Työkaverillani on 7kk vauva

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Kauhea haloo kun äiti tekee noin. Valitettavasti iso osa isistä tekee noin. Ensin pitkä työpäivä ja sit harrastuksiin... eikä kukaan voivottele et voi lapsi parat kun isä on niin vähän kotona, mutta kun äiti tekee noin niin hirvee mekkala.
Parasta olisi että lapsen molemmat vanhemat olisivat läsnä paljon, jos se ei ole mahdollista niin eikös se ole tärkeää että toinen on? musta se on ihan sama kumpi vanhemmista se on, mikäli äiti ei syystä tai toisesta imetä.

Mutta ap:n kysymykseen vastaus: en olisi pysytynyt olemaan noin paljon poissa vauvan luota. kävin kyllä satunnaisesti luennoilla lasten vauva aikanakin, mutta olin semosen 3-4 tuntia poissa enkä olis osannu olla pidempään.
mukavaa, että joku ymmärsi mun aloituksen pointin ja vastas kysymykseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
täällä on sitten TODELLA paljon lapsiparkoja kun ovat äitien kanssa päivät(joillakin jopa viikot ) ja näkevät isäänsä muutaman tunnin päivässä (reissuisää vielä vähemmän ) VOI LAPSIPARAT!!!
No kyllä se on mun mielestä ihan yhtä ikävää, jos lapset näkee isää vain sen pari tuntia illassa, tai vielä vähemmän.
Puhumattakaan siitä, että isi on viikot töissä muualla ja viikonloppuna pitää harrastaa ja hengailla kavereiden kanssa.
Todella ikävää.
joo on, mutta tässä ketjussakin käy taas ilmi se, että äiti on se ainoa ja oikea hoitaja ja jos äiti ei ole kiinni 24/7 niin on huono äiti rippumatta siitä kuka siellä kotona lasta on hoitamassa. Jos kysymys olisi ollut toisinpäin eli mies harrastaa ja käy töissä niin olisi vaan sanottu, että ole tyytyväinen kun mies tuo rahaa kotiin ja pitäähän sitä harrastaa rankan työpäivän jälkeen. Miksi täällä palstalla ei voida hyväksyä sitä, että isä on AIVAN yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin!
No mä en voi vastata kuin omasta puolestani.
Ihan niinkun vastasin tähän ketjuunkin vain oman mielipiteeni.

Musta on surullista, että äiti ei tahdo viettää enempää aikaa vauvansa kanssa.
Mutta MUN mielestäni olisi ihan yhtä surullista, jos asia olis toisin päin.

Mun mielestä molempien vanhempien kuuluu viettää aikaa lapsen kanssa, eikä 8 tunnin työpäivän päätteeksi juosta omissa harrastuksissaan joka (tai edes lähes joka) ilta.

Tuo äidin työssäkäynti ja isän kotonaolo olis ihan hieno juttu ilman noita liian runsaita muita menoja. Ne tässä särähti mulla, eikä se että isä hoitaa lasta ja äiti on töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Tää on kyllä uskomaton palsta. Jos tänne kirjoittaa aloituksen "hyvää päivää, kaunis ilma tänään" niin siitäkin joku saa aikaan vääntöä. Eikö täällä palstalla saa pohtia "ääneen" asioita, jotka itseä vaivaa vai mitä tänne saa kirjoittaa??

Ketju olisi vain saanut ihan erilaisen luonteen, jos jo aloituksessa olisit esim. maininnut isän hoitavan lastaan. Kaikkeahan täällä kysytään ja todetaan. Paljon riippuu kommentit siitäkin, minkälaista porukkaa minäkin aikana sattuu olemaan paikalla. Välillä sitä ihan kummastuu, kun ketjusta tuleekin ihan asiallinen (=asioita pystytään "rauhassa" pyörittelemään suuntaan ja toiseen).
voi olla että oot oikeassa, mutta enpä tullu ajatelleeksi ku tässä pyörii kaks leikki-ikäistä vieressä ja meuhkaavat, ei tässä pysty ajatella puolta päivää että kuinka asia nyt pitäis ilmaista. ei voi mitään jos joku ymmärtää aloituksen väärin. ei oo mun ongelmani.

-
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Häiriintynyt äiti-lapsisuhde. Ei ole kiintynyt lapseensa tarpeeksi. Toivottavasti ei tuota ongelmia vähän myöhemmin.
Joka toista väittää, puhuu paskeria, kyllä tuolla ei ole kaikki kotona, se on vissi!

Esim. minut on jätetty vauvana isoäitini hoitoon, kun yksinkertaisesti äitiysloma oli muutaman viikon ja töihin oli palattava (ja työmatkat olivat maaseudulla pitkiä). Itselläni ei ole mitenkään häiriintynyt vaan erittäin lämmin suhde äitiini. Lienee tältäkin palstalta löytyy monta vastaavanlaista tapausta kuin minä.

hmph
Häiriintynyt äiti-lapsisuhde. Ei ole kiintynyt lapseensa tarpeeksi. Toivottavasti ei tuota ongelmia vähän myöhemmin.
Joka toista väittää, puhuu paskeria, kyllä tuolla ei ole kaikki kotona, se on vissi!

