Työpaikka kiusaaminen päiväkodeissa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mä olen ollut nuorena aloitusviestin tyylinen, herkkä ihminen. Mutta totesin että sillä lumihiutalemallilla ei vaan pärjää.

Työelämä on nopeaa ja usein rankkaa. Siinä pitää laittaa osa omaa persoonaa piiloon, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa, ja hokea yhdessä sovittuja asioita.
Ei siinä voi sooloilla, koska samassa huoneessa voi olla 5-10 ihan uupunutta työkaveria joita se oma individualismi vaan ärsyttää. Vaikka olisi miten ihana työ, niin muutaman vuoden päästä suurin osa on sen verran konkaria että katsovat kelloa ja toivovat että loppu työpäivä menisi sujuvasti, ongelmitta, ja jokainen pääsisi kaupan kautta kotia.

Jos siinä joku uusi tulija alkaa säätää liikaa, on se itsekästä hänen taholtaan.
Ei puhuttu sun sooloiluista, vaan valheellisesta juoruilusta.
Meillä tulokkaat saa kehittää vapaasti, siihen rohkaistaan. Vanhojen vermujen mielestä on vain mukava, kun joku muukin ajattelee niitä hommiahommia ja keventää työkuormaa.
Mut joo, jos oot tommonen herkkis-Pirjo, joka päsmäröi toiset, tajuan, miksi hermostuit tästäkin.
 
vierailija
Niin mutta milläs oikeudella MÄ olen kiusaaja, jos tapani tuoda asioita esille on vaan suora?

Joku herkkis:
"Mielestäni oranssi väri hiuksissa ei ole ihan paras".
Mä:
"Oranssi näyttää tukassa ihan karseelta."

Missä vaiheessa mä kiusaan tossa lauseessa?
Tais lähtee mopo taas karkuun?
Tos esimerkissä väittäisit, et joku on värjänny oranssiksi hiukset ja kääntäisit työporukan sitä vastaan.
 
Useasti uudet ihmiset työpaikalla ovat täynnä ideoita, mutta oikeasti kannattaa seurata pari kolme viikkoa ja miettiä miksi asiat tehdään niin kuin tehdään. Vasta sitten kysyä voisiko sitä tai tätä kokeilla.
Tässä on viisaus.

Ja siis tulijoissakin on eroja, kuinka nopeasti hänen annetaan ehdottaa muutoksia: jos tiedetään että tulija on ollu monissa työpaikoissa ja on kokenut, otetaan mielellään jo alkuvaiheessa hyviä ideoita vastaan, ja tähän pohjaa myös konsulttien suosio: heillä usein on työelämästä kokemusta, he tietävät, mikä toimii ja mikä ei.
Ei jotain 25-v.konsulttia tilata.

Se taas jos joku ihan vihreä ehdottaa jotain ihan ihmeellistä, ei toimi.
Jos päivähoitoon tulisi vaikka tyyppi koulunpenkiltä joka ehdottaisi "mun mielestä tuo 4-v.Jadessa saa itse valita, mihin aikaan ruokailee" ei vaan toimi. No kärjistetty esimerkki, eikä liity ap:een, mutta havainnollistin vaan. Mutta jos niitä huonoja ehdotuksia alkaa sadella liikaa, niin sitten alkaa moni miettiä, kannattaako sitä työkaveria katsella seuraavat 30 vuotta.
 
vierailija
No sitten olet ongelmissa joka työpaikassa, jossa olet. Ja sit joudut kiusatuksi ja ehkä sairaseläkkeelle, katkeroidut ihmisiin ja sitä rataa.
Ei se mua haittaa, itsehän valitset.

Mutta oletko varma että ne Pirjot eivät ole kärsivällisiä ja rakastavia? Ehket tunnista niitä sosiaalisuuden tasoja?

Mulla oli nuorempana työkavereissa semmonen 55-vuotias korvaankuiskuttelija joka pyöritti työkavereitaan, ja joka maireasti kohteli asiakkaita. Aattelin että kamala akka, mutta mä en niillä nuoruuden parin-kolmen palikan mallillani vaan tunnistanu sitä sen naisen sosiaalisuuden tasoa, missä se nainen oli ja eli. Sillä oli useempia, ja hienojakoisempia palikoita kuin mulla.
Ja kas, se sai vaikeimmatkin asiakkaat myötämieliseksi työllemme.

