Työajanlyhennysvapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelennytkovasti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä työsopimuksessasi sanotaan tauoista. Opettelet pitään sen vähintään puolen tunnin ruokatauon tai neuvottelet pomosi kanssa, miten tauolla tehty työ korvataan.

Pekkasista sovitaan työehtosopimuksessa. Kun niitä ei ole teidän alalla, niin niitä ei ole. Eli et siis saa mitään vapaata.

Ylitöitä tehdään tosiaan sovittuna. Et voi tehdä niitä itsenäisesti. Jos teet, niin se on oma moka. Jos työmääräsi on sellainen, että et sitä saa siinä 37 tunnissa tehtyä, ota asia esille pomosi kanssa. Sopikaa siitä, että teet ylitöitä ja ne sinulle maksetaan kuten asiaan kuuluu (ensimmäiset 2 h vuorokaudessa 50 prosentilla korotettuna ja sen jälkeen tuplaliksalla) tai vaihtoehtoisesti ottakaa käyttöön työaikapankki, että saat ylityötunnit pidettyä myöhemmin vapaana.

Minullakin on 37.5h/vk. Käytännössä 40h/vk koska ruokatunti ei kuulu tuohon 37.5h. Ruokatunti on pakollinen ja sitä eikä muita taukoja saa vapaaksi. Oma häpeä jollei niitä pidä. Jos teet ylitöitä niin siitä on ilmoitettava. Mikäli et ilmoita niin taas oma häpeä. Eri asia jos on käytössä liukuva työaika ja siihen +- tunnit käytössä.

Minullakin on 37.5h/vk. Käytännössä 40h/vk koska ruokatunti ei kuulu tuohon 37.5h. Ruokatunti on pakollinen ja sitä eikä muita taukoja saa vapaaksi. Oma häpeä jollei niitä pidä. Jos teet ylitöitä niin siitä on ilmoitettava. Mikäli et ilmoita niin taas oma häpeä. Eri asia jos on käytössä liukuva työaika ja siihen +- tunnit käytössä.
Ruokatunti on aina omaa aikaa ihan työaikalain mukaan eikä sitä kenelläkään muullakaan lasketa työajaksi mikäli se on normaalipituinen eikä tes:sissä ole sovittu muuta. Eli ne 40 tuntia viikossa tekevät työskentelevät päivittäin 8 h plus ruokatauon. Esim. itse olen työpaikalla 8 h 45 minuuttia joka päivä. Eli käytännössä et tee 40 h viikossa, vaan teet sen 37,5 ja lisäksi sinulla on omaa aikaa se ruokatunti 30 minuuttia päivässä keskellä työpäivää.

Ruokatunti on aina omaa aikaa ihan työaikalain mukaan eikä sitä kenelläkään muullakaan lasketa työajaksi mikäli se on normaalipituinen eikä tes:sissä ole sovittu muuta. Eli ne 40 tuntia viikossa tekevät työskentelevät päivittäin 8 h plus ruokatauon. Esim. itse olen työpaikalla 8 h 45 minuuttia joka päivä. Eli käytännössä et tee 40 h viikossa, vaan teet sen 37,5 ja lisäksi sinulla on omaa aikaa se ruokatunti 30 minuuttia päivässä keskellä työpäivää.
Edellisessä työssä minulla oli sopparissa 40h johon sisälty ruokatauko. Se kuitenkin kerrytti pekkasia. Kannattaa tutkia oman alan tessi.