Työpaikalla tupakointi ja kielto.

  • Viestiketjun aloittaja muljunen
  • Ensimmäinen viesti
Meille tuli kans tupakointikielto työaikana. Juu, mä ymmärrän kyllä, ettei siellä tupakalla saa juosta puolen tunnin välein, mut sitä mä en ymmärrä, että miten se vaikuttaa mihinkään, jos esim. kahvitauolla käyn kahvihuoneessa istumisen sijaan tupakalla. Ihan älytön kielto. Sitäpaitsi, se on ihan sata varma, että jos esimies tupakoi, niin niissä kohteissa porukka käy röökillä.
 
"mä"
niin no en mä trkoittanutkaa että moneksi vuodeksi ostaa nicorettet. aloituspakkaus tai enintään kuukauden tuotteet. yksi nicorettepurukumipaketti, joss aoon noin 100 kpl, riittää varmaan kuukauden. Tupakointikielto on milestäni adia joka rikkoo yksityisyyttä, voidaan sanoa ettäe emm suosi tupakointia mutta mitn ihmeessä aikuista ihmistä voi kieltää tupakoimasta? jos haluaa tyänatja tuea sit että työntekijä lopettaa tupakoinnin niin nicorettet apuun ja sit joku palkkio sille joka OIKEASTI lopettaa tupakoinnin
Minä rakastan liikuntaa, mutta työnantaja ei salli minun lähteä parin tunnin lenkille kesken työpäivän. Tuolla sinun pointillasi työnantaja siis rikkoo yksityisyyttäni kun en saa tehdä työajalla sitä mitä haluan.
 
Khimaira
Mä olen olen ollut töissä savuttomassa sairaalassa ja todellakin siellä tuli huomatukset ja lopulta potkittiin pellolle jos poltti työaikana.
Erittäin hyvä juttu, en näe mitään syytä miksi tupakointi pitäisi sallia työaikana.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25444832]Minä rakastan liikuntaa, mutta työnantaja ei salli minun lähteä parin tunnin lenkille kesken työpäivän. Tuolla sinun pointillasi työnantaja siis rikkoo yksityisyyttäni kun en saa tehdä työajalla sitä mitä haluan.[/QUOTE]

Tietenkin saat lähteä lenkille jos haluat, vanhassa työpaikassa yksi vanhempi rouva kävikin kävelyllä ruokatunnilla kun kaipasi raitista ilmaa.

Tietenkään et saa itse päättää venyttää tauon pituutta haluamaksesi, mutta ei sitä tupakoitsijatkaan halua.
 
"tiu"
[QUOTE="vieras";25444065]No mä olisin sit polttamatta työaikana, ei siinä sen kummempaa.

Tuosta tupakalla vietetystä ajasta - meitä on tiimissä neljä 2 polttaa ja 2 ei
kummasti kun katsotaan työtehoa niin me tupakoivat tehdään tuplaten enempi töitä määrällisesti kuin ei tupakoivat ?? Esim viime viikolla x-työtä me tehtiin noin 170 kpl/pää ja ei tupakoivat noin 90kpl/pää[/QUOTE]

Mä olen huomannut ihan saman, Tietenkin poikkeuksia löytyy varmasti. Mutta itse poltin tauoilla ja tauotin itseni yleensä minuutilleen tai alle, varmasti niin etten ollut tupakoinnin takia pitempää aikaa kuin muut. jos tuli olo että nyt on pakko mennä tupakalle niin menin mutta seuraavalla kahvilla sitten viivyin puolet vähemmän. Mutta monet tupakoimattomat sitten juoruilevat sen puol tuntia 12 min kahvitauolla. Voin vannoa että itse vaikka poltan tupakkaa olen tasan tarkkaan tehnyt suhteessa enemmän töitä kuin moni muu työpaikoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: -katjus-
"vieras"
jos työpaikalla ei sa tupakoida niin silloin mielestäni työnantajan pitää hankkia työajaksi nicorttepurkat tia laaastarit työntekijöille. Vaikka itse en tupakoi niin minusta tää tupakkalaki on mennyt aivan tyhmäkis, kun kohta ei saa edes omalla parvekkeella poltta tai kotipihalla.
Jos työpaikalla ei saa työaikana ryypätä viinaa, niin pitääkö työnantajan hankkia huumeita tilalle? Voi *****että ihmiset on typeriä.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25444847]Tietenkin saat lähteä lenkille jos haluat, vanhassa työpaikassa yksi vanhempi rouva kävikin kävelyllä ruokatunnilla kun kaipasi raitista ilmaa.

