""Työpaikka lähti alta, velkainen talo jäi" Monet joutuvat myymään talonsa tappiolla."

  • Viestiketjun aloittaja Suomi vuonna 2013 :-/
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28909076:
Kyllä minä edelleen suosittaisin ainakin yhden kämpän omistamista, vaikka ei siinä itse asuisikaan. Asuntolaina kun nyt vaan on suurimmalle osalle tavallisista tohvelinkuluttajista se helpoin tapa jonkinlaisen perusvarallisuuden kartuttamiseen.
Oman asunnon ostaminen sopii niille, jotka saavat kunnan tai valtion viran eli sen toistaiseksi sen varman vakituisen työpäikan. Muille se on enemmän tai vähemmän arpapeliä.
 
onpa ehdotus
[QUOTE="vieras";28909117]Oman asunnon ostaminen sopii niille, jotka saavat kunnan tai valtion viran eli sen toistaiseksi sen varman vakituisen työpäikan. Muille se on enemmän tai vähemmän arpapeliä.[/QUOTE]

Ja kaikki muut vuokralle, vai? Kyllä mahtaisi vuokrataso ampua taivaaseen asti, jos kaikki muut kuin viranhaltijat asuisivat vuokralla. Jos nyt tuollaista määrää vuokra-asuntoja edes saataisiin haalittua kokoonkaan. Jonkunhan nekin pitää omistaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28909141]Muuten hyvä mutta SDPn loistavan talouspolitiikan talon arvo puolittuu hetkenä millä hyvänsä.[/QUOTE]

Näillä näkymin turhan positiivinen arvio. Todennäköisemmin kiinteistöä ei saada myytyä millään hinnalla koska kaikki ovat yhtä työttömiä.
 
Tällaisella hetkellä, kun mies on työttömänä, olen onnellinen siitä, että asutaan edelleen meidän kerrostalo kaksiossa, eikä olla enempää lähdetty haalimaan. Velkaa on vain vähän ja jos hätä tulee, suurella todennäköisyydellä saa tämän myytyä sijoittajalle. Kyseessä yliopistokaupunki ja asunto sijaitsee 300m:n päässä yliopistolta ja ammattikorkealta. Olen toistaiseksi turvallisin mielin. :)
 
Me mitoitimme lainan niin, että pärjäämme jomman kumman joutuessa työttömäksi. Missään nimessä en haluaisi asua vuokralla, sillä koen omistusasunnon olevan meille järkevin tai jopa ainoa tapa kartuttaa varallisuutta ja turvata eläkepäiviämme.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28909100]Mun mielestä lainat on tosi hyvä juttu ihmisille jotka osaavat hoitaa raha-asiansa.

Todella huono asia ne ovat sille pienelle vähemmistölle, muutamille prosentille ihmisistä, jotka eivät osaa hallita rahojaan tippaakaan.

Olisi väärä linjaus poistaa luottomahdollisuuksia kaikilta sen pienen tunariryhmän vuoksi, siksi pankkien nykyinen tiukka linja on mielestäni hyvä.
Karsitaan jyvät akanoista, tiukalla seulalla ja yritetään suojella sitä tunariryhmää itseltään.

Itse yllätyin pankkien tiukasta linjasta lainanannossa tänä vuonna, siellä paperillakin hyvät asiakkaat tutkitaan tarkasti ja perehdytetään lainojen riskeihin oikein perinpohjin, ehkä hieman jopa pelottelutyylillä.[/QUOTE]

No minulla taas on ihan päinvastainen kokemus, lainaa yritetään väkisin tyrkyttää vaikka sille ei ole mitään tarvetta. Vielä erikseen korostetaan kuinka minulla olisi nykyistä paremmin mahdollisuus kartuttaa nykyistä pääomaani.
 
"vieras"
Ja kaikki muut vuokralle, vai? Kyllä mahtaisi vuokrataso ampua taivaaseen asti, jos kaikki muut kuin viranhaltijat asuisivat vuokralla. Jos nyt tuollaista määrää vuokra-asuntoja edes saataisiin haalittua kokoonkaan. Jonkunhan nekin pitää omistaa.
Ei, vaan tarkoitin sitä, että heillä on lähes olematon mahdollisuus tulla irtisanotuksi ja pitkän, mutta köyhän leivän vuoksi tulotkin pystyy aika hyvin arvioimaan pitkällä tähtäimellä.
 
"vieras"
Välillä on tympinyt, kun olen vain siivooja. Nyt ei kyllä niin harmita. Todennäköisesti on töitä, koska siivota täytyy oli lama tai ei. Samalla voin opiskella vähän parempaa ammattia ja maksaa asuntolainaa pois.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28909206]Ei, vaan tarkoitin sitä, että heillä on lähes olematon mahdollisuus tulla irtisanotuksi ja pitkän, mutta köyhän leivän vuoksi tulotkin pystyy aika hyvin arvioimaan pitkällä tähtäimellä.[/QUOTE]

Pitänee vielä tarkentaa sitä, että kyseessä ei ollut mikään ehdotus vaikka joku niin näyttikin luulevan, vaan ihan tarkoitus oli kertoa sitä, että heillä joilla on vakituinen työpaikka esim. kunnan tai valtion palveluksessa, on tulevaisuuden näkymät toistaiseksi turvatut ja he pystyvät suhteellisen helposti suunnittelemaan tulevaisuuttaan, koska ei ole pelkoa irtisanomisista ym. Pahoittelen, jos viestini ymmärrettiin niin, että vain heillä olisi oikeus asuntolainaan.
 
