Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos luit mun pitkän vastauksen, niin olen samaa mieltä: kiusaaminen ei olekaan koskaan oikeutettua.

Mutta siinä jos joku yliherkkä totuuden torvi alkaa kouluttaa työelämää, käy usein niin että se työelämä kouliikin sitä ihkistä karulla tavalla: murtaa sen yliherkkiksen.

Mä sanon tän uudestaan: tietynlaisesta yliherkkyydestä ei ole ihmisten kesken kuin haittaa. Joku saattaa tulkita kaikki tilanteet ankeasti, päin p*rsettä sen takia, ja muut väsyy häneen.
ne ´´muut´´ saa sit jäädä kotiin
 
  • Vau!
Reactions: Echo
vierailija
Eipäs muuten joudu. Mä olen jokaisessa työpaikassa ihmetellyt, että miten pari hiljaisinta saa olla rauhassa - enemmän niitä on rökitetty, jotka ovat ärhäkkäämpiä.

Mutta kyse on siitä, että niillä hiljaisillakin oli hyvät sosiaaliset taidot. He osasivat väistellä turhia konflikteja, ja usein puhuivat "vähän, mutta asiaa." Olivat sellaisia luotettavia ja rauhallisia työkavereita.
Tää esimerkki on kaukaa haettu, mutta tuppisuuta Kimi Räikköstä suunnilleen palvottiin varikolla.

Mutta on eri porukka, joka joutuu aina kiusatuksi. Se kiusattu voi olla suupaltti tai hiljainen.
Ja sitä mä ap:lta kysyin ekassa viestissäni että oliko tää eka kerta kun kiusattiin -jos oli eka ja edellisissä työpaikoissa on mennyt hyvin, niin vaan työpaikan vaihto auttaa ja that's it.

Jos taas joutuu useimmissa työpaikoissa kiusatuksi, silloin kannattaa etsiä syyt oman puseron sisästä - olenko liian alavireinen, individualisti, tulkitsenko tavalliset harmittomat tokaisut liian negatiiviksiksi?

Kiusatut eivät usein tulkitse tilanteita oikein, vaan vain omien, ylinegatiivisten silmälasien ja SEN YHDEN, OMAN MALLIN läpi. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska olin 20-vuotiaana herkkis, taivaanrannanmaalari - työpaikkakiusattu, joka en tunnistanut erilaisia persoonia ja että oliko tuo kommentti oikeesti ilkeilyä vai ei. Tajusin vasta 10 vuotta myöhemmin että se vahva jyrä-Pirre oli oikeesti hyvä tyyppi.
Eiköhän kiusaaminen oo ihan kiusaamista. Lue ap teksti jos tuo ei ole sinun mielestä pahoinpitely en tiedä mitä sanoa sinulle. Jokainen jolla on vähänkin toimivat aivot tunnistaa kiusaamisen. Ja se jyrääjä, joka heittelee epäsuorasti kommentteja tai puhuu tosi rumaan äänen sävyyn on kiusaaja.
 
Eiköhän kiusaaminen oo ihan kiusaamista. Lue ap teksti jos tuo ei ole sinun mielestä pahoinpitely en tiedä mitä sanoa sinulle. Jokainen jolla on vähänkin toimivat aivot tunnistaa kiusaamisen. Ja se jyrääjä, joka heittelee epäsuorasti kommentteja tai puhuu tosi rumaan äänen sävyyn on kiusaaja.
No juujuu, johan mä jo käskin ap:ta olemaan yhteydessä liittoon. Tuo on häiriintynyt työpaikka, ja siksi kehotin että tekee töitä muihin yksiköihin.
 
vierailija
Mä olen ollut nuorena aloitusviestin tyylinen, herkkä ihminen. Mutta totesin että sillä lumihiutalemallilla ei vaan pärjää.

Työelämä on nopeaa ja usein rankkaa. Siinä pitää laittaa osa omaa persoonaa piiloon, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa, ja hokea yhdessä sovittuja asioita.
Ei siinä voi sooloilla, koska samassa huoneessa voi olla 5-10 ihan uupunutta työkaveria joita se oma individualismi vaan ärsyttää. Vaikka olisi miten ihana työ, niin muutaman vuoden päästä suurin osa on sen verran konkaria että katsovat kelloa ja toivovat että loppu työpäivä menisi sujuvasti, ongelmitta, ja jokainen pääsisi kaupan kautta kotia.

Jos siinä joku uusi tulija alkaa säätää liikaa, on se itsekästä hänen taholtaan.
Haluan vain korostaa jos luit tämän vastauksen ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ PIILOTA PERSOONAASI SINÄ SAAT OLLA OLEMASSA! SINÄ ET KYSY KUNNIOITUSTA SINÄ VAADIT SITÄ
 
Oletettavasti olet kaunis? mainitsit olevasi 22v En ihmettele kiusaamistasi. Vanhemmat naiset eivät pidä nuoresta naisesta, joka on täynnä elämää.
Tuo olis liian helppo ja houkutteleva syy, mutta en niele koukkua. Joo olin hoikka ja suht nätti, mutta totuus on, että ei kaikkia nättejä kiusata. Elämä on usein nättien puolella.