Esim. minut on jätetty vauvana isoäitini hoitoon, kun yksinkertaisesti äitiysloma oli muutaman viikon ja töihin oli palattava (ja työmatkat olivat maaseudulla pitkiä). Itselläni ei ole mitenkään häiriintynyt vaan erittäin lämmin suhde äitiini. Lienee tältäkin palstalta löytyy monta vastaavanlaista tapausta kuin minä.
No jos asia on joka päivä niinn niinkuin tuo ap on kirjoittanut, niin minusta tuo on aivan hiivatin vähän aikaa lapsen kanssa oloa.

Itse en olisi missään tapauksessa voinut toimia ap:n kuvaamalla tavalla ja jonkin verran ihmetellen suhtaudun kyllä kehen tahansa vanhempaan, niin äitiin kuin isään, joka vapaaehtoisesti karsii vauvansa kanssa vietetyn ajan noin minimiin.

edelleen painotan sitä pointtia, että mun tarkoitus ei ole arvostella työkaveriani. itsekin olen isän hoidossa ollut myös, meillä isä oli kotona ja äiti töissä (mikä oli hyvin harvinaista 80 luvun alussa),ja ihan normaali minusta on tullut. MUTTA minulla on kyllä ollut aina läheisempi suhde isään kuin äitiin. Äiti on ollut minulle aina etäinen, vaikka hänellä ei ollut mitään harrastuksia työn päälle eli oli kaiken työltä liikenevän ajan meidän kanssa. Meillä kaikilla lapsilla sama juttu - isä on läheisempi, hän hoiti meitä kotona siitä alkaen kun äitiysloma äidillä loppui (äitiysloman ajan olivat kumpikin vanhemmista kotona).

Seera
Ihme kauhistelua... Olen monta kertaa kertonut että täällä Hollannissa äitiysloma on 3 kk ja lähes kaikki laittavat silloin lapsensa hoitoon ja palaavat töihin. Töiden jälkeen vanhemmat tietysti käyvät vuorotellen myös harrastamassa. Samoin meillä.

Silti taisi olla WHO:n tutkimus missä tutkittiin että hollantilaislapset ovat onnellisimpia maailmassa.

vierasko
Menin neljäksi kuukaudeksi töihin vauvan ollessa 6,5kk ja isä jäi kotiin tuoksi ajaksi. Kesän jälkeen palasin kotiäidiksi talven ajaksi ja seuraavana kesänä sama kuvio toistui. Meillä tämä ratkaisu oli sovittu jo raskausaikanani, eikä se kaduttanut minua missään vaiheessa. Toki ensimmäiset päivät olivat raskaita, mutta muuten nautin työssä käynnistä kovasti.

En ole missään vaiheessa kokenut olevani Suuri Äiti, vaan ennenkaikkea toinen vanhemmista. Asenteeni on ollut aina se, että olemme mieheni kanssa yhdessä ja tasavertaisina ottaneet vanhemmuuden vastaan.

Työpäivän päätteeksi halusin aina mahdollisimman pian kotiin perheeni luokse. Tosin muutaman yksittäisen kerran työjakson aikana sovin jotain menoa ja tulla kotiin illalla. En pitäisi siitäkään, jos lapsen isä jäisi useana päivänä viikossa töiden jälkeen harrastamaan tms. Mielestäni varsinkin lasten ollessa pieniä heidän kanssaan pitäisi viettää paljon ihan tavallista, arkista elämää.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
jokainen tyylillään. jos siellä vauvan kanssa on turvallinen aikuinen esim. oma isä niin ei tuossa ole mitään pahaa. En kuitenkaan usko, että tuota joka päivä tekee.
kyllä se käy 5 kertaa viikossa salilla ja sielä menee aina se 2 tuntia. sit sillä muitaki harrastuksia sen päälle, sellaisia, joihin vauvaa ei oteta mukaan. lapsi on isänsä hoidossa kyllä, että ei sen puoleen mitään hätää.
no mitä ihmeellistä tuossa on jos on isänsä kanssa ja isä on kotona lapsen kanssa mielellään. Monen koti-äidin mies käy töissä ja huitelee harrastuksissa vielä enemmän. Joissain perheissä tehdään eri tavalla ja kannattaa jokaisen se hyväksyä.
luitko ap:n kysymystä ollenkaan, vai miten se pointti meni sulta ihan ohi? :)

Miestä, joka on päivät töissä ja illat harrastamassa, haukutaan palstalla surutta :D

Mun mielestä on erittäin jees jos isä on kotona vauvan kanssa, mutta ei se sitä tarkoita etteikö äitikin voisi viettää enemmän aikaa vauvansa kanssa.

Itse en kykenisi tuohon, mm. siitä syystä että aion imettää vielä 7 kk ikäistä jos ja kun joskus lisää lapsia hankin.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Ihme kauhistelua... Olen monta kertaa kertonut että täällä Hollannissa äitiysloma on 3 kk ja lähes kaikki laittavat silloin lapsensa hoitoon ja palaavat töihin. Töiden jälkeen vanhemmat tietysti käyvät vuorotellen myös harrastamassa. Samoin meillä.