"joku"
Monella olisi tuo tilanne ollut vältettävissä sillä, että olisi lyhennetty lainaa vähän enemmän kuin muutama sata euroa kuussa. Tiedän useammankin perheen, joissa on todella hyvät tulot, mutta silti lainaa lyhennetään alusta saakka melko vähän kuussa suhteessa tuloihin. Meillä on nyt ollut asuntolainaa kolme vuotta, mutta on lyhennetty sitä nyt hieman yli 40 000 euroa. Muistelen, että Isämies olisi jossain keskustelussa pitänyt hölmönä näin matalan koron aikana maksaa asuntolainaa reilusti pois, mutta näiden uutisten valossa se on musta ihan fiksua.
 
Niina73
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28909048:
Parempi vaihtoehto? Teillä olisi tuon 70ke sijasta tuhti nivaska vuokrakuitteja, olisiko se sitten parempi tilanne?
Olis ollu helpompi vaihtaa kämppää. Eikä olis tarvinnyt myynti/näyttörumbaa kokea.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";28909242]Monella olisi tuo tilanne ollut vältettävissä sillä, että olisi lyhennetty lainaa vähän enemmän kuin muutama sata euroa kuussa. Tiedän useammankin perheen, joissa on todella hyvät tulot, mutta silti lainaa lyhennetään alusta saakka melko vähän kuussa suhteessa tuloihin. Meillä on nyt ollut asuntolainaa kolme vuotta, mutta on lyhennetty sitä nyt hieman yli 40 000 euroa. Muistelen, että Isämies olisi jossain keskustelussa pitänyt hölmönä näin matalan koron aikana maksaa asuntolainaa reilusti pois, mutta näiden uutisten valossa se on musta ihan fiksua.[/QUOTE]

Lainan maksaminen on aina fiksua. Voihan sitä toki ottaa riskin ja siirtää lainojen maksua myöhemmäksi, mutta silloin voi tulla eteen se, että korot nousevat tai työpaikka on mennyt ja rahaa ei enää olekaan. Kannattaa myös pitää mielessä eräs tosiasia: "miksi pankki antaa nyt lainaa lähes ilmaiseksi"....
 
"vieras"
[QUOTE="joku";28909242]Monella olisi tuo tilanne ollut vältettävissä sillä, että olisi lyhennetty lainaa vähän enemmän kuin muutama sata euroa kuussa. Tiedän useammankin perheen, joissa on todella hyvät tulot, mutta silti lainaa lyhennetään alusta saakka melko vähän kuussa suhteessa tuloihin. Meillä on nyt ollut asuntolainaa kolme vuotta, mutta on lyhennetty sitä nyt hieman yli 40 000 euroa. Muistelen, että Isämies olisi jossain keskustelussa pitänyt hölmönä näin matalan koron aikana maksaa asuntolainaa reilusti pois, mutta näiden uutisten valossa se on musta ihan fiksua.[/QUOTE]

Siis miten paljon olette maksaneet/kk jos laina on lyhentynyt 40000 euroa 36 kuukaudessa ja olette vielä maksaneet korot ja vastikkeet päälle?
 
"vieras"
Muutama vuosi takaperin keskustelin eräissä pippaloissa nokian insinöörin kanssa, joka tuskaili kun omasta pankista ei oltu lämmetty hänen haluamalleen laina summalle vaan oli pitänyt vaihtaa pankkia asunnon oston yhteydessä. Komealta kuulosti hänen ja perheensä asunto kaikin puolin ja varmaan tulotkin olivat hyvää luokkaa. Itse siinä tulin ohimennen maininneeksi, että harmi kun palkasta menee niin paljon elämiseen, ettei pahan päivän varalle hirveästi saa kuussa säästöön. Tämä mies alkoi nauramaan, ettei hän ole mitään säästämisiä edes ajatellut kun on VARMA työpaikka alla ja tulotkin ovat mukavat.

Jotenkin se särähti minulle oudosti korvaan, että keskustelu jäi mieleeni. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tämä insinööri nykyisin tuumii omasta varmasta työpaikastaan... Ja säästämisestä.
 
