Työssäkäyville äidille kuuluisi myös kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hmm...ei ne työssäkäyvät taidakaan olla älykkäämpiä kuin kotiäidit, vaikka kuinka niin yrittävät antaa ymmärtää, kehuskelevat aina näissä ketjuissa korkeista tutkinnoistaan ja palkoistaan ja polkevat kotiäidit maanrakoon, koska kotiäidit valittavat että lasten hoitaminen on rankkaa...Tämä aloitus on oikeastaan ihan surkuhupaisa!

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27579742]No onhan se tuki palkkaa, jos kotiäitiys mielletään työksi. Ja koska sitä samaa "työtä" minä teen työaikani jälkeen tuplateholla, kun samat hommat pitää tehdä vähemmässä ajassa, niin eikö silloin palkankin pitäis olla vielä isompi?[/QUOTE]

Voi hyvä luoja mitä avautumista. Nyt ylös, ulos ja lenkille tuulettamaan noita pölyyntyneitä aivojasi !!

Ihan ensiksikin. Kyllähän omienkin lasten hoito käy välillä työstä, mutta ei se mitään ns. oikeaa työtä ole. Ja aika harvoin siitä kukaan mitään palkkaa saa.

Ja toisekseen kotihoidontuki on tukea lasten hoitamista varten niille perheille, joilla lapsia EI hoideta kunnallisessa päivähoidossa. Jos lasta hoidetaan yksityisellä hoitajalla vanhemmilla on oikeus hakea yksityisenhoidontukea. Ja kunnallisessa hoidossa lapsi hoidetaan verovaroilla.

LISÄÄN viellä, että HALOO !! mihin tämä maa on menossa jos TUET MIELLETÄÄN PALKAKSI ?!?

Viimeksi muokattu:
"ähäkutti"
Joo ei voi muuta todeta, kun huhuh noista ap:n jutuista. Oletpa hyvä ja pyhä ihminen, kun et yhtään verorahoja käytä palvelujen muodossa muuta, kun tuota päivähoitoa. Tai oikeastaan ansaitset sen sädekehän päähäsi vasta sitten, kun hoidatat lapsesi yksityisellä. Kai sulla siihen luulis olevan varaa, kun olet noin hyvä palkkainen. Katos me tavalliset palkolliset tarvitaan sitä neuvolaa jne.

Ja mitä tohon kotiäitien vapaa-aikaan tulee, niin ei mulla ole yhtään sen enempää aikaa käytettävänä palveluiden ostoon, kun työssä käydessäni. Vai luuletko, että käyn kaikki päivät kolmen lapseni kanssa kiertelemässä ostoskeskuksia ja kuluttamassa sitä hurjaa 300 euron kuukausi"palkkaani"?

Olisi mielenkiintoista tietää, missä työpaikassa tehdään työt ja hoidetaan koti ja lapset samaan aikaan vaikka ne on päiväkodissa. Päiväkodissa et voi olla töissä, kun on noin hyvä palkka.

"piipoo"
[QUOTE="vieras";27580410]Emme käytä julkista terveydenhuoltoa, eikä kyllä kirjastoakaan. Jo noiden käyttämättömyydestä säästetään sen verran, että ihan hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että mun palkasta kuitataan tuo päivähoitomaksu :)[/QUOTE]

A.) Ensinnäkään 4900e/kk tienaava ei oikeasti jaksa ruikuttaa pikku hiluista. Itse suunnilleen tuon verran oikeasti tienaavana näin voin sanoa. Noista tuista ja niiden saamattomuudesta kitisee vain se kuuluisa "heikompi aines".

B.) 4900e/kk tienaavalla pitäisi olla sen verran älyä, ettei tuollaisia hölmöyksiä mene lipsauttamaan. Ettäkö se ettet käytä julkista liikennettä tai kirjastoa, niin riittää korvamerkitsemään veroeurosi lapsenhoitoon?

Miten olet ajatellut maksaa tieverkoston, jota yksityisautoilijana käytät? Entä sen valaistuksen ja huollon? Miten ajattelit maksaa poliisille tieliikenteen valvonnasta ja turvallisuudesta ylipäänsäkin? Millä eurolla ajattelit maksaa pelastustoimen, ambulanssit ja palokunnan, joka on paikalla jos kolaroit? Millä eurosella frouva meinasi maksaa liikennevalot, entäpä niihin käytettävän sähkön?

Ja tuossakin vain naurettavan pieniä esimerkkejä. Sitäpaitsi jos mennään vieläkin syvemmälle kommenttiisi "julkisesta terveydenhuollosta ja kirjastoista", niin maksettavaa tulee sinulle niistäkin. Kenen ajattelit maksavan niiden yksityisten lääkärien ja sairaanhoitajien koulutuksen? Kenen ajattelit maksavan lääketieteen tutkimuksen, johon koko toiminta perustuu? Entäs kirjastot sitten... Kenen ajattelit auttavan lapsia oppimaan? Jos sinun lapsesi saavat ostetut kirjat, niin kaikkipa eivät saa. Tämä "heikompi aines" on sitten vähemmän veroja aikuisena tuottavia ja sinä ja sinun lapsesi saatte maksaa veroprogression muodossa entistäkin enemmän. Omia verojako sinä halusitkin korottaa vai?

ei ole
kotiäitiys ei ole työtä. Se on perhe-elämää. Laiskat ja tai lihavat valittavat, että se on rankkaa ja työhön verrattavaa. EI ole.

Työssäkäyvät hoitavat perhe-elämän ja työn, siinä voi jo alkaa olemaan haastetta.

[QUOTE="vieras";27580410]Emme käytä julkista terveydenhuoltoa, eikä kyllä kirjastoakaan. Jo noiden käyttämättömyydestä säästetään sen verran, että ihan hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että mun palkasta kuitataan tuo päivähoitomaksu :)[/QUOTE]

En minäkään käytä kirjastoa tai uimahalleja. Todella harvoin pitää käydä lääkärissäkään. Mutta mun lapset käyttävät todella paljon kirjastoa, käyvät uimassa.... Lisäksi vielä ilmainen koulutus. Onneksi tuota ilmaista terveydenhuoltoa ei ole tarvinnut ihan kamalasti käyttää. Koskaan.

kotiäitiys ei ole työtä. Se on perhe-elämää. Laiskat ja tai lihavat valittavat, että se on rankkaa ja työhön verrattavaa. EI ole.

Työssäkäyvät hoitavat perhe-elämän ja työn, siinä voi jo alkaa olemaan haastetta.
Tämä on kyllä niin ianikuinen kiista kysymys. Ja tässä on niin helppoa kiillottaa sitä omaa kruunuaan... Kenekä osa se nyt taas olikaan vaikein ... niin suhteellista. Koettelemukset ja vaikeudet ja ne miten ne koetaan on hyvinkin yksilöllistä. Se mikä on toiselle helppoa kuin heinänteko on toiselle vaikeaa ja kitkerää kittiä nieltäväksi.

"ähäkutti"
Jos tässä nyt on kyse siitä, onko kotiäitiys helppoa "työtä" vai ei, ja onko työssäkäynti rankempaa, mennään jo sellaisille alueille, joita ei yksiselitteisesti voi ratkaista. Työtäkin on niin erilaista. Itse olin nuorena töissä aulavartijana ja se, jos mikä oli helppoa työtä. Istuin kahdeksan tuntia siinä aulassa, join kahvia, juttelin mukavia, kävin netissä ja pari kertaa päivässä, joku toi vieraan, jolle annoin vieraskortin täytettäväksi. On tämä kotihoidontuella kolmen lapsen hoitaminen siihen verrattuna aika rankkaa työtä. Sitten myöhemmässä elämässäni olen tehnyt sellaista työtä, joka ehkä toisinaan on rankempaa ja toisinaan taas helpompaa. riippuu päivästä.

"ähäkutti"
[QUOTE="vieras";27581333]Tällä hetkellä tittelini on asiantuntija :) Sitä en tule kertomaan, missä olen töissä, kun se ei tähän mitenkään kuulu.[/QUOTE]

Asiantuntija! :D No, siinäpä vasta rankka duuni. ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27580904]Tässä sulle ylläripylläri: Kaikille raha ei tosiaan merkitse noin paljon kuin sulle! Toisille ei oikeastaan mitään. Kunhan tulee toimeen ja lapset ovat terveenä, se on tärkeetä.
Toivon sullekin syvällisempää asennetta elämään. Helou ja goodbye![/QUOTE]

No eihän se raha voi merkitä, jos ei sitä mistään saa. Meillä taas tulotaso on sellainen, että toisen palkanmenetys tuntuu ja näkyy todella paljon elintasossa. Ja ei, vaihtoehtona en näe sitä että myisimme uuden omakotitalomme ja automme jnejnejne. Vaihtoehtona näen sen, että teen osa-aikaista duunia kunnes koen että lapsi jaksaa täydet viikot hoidossa. Sekin on kouluttaumisen ja ammatinvalintani hyviä puolia; olen yritykselle sen verran tärkeä, että ottavat minut mieluusti takaisin tekemään puolikasta ennemin kuin palkkaavat sijaisen ja haluavat minusta vuosiksi eroon :)

"vieras"
[QUOTE="piipoo";27581186]A.) Ensinnäkään 4900e/kk tienaava ei oikeasti jaksa ruikuttaa pikku hiluista. Itse suunnilleen tuon verran oikeasti tienaavana näin voin sanoa. Noista tuista ja niiden saamattomuudesta kitisee vain se kuuluisa "heikompi aines".

B.) 4900e/kk tienaavalla pitäisi olla sen verran älyä, ettei tuollaisia hölmöyksiä mene lipsauttamaan. Ettäkö se ettet käytä julkista liikennettä tai kirjastoa, niin riittää korvamerkitsemään veroeurosi lapsenhoitoon?

Miten olet ajatellut maksaa tieverkoston, jota yksityisautoilijana käytät? Entä sen valaistuksen ja huollon? Miten ajattelit maksaa poliisille tieliikenteen valvonnasta ja turvallisuudesta ylipäänsäkin? Millä eurolla ajattelit maksaa pelastustoimen, ambulanssit ja palokunnan, joka on paikalla jos kolaroit? Millä eurosella frouva meinasi maksaa liikennevalot, entäpä niihin käytettävän sähkön?

Ja tuossakin vain naurettavan pieniä esimerkkejä. Sitäpaitsi jos mennään vieläkin syvemmälle kommenttiisi "julkisesta terveydenhuollosta ja kirjastoista", niin maksettavaa tulee sinulle niistäkin. Kenen ajattelit maksavan niiden yksityisten lääkärien ja sairaanhoitajien koulutuksen? Kenen ajattelit maksavan lääketieteen tutkimuksen, johon koko toiminta perustuu? Entäs kirjastot sitten... Kenen ajattelit auttavan lapsia oppimaan? Jos sinun lapsesi saavat ostetut kirjat, niin kaikkipa eivät saa. Tämä "heikompi aines" on sitten vähemmän veroja aikuisena tuottavia ja sinä ja sinun lapsesi saatte maksaa veroprogression muodossa entistäkin enemmän. Omia verojako sinä halusitkin korottaa vai?[/QUOTE]

Eihän kyse ole siitä, että kotihoidontuki on niin suuri että valtion kassa siitä tyhjenisi. Kyse on siitä, ettei kotiäidit tuota yhtikäs mitään ja käyttävät kuitenkin surutta palveluita, joista työssäkäyvät joutuvat maksamaan. Ja käyttävät vielä niitä palveluita ihan varmasti enemmän kun työssäkäyvät, kun heillä sitä vapaa-aikaa on.

Ymmärrän sen parin vuoden kotiäitiyden, mutta sen jälkeen siitä ei pitäis valtion tukia saada.

"Vieras"
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27580111]Minä maksan palkastani veroa, joka kuittaa tuon päivähoidon kyllä. :) Mitään tukia en siis saa, vaan maksan kaiken itse, vaikka teen ihan samat hommat töitteni lisäksi kuin kotiäiditkin. Musta se on epäreilua.[/QUOTE]

Kuulostat niin katkeralta... Jää sitten kotiin niiden lastesi kanssa, niin ei tartte täällä taas turhista kitistä!

Kotona monta vuotta
Itse en ole mieltänyt kotiäitiyttä raskaaksi tai työksi. Olen nauttinut saadessani hoitaa lapsiani kotona. Pidän kotimme järjestyksessä ja ruuat aina valmiina sekä riittää aikaa itsellenikin. Olisin ollut kotona ilman kh-tukeakin.

Mielestäni työssä käyvät eivät tarvitse yhtään tukea, sillä he saavat palkan. Kotiäiti ei saa palkkaa, vaan tukea, mikä on todella pieni summa.

Ja vielä, missään muussa maassa äidit eivät tappele toisiaan vastaan näin turhista asioista. Muualla äidit pitävät yhtä ja ajavat kaikkien äitien etuja. Ovat onnellisia siitä, että toiset voivat olla kotona hoitamassa lapsiaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27581379]Eihän kyse ole siitä, että kotihoidontuki on niin suuri että valtion kassa siitä tyhjenisi. Kyse on siitä, ettei kotiäidit tuota yhtikäs mitään ja käyttävät kuitenkin surutta palveluita, joista työssäkäyvät joutuvat maksamaan. Ja käyttävät vielä niitä palveluita ihan varmasti enemmän kun työssäkäyvät, kun heillä sitä vapaa-aikaa on.

