V
vierailija
Vieras
Mitä työsopimuksessasi sanotaan tauoista. Opettelet pitään sen vähintään puolen tunnin ruokatauon tai neuvottelet pomosi kanssa, miten tauolla tehty työ korvataan.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
TodellakinYlityö on ylityötä vasta silloin kun se pyydetään tekemään. Jos sä omasta tahdosta jäät työpaikallesi niin oma vika
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-kasvattivat-pankkitilejaan/7614038#gs.nu2hdgei ruoka ja kahvitunteja anneta vapaana
Ruokatunti on aina omaa aikaa ihan työaikalain mukaan eikä sitä kenelläkään muullakaan lasketa työajaksi mikäli se on normaalipituinen eikä tes:sissä ole sovittu muuta. Eli ne 40 tuntia viikossa tekevät työskentelevät päivittäin 8 h plus ruokatauon. Esim. itse olen työpaikalla 8 h 45 minuuttia joka päivä. Eli käytännössä et tee 40 h viikossa, vaan teet sen 37,5 ja lisäksi sinulla on omaa aikaa se ruokatunti 30 minuuttia päivässä keskellä työpäivää.Minullakin on 37.5h/vk. Käytännössä 40h/vk koska ruokatunti ei kuulu tuohon 37.5h. Ruokatunti on pakollinen ja sitä eikä muita taukoja saa vapaaksi. Oma häpeä jollei niitä pidä. Jos teet ylitöitä niin siitä on ilmoitettava. Mikäli et ilmoita niin taas oma häpeä. Eri asia jos on käytössä liukuva työaika ja siihen +- tunnit käytössä.
Edellisessä työssä minulla oli sopparissa 40h johon sisälty ruokatauko. Se kuitenkin kerrytti pekkasia. Kannattaa tutkia oman alan tessi.Ruokatunti on aina omaa aikaa ihan työaikalain mukaan eikä sitä kenelläkään muullakaan lasketa työajaksi mikäli se on normaalipituinen eikä tes:sissä ole sovittu muuta. Eli ne 40 tuntia viikossa tekevät työskentelevät päivittäin 8 h plus ruokatauon. Esim. itse olen työpaikalla 8 h 45 minuuttia joka päivä. Eli käytännössä et tee 40 h viikossa, vaan teet sen 37,5 ja lisäksi sinulla on omaa aikaa se ruokatunti 30 minuuttia päivässä keskellä työpäivää.
Mikäs ala tuollainen on?Edellisessä työssä minulla oli sopparissa 40h johon sisälty ruokatauko. Se kuitenkin kerrytti pekkasia. Kannattaa tutkia oman alan tessi.
Vuorotyössä ainakin noin teollisuudessaMikäs ala tuollainen on?
Mutta silloin se ruokatunti ei ole omaa aikaa eli työpaikalta ei saa poistua. Ainakin prosessiteollisuudessa on usein näin. Sen takia se kerryttää pekkasia. Mutta normaalisti kun työaika on 40 h viikossa se tarkoittaa 40 h plus päivittäiset ruokatauot, jotka ovat työntekijän omaa aikaa.Vuorotyössä ainakin noin teollisuudessa
Kyllä meillä saa poistuaMutta silloin se ruokatunti ei ole omaa aikaa eli työpaikalta ei saa poistua. Ainakin prosessiteollisuudessa on usein näin. Sen takia se kerryttää pekkasia. Mutta normaalisti kun työaika on 40 h viikossa se tarkoittaa 40 h plus päivittäiset ruokatauot, jotka ovat työntekijän omaa aikaa.
Käytännössä tietenkin saa paitsi jos läsnäolo on välttämätöntä vaikkapa turvallisuuden kannalta. Mutta sopimusteknisesti kyseessä on eri asia. Jos ruokatunti on palkallista ja kuuluu siihen 40 viikkotunnin työaikaan, se on silloin työaikaa. Tämä on poikkeus normista.Kyllä meillä saa poistua