Työssäkäyville äidille kuuluisi myös kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27579788]Minähän vain kyseenalaistan sen, että onko se kotiäitiys TYÖTÄ. Ja jos se on työtä, niin eikö se kotihoidontuki silloin ole PALKKAA? Ja jos niitä samoja tehtäviä tekee työpäivän jälkeen, niin eikö se palkka kuuluisi maksaa myös työssäkäyville?[/QUOTE]

Kotihoidon tukea en koskaan ole mieltänyt palkaksi, vaikka kuntalisästä joskus "palkkakuitin" sainkin. Lastenhoito ja kasvattaminen kyllä on yhteiskuntaa hyödyttävää työtä teki sitä äiti, isä, mummi, kummi, täti... tai ansiotyökseen lastenhoitoa tekevä ihminen.

Sain kyllä kotihoidontukea (ja myös siis kuntalisää) vaikka minulla oli tuloja työstä. Ehkä hait tukea väärin perustein jos sinä et sitä saanut. Vai olisiko minun pitänyt saada kotihoidontuki vähintään tuplana?

"vieras"
Itse käyn työsssä ja saan silti kotihoidontukea. Ei siihen työssäkäynti vaikuta. Meillä vaan lapset ei ole kunnallisessa hoidossa. JA ap vaikka maksat palkasta veroa niin aika iso palkka sulla saa olla et se kattaa lasten päivähoidon, paitsi jos sulla on vain yksi lapsi. Yhteiskunnan tuki yhdestä hoitopaikasta on se lähes 700 e.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27580332]Itse käyn työsssä ja saan silti kotihoidontukea. Ei siihen työssäkäynti vaikuta. Meillä vaan lapset ei ole kunnallisessa hoidossa. JA ap vaikka maksat palkasta veroa niin aika iso palkka sulla saa olla et se kattaa lasten päivähoidon, paitsi jos sulla on vain yksi lapsi. Yhteiskunnan tuki yhdestä hoitopaikasta on se lähes 700 e.[/QUOTE]

Palkkani on 4900e/kk, joten veroilla kuittaan kyllä kevyesti tuon hoitomaksun. Ja yksi lapsi, toinen tosin tulossa.

Niinpähän taas.
[QUOTE="vieras";27580358]Palkkani on 4900e/kk, joten veroilla kuittaan kyllä kevyesti tuon hoitomaksun. Ja yksi lapsi, toinen tosin tulossa.[/QUOTE]

Mulla on samansuurunen liksa, ja siksi tiedän että kevyesti kuittaat tuon hoitomaksun! ...kunhan sinä etkä lapsesi ette käytä julkista terveydenhuoltoa, kirjastoa, kulttuuripalveluita, julkisia teitä tai leikkipuistoja....ja niin edelleen.

"ähäkutti"
Mä ihmettelen näitä äitejä, jotka väittävät tekevänsä työnsä lisäksi samat hommat lyhyemmässä ajassa, kun kotona lastaan hoitavat äidit. Ei päde ainakaan mun kohdalla. Kotona ollessani valmistan aamiaisen, lounaan ja välipalan. Sen lisäksi ulkoilutan lapseni, puen kurahousuja aamupäivästä, käytän vessassa, siivoa ruokasotkuja, tiskaan aamiaisen, lounaan ja välipalan jälkeiset astiat, askartelen ja siivoan sotkut, siivoan lasten lelut, jotka kertyvät sinä 8h aikana, kun työssä käyvällä ei kerry tietääkseni montaakaan lelua sinä työpäivän aikana. Työssä ollessani jatkoin sitä samaa hommaa sitten siitä päivällisestä lähtien, joka jatkuu siis sillä kotona olevallakin. En mä töissä niitä kotitöitä tee eikä niitä kotitöitä kerry sinä työssäoloaikana, jos lapset on hoidossa. Vai väittääkö joku oikeesti jotain muuta. Tällä logiikalla päiväkodissakaan ei olla töissä vaan lorvimassa ja tekemässä sitä samaa, minkä muualla töissä olevat äidit tekevät siinä ajassa, kun ovat vapaalla. Äh... en vaan käsitä.