Vastaus on: ne sosiaaliset taidot, sosiaaliset taidot...sekä ns.työpaikkataidot, tilannetaju, taju siitä mitä toinen oikeesti aattelee.
Olin ihan liian raakile. Liian yksioikoinen ja herkkä. Muilla oli useampi palikka käytettävissä aivokopassa kuin mulla.
 
vierailija
Juuri tämä!! kiitos! Jotkut ovat vain omasta mielestä oikeutettuja rumaan käytökseen ja kätkevät sen naurettavilla syillä niinkuin uhrin syyttely herkäksi tai se perus ´´minä olen suorapuheinen´´ Ei pirkko sinä olet vain ilkeä.
Joo, syitä siihen, miksi saa kiusata, tuntuu löytyvän vähän liian paljon. Todellisuudessahan luku on pyöreä nolla. Kun törmää näihin nk syihin, kannattaa ne sivuuttaa. Varsinkin ne "katsoa peiliin" Kommentit. Kun peiliin katsoo, sieltä löytyy rivi ihmisiä.
Loppujen lopuksi paras mieli ja oma eheys löytyy, kun toimii itse oikein ja oikeellisesti. Elämässä tulee menestymään paljon paremmin, kun toimii omantuntonsa mukaisesti.
Näistä pirkoista ei ehkä pääse eroon, niistä ei tietenkään pidä välittää, mutta joskus he vaikuttavat koko elämääsi. Ehkä tärkeintä on olla olematta itse se pirkko. En tiedä. Se, joka keksii keinon lopettaa kiusaamisen, saa rauhanpalkinnon.
 
vierailija
Äläpäs vääristele..
Just kerroin siitä miten työelämäsaä ei passaa olla itsekäs, vaan yrittää sulautua ensin joukkoon.
En halua sulautua kehenkään. Olen oma ihmiseni, minulla on omat mielipiteet ja omat ajatukset. Olen itse oma jumalani. En yritä tehdä mitä muut tekevät. Elän vain kerran enkä aijo elää muiden ehdoilla ja toivon etteivät muut eläisi minun ehdoilla tai tavalla. Haluan kaikilla olevan oma itsensä.
 
vierailija
Tuo olis liian helppo ja houkutteleva syy, mutta en niele koukkua. Joo olin hoikka ja suht nätti, mutta totuus on, että ei kaikkia nättejä kiusata. Elämä on usein nättien puolella.

Vastaus on: ne sosiaaliset taidot, sosiaaliset taidot...sekä ns.työpaikkataidot, tilannetaju, taju siitä mitä toinen oikeesti aattelee.
Olin ihan liian raakile. Liian yksioikoinen ja herkkä. Muilla oli useampi palikka käytettävissä aivokopassa kuin mulla.
Moi AP tässä. minulla on hyvät sosiaaliset taidot. olen vain ääneltäni hiljaisempi. En ole yli sosiaalinen bubbly ihminen. Mielestäni tämä on täysin ok, koska työt hoituu hyvin näinkin. Minun ei tarvitse huutaa kurkku kipeänä ollakseni hyvä hoitaja.
 
Haluan vain korostaa jos luit tämän vastauksen ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ PIILOTA PERSOONAASI SINÄ SAAT OLLA OLEMASSA! SINÄ ET KYSY KUNNIOITUSTA SINÄ VAADIT SITÄ
Mä en ala vaatia mitään. Työpaikalla tehdään yhdessä töitä ja sulaudutaan porukkaan, jos ei ole joku suuren luokan elokuvaproduktio.
Ja tavis-työpaikoissa ne oman persoonan esilletuonnit on semmosia nopeita, lämpimiä hetkiä.

Jos haluaa itseään esitellä niin pistäköön blogin pystyyn vapaa-aikanaan.
 
Moi AP tässä. minulla on hyvät sosiaaliset taidot. olen vain ääneltäni hiljaisempi. En ole yli sosiaalinen bubbly ihminen. Mielestäni tämä on täysin ok, koska työt hoituu hyvin näinkin. Minun ei tarvitse huutaa kurkku kipeänä ollakseni hyvä hoitaja.
Ok.
Mutta oliko tää siis eka työpaikka, jossa jouduit kiusatuksi?
Eikä sun tartte mulle vastata, tärkeintä että tiedät itse totuuden.
Ja siksi kysyn, koska ei kaikki hiljaiset päikyn hoitajat joudu kiusatuiksi.

