Työhöntulotarkastus ja millaisessa työssä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karoliinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karoliinu

Vieras
Onko olemassa joku laki siitä, että työhöntulotarkastuksessa pitää käydä kolmen kuukauden kuluessa kun aloittanut työn? Ja onko se jotenkin ala -kohtaista? Onko sinulla ollut ja millaista työtä teet?

Olen 26-vuotias yhteiskuntatieteiden maisteri ja olen aloittanut pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa. En tiedä työpaikan käytäntöjä näiden suhteen enkä viitsisi kysyä, jos saan tiedon muuta kautta? :)

Laista en tiedä mutta kävin aloittaessani uudessa paikassa työhöntulotarkastuksessa noin kuukauden jälkeen. Olen kauppatieteiden maisteri ja työskentelen pankissa.

Mun on ainakin pitänyt aina käydä terveystarkastuksessa, kun olen aloittanut uudessa työpaikassa. Se on ollut ihan ehto viran saamiselle (olen opettaja). Jos se vaadittaisiin, kyllä sulle olisi siitä kerrottu.

Niin, meillä on kylläkin työterveyshuolto ja tietoni kai on sinne ilmoitettu. Tosi noloa vaan, jos itse pitäisi hoitaa asia kuntoon enkä sitä tekisi ja myöhemmin joku asiasta jotain huomauttaisi.

Se lienee kirjattuna työpaikkasi työsuojelun toimintasuunnitelmaan, jonka pitäisi olla kaikkien saatavilla tutustuttavaksi.

Mitään yleispätevää lakia ei juuri kyseisestä asiasta ole, mutta työterveyshuolto ja toimintasuunnitelma on lakisääteisesti oltava.

Olen hoitaja, meillä piti käydä lääkärintarkastuksessa kun sain vakituisen paikan. Vähän hymyilytti, kun siihen asti oli hoitanut samaa työtä 6 vuotta ilman mitään tarkastuksia.

[QUOTE="vieras";26179069]Olen hoitaja, meillä piti käydä lääkärintarkastuksessa kun sain vakituisen paikan. Vähän hymyilytti, kun siihen asti oli hoitanut samaa työtä 6 vuotta ilman mitään tarkastuksia.[/QUOTE]

Juuri tuota perusbyrokratiaa ja resurssien tuhlaamista!

Eikö helpointa ole vaan kysyä lähimmältä esimieheltä? Selviää nopeasti ja kivuttomasti.