Tietenkään et saa itse päättää venyttää tauon pituutta haluamaksesi, mutta ei sitä tupakoitsijatkaan halua.[/QUOTE]

Mutta kun se on todella pieni prosentti tupakoitsijoista, jotka oikeasti noudattavat tauon pituuksia. Suurin osa juo ensin sen kahvinsa, sitten käyvät vessassa ja lähtevät tupakalle siinä vaiheessa kun tupakoimmattomat palaavat jo takaisin sorvin ääreen.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";25444878]Mutta kun se on todella pieni prosentti tupakoitsijoista, jotka oikeasti noudattavat tauon pituuksia. Suurin osa juo ensin sen kahvinsa, sitten käyvät vessassa ja lähtevät tupakalle siinä vaiheessa kun tupakoimmattomat palaavat jo takaisin sorvin ääreen.[/QUOTE]

tuntuu se kahvitauko olevan vähintään puolen tunnin mittainen noilla tupakoimattomilla. kehtaavat istua juoruilemassa koska sitä ei pidetä yhtä pahana kuin sitä että ylipäätään käy tupakalla tauon aikana. meillä nimenomaan tupakoitsijat vahtaavat sitä kelloa taukojen suhteen koska eivät halua kuunnella urputusta siitä kuinka tupakanpoltto syö työaikaa.
 
Foortti harmaana
Meillä sairaalassa jaetaan välillä varoituksia työntekijöille, jotka menee tupakalle esim "kahvitunnilla".

Ja se on käsittämtöntä, että on esim pisteitä, joissa on pakko olla, joten se tupakoitsija, joka siinä
istuu joutuu pyytämään toisesta pisteestä kauempaa toisen työkaverin tuuramaan, jotta pääsee tupakalle!
Käsittämätöntä toimintaa!

Ja se, että pitää mennä kaverin kanssa.
Eikö voi mennä yksin...???
 
"Joopa"
Meidän työpaikka myös "savuton". Niin vain siellä tupakoivat ravaavat pihalla aina kun vaan ehtivät... Pahimmillaan jos käydään tunnin aikana 4 (NELJÄ) kertaa röökillä, niin on minusta jo melko kohtuutonta tupakoimattomia kohtaan. Ei me voida laittaa hanskoja tiskiin samaksi ajaksi, kun röökaajat painuvat pihalle, jonkun on vissiin palveltava asiakkaitakin?!
 
[QUOTE="mä";25444878]Mutta kun se on todella pieni prosentti tupakoitsijoista, jotka oikeasti noudattavat tauon pituuksia. Suurin osa juo ensin sen kahvinsa, sitten käyvät vessassa ja lähtevät tupakalle siinä vaiheessa kun tupakoimmattomat palaavat jo takaisin sorvin ääreen.
tuntuu se kahvitauko olevan vähintään puolen tunnin mittainen noilla tupakoimattomilla. kehtaavat istua juoruilemassa koska sitä ei pidetä yhtä pahana kuin sitä että ylipäätään käy tupakalla tauon aikana. meillä nimenomaan tupakoitsijat vahtaavat sitä kelloa taukojen suhteen koska eivät halua kuunnella urputusta siitä kuinka tupakanpoltto syö työaikaa.[/QUOTE]

Jokaisessa savuttomassa työpaikassani (sairaala ja päiväkoteja) jotkut ovat polttaneet. Silti ihmiset ovat sen älynneet etteivät lähde tupakalle kuin pelkästään tauoillansa ja hoitavat alta pois pikaisesti. Myös minä pidän jopa vähemmän taukoa kuin tupakoimattomat työntekijät. Syön/hörppään hiukan kahvia todella pikaisesti ja käyn muutaman minuutin tupakkatauolla. Tupakkataukoihin menee yhteensä 10 min/työpäivä. Koskaan minulle ei ole sen takia tarvinnut varoitusta antaa, koska teen muiden kanssa vähintäänkin yhtä paljon hommia.
 
Riippuu työpaikasta. Jos tupakoimattomuudelle on joku järkevä peruste (päiväkoti, sairaala tms), niin ihan ok kieltää. Mutta jos kielletään ihan vain kieltämisen ilosta, niin typerää.

Mitä tulee taukoihin ja taukojen pituuteen, niin tuokin alakohtaista. Omissa työpaikoissani olen saanut itse määritellä taukojeni pituudet, ja koko tauon käsite on ehkö vähän hämärä, koska tauollakin saattaa ajatella jotain työjuttua eteenpäin. Mutta esim jossain asiakaspalveluhommassa ymmärrän, jos työkaveri roikkuu jatkuvasti jossain muualla lorvimassa.
 
vierailija
Vanhanaikaista kitistä siitä että ei saa polttaa työaikana. Hyväksykää asia ja ostakaa sähköinen nikotiinin annostelija, eli kansankielisesti sähkökessu. Sitä ei voi kieltää vetoamalla passiiviseen tupakointiin tms. Ja jos sen joku hyväkäs kieltääkin, niin käytte aina vessassa. Ei siihen tule esimies pöntölle kyttäämään, että istutko siinä tupakan verran pidempään. Ja käyt vaikka kerran tunnissa siellä vessassa, jos et liukuhihnalla päivystä. Ei kukaan edes tiedä että olet tupakalla, koska se ei haise.
 

Yhteistyössä