Tykkäätkö jos lapseton tuttu tulee kylään ja alkaa neuvoo lasten kasvatuksessa/käskemään?

  • Viestiketjun aloittaja "memmu"
  • Ensimmäinen viesti
"memmu"
itteäni kyrsii mielettömästi kun sellanen 2-kybänen lapseton pimu tulee yrittää pätemään ja suorastaan komentelemaan/käskemään mua miten mun pitäs toimia omien lasteni kanssa(ite ollu 10vuotta äiti ja pikkusen enempi muutenki elämän kokemusta).

ihan suoraan siis käski(sellasella äänensävyllä kun joskus komennetaan lapsia) :O

ärsyttää niin paljon, ihan ku tosiaan olisin niin tyhmä että tartteisin yksinkertaisia neuvoja,käskymuodossa, vaikka oon ko.asian tiennyt jo vuosia.
 
"vieras"
"ite ollu 10vuotta äiti ja pikkusen enempi muutenki elämän kokemusta"

Antaa hyvät mahdollisuudet parempiin tietoihin ja viisauteen, mutta ei varsinaisesti ole mikään 100% tae mistään. Tiedät varmaan itsekin sen.

Suora komentelu ei koskaan ole oikein hyvän tavan mukaista, oli lapsia tai ei. Tässäkin kommentoinnissa olisi enemmän antia jos tietäisi, mistä oli kyse. Lapsi halusi karkkia, kielsit, lapsi alkoi itkeä, annoit periksi, ja kaveri komensi olemaan antamatta periksi? Tuskinpa oli tästä kyse. Ymmärtänet kuitenkin, että asiallakin on siis väliä. Mites sitten tuo, että jos tiedät jo asian... miten sitten ystäväsi sai toimistasi sen kuvan että et tiedä?

No, kuten sanottua, komentelu on melko kömpelö ja huono tapa tuoda mitään ajatusta esiin.
 
"vieras"
Lasten metelöinti tai riitely voi olla hyvin stressaavaa ulkopuolisesta. Tällaisessa tilanteessa voi kärsivällisyys loppua ja tulee antaneeksi käskyjä, vaikka kasvatus ei tietenkään ulkopuolisten asia olekaan.
 
......
Oon huomannu että esim pk:ssa juuri nuo lapsettomat "pimut" osaavat kurinpidon paremmin ku lapselliset.

Ei mua haittaisi, ja jos haittaisi niin sanoisin asiasta suoraan.

10-vuoden äitiys ja elämänkokemus ei anna minkäänlaisia valmiuksia kurinpidolle. Olet jäävi sanomaan, kuinka pahoin lapsesi sinua kuljettaa kuin pässiä narussa.
 
Mitä se haittaakaan?

Esikoiseni kummit on molemmat parikymppisiä lapsettomisia pimatsuja, mutta kyllä heiltä löytyy molemmilta ymmärystä lasten kanssa olemiseen ja molemmat osaavat kyllä tarvittaessa myös käskeä. Niin kuin vaikka pesemään käsiä, istumaan nätisti ruokapöydässä, olemaan kiljumatta sisällä, ottamaan toisetkin huomioon jne.

Joskus olen sanonut väliin, että meillä toimitaan näin tai että nyt saa tehdä noin. Ei ole iso juttu sanoa äitinä se viimeinen sana JOS se on tarpeen. Yleensä ei kyllä ole.

Moni lapseton voi tietysti olla pätijä myös, mutta veikkaan monen äidin kokevan toisen puuttumksen pahana; astutaan muka varpaille tai luullaan toisen luulevan itsestään jotain. Itsetuntokysymys varmaan -äitien siis.
 
  • Tykkää
Reactions: __Maarit__
"memmu"
Mitä se haittaakaan?

Esikoiseni kummit on molemmat parikymppisiä lapsettomisia pimatsuja, mutta kyllä heiltä löytyy molemmilta ymmärystä lasten kanssa olemiseen ja molemmat osaavat kyllä tarvittaessa myös käskeä. Niin kuin vaikka pesemään käsiä, istumaan nätisti ruokapöydässä, olemaan kiljumatta sisällä, ottamaan toisetkin huomioon jne.

Joskus olen sanonut väliin, että meillä toimitaan näin tai että nyt saa tehdä noin. Ei ole iso juttu sanoa äitinä se viimeinen sana JOS se on tarpeen. Yleensä ei kyllä ole.

Moni lapseton voi tietysti olla pätijä myös, mutta veikkaan monen äidin kokevan toisen puuttumksen pahana; astutaan muka varpaille tai luullaan toisen luulevan itsestään jotain. Itsetuntokysymys varmaan -äitien siis.
no kuuleppa eipä ollut kyse siitä että tämä lapseton tuttu olisi komentanut lapsia,vaan hän komensi MINUA, käski minun toimia tavallaa xxx
 
"memmu"
Oon huomannu että esim pk:ssa juuri nuo lapsettomat "pimut" osaavat kurinpidon paremmin ku lapselliset.