En mä lähettäisi itseäni vaikka rauhanneuvotteluihin Venäjän ja Ukrainan välille. Tai jotain herkkis-ylevää tosikkoa.
Mä lähettäisin älykkään lipilipi-tyypin, jäätävän konkarin.
Siis oletko tosissasi??!! Puolusteletko täällä oikeasti kiusaamista sillä, että kiusattu ei miellyttänyt tai käyttäytynyt niinkuin kiusaaja haluaa!!! minun ei tarvitse tunnistaa mitään ilkeässä ihmisessä muuta kuin ilkeys. Olet 1000% se yli oikeutettu kiusaaja, joka puolustaa aiheuttamaansa traumaa sillä, että ``no sen ihmisen olisi pitänyt olla sosiaalisempi´´ Sinä tai kukaan muu ei päätä mikä persoona on hyväksyttävä. Mitäpä jos yli sosiaaliset ihmiset olisivat välillä hiljaa sen sijaan, että hyökkäävät koko ajan hiljaisemman kimppuun. Sinä et päätä, että joku persoona on heikko tai vähemmän hyväksyttävä ja se ei todellakaan anna oikeutta alentaviin kommentteihin.. Jokainen saa olla aivan oma itsensä. Jos tämä ei käy sitten voit jäädä kotiin.
 
vierailija
Tässä on viisaus.

Ja siis tulijoissakin on eroja, kuinka nopeasti hänen annetaan ehdottaa muutoksia: jos tiedetään että tulija on ollu monissa työpaikoissa ja on kokenut, otetaan mielellään jo alkuvaiheessa hyviä ideoita vastaan, ja tähän pohjaa myös konsulttien suosio: heillä usein on työelämästä kokemusta, he tietävät, mikä toimii ja mikä ei.
Ei jotain 25-v.konsulttia tilata.

Se taas jos joku ihan vihreä ehdottaa jotain ihan ihmeellistä, ei toimi.
Jos päivähoitoon tulisi vaikka tyyppi koulunpenkiltä joka ehdottaisi "mun mielestä tuo 4-v.Jadessa saa itse valita, mihin aikaan ruokailee" ei vaan toimi. No kärjistetty esimerkki, eikä liity ap:een, mutta havainnollistin vaan. Mutta jos niitä huonoja ehdotuksia alkaa sadella liikaa, niin sitten alkaa moni miettiä, kannattaako sitä työkaveria katsella seuraavat 30 vuotta.
Ei ole huonoja ideoita mitä tulee lasten toimintaan. Älä yritä puolustella toisen ihmisen motivaation lukitsemisra.
 
vierailija
Tässä on viisaus.

Ja siis tulijoissakin on eroja, kuinka nopeasti hänen annetaan ehdottaa muutoksia: jos tiedetään että tulija on ollu monissa työpaikoissa ja on kokenut, otetaan mielellään jo alkuvaiheessa hyviä ideoita vastaan, ja tähän pohjaa myös konsulttien suosio: heillä usein on työelämästä kokemusta, he tietävät, mikä toimii ja mikä ei.
Ei jotain 25-v.konsulttia tilata.

Se taas jos joku ihan vihreä ehdottaa jotain ihan ihmeellistä, ei toimi.
Jos päivähoitoon tulisi vaikka tyyppi koulunpenkiltä joka ehdottaisi "mun mielestä tuo 4-v.Jadessa saa itse valita, mihin aikaan ruokailee" ei vaan toimi. No kärjistetty esimerkki, eikä liity ap:een, mutta havainnollistin vaan. Mutta jos niitä huonoja ehdotuksia alkaa sadella liikaa, niin sitten alkaa moni miettiä, kannattaako sitä työkaveria katsella seuraavat 30 vuotta.
Annetaan ehdottaa? Mikäs etuoikeus uudet ideat oikeen on? :D

Jos tulokas ehdottaa jotain huonoa, tälle voi kertoa, miksei homma toimi, ja pyytää miettimään asiaa uusiksi. Ei tartte alkaa miettiä kaikkia huonoja puolia ehdotuksessa. Silloin sitä kehitystä tapahtuu. Voi käyttäytyä silleen, kuten aikuiset käyttäytyy!
 
vierailija
Mä olen ollut nuorena aloitusviestin tyylinen, herkkä ihminen. Mutta totesin että sillä lumihiutalemallilla ei vaan pärjää.

Työelämä on nopeaa ja usein rankkaa. Siinä pitää laittaa osa omaa persoonaa piiloon, jotta yhteistyö olisi mahdollisimman sujuvaa, ja hokea yhdessä sovittuja asioita.
Ei siinä voi sooloilla, koska samassa huoneessa voi olla 5-10 ihan uupunutta työkaveria joita se oma individualismi vaan ärsyttää. Vaikka olisi miten ihana työ, niin muutaman vuoden päästä suurin osa on sen verran konkaria että katsovat kelloa ja toivovat että loppu työpäivä menisi sujuvasti, ongelmitta, ja jokainen pääsisi kaupan kautta kotia.

