Työpaikasta, opiskelusta ja alan vaihdosta pohdintaa

Takokaapa mulle nyt järkeä päähän. Oon aika hukassa nyt tämän asian kanssa.
Elikkä minulla on määräaikainen työsopimus, nyt joulukuun loppuun. Olen hoitoalalla ja työ on kolmivuorotyö. Palkka on n.2000-2500e kk nettona.
Ongelma on se että olen väsynyt työhöni, en saa siitä enää mielihyvää tai onnistumisen iloa. Olen nyt maaliskuusta asti näitä määräaikaisia tehnyt ja koko ajan on vain vahvistunut tunne että alanvaihto olisi paikallaan.

Minun tekisi mieleni lähteä opiskelemaan, ihan jotain muuta. En vain tiedä mitä lähtisin opiskelemaan.
Yksi iso ongelma on se että lähimmät opiskelu mahdollisuudet on 100km päässä joten yksinhuoltajana tämä tarkoittaa sitä että lapsille tulisi aika kohtuuttoman pitkät hoito päivät jos minä kulkisin päivittäin opiskelemassa tuolla 100km päässä.
Miten sitä pärjäisi taloudellisesti? opintotuki ei taida kovin suuri olla?

Minä tiedän että nykyisessä ammatissa on töitä koko ajan ja tiedän että vuodenvaihteessa tulee uusi määräaikainen sopimus jos vain haluan :/
Mutta en taida haluta, oikeasti olen todella lähellä uupumista, jos olisi mahdollisuus tehdä pelkkää aamuvuoroa tai edes iltaa ja aamua niin voisin jaksaakin paremmin, mutta yötyö rasittaa henkisesti todella paljon+ yövuorojen jälkeen menee vähintään kaksi päivää toipumiseen.

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? pitäisikö minun pitää tuo aika varma työpaikka jossa palkkakin on hyvä vai hypätä tuntemattomaan ja lähteä opiskelemaan?
 
Maisuli
Mäkin mietin, että mikset hakisi opiskelemaan ja muuttaisi lapsen kanssa sinne opiskelupaikkakunnalle? Jos tukiverkkosi on nykyisellä paikkakunnalla, niin ei se nyt mahdottoman kaukana olisi 100 km:n päässäkään.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Se että muutaisin sinne 100km päähän tarkoittais käytännössä sitä että talo pitäis myydä ennen muuttoa. Ja se on helpommin sanottu kuin tehty. :/
Voiko laittaa vuokralle? Voitko opiskella työnteon lomassa? Mä teen 25-tuntista työviikkoa ja opiskelen tutkintoa ulkomaisessa yliopistossa etänä.
 
Keittiönoita
Mä tein aikoinaan niin, että opiskelin monimuoto-opiskeluna uuteen ammattiin ja tein lyhennettyä työaikaa. Aluksi tein 30-tuntista työviikkoa ja sen jälkeen 20-tuntista. Monimuoto-opiskelussa on aika vähän lähiopetustunteja ja niistäkin vain pienessä osassa oli läsnäolopakko. Toki sitä joutui lyhentämään yöuniaan, kun koulutehtäviä alkoi tehdä vasta lasten mentyä nukkumaan. Mutta mä tein tuota 20-tuntista työviikkoa siten, että tein joka toinen viikko 2 päivää töitä ja joka toinen viikko 3 päivää töitä. Näin mulle jäi myös arkivapaita opiskeluun, jotta ei aivan yöopiskeluksi olisi mennyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Minkä ikäinen olet? (Eli montako vuotta sitä vastentahtoista duunia pitäisi vielä tehdä?)
Joku kolmekymmentä vuotta olis vielä jäljellä?
Mä oon ollu kaikenkaikkiaan alalla 9vuotta, ensikerran alko tökkimään kun odotin esikoista, esikoisen äitiyslomalla ajattelin etten koskaan samalle alalle enää palaa, silti olen jokaisen hoitovapaan jälkeen lähtenyt samaa työtä tekemään.
 