Ei mua haittaisi, ja jos haittaisi niin sanoisin asiasta suoraan.

10-vuoden äitiys ja elämänkokemus ei anna minkäänlaisia valmiuksia kurinpidolle. Olet jäävi sanomaan, kuinka pahoin lapsesi sinua kuljettaa kuin pässiä narussa.
kuule mä en ole jäävi päättämään ITSE omien lasteni kasvatuksesta, kenenkään ei tartte tulal mun omaan kotiin käskemään mua toimimaan yhtään millään tavalla(sitä paitsi kaiken lisäksi oli vielä kyse sellaisesta asiasta että kukaan vanhempi ei ole niin tyhmä etteikö asiaa itse tietäisi).

minäkö saan tulla komentamaan sua sun omaan kotiin? enpä usko
 
"memmu"
[QUOTE="henni";29066352]Kuullostaa siltä että kenenkäön ei tarvitse ainakaan sinua neuvoa.
Tämän vuoksi totean vain että olet todella ärsyttävän oloinen.[/QUOTE]

kyse ei ollut neuvoista vaan käskystä. ymmärrätkö eron? ja ei 20v lapsettoman pimatsun ei tartte tulla mulle pätee asioista mistä ei mitään edes tiedä. jos se tekee musta ärsyttävän etten siedä että minua tullaan komentelee mun omassa kodissa,niin sitten olen ärsyttävää mielelläni :)
 
.......
[QUOTE="memmu";29066462]kuule mä en ole jäävi päättämään ITSE omien lasteni kasvatuksesta, kenenkään ei tartte tulal mun omaan kotiin käskemään mua toimimaan yhtään millään tavalla(sitä paitsi kaiken lisäksi oli vielä kyse sellaisesta asiasta että kukaan vanhempi ei ole niin tyhmä etteikö asiaa itse tietäisi).

minäkö saan tulla komentamaan sua sun omaan kotiin? enpä usko[/QUOTE]

Tuosta sun kirjoituksesta paistava asennevamma kyllä kertoo enemmän ku tuhat sanaa. Mä en oo mitenkään vihamielisesti sulle kirjoittanut, koitappa rauhoittua.
 
"memmu"
[QUOTE="vieras";29066300]"ite ollu 10vuotta äiti ja pikkusen enempi muutenki elämän kokemusta"

Antaa hyvät mahdollisuudet parempiin tietoihin ja viisauteen, mutta ei varsinaisesti ole mikään 100% tae mistään. Tiedät varmaan itsekin sen.

Suora komentelu ei koskaan ole oikein hyvän tavan mukaista, oli lapsia tai ei. Tässäkin kommentoinnissa olisi enemmän antia jos tietäisi, mistä oli kyse. Lapsi halusi karkkia, kielsit, lapsi alkoi itkeä, annoit periksi, ja kaveri komensi olemaan antamatta periksi? Tuskinpa oli tästä kyse. Ymmärtänet kuitenkin, että asiallakin on siis väliä. Mites sitten tuo, että jos tiedät jo asian... miten sitten ystäväsi sai toimistasi sen kuvan että et tiedä?

No, kuten sanottua, komentelu on melko kömpelö ja huono tapa tuoda mitään ajatusta esiin.[/QUOTE]




minusta kenelläkään ei vain ole oikeutta tulla käskemään ketään kun on itse kylässä. asia kun ei hänelle millään tavalla kuulu.

jos kiellän karkit lapselta kun on iltapala-aika miulle ei tuota ongelmia pysyä kiellon takana,ymmärrän toki näkökulmasi.
 
"memmu"
Tuosta sun kirjoituksesta paistava asennevamma kyllä kertoo enemmän ku tuhat sanaa. Mä en oo mitenkään vihamielisesti sulle kirjoittanut, koitappa rauhoittua.
no sähän voit toki tulkita asiat miten tahrot,mutta muista kuitenkin että aina ne omat tulkinnat ei ole oikeita. katoppa nytte sä haukut mua asennevammaiseksi,vaikka olen vain ilmaissut sen että minusta kellään ei ole oikeutta tulla käskemään mua mun omaan kotiini,ja tarkoitus oli saada sut ajattelemaan kuinka paljon itse siitä tykkäisit. minä en usko että kukaan sitä hyväksyisi. eikä mun tartte sitä oikeastaan hyväksyä,tää on kuitenki mun kotini.
 
En hermostuisi. Onhan niillä lapsettomillakin käsittääkseni aivot päässä ja he saattavat jopa tarjota uusia näkökulmia asioihin
Itsestäänselvyyksiä kuunnellessani saattaisin olla tosin hieman huvittunut.
 
"vieraana"
Kyllä mua on joskus ottanut päähän lapsettoman ihmisen käskevät neuvot erityislapsen kasvatuksessa, ottaen huomioon että tällä ihmisellä ei ole mitään kokemusta lasten kasvatuksesta tai edes muuten lasten kanssa olemisesta, saati erityislapsista. Autisti ei vaan pelitä ihan samoin kuin muut lapset.... tai aikuisen logiikka.
 

Yhteistyössä