Jos siinä joku uusi tulija alkaa säätää liikaa, on se itsekästä hänen taholtaan.
Ihminen voi olla oma itsensä ja tehdä työnsä mitä selität?
 
vierailija
Niin mutta milläs oikeudella MÄ olen kiusaaja, jos tapani tuoda asioita esille on vaan suora?

Joku herkkis:
"Mielestäni oranssi väri hiuksissa ei ole ihan paras".
Mä:
"Oranssi näyttää tukassa ihan karseelta."

Missä vaiheessa mä kiusaan tossa lauseessa?
Se on rumasti sanottu jos näet selvästi, että kyseisellä ihmisellä on oranssit hiukset. Tämä suora ja suora selitys ei oikein toimi enää, koska sen taakse piiloutuu kiusaajia. ´´noku mun tapa on vaa suora´´ joo ei sun tapa on vaan satuttava. On ystävällisiä tapoja hoitaa tilanteet. Olen itse suora, mutta koskaan en vahingossakaan ole julma tai ilkeä enhän ole oikeutettu siihen.
 
vierailija
Niin mutta milläs oikeudella MÄ olen kiusaaja, jos tapani tuoda asioita esille on vaan suora?

Joku herkkis:
"Mielestäni oranssi väri hiuksissa ei ole ihan paras".
Mä:
"Oranssi näyttää tukassa ihan karseelta."

Missä vaiheessa mä kiusaan tossa lauseessa?
suora? mutta aijotko käyttää tätä suoruuttasi oikein´vai väärin? Suurinosa ihmisistä on suoria, mutta se ei oikeuta rumaan käytökseen.
 
Annetaan ehdottaa? Mikäs etuoikeus uudet ideat oikeen on? :D

Jos tulokas ehdottaa jotain huonoa, tälle voi kertoa, miksei homma toimi, ja pyytää miettimään asiaa uusiksi. Ei tartte alkaa miettiä kaikkia huonoja puolia ehdotuksessa. Silloin sitä kehitystä tapahtuu. Voi käyttäytyä silleen, kuten aikuiset käyttäytyy!
Ei kaikkeen hienoon ideointiin ole aikaa ja voimavaroja. Ei vaan ole.

Olen itse istunut varhaiskasvatuksen koulutuksissa joissa keltanokka-maisterit laukovat mitä uskomattomimpia ideoita ja jotka käytännössä ajaisivat lapsiryhmän kaaokseen.

Hyvät ideat on aina tervetulleita, mutta kaikkia ideoita ei ole edes mahdollista tai järkevää kokeilla jonkun kummallisen absoluuttisen tasavertaisuuden nimessä, vain koska joku 25-vee ehdotti.

Järki käteen. Taivaanrannanmaalarit tekevät usein kamalaa tuhoa, ja sit ne vanhat Pirjot saa niitä tuhoja
paikkailla jälkikäteen. Nähty on.
 
vierailija
Ei kaikkeen hienoon ideointiin ole aikaa ja voimavaroja. Ei vaan ole.

Olen itse istunut varhaiskasvatuksen koulutuksissa joissa keltanokka-maisterit laukovat mitä uskomattomimpia ideoita ja käytännössä ajaisivat lapsiryhmän kaaokseen.

Hyvät ideat on aina tervetulleita, mutta kaikkia ideoita ei ole edes mahdollista tai järkevää kokeilla jonkun kummallisen tasavertaisuuden nimessä, vain koska joku 25-vee ehdotti.

Järki käteen. Taivaanrannanmaalarit tekevät usein kamalaa tuhoa, ja sit ne vanhat Pirjot saa niitä tuhoja
paikkailla jälkikäteen. Nähty on.
Askartelu ideoihin on aina aikaa ja voimavaroja. Olet näköjään katkera vanhempi rouva, joka yrittää viedä mahdollisuuden nuoremmilta tai uusilta työntekijöiltä tehdä työtään. Sinä ja sinun pirkot ei pystynyt parempaan me nuoremmat pystymme. Emme aikonutkaan jatkaa sinun askelissa.
 
suora? mutta aijotko käyttää tätä suoruuttasi oikein´vai väärin? Suurinosa ihmisistä on suoria, mutta se ei oikeuta rumaan käytökseen.
Älä pelkää. En mä IRL lauo näin suoraan kuin palstalla, mutta somessa voi puhua suoraan. Mutta et säkään puhu mulle samalla tavalla nyt, kuin IRL.