qwerty
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Minkä ikäinen olet? (Eli montako vuotta sitä vastentahtoista duunia pitäisi vielä tehdä?)
Joku kolmekymmentä vuotta olis vielä jäljellä?
Mä oon ollu kaikenkaikkiaan alalla 9vuotta, ensikerran alko tökkimään kun odotin esikoista, esikoisen äitiyslomalla ajattelin etten koskaan samalle alalle enää palaa, silti olen jokaisen hoitovapaan jälkeen lähtenyt samaa työtä tekemään.
No se on aika pitkä aika mennä kypsänä töihin. Oisko mitään mahdollisuutta vain vaihtaa työtä ilman opiskelua? Ehkä oman alan sisältäkin voisi löytyä jotain mielenkiintoisempaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Minkä ikäinen olet? (Eli montako vuotta sitä vastentahtoista duunia pitäisi vielä tehdä?)
Joku kolmekymmentä vuotta olis vielä jäljellä?
Mä oon ollu kaikenkaikkiaan alalla 9vuotta, ensikerran alko tökkimään kun odotin esikoista, esikoisen äitiyslomalla ajattelin etten koskaan samalle alalle enää palaa, silti olen jokaisen hoitovapaan jälkeen lähtenyt samaa työtä tekemään.
No se on aika pitkä aika mennä kypsänä töihin. Oisko mitään mahdollisuutta vain vaihtaa työtä ilman opiskelua? Ehkä oman alan sisältäkin voisi löytyä jotain mielenkiintoisempaa?
No ajattelin ilmoittaa halukkuteni tehdä sijaisuuksia yhteen toiseen yksikköön jossa ei ole yövuoroja. Periaatteessa se työ on samankaltaista kuin työ jota nyt teen.
 
Eikä kyse ole periaatteessa siitä etteikö työ olisi mukavaa. Mutta työ on raskasta ja tarjoaa hyvin vähän haasteita. Yövuorot on hanurista-> nukkumapäivänä tulee migreeni+rytmihäiriöt ja nukkumapäivän unet ei ole kovin laadukkaita silti on pakko jaksaa lasten kanssa, kuitenkin ikävä tosiasia on se että yövuoroja on pakko tehdä ja olen alkanut jo etukäteen pelkäämään näitä nukkumapäivän ongelmia.
Koko ajan on kamala stressi töiden vuoksi. Töitä vaan on tehtävä jos meinaa jotenkin pärjätä.
 
ohis
Jos lekuri kirjoittaa että et voi tehdä yövuoroja koska saat rytmihäiriöt. Kaveri sai lapun lääkäriltä ettei yötöitä tarvi tehdä, sai kanssa tollasia oireita. Tekee vaan 2-vuoroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Eikä kyse ole periaatteessa siitä etteikö työ olisi mukavaa. Mutta työ on raskasta ja tarjoaa hyvin vähän haasteita. Yövuorot on hanurista-> nukkumapäivänä tulee migreeni+rytmihäiriöt ja nukkumapäivän unet ei ole kovin laadukkaita silti on pakko jaksaa lasten kanssa, kuitenkin ikävä tosiasia on se että yövuoroja on pakko tehdä ja olen alkanut jo etukäteen pelkäämään näitä nukkumapäivän ongelmia.
Koko ajan on kamala stressi töiden vuoksi. Töitä vaan on tehtävä jos meinaa jotenkin pärjätä.
 
ehdottaja
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
En tiedä kuinka helposti sen vapautuksen sitten saa? Kyllä mä olen kuullut että jollakin semmonen vapautus on ollut, mutta siitä en tiedä kuinka paljon se sitten edellyttää lääkärissä juoksemista.
 
Jenis
Sun kannattaa ottaa selvää, saisitko aikuisopintorahaa. On aika reippaasti korkeampi kuin opintotuki, mutta en nyt muista montako vuotta pitää olla työuraa takana että tuota saa. Google muistanee :)

Toi tuki myös nousee entisestään ens syksynä.
 

Yhteistyössä