Ja tosiaan kotihoidontuki ei ole palkkaa vaan tuki siitä, että lapsi hoidetaan kotona.

• Tykkää
Reactions: pienisiili
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpähän taas.;27580373:
Mulla on samansuurunen liksa, ja siksi tiedän että kevyesti kuittaat tuon hoitomaksun! ...kunhan sinä etkä lapsesi ette käytä julkista terveydenhuoltoa, kirjastoa, kulttuuripalveluita, julkisia teitä tai leikkipuistoja....ja niin edelleen.
Emme käytä julkista terveydenhuoltoa, eikä kyllä kirjastoakaan. Jo noiden käyttämättömyydestä säästetään sen verran, että ihan hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että mun palkasta kuitataan tuo päivähoitomaksu :)

Subventio
Itse olen ollut sekä työssäkäyvä-äiti ja kotiäiti. Tällä hetkellä olen kotona. Palkkani työssäkäydessä on ap:n luokkaa eli ihan tavallinen korkeakoulutetun naisen palkka Helsingissä. Nyt kotona ollessani opiskelen ja panostan muutenkin itseeni ja lapsiini. Tähän mulla ei riittäisi aikaa, jos kävisin tällä hetkellä töissä. Lapseni ja itsekin olen onnellisempi näin, vaikka rahaa onkin luonnollisesti vähemmän, kuin töissä käydessä. Mulla on kuitenkin vakityö odottamassa ja päivitetty osaaminen, kun töihin palaan.

kysyy hän
siis hetki nyt. Missä ihmeen hommassa maksetaan 4900 euroa naiselle, joka on noin helevetin tyhmä??? Alkoi suorastaan pelottaa. Ettei vaan ole lääkäri tai kukaan joka on vastuullisessa hommassa. Miten ihmeessä sinä hyvä "työssäkäyvä äiti" et ymmärrä näin yksinkertaista asiaa kuin KOTIHOIDONTUKI? Kerro miten asia menisi jos jokainen ihminen tunkisi vauvan hoitoon heti kun se päätään kannattelisi? Mistä resurssit?

Mikä on sinun mielestä oikea ikä lapselle mennä pois oman äidin hoidosta vieraalle?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän;27580451:
siis hetki nyt. Missä ihmeen hommassa maksetaan 4900 euroa naiselle, joka on noin helevetin tyhmä??? Alkoi suorastaan pelottaa. Ettei vaan ole lääkäri tai kukaan joka on vastuullisessa hommassa. Miten ihmeessä sinä hyvä "työssäkäyvä äiti" et ymmärrä näin yksinkertaista asiaa kuin KOTIHOIDONTUKI? Kerro miten asia menisi jos jokainen ihminen tunkisi vauvan hoitoon heti kun se päätään kannattelisi? Mistä resurssit?

Mikä on sinun mielestä oikea ikä lapselle mennä pois oman äidin hoidosta vieraalle?
Minähän vain kohdistan sanani niille, joiden mielestä kotiäitinä olo on työtä. Ja jos se siis on työtä, niin silloinhan siitä saatava tuli on palkkaa. Ja jos minä teen saman työn oman, toisen työni ohessa, niin eikö mulle kuuluisi sama palkka? Tehokkuudesta vielä korotettuna?

Enkä ole sanonut, että pitäis heti viedä hoitoon, mutta kyllä lapsi pärjää hoidossa jo ennen 3 vuoden ikää vallan mainiosti. Ja varsinkin ennen kouluikää.

kysyy hän
[QUOTE="vieras";27580475]Minähän vain kohdistan sanani niille, joiden mielestä kotiäitinä olo on työtä. Ja jos se siis on työtä, niin silloinhan siitä saatava tuli on palkkaa. Ja jos minä teen saman työn oman, toisen työni ohessa, niin eikö mulle kuuluisi sama palkka? Tehokkuudesta vielä korotettuna?