Silti taisi olla WHO:n tutkimus missä tutkittiin että hollantilaislapset ovat onnellisimpia maailmassa.
Miksiköhän Suomessa lapset pidetään niin pitkään kotona? Tiedän että suurimmassa osassa muita maita tämä ei ole käytäntö.

minä teen näin se on oikein, lapsi parka heitteillä kun isänsä kanssa, huono äiti, kuka noin voi tehdä, äidillä ei saa olla elämää kuin kotona :headwall: :headwall:
luuletteko te että se teidän tapa on oikea? jos joku ei ole lapsensa kanssa 24/7 miten se tekee huonoksi äidiksi?
entä teidän jokaisen miehet? onko se ollut huono isä kun ei ole ollut lapsen kanssa kokoajan vaan tuonut SINULLE ruokarahaa kotiin. sekö on oikein että isältä odotetaan työntekoa ja äiti on kotona lapsen kanssa? kukaan ei sano että isä on huono
Mikä tekee äidistä kaikkivoivan ja mahtavan joka ainoana osaa kasvattaa lapsen jonka saanut miehen kanssa?

Vie
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
minä teen näin se on oikein, lapsi parka heitteillä kun isänsä kanssa, huono äiti, kuka noin voi tehdä, äidillä ei saa olla elämää kuin kotona :headwall: :headwall:
luuletteko te että se teidän tapa on oikea? jos joku ei ole lapsensa kanssa 24/7 miten se tekee huonoksi äidiksi?
entä teidän jokaisen miehet? onko se ollut huono isä kun ei ole ollut lapsen kanssa kokoajan vaan tuonut SINULLE ruokarahaa kotiin. sekö on oikein että isältä odotetaan työntekoa ja äiti on kotona lapsen kanssa? kukaan ei sano että isä on huono
Mikä tekee äidistä kaikkivoivan ja mahtavan joka ainoana osaa kasvattaa lapsen jonka saanut miehen kanssa?
Peesi.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Mä muuten menin töihin lapsen ollessa 7kk. kävin jopa harrastuksissa ihan samalla tavalla kuin äitiyslomalla ollessani. Elämme normaalia perhe-elämää, paitsi nyt niin että meillä mieskin osallistuu vanhemman rooliin.

Nyt voitte kysyä kaikki kysymykset tältä häiriintyneeltä äidiltä, ei tartte puhua serkunkummin kaimasta.

PS. Mistä mä nyt näen lapsessani, että menin tekemään kaiken ihan väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Mä muuten menin töihin lapsen ollessa 7kk. kävin jopa harrastuksissa ihan samalla tavalla kuin äitiyslomalla ollessani. Elämme normaalia perhe-elämää, paitsi nyt niin että meillä mieskin osallistuu vanhemman rooliin.

Nyt voitte kysyä kaikki kysymykset tältä häiriintyneeltä äidiltä, ei tartte puhua serkunkummin kaimasta.

Kyllä se vielä alkaa näkymään, että alahan säästää lapsen tulevia terapioita varten. :'(

No ei vaan, mä en todellakaan ole tuota mieltä. :D Mä itse harkitsen että jos mies on ensi syksynä työttömänä, niin mä aloittaisin opiskelun, (jos saan opiskelupaikan) kuopus silloin n.10kk. Apua, mä oon kaamee äiti. :kieh:

Seera
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Ja vielä kamalampaa, täällä Hollannissa vauvat tosiaan hoitoon 3 kk ikäisinä, meidän sai olla kotona 5 kk kun oikein asiaa järjesteltiin.

Täällä ei kukaan puhu että vauvat traumatisoituisivat tästä järjestelystä jotenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aurora81:
En pystyis enkä haluis olla noin paljon erossa vauvasta, kun kaikki päivällä tapahtuvat asiat jäis näkemättä..
Mutta miten miehesi voi sitten olla erossa? Vai onko hänkin kotona?
Täh? Mies pystyy, minä en, joten ollaan järjestetty niin asiat että voin olla kotona vauvan kanssa. Toki vauvan kanssa vois olla kuka muu tahansa, ei se siitä traumatisoituis, mutta ap kysyikin haluaisiko olla vauvasta erossa ja mä vastasin että en.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En pystyis enkä haluis olla noin paljon erossa vauvasta, kun kaikki päivällä tapahtuvat asiat jäis näkemättä..
Mutta miten miehesi voi sitten olla erossa? Vai onko hänkin kotona?
Täh? Mies pystyy, minä en, joten ollaan järjestetty niin asiat että voin olla kotona vauvan kanssa. Toki vauvan kanssa vois olla kuka muu tahansa, ei se siitä traumatisoituis, mutta ap kysyikin haluaisiko olla vauvasta erossa ja mä vastasin että en.
Mutta mielenkiintoinen kysymys olisikin miten miehet siihen pystyvät mutta äideille tulee jo suru puseroon normi työpäivästä vaikka "vauva" olisi jo 1-vuotias.

Yhteistyössä