Toki joissain vaaratilanteissa on pakko korottaa ääntään, esim.pihalla huutaa vaikka 10 metrin päähän jos joku kiipeilee vaarallisesti, jos ei ehdi viereen.
Tai jos on tajuton hälinä, niin silloin on karjaistava lasten pulinan yli "nyt hiljempaa." Se kuuluu siihen työhön, kunhan ei koko ajan kailota.
 
vierailija
Mä en ala vaatia mitään. Työpaikalla tehdään yhdessä töitä ja sulaudutaan porukkaan, jos ei ole joku suuren luokan elokuvaproduktio.
Ja tavis-työpaikoissa ne oman persoonan esilletuonnit on semmosia nopeita, lämpimiä hetkiä.

Jos haluaa itseään esitellä niin pistäköön blogin pystyyn vapaa-aikanaan.
kunnioitus ei ole kysymys asia. Jokaisen tulee kunnioittaa toisiaan. Eli kyllä se on vaatimus.
 
vierailija
Ok.
Mutta oliko tää siis eka työpaikka, jossa jouduit kiusatuksi?
Eikä sun tartte mulle vastata, tärkeintä että tiedät itse totuuden.
Ja siksi kysyn, koska ei kaikki hiljaiset päikyn hoitajat joudu kiusatuiksi.

Toki joissain vaaratilanteissa on pakko korottaa ääntään, esim.pihalla huutaa vaikka 10 metrin päähän jos joku kiipeilee vaarallisesti, jos ei ehdi viereen.
Tai jos on tajuton hälinä, niin silloin on karjaistava lasten pulinan yli "nyt hiljempaa." Se kuuluu siihen työhön, kunhan ei koko ajan kailota.
Tämä oli ensimmäinen paikka missä minua kiusattiin. Olen kuullut ihmisistä jotka ovat joutuneet kiusatuksi useassa paikassa tämä on ihan yhtä tärkeää. Olen samaa mieltä ulkona ja retkillä ääntä on korotettava
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Tietysti. Mutta eri työpaikoissa on eri vaatimukset. Päivähoidossa täytyy olla myös rohkea, ottaa tilanne haltuun.

Mä en olisi hyvä matemaatikko, ajaisin muut matemaatikot hulluuden partaalle.
Mutta päivähoidossa olen jo ihan ok työntekijä.
Eiköhän jokainen hoitaja ota tilanteen haltuun tarvittaessa. Mitä tekemistä sillä on kiusaamis asian kanssa?
 
Samanlainen kokemus
Olen ollut samanlaisessa ryhmössö, jossa en saanut tehdä mitään päätöksiä. En saanut sanoa miten lähdetään ulos tai syödään tai mitä tehdään. On aina se yksi pomottelia joka luulee, että kaikki päätökset ovat hänen omia.
 
kiusaaja jää kotiin ja ne jotka voivat hyväksyä toisensa ja erillaisuutensa tulevat töihin. Ne jatka hymtilevät ja tukevat toisiaan ne jotka rohkaisee ideoihin. ne jotka eivät tunne olevansa muita parempia voivat olla töissä
Kiusaajat on usein kokeneita, rentoja, itsensä hyväksyviä ja nopeita työntekijöitä, joilla on tarkka psykologinen silmä - puhun tämän myös omasta, taannoisesta kiusaajastani.

Mä opin siltä kiusaajalta monta tärkeää juttua, joilla olen pärjännyt elämässä. Mm.epäitsekkyyttä kun en kiduta muita enää omalla individualistisuudellani.

Miksi hänet täytyisi lähettää kotiin?
 
apua mitä
pelottaa lukea näitä. Jotenkin odottaa milloin itseään aletaan kiusaamaan. En tiedä onko minusta puhuttu jo jotain joskus, toivon mukaan ei. Tämä ala on ikävä. Naisten kanssa työskentely ei ole miellyttävä kokemus.
 
Eiköhän jokainen hoitaja ota tilanteen haltuun tarvittaessa. Mitä tekemistä sillä on kiusaamis asian kanssa?
Eivät valitettavasti ota. Monet aremmat eivät uskalla, vaan pistävät hankalat ristiriitatilanteet niiden rohkeiden jyrä-Pirjojen tehtäväksi. Ja tämä on yks isoimpia syitä miks päivähoidossa joku uusi työntekijä ärsyttää.

Mieti joskus asiaa MYÖS sen rohkean Pirren puolesta: ei ole mukava olla aina se ikävä tyyppi, joka joutuu puuttumaan ikäviin tilanteisiin ja karjaisemaan lapsille ja pitämään muiden edessä puhuttelua, kun se noviisi-ujo-herkkis vieressä tyytyy vaan sanomaan "älä Jessica nyt viitsi..."

Tosin varhaiskasvatuksessa ollaan menossa koko ajan siihen hempeilyyn päin, äänen korottaminen on jo Etelä-Suomen joissain päikyissä kielletty, ja sit ihmetellään kun muksut riehuu.
 

Yhteistyössä