Enkä ole sanonut, että pitäis heti viedä hoitoon, mutta kyllä lapsi pärjää hoidossa jo ennen 3 vuoden ikää vallan mainiosti. Ja varsinkin ennen kouluikää.[/QUOTE]

Mutta siis ethän sinä hoida niitä lapsia päivällä kun olet töissä! Kyse on kotihoidosta, eli siitä kuka kaitsee mukeloita sen 8-16 tms. Ei kyse ole siivouksesta muuten kuin tietty sen osalta mitä sotkua yms tulee lapsista tuona edellämainittuna aikana. Et sinä niitä tee kun et tosiaan ole hoitamassa lapsia ns tarha-aikoina.

Häiritseekö sinua yhtä paljon sitten kattoon räkivät pummit jotka vasta kuluttaakin verorahoja ja puhutaan paaaaljon isommista tuista. Onko sinusta ihan oikeasti hyvä idea että me naiset olemme toisillemme kaikista ankarimpia tuomitsijoita, koitamme aina nostaa omia valintoja korkealle? onko minkäänlainen "vihapuhe" hyvä kun se heijastuu sitten aina niihin viattomiin, eli lapsiimme?

Jos minun asiani mietityttää niin olen työsuhteessa ja esikoiseni on alle vuoden. Saan tietenkin kotihoidontukea ja sinnittelemme. Opiskelen samalla omaa alaani lisää ja haen sen lisäksi iltatyötä. Lapseni menee kyllä tarhaan siinä 2 v-3 v. Riippuen siitä miten saan tämän koko härdellin hoidettua ja teenkö toista lasta vai olenko sitten epäkelpo työmarkkinoille jne. Naisille ei todellakaan ole tehty helpoksi asioita. En sano oman lapsen hoitamista työksi, vaan kotona lapsen hoitamiseksi vaikka se samaa työtä onkin mitä tarhatädit tekevät (kaikki kunnia heille <3)

Kaikessa on puolensa. Itse en päivääkään työttömänä ole valmistumisen jälkeen ollut ja kova hinku on työntekoon, mutta silti osaan nähdä tämän ajan pienen lapsen kanssa niin tärkeäksi, ettei tulisi mieleenkään arvostella kenekään naisen vaikeita valintoja. Kunnioitan kotiäitiä siinä missä työssä käyvääkin äitiä. Jokainen tekee parhaansa.

Ymmärrän tavallaan sellaisen ärtymyksen jos esim työtön äiti on kotona pysyvästi ja korostaa sitä miten hänen kotiäitiytensä on työtä ja se on ainoa oikea tapa hoitaa lapsen kasvatus.

Koitetaan jooko purkaa se ärtymys ja katkeruus muualle kuin meihin toisiimme. Kaikki voisivat paremmin niin.

Ei mulla kai muuta.

MIssä maassa
[QUOTE="vieras";27580410]Emme käytä julkista terveydenhuoltoa, eikä kyllä kirjastoakaan. Jo noiden käyttämättömyydestä säästetään sen verran, että ihan hyvällä omallatunnolla voin sanoa, että mun palkasta kuitataan tuo päivähoitomaksu :)[/QUOTE]
Missä maassa kävit synnyttämässä lapsukaisesi, kun et julkista käytä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja MIssä maassa;27580601:
Missä maassa kävit synnyttämässä lapsukaisesi, kun et julkista käytä?
Maksamme mieheni kanssa sen verran veroja, että synnytykseen liittyvät kustannukset kyllä hoituvat elämämme aikana kepeästi. Neuvolan palveluitahan minä en käyttänyt, vaan kävin yksityisellä raskaudenseulonnoissa. :)

"määmää"
Minua suorastaan huvittaa tämä vaahtoaminen kotihoidontuesta. Kun yli 3-vuotiaasta sisaruksesta saa alle 70 euroa niin minähän olen suorastaan ilmaista työvoimaa. Lapsetkin ovat yhteiskunnan jäseniä ja joka tapauksessa jonku on ne hoidettava. Hoidan vielä montaa suomen kansalaista yhtä onnetonta korvausta vastaan. Teen sen rakkaudesta heitä kohtaan. Enkä edes halua töihin vielä kun näköjään työssä käyvät on niin katkeria.

