Tyhmä kysymys auton moottoriöljystä..

  • Viestiketjun aloittaja hippeli
  • Ensimmäinen viesti
hippeli
Juu, kortti on ollut viikon ja auto 3 päivää eikä oikein ketään keltä kysyä tyhmyyksiä..
Eli mistä tiedän, millaista öljyä tuohon autoon pitää sitten lisätä, jos sellainen tarve tulee. ei ole hajuakaan mitä öljyä siihen on laitettu ennen. auto on vm-94.
auttakaa nyt naista mäessä:)
 
-Jonttu-
Täällä voi paikallisista varaosaliikkeistä kysyä ihan sitä halvintakin öljyä. Noin vanhaan autoon ei sinällään ole väliä, laittaako kalliimpaa vai halvempaa öljyä, jos se muuten on oikeaa laatua.
 
hippeli
kiitos avusta!

Tuli vielä mieleeni, osaisiko joku sanoa mistä löytäisin tiedon siitä paljonko rengaspaineet kuuluu olla. autossa ei ole minkäänlaista käsikirjaa tms. mistä katsoa.
 
Zoe-F
Itte käytän 10w40:stä, mutta todennäkösesti moottoritilassa on jossakin tarra, mitä öljyä on laitettu joskus. Myös ohjekirjasta voi löytyä, mulla on sellainen iso taulukko, missä on mikä öljy käy mihinkin vuoden aikaan yms.

Oikeat rengaspaineet löytyy mahdollisest bensatankin läpän takaa/ohjekirjasta/kuskin oven tolpasta. Myös renkaissa itsessään, ilmoitettu usein pascaleina. 100kPa=1bar
 
Wide
Meillä on ainakin edessä 2,2 bar ja takana 2,5 bar(kiloa).
Isohko auto kyseessä.
Pienemmässä 2 bar edessä ja takana 2,2.
Riippuu myös onko auto täydes lastissa vai ajatko yksin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hippeli:
kiitos avusta!

Tuli vielä mieleeni, osaisiko joku sanoa mistä löytäisin tiedon siitä paljonko rengaspaineet kuuluu olla. autossa ei ole minkäänlaista käsikirjaa tms. mistä katsoa.
Kurkkaapa kuskin oven sivusta, josko olis tarraa.
 
BB Virtanen
Hyvä tapa saada auto "omaksi ja haltuun" on vaihtaa/vaihdattaa siihen öljyt, ellet tiedä auton historiaa niin tarkasti. Öljynvaihtoja tekevät monet pikkufirmat pikatyönä. Öljyksi käy melkein mikä hyvänsä täyssynteettinen (=nykyaikainen) moottoriöljy mutta itse en ostaisi Hessumobiilin, Hong Kongin tai Bilteman jne. nimetöntä öljyä. Shellin edullisimmat öljyt, Teboilin jne. käyvät hyvin, ne saat lähimmästä autotarvikeliikkeestä tai sopivasta marketista mutta vertaile hintoja. Muista vaihtaa myös öljynsuodatin (autotarvikeliikkeestä)!

Sitten ota tavaksi vaihtaa öljy säännöllisesti. Hyvä öljynvaihtoväli on 15000 km tai, joidenkin suositusten mukaan, kerran vuodessa mutta lyömätön muistisääntö vanhassa autossa, jolla ei ajeta paljoa, on vaihtaa aina tasakymmenintuhansin. Eli vaihda nyt ja aja, kunnes seuraava kymppitonni tulee täyteen, ellei se ole ihan 3000 km päässä, silloin voit surutta ajaa 13000 km.

Samalla kun käyt autotarvikeliikkeessä, osta ilmansuodatin ja vaihda se. Työkaluja ei yleensä edes tarvita mutta jos teetät öljynvaihdon, pyydä että kiltti huoltomies tekee ilmansuodattimen vaihdon samalla. Ilmansuodatin vaihdetaan ehkä 30000 km välein. Ja kun nyt olet huoltomiehen kanssa puheissa, sytytystulpat kannattaisi tarkistaa tai mieluummin samantien vaihtaa, niilläkin ajaa taas 30000-60000 km autosta riippuen. Ja jälleen autotarvikeliikkeestä nekin. Ilmansuodattimen ja tulppien vaihtotyö ei saa maksaa paljoa, ja osat hankit itse.

Teetät autoosi mitä tahansa, tutustu huoltoliikkeen tuntiveloitukseen, erot ovat valtavia. Maakunnassa arvostettu ammattiliike tekee 55 e / h ja monet huoltoasemat ja vastaavat pikkuliikkeet varmasti halvemmalla. Kaupungissa yksikin huoltoliike veloittaa 76 e / h ja Volvon merkkiliike 96 e / h, näistä kannattaa pysyä poissa ellei ole ihan pakko.

Hyviä kilometrejä äläkä epäröi kysyä asioita, mistä et ole ihan varma! Me enemmän ajaneet yritämme herrasmiehinä neuvoa parhaamme mukaan.

 
Öljynvaihto kannattaa tosiaan tehdä mutta kaikkiin autoihin ei käy ihan mikä tahansa öljy. Autonvalmistaja määrittelee moottorille sopivan öljyn ja joskus mulla oli -94 Mondeo ja siihen ei valmistaja suositellut kuin tasan yhtä öljylaatua.

Useimmiten syynä ovat moottorin hydrauliset venttiilinnostimet.
Jos öljy on liian "litkua", ei venttiilit aukea suunnitellusti jolloin moottorin teho laskee ja lisäksi lisääntyneen välyksen takia nostimet pitävät ylimääräistä ääntä.
Jos öljy on liian paksua, voi venttiili jäädä ns "kantamaan" joka voi aiheuttaa käynnistysongelmia ja ihan konkreettisia vaurioita.

Eli otetaanpa ensin selvää mitä öljyä valmistaja suosittelee.

 
"Pera"
Öljynvaihto on melkoisen turhaa hommaa. Satatuhatta menee helposti samoilla öljyillä. Kunhan nyt vilkaisee tikkua ajoittain että öