Tyhmiä kysymyksiä työelämästä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En ole siis vielä lasten saannin jälkeen ollut kunnolla työelämässä, korona-aika meni vauvataaperoaikana kotona ja nyt opiskelua, jotain satunnaisia keikkoja ollut. Eli toisella lapsella nepsyhaasteita, ja niihin liittyviä käyntejä tulee kaikenlaisia. Miten olette saaneet töissä sovittua jos on paljon lapsiin liittyviä menoja, fysioterapiaa, toimintaterapiaa, puheterapiaa, palautekeskusteluja, vasukeskusteluja, neuvolaa, hammashoitoa, lääkärikäyntiä ym? Tohon päälle vielä normaalit flunssat, mahataudit ja omat migreenit. Jos näitä tulee säännöllisesti viikoittain tai parikin niin ei varmaan ole kovin mielissään työnantaja. Jos käynti on aamulla tai iltapäivästä niin silloin tietysti ehtii joksikin aikaa mutta onko se osapäivä siitä palkatonta ja onko joku raja miten paljon näitä voi olla ennen kuin tulee kenkää? Aina ei voi itse vaikuttaa vaan tulee aika keskellä päivää. Lisäksi olen huomannut että kodinkoneiden huolto ym asiat on yleensä sovittavissa vain päivällä ja itse on oltava kotona, noita nyt ei montaa vuodessa ole mutta mitä tossa voi sanoa työnantajalle jos lomapäiviä ei ole ehtinyt kertyä, mulle tulee tiskikonehuolto ja pitää saada vapaata?
 
vierailija
Riippuu paljon työnantajasta.
Meillä omat sairaslomat palkallisia ja lapsen sairauden takia hoitovapaa oli myös. Omat sairaudet hoitanut työterveyshuolto.
Jos on lapsen menoja, olen päässyt niihin ja mies myös.
Työtunnit on pitänyt suorittaa takaisin. Vuosilomapäiviä ollaan myös jouduttu käyttämään.
Jos ei ole vuosilomapäiviä, pitää varmaan ottaa palkatonta.
Jos on taloudellisesti mahdollista, ehkä 80 % työaika helpottaisi työhön paluuta ja lapsen menojen yhteensovittamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja ruuttis
vierailija
Riippuu paljon työnantajasta.
Meillä omat sairaslomat palkallisia ja lapsen sairauden takia hoitovapaa oli myös. Omat sairaudet hoitanut työterveyshuolto.
Jos on lapsen menoja, olen päässyt niihin ja mies myös.
Työtunnit on pitänyt suorittaa takaisin. Vuosilomapäiviä ollaan myös jouduttu käyttämään.
Jos ei ole vuosilomapäiviä, pitää varmaan ottaa palkatonta.
Jos on taloudellisesti mahdollista, ehkä 80 % työaika helpottaisi työhön paluuta ja lapsen menojen yhteensovittamista.
ohhoh👀

 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Saikut ovat saikkuja ja muut asiat pitää sopia. Jos pakollisia menoja, niin eipä se auta kuin olla itse aktiivinen ja etupainotteisesti liikkeellä ehdottamassa ratkaisuja pomolle/työvuoroja suunnittelevalle. Alasta ja duunista riippuu minkälaisia joustomahdollisuuksia on. Helpointahan se on, jos on sellainen työ jonka voi tehdä koska tahansa missä tahansa, mutta jos duuni vaatii läsnäoloa tiettyyn aikaan, niin eipä siinä auta kuin toivoa, että saa pitää vastiketunteja, pekkasia tai palkatonta vapaata kun on tarvis. Työnantajalla ei yleensä ole velvollisuutta antaa aikaa omiin menoihin.
 
vierailija
Saikut ovat saikkuja ja muut asiat pitää sopia. Jos pakollisia menoja, niin eipä se auta kuin olla itse aktiivinen ja etupainotteisesti liikkeellä ehdottamassa ratkaisuja pomolle/työvuoroja suunnittelevalle. Alasta ja duunista riippuu minkälaisia joustomahdollisuuksia on. Helpointahan se on, jos on sellainen työ jonka voi tehdä koska tahansa missä tahansa, mutta jos duuni vaatii läsnäoloa tiettyyn aikaan, niin eipä siinä auta kuin toivoa, että saa pitää vastiketunteja, pekkasia tai palkatonta vapaata kun on tarvis. Työnantajalla ei yleensä ole velvollisuutta antaa aikaa omiin menoihin.
Eikö nuo lapsen menot mene "pakottavan perhesyyn" piikkiin, vastikään oli joku uutinen kun työnantajalla oli ollut ongelma kun jonkun oli pitänyt viedä lapsi hammaslääkäriin
 
vierailija
Eikö nuo lapsen menot mene "pakottavan perhesyyn" piikkiin, vastikään oli joku uutinen kun työnantajalla oli ollut ongelma kun jonkun oli pitänyt viedä lapsi hammaslääkäriin
Riippuu menosta. Peruslähtökohta on se, että lapsen menon pitäisi olla sellainen, joka olisi aikuiselle itselleenkin sallittu poissaolo. Toki eri työehtosopimuksissa on erilaisia pykäliä ja eri työpaikoilla erilaisia käytäntöjä.
 
vierailija
Palkatonta vapaata ja henkilökohtaiset syyt
Jep. On eri asia, että on oikeus saada vapaata kuin että on oikeus saada palkallista vapaata. Moni ihminen ei ymmärrä sitä eroa. Sekin on kuitenkin suuri etu, että saa luvalla hoitaa asioitaan työajalla, vaikka siitä ei palkkaa maksetakaan. On olemassa myös työpaikkoja ja -tehtäviä, joista ei voi poistua edes hyvän syyn takia.
 

Yhteistyössä