Mietin miksi monet työssä käyvät pitää lapsia hoidossa vapaapäivänä kun niistä ei koidu edes minkäänlaista vaivaa vaan elo heidän kanssaan on lusmuamista.

"vieras"
[QUOTE="määmää";27580634]Minua suorastaan huvittaa tämä vaahtoaminen kotihoidontuesta. Kun yli 3-vuotiaasta sisaruksesta saa alle 70 euroa niin minähän olen suorastaan ilmaista työvoimaa. Lapsetkin ovat yhteiskunnan jäseniä ja joka tapauksessa jonku on ne hoidettava. Hoidan vielä montaa suomen kansalaista yhtä onnetonta korvausta vastaan. Teen sen rakkaudesta heitä kohtaan. Enkä edes halua töihin vielä kun näköjään työssä käyvät on niin katkeria.

Mietin miksi monet työssä käyvät pitää lapsia hoidossa vapaapäivänä kun niistä ei koidu edes minkäänlaista vaivaa vaan elo heidän kanssaan on lusmuamista.[/QUOTE]

Eihän kyse ole pelkästään siitä, että te saatte sen pienen tuen. Kyse on enemmänkin siitä, että te ETTE TUOTA yhteiskunnalle yhtään mitään. Käytätte kuitenkin palveluja, enemmän kuin monet työssäkäyvät kun teillä sitä vapaa-aikaa on. Joten mun mielestä teidän kuuluisi niistä myös jotenkin maksaakin.

"vieras"
[QUOTE="Lotta";27580822]Meillä molemmat töissä ja mummo hoitaa lapset. Saadaan kodinhoidontukea. Jaetaan tuo mummon kanssa puoliksi.[/QUOTE]

Mummo-parka, pitää vielä vähästä avustuksesta antaa osa pois. :(

• Tykkää
Reactions: Katylina
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän;27580451:

HAHA! Tää oli hyvä!

"vieras"
[QUOTE="vieras";27580868]HAHA! Tää oli hyvä![/QUOTE]

Kyllä näki, että ärsyyntyi kun joku tienaa noin paljon :) Kyllä muakin vituttais, jos pitäis miehen siivellä vaan elellä ja toiset on hankkineet kunnon työpaikat ;)

voi raukka
Voi raukka ap, et tajua mistään mitään.

Entä jos työttömät sanovat että työnhaku on rankkaa ja käy työstä. Sanotko sitten että sun työtätekevänä pitää myös saadaa työttömyystukea, koska työttömätkin saavat palkkaa siitä työnhausta ja koska sinä työsi ohella etsit uutta työtä???

Voi äly tosiian hoi...ja mistähän ammatista sinulle maksetaan 4900e kuussa??

"vieras"
[QUOTE="vieras";27580890]Kyllä näki, että ärsyyntyi kun joku tienaa noin paljon :) Kyllä muakin vituttais, jos pitäis miehen siivellä vaan elellä ja toiset on hankkineet kunnon työpaikat ;)[/QUOTE]

Tässä sulle ylläripylläri: Kaikille raha ei tosiaan merkitse noin paljon kuin sulle! Toisille ei oikeastaan mitään. Kunhan tulee toimeen ja lapset ovat terveenä, se on tärkeetä.
Toivon sullekin syvällisempää asennetta elämään. Helou ja goodbye!

Yhteistyössä