Ymmärrän sen parin vuoden kotiäitiyden, mutta sen jälkeen siitä ei pitäis valtion tukia saada.[/QUOTE]

Ei ole ensimmäinen, eikä liioin ainoa asia, kun rahaa menee mukamas hukkaan. Saarnaamisesi voisit aloittaa vaikka kehitysavun määrärahoista, joita on pumpattu vuosikymmet Afrikkaan ilman mitään vastinetta. Sitten voitkin sujuvasti siirtyä pakolaisten vastaanottamisesta syntyviin kustannuksiin, kun nekin tuovat vain lunta tupaan... sitten vaikka työttömät jne. yms. näitä riittää.... Kotiäitien ei pitäisi olla ensimmäisenä tuolla listalla.

Itse en ole mieltänyt kotiäitiyttä raskaaksi tai työksi. Olen nauttinut saadessani hoitaa lapsiani kotona. Pidän kotimme järjestyksessä ja ruuat aina valmiina sekä riittää aikaa itsellenikin. Olisin ollut kotona ilman kh-tukeakin.

Mielestäni työssä käyvät eivät tarvitse yhtään tukea, sillä he saavat palkan. Kotiäiti ei saa palkkaa, vaan tukea, mikä on todella pieni summa.

Ja vielä, missään muussa maassa äidit eivät tappele toisiaan vastaan näin turhista asioista. Muualla äidit pitävät yhtä ja ajavat kaikkien äitien etuja. Ovat onnellisia siitä, että toiset voivat olla kotona hoitamassa lapsiaan.
Äiti ja äiti... Ei kotihoidontuki ole mitenkään riippuvainen siitä kuka siellä kotona on vaan se on tukea kodeille lastenhoidon järjestämistä varten. Siksikään sitä ei pitäisi mieltää kotiäidin palkaksi.

Mun mielestä jokaisen perheen pitäisi ensisijaisesti tulla toimeen omillaan. Elämää ei saisi mitoittaa erinäisten tukien varaan...

(huom. tiedän ettei ylläkirjoittaja verrannut kotihoidontukea palkaksi äidille vaan tueksi)

"vieras"
[QUOTE="Vieras";27581384]Kuulostat niin katkeralta... Jää sitten kotiin niiden lastesi kanssa, niin ei tartte täällä taas turhista kitistä![/QUOTE]

En minä ole katkera, ihan oman valintani olen tehnyt. Sen takiahan minä en ruikutakkaan, kun kyse on VALINNASTA.

[QUOTE="vieras";27581379]Eihän kyse ole siitä, että kotihoidontuki on niin suuri että valtion kassa siitä tyhjenisi. Kyse on siitä, ettei kotiäidit tuota yhtikäs mitään ja käyttävät kuitenkin surutta palveluita, joista työssäkäyvät joutuvat maksamaan. Ja käyttävät vielä niitä palveluita ihan varmasti enemmän kun työssäkäyvät, kun heillä sitä vapaa-aikaa on.

Ymmärrän sen parin vuoden kotiäitiyden, mutta sen jälkeen siitä ei pitäis valtion tukia saada.[/QUOTE]

hei elämää on niiden kotiäiti vuosien jälkeenkin. Tiedäthän, lapset kasvaa ja menevät kouluun, ehkä jopa kouluttautuvat ihan monta vuotta (nykyään on noita elämäntapa opiskelijoitakin...) lapset käyttävät kirjastoa, uimahallia, nuorisotaloa yms palveluita... Ja suurinosa kotiäideistäkin menee takaisin töihin kun lapset kasvavat. Ja alkavat tekemään tuottavaa työtä m(ellei satu olemaan kunnalla tai valtiolla töissä... silloin me yklsityisellä olevat maksetaan heidän palkkansa..)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Lotta";27581630]Onpa outo asenne. Mehän ne päivän ruokakustannukset maksamme. Mummo siis tulee meille hoitamaan. LApsemme ei suinkaan ole hänen luona täysylläpidossa.[/QUOTE]

Niin? Mummo saa pikkuruista palkkaa kokopäiväisestä työstä ja ihan kokonaiset ruuat laitatte siihen päälle? Ohhoh, olettepa te anteiliaita, mummo raahautuu joka ikinen aamu ja ruuat oikein saa ja pari satkua :D

Yhteistyössä