"joku"
[QUOTE="vieras";28909275]Siis miten paljon olette maksaneet/kk jos laina on lyhentynyt 40000 euroa 36 kuukaudessa ja olette vielä maksaneet korot ja vastikkeet päälle?[/QUOTE]

Ekat pari vuotta 1000 euroa kuussa ja nyt viimeisen vuoden 1450 euroa kuussa. Korot päälle mutta ne on ollut aika pieniä nyt viimeisen vuoden erityisesti, kun on 3 kk euribor ja marginaali 0,6. Vastike on 270, joten sen olen maksanut kotihoidontuella. Mies siis maksaa tota lainaa pääasiassa.
 
ehkä, ehkä ei
[QUOTE="joku";28909242]Monella olisi tuo tilanne ollut vältettävissä sillä, että olisi lyhennetty lainaa vähän enemmän kuin muutama sata euroa kuussa. Tiedän useammankin perheen, joissa on todella hyvät tulot, mutta silti lainaa lyhennetään alusta saakka melko vähän kuussa suhteessa tuloihin. Meillä on nyt ollut asuntolainaa kolme vuotta, mutta on lyhennetty sitä nyt hieman yli 40 000 euroa. Muistelen, että Isämies olisi jossain keskustelussa pitänyt hölmönä näin matalan koron aikana maksaa asuntolainaa reilusti pois, mutta näiden uutisten valossa se on musta ihan fiksua.[/QUOTE]

Meillä kuvailemasi kaltainen tilanne, maksamme tod vähän tuloihin verrattuna, mutta säästössä on kivasti. Eli jos nyt työt loppuis, voisimme maksaa lainan kerralla pois. Eli emme tuhlaa, vaikka emme nyt matalan koron aikana olekaan hirmusesti halunneet lyhentää lainaa.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";28909289]Ekat pari vuotta 1000 euroa kuussa ja nyt viimeisen vuoden 1450 euroa kuussa. Korot päälle mutta ne on ollut aika pieniä nyt viimeisen vuoden erityisesti, kun on 3 kk euribor ja marginaali 0,6. Vastike on 270, joten sen olen maksanut kotihoidontuella. Mies siis maksaa tota lainaa pääasiassa.[/QUOTE]

Jos olette maksaneet 1000 ja nyt 1450 kuussa pankille niin laina ei ole lyhentynyt 40000 vaan ehkä 12000 EUR. Ensimmäiset vuodet laina ei juurikaan lyhene vaan kuukaudessa maksettu summa menee korkoihin.
 
[QUOTE="vieras";28909311]Jos olette maksaneet 1000 ja nyt 1450 kuussa pankille niin laina ei ole lyhentynyt 40000 vaan ehkä 12000 EUR. Ensimmäiset vuodet laina ei juurikaan lyhene vaan kuukaudessa maksettu summa menee korkoihin.[/QUOTE]

:D Oletko huomannut kokonaiskoron olleen monella prosentin luokkaa jo vuosikausia? Sitä paitsi tuossa kommentoimassasi tapauksessa kirjoittaja kertoi heidän lyhentäneen tuon verran ja korot sitten siihen päälle.
 
[QUOTE="joku";28909242]Muistelen, että Isämies olisi jossain keskustelussa pitänyt hölmönä näin matalan koron aikana maksaa asuntolainaa reilusti pois, mutta näiden uutisten valossa se on musta ihan fiksua.[/QUOTE]

Edelleenkään fiksua ei ole laittaa kaikkia munia samaan koriin, etenkään näin matalan koron aikana. Eli nyt ei tietenkään kannata tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan sijoittaa ne rahat oman riskinsietokykynsä mukaisesti. Jos ei siedä riskiä yhtään, niin korkorahastoihin ja mikäli sietää, niin osakerahastoihin. Lopputuloksena on parempi hajautus ja parempi tuotto (asuntolainan lyhennyksen tuotto kun on täsmälleen korkoprosentin suuruinen, eli monella alle 1%).
 
Viimeksi muokattu:
"joku"
[QUOTE="vieras";28909311]Jos olette maksaneet 1000 ja nyt 1450 kuussa pankille niin laina ei ole lyhentynyt 40000 vaan ehkä 12000 EUR. Ensimmäiset vuodet laina ei juurikaan lyhene vaan kuukaudessa maksettu summa menee korkoihin.[/QUOTE]

Isämies tuossa jo vastasikin mun puolesta, mutta meillä oli siis lainaa noin 153 000 ja nyt noin 111 000, joten kyllä mä ihan oikein puhun. Meillä siis koron määrä vaihtelee kolmen kuukauden välein mutta itse lainaa lyhennetään aiemmin mainitsemani summa kuussa.
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28909365:
Edelleenkään fiksua ei ole laittaa kaikkia munia samaan koriin, etenkään näin matalan koron aikana. Eli nyt ei tietenkään kannata tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, vaan sijoittaa ne rahat oman riskinsietokykynsä mukaisesti. Jos ei siedä riskiä yhtään, niin korkorahastoihin ja mikäli sietää, niin osakerahastoihin. Lopputuloksena on parempi hajautus ja parempi tuotto (asuntolainan lyhennyksen tuotto kun on täsmälleen korkoprosentin suuruinen, eli monella alle 1%).
Muistelinkin, että sulla oli ihan hyvä pointti sille, miksi suosittelit sitä, mitä suosittelit. Mutta ei humanistin käsityskyky riitä tohon :)
 

Yhteistyössä