välipala, ulkoilua. samalla päivän mittaan siivoilen, pesen pyykit ja teen päivällisen. Työpäivinä taas syön aamiaisen ja lähden töihin. Mulla helppo työ ja paljon taukoja, jolloin ehtii oleen koneella.Lounaalle voi vaan mennä ruokalaan. Illalla kotiin valmiiseen ruokapöytään. Aika paljon kevyempiä on noi työpäivät. Mut itse nautin noista kotipäivistä kun saan olla lasten kanssa ja nään miten he nauttivat kotona olosta. Mun työpäivinä mies on kotona ja hoitaa kotityöt. Kannattaa muidenkin kokeilla tälläista ratkaiusa. Meillä mies saa viettäää yhtä paljon aikaa lasten kanssa kuin minä ja kumpikin pysyy mukana työelämässä. Aiemmin olin neljävuotta pelkästään kotona niin tää on siihen nähden mukavanpi vaihtoehto ja lapset saa olla kotihoidossa.

"vieras"
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583120]Ai mitä se kertoo minusta? Ymmärrän, jos kyseessä sairas ihminen tai sellainen, joka ei vaan kykene kaikkea työtä tekemään. Mutta jos vuosikausia pystyy terve ihminen olemaan kotonaan vaikka olisi koulutuskin olemassa, niin onko se sinusta jotenkin normaalia? Jos siihen koulutukseen liittyviä työpaikkoja on tarjolla.[/QUOTE]

Jos on koulutusta vastaavaa työtä tarjolla niin vaikea olla kotona millään verukkella vuosikausia. Itse ole nsairaanhoitaja ja en usko et voisin olla yhtään päivää työttömänä tai ainakin karenssia tulis kun tarjotusta työstä kieltäydyn. Mut itse olen ollut kotona jo kuusi vuotta lasten kanssa, työttömäksi en ole ilmottautunut niin ei ole tarvinnut kokopäivätyötä ottaa vastaan vaan teen vain keikkahommia. Ja kuule en ole edes työssäni vanhusten parissa kovin tuottava yhteiskunnalle. Mun palkka maksetaan verorahoista ja mitä kauemmin pidetään vanhukset elossa sitä kalliimmaksi tulee yhteiskunnalle. Joten todella tuottamatonta mun työ on yhteiskunnalle. Ja ennen kuin joku ehtii kommentoimaan pideän työstäni ja arvostan vanhuksia, minulle ne eivät ole vain kuluerä, kuten usein kuulee päättäjien suusta.

onnellinen lapsistaan
[QUOTE="mä vaan";27579822]eikös se kunnallinen päivähoitopaikka maksa jonkun reilu 1100,- kuussa kunnalle ja jos vanhemmat maksaa hoitomaksua 260 niin työssäkäyviä tuetaan n 700,--800,-/kk ??
Joten jokaisesta lapsesta vois valtio maksaa 700,- ja vois valita meneekö se omalle vai päiväodin tilille ??
Eipä tartteis kinata siitä kenen työ on arvokkaampaa ja kuka maksaa eniten valtiolle...[/QUOTE]

Tämä on juuri sellainen ehdotus jonka kannalla olen!

Ainakin toivon lapsensa hoitoon laittavien ymmärtävän sen, miten ison summan lohkaisevat yhteiskunnan rahoista joka kuukausi.

Yhteistyössä