Työssäkäyville äidille kuuluisi myös kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mollie
Nämä äitiyskeskustelut vain vahvistavat päätöstäni lopettaa Mitäs Nytin lukeminen lopullisesti. Minusta nämä ketjut ovat pääosin aika masentavaa ja surullista luettavaa.

Mutta jottei menisi inttämiseksi, niin seuraavassa vähän tutkimustietoa: eilisessä hesarissa julkaistiin yliö, jossa tutkija otti kantaa tähän "naiste lojuvat kotona" -myyttiin.

Ensinnäkin: kouluikäisten lasten äitien työssäoloprosentti on lähes yhtä suuri kuin miesten, joten lapsiaan kotona hoitavat eivät ole loppuelämäänsä pois työelämästä vaan menevät töihin kun lapset menevät kouluun;

Toiseksi: suurin ryhmä, joka Suomessa on työelämän ulkopuolella, ovat yli 25-vuotiaat miehet. Miksi heidän työllistymisestään ei olla kiinnostuneita?Johtuisikohan se vaikka siitä, että heidän kohdallaan ei päästä käymään tätä iänikuista ja puuduttavaa kotiäitisotaa?

Ja kaikille niille, jotka täällä julistavat etteivät käytä yhteiskunnan palveluita: te olette saaneet lapsena lapsilisää. Teidät on koulutettu julkisin varoin rahoitetussa peruskoulussa. Te olette opiskelleet julkisin varoin rahoitetussa ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa tai korkeakoulussa. Te olette saaneet opintorahaa tai valtion takaamaa opintolainaa. Te ajatte julkisin varoin rahoitetuilla teillä. Te saatte asuntolainojenne koroista verovähennystä. Jos käytätte kotiapua, saatte siitäkin kotitalousvähennystä. (jostain syystä harva muistaa, että verovähennyksetkin ovat tukia.) Lapsenne menevät julkisilla varoilla rahoitettuun kouluun ja korkeakouluun. Syötte julkisilla varoilla (maataloustukiaiset) tuettua ruokaa. Jos olette töissä esim. sairaalassa, koulussa, korkeakoulussa, missä tahansa virastossa, saatte palkkanne ainakin pääosin julkisista varoista.

Ei kannattaisi tulla keskustelupalstalle kiillottamaan sädekehää sillä miten ollaan täysin riippumattomia valtiosta. Ette ole.

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583120]Ai mitä se kertoo minusta? Ymmärrän, jos kyseessä sairas ihminen tai sellainen, joka ei vaan kykene kaikkea työtä tekemään. Mutta jos vuosikausia pystyy terve ihminen olemaan kotonaan vaikka olisi koulutuskin olemassa, niin onko se sinusta jotenkin normaalia? Jos siihen koulutukseen liittyviä työpaikkoja on tarjolla.[/QUOTE]

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583053]En ole todellakaan teille mitenkään kateellinen, ihmettelen vaan kuinka vähän ihminen voi olla hyödyksi yhteiskunnalle, jos voi keplotella tuolla tavalla suurempien tukien toivossa.[/QUOTE]

Lastenhoito ei ole yhteiskunnallisesti arvokasta työtä? Rivien välistä jatkettuna hoivatyö ei ole yhteiskunnallisesti tuottavaa ja arvokasta. Asenne ratkaisee suhtautumiseni.

Hyvää selitystä ole vailla jos hoivatyö sinusta jotenkin kummasti muuttuu yhteiskunnalle enemmän arvokkaaksi jos sitä tekee ansiotyönä.

On olemassa tilanteita joissa katson että kotona oleminen on työn välttelemistä ja se voi myös olla syrjäytymistä yhteiskunnasta, mutta kun ihan niin yksinkertainen ei maailma ole että kaikki kotona tehtävä työ olisi yhteiskunnalle hyödytöntä.

Viimeksi muokattu:
"työssäkäyvä äiti"
Lastenhoito ei ole yhteiskunnallisesti arvokasta työtä? Rivien välistä jatkettuna hoivatyö ei ole yhteiskunnallisesti tuottavaa ja arvokasta. Asenne ratkaisee suhtautumiseni.

Hyvää selitystä ole vailla jos hoivatyö sinusta jotenkin kummasti muuttuu yhteiskunnalle enemmän arvokkaaksi jos sitä tekee ansiotyönä.

On olemassa tilanteita joissa katson että kotona oleminen on työn välttelemistä ja se voi myös olla syrjäytymistä yhteiskunnasta, mutta kun ihan niin yksinkertainen ei maailma ole että kaikki kotona tehtävä työ olisi yhteiskunnalle hyödytöntä.
Voi kuule, mulla on ensimmäinen koulutus sairaanhoitaja, että enköhän minä hoitotyötä osaa arvostaa :) Siksi tiedänkin, etten pystyisi ikinä kortistoja kuormittamaan, kun tervepäistä sairaanhoitajaa kortistossa en tunne enkä usko että sinne koskaan edes päätyy.

Terveiden omien lasten kanssa vuosikausia kotona olevan taas en koe erityisesti hoivatyötä tekevän. Eri asia, jos on erityislapsesta kyse, tai jos lapsia on joku 10. Mutta jos lapset hipoo kouluikää ja osa on jo koulussa, niin mistään hoivatyöstä ei kyllä voi puhua :)

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583535]Voi kuule, mulla on ensimmäinen koulutus sairaanhoitaja[/QUOTE]

Jostain syystä arvasin, sen takia lisäsinkin että "toivottavasti ei ainakaan töissä"(t:myös yhdeltä koulutukseltaan sh).

Enempää elämästä ja sen ilmiöistä en nyt jaksa väitellä, mutta maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen, vaikka niin voisi hetkittäin kuvitella.

Mollie
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583535]
Terveiden omien lasten kanssa vuosikausia kotona olevan taas en koe erityisesti hoivatyötä tekevän. Eri asia, jos on erityislapsesta kyse, tai jos lapsia on joku 10. Mutta jos lapset hipoo kouluikää ja osa on jo koulussa, niin mistään hoivatyöstä ei kyllä voi puhua :)[/QUOTE]

Mutta kun ketjun aihe nyt kuitenkin oli kotihoidontuki, niin kouluikää hipovien lasten kotona hoitamisesta ei sitä kotihoidontukea saa (paitsi jos joukossa on yksi alle 3-vuotias, jolloin alle kouluikäisestä saa jonkun surkeat 69 euroa kuussa tms.) Ja jos joku on omilla tai miehensä rahoilla kotona yli 3-vuotiaiden kanssa, niin se taas ei kuulu sinulle pätkääkään.

Jos omia lapsiaan kotona hoitava äiti ei mielestäsi tee hoiva- tai kasvatustyötä, niin entäpä ne lastentarhanopettajat ja eskarinopettajat, joiden lapsiryhmän lapset ovat terveitä 4-7-vuotiaita? Mitä he tekevät jos eivät kasvatustyötä? Varastoivat lapsia? Vai muuttuuko lasten hoitaminen "työksi" vain siksi että siitä maksetaan palkkaa?

"työssäkäyvä äiti"
Jostain syystä arvasin, sen takia lisäsinkin että "toivottavasti ei ainakaan töissä"(t:myös yhdeltä koulutukseltaan sh).

Enempää elämästä ja sen ilmiöistä en nyt jaksa väitellä, mutta maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen, vaikka niin voisi hetkittäin kuvitella.
Ai ihanks tosi?! No nyt kyllä avasit mun silmät! Minä taas ihan luulin, että kaikki on pelkkää mustaa ja valkoista... :D

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583619]Ai ihanks tosi?! No nyt kyllä avasit mun silmät! Minä taas ihan luulin, että kaikki on pelkkää mustaa ja valkoista... :D[/QUOTE]

En usko että avasin, mutta huomasin kyllä suhtautumisesi, sen vuoksi sinun kanssa olisikin rasittava työskennellä. Vois olla muutama pian osastolla saikulla, se varmasti olisikin sinusta yhteiskunnallisesti arvokasta.

Subventio
Se mua kanssa hieman ihmetyttää näissä katkerien työssäkäyvien äitien avauksissa, kun he sanovat tekevänsä kaikki samat työt kuin kotiäidit kotona, että onko työssäkäyvien äitien perheissä ollenkaan isiä vai ovatko kaikki yh:ita? Mun mielestä on rentoa tehdä kotihommia illalla, kun mies leikittää lapsia eikä yksikään roiku samalla lahkeessa. En mä niitä hommia töiksi kutsuisi, hermolepoa ne on enemmänkin.

"työssäkäyvä äiti"
En usko että avasin, mutta huomasin kyllä suhtautumisesi, sen vuoksi sinun kanssa olisikin rasittava työskennellä. Vois olla muutama pian osastolla saikulla, se varmasti olisikin sinusta yhteiskunnallisesti arvokasta.
Voin kertoa, että olin hyvä siinäKIN hommassa :) Edelleenkin pidetään silloisten työkavereiden kanssa yhteyttä ja säännöllisesti nähdään. Vaikka mitäpä se sinulle kuuluu, eikä minua kyllä edes kiinnosta, että mitä mieltä yksittäinen kasvoton palstalainen minusta on :)

"Mukavaa"
[QUOTE="Lotta";27581721]Ei meillä nyt mitään ruokahuoltoa ole tilattuna, mutta raaka-aineet kaupasta haetaan ja mummo saa meillä tehdä niistä ruuat myös itselleen. Mummo ainakin tosi tyytyväinen ja kiitollinen meille, että saa olla osa elämäämme. Muuten olisi vain yksinäinen kotonaan ja pieneen eläkkeeseen tuo summa + ruoka päivällä iso lisä. Pystyy tuolla rahalla käymään kampaajalla, bingossa jne. Nyt säästää, että kesällä kanarialle. Ilman meitä ei tuokaan onnistuisi, sillä minimieläke menee ihan elämiseen.[/QUOTE]

Onpa ihana järjestely. Kaikille jää hyvä mieli. Lisää tällaisia! Voisiko muuten ajatella, että kunta/kela maksaisi tässä mummolle saman korvauksen kuin yksityiselle tarhalle maksaisi?

"vieras"
Se mua kanssa hieman ihmetyttää näissä katkerien työssäkäyvien äitien avauksissa, kun he sanovat tekevänsä kaikki samat työt kuin kotiäidit kotona, että onko työssäkäyvien äitien perheissä ollenkaan isiä vai ovatko kaikki yh:ita? Mun mielestä on rentoa tehdä kotihommia illalla, kun mies leikittää lapsia eikä yksikään roiku samalla lahkeessa. En mä niitä hommia töiksi kutsuisi, hermolepoa ne on enemmänkin.
Eiköhän ne katkerat tapaukset löydy kuitenkin enimmäkseen sieltä kotoa hellan ja nyrkin välistä ;)

Ja meillä jaetaan kotityöt, jaettiin myös silloin kun olin itse mammalomalla. Näin oletin, että myös kotiäitien huusholleissa ne työt jaetaan, mutta ilmeisesti sitten ei jos sitä siivoamista ja lapsenhoitoa riitää sille yhdelle mammalle 24/7.

Subventio
Meillä mies käy kaupassa töiden jälkeen. Lapset menevät niin aikaisin nukkumaan, että aika vähän sitä yhteistä aikaa jäisi isälle lasten kanssa, jos isä alkaisi illalla kotihommia tekemään. Meillä kotityöt on aina tehty siihen mennessä kun lapset nukahtavat. Näin molemmille jää hyvin vapaa-aikaan. Viikonloppuisin kotityöt luonnollisesti jaetaan.

"joo"
[QUOTE="vieras";27580904]Tässä sulle ylläripylläri: Kaikille raha ei tosiaan merkitse noin paljon kuin sulle! Toisille ei oikeastaan mitään. Kunhan tulee toimeen ja lapset ovat terveenä, se on tärkeetä.
Toivon sullekin syvällisempää asennetta elämään. Helou ja goodbye![/QUOTE]

Eli mummo tekee ilmaista työtä kun hoitaa teidän muksut???

fiifia
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27583752]Voin kertoa, että olin hyvä siinäKIN hommassa :) Edelleenkin pidetään silloisten työkavereiden kanssa yhteyttä ja säännöllisesti nähdään. Vaikka mitäpä se sinulle kuuluu, eikä minua kyllä edes kiinnosta, että mitä mieltä yksittäinen kasvoton palstalainen minusta on :)[/QUOTE]

Samassa työssä ei sinun kaltaiset ihmiset ole onneksi yleensä viihtyneet kuin mitä minä olen sairaanhoitajana tehnyt. En epäile etteikö joissakin hoitoalan työssä noillakin asenteilla pärjää, mutta... onneksi sen työpaikan osaa valita yleensä omien arvojensa pohjalta, joskus toki yrityksen ja erehdyksen kautta.

Miksi isoäiti "raahautuisi" olemaan lapsenlastensa kanssa?
Eikö se pikemminkin ilo ja etuoikeus?
:O
Kaikki mummut eivät ole superperhekeskeisiä 45-vuotiaita. ;) Kaikille lastenlasten työksihoitaminen ei ole ilo eikä etuoikeus, luulen että on paljon sellaisia, jotka kokevat sen velvollisuudekseen.

Tietysti jos mummu itse valitsee hoitaa yhden (?) lapsensa lapsia, niin sitten valitsee eikä "raahaudu", vaan menee mukavaan työhön.

En silti soimaisi tai suu auki ihmettelisi mummoa, joka kokee tuon työn raskaana ja "raahautuu" aamuisin sinne lapsenlasten hoitajaksi. Samalla hän voi kokea myös vääryyttä siitä, ettei voi hoitaa kaikkien lastensa lapsia samalla tavoin, yksi mummu kun ei repeä välttämättä moneen perheeseen.

[QUOTE="joo";27583830]ei ole etuoikeus mummu ei ole vanhempi lapsenlapsilleen. silloin tällöin voi mummu auttaa lastenhoidossa tää on miun mielipiteeni :)[/QUOTE]
Ei perhepäivähoitajakaan ole vanhempi niille hoitolapsille. Tuskin kukaan mummuakaan siihen asemaan laittaa.

"Sanna"
[QUOTE="vieras";27580128]Lastenteko on vapaaehtoista ja siitä ei kuuluisi maksaa kenellekään mitään.[/QUOTE]

Suomalaiset ovat sukupuuttoon kuoleva kansa. Näillä tuilla yritetään helpottaa sitä, että joku tekisi vielä tänne lisää tulevia veronmaksajia. Nyt tosin somalit ja muut mamut ovat alkaneet sikiämään sitä tahtia Suomessa, että ongelma on poistumassa. Tosin suomalaiset siinä sivussa jäävät paitsioon ja kuolevat sukupuuttoon, mutta eihän se mitään. Tärkeintä on, että joku täällä lisääntyy.

Yhteistyössä