Mua ei ole IRL sanottu julmaksi, kylmäksi - jostain syystä tällä palstalla sanovat ne herkkä-kaunosielut, mutta ei hekään IRL uskaltaisi. Koska IRL:ssä me kaikki ollaan vieraskoreita.
 
Mutta anyway ja summa summarum.

Ap:n kannattaa kokeilla vaikka keikkailua muihin päiväkoteihin, koska en tunnista varhaiskasvatuksen alalta tuollaista valehtelukulttuuria. Suurin osa paikoista on jees. Tarvitset nyt myönteisiä kokemuksia.

Jos muissakin tulee ongelmia, sit kannattaa miettiä alan vaihtoa. Mutta kokeilemalla se selviää.
 
vierailija
Ei kaikkeen hienoon ideointiin ole aikaa ja voimavaroja. Ei vaan ole.

Olen itse istunut varhaiskasvatuksen koulutuksissa joissa keltanokka-maisterit laukovat mitä uskomattomimpia ideoita ja jotka käytännössä ajaisivat lapsiryhmän kaaokseen.

Hyvät ideat on aina tervetulleita, mutta kaikkia ideoita ei ole edes mahdollista tai järkevää kokeilla jonkun kummallisen absoluuttisen tasavertaisuuden nimessä, vain koska joku 25-vee ehdotti.

Järki käteen. Taivaanrannanmaalarit tekevät usein kamalaa tuhoa, ja sit ne vanhat Pirjot saa niitä tuhoja
paikkailla jälkikäteen. Nähty on.
Ei tietenkään kaikki ideat ole hienoja ja niiden eteen pitää nähdä vaivaa. Siksi onkin hyvä, että nuoret ja innokkaat niitä tekee. Niillä on sitä energiaa, joka herkkis-Pirjoilta puuttuu. Pirjot ei tajua, et aika, joka käytetäön ideointiin, vapauttaa työaikaa. Ja ne vässykät toistaa samaa vuodesta toiseen väsyksissä, kun idean kehittely olis vieny esim 20 tuntia. Työaikaa olis säästyny 2 tuntia viikossa 20 vuoden ajan :D ei kannata olla ty_ mä näissä hommissa.

Mä luulen, et noi nk tuhot on vaan sitä, et olet liian herkkä näissä asioissa.
 
vierailija
Tässä kommentti sektiossa on ihan sairas määrä työpaikka kiusaajia puolustelemassa kiusaamista, esimerkiks persoonalla, vuorovaikutuksella, ideoilla. En tiiä teistä mut nyt on uus aika mikään mitä keksitte ei oo syy olla tyly ei yhtikäs mikään syy anna teille oikeutta edes kattoo vinosti toista ihmistä.
 
vierailija
Älä pelkää. En mä IRL lauo näin suoraan kuin palstalla, mutta somessa voi puhua suoraan. Mutta et säkään puhu mulle samalla tavalla nyt, kuin IRL.

Mua ei ole IRL sanottu julmaksi, kylmäksi - jostain syystä tällä palstalla sanovat ne herkkä-kaunosielut, mutta ei hekään IRL uskaltaisi. Koska IRL:ssä me kaikki ollaan vieraskoreita.
Taidat olla herkkis-Pirjo, mut kyl mä sanoisin sua julmaksi ja kylmäksi päin naamaa. Voin tulla käymään, jos tahdot todisteen.
 
vierailija
Mutta anyway ja summa summarum.

Ap:n kannattaa kokeilla vaikka keikkailua muihin päiväkoteihin, koska en tunnista varhaiskasvatuksen alalta tuollaista valehtelukulttuuria. Suurin osa paikoista on jees. Tarvitset nyt myönteisiä kokemuksia.

Jos muissakin tulee ongelmia, sit kannattaa miettiä alan vaihtoa. Mutta kokeilemalla se selviää.
Wow .. Eli syytetään uhria ja lähetetään uhri pois ja sitten gaslight sillä, että uhrin kokemus lytätään toteamalla ´´en mä tunnista tommosta kulttuuria varhaiskasvatuksessa´´´ no mä tunnistan ja oon kuullu niin monia kauhu ketomuksia työpaikka kiusaamisesta varhaiskasvatuksessa VARSINKIN valehtelua. Hyvin meni. olipa taas empaattinen lisäys.
 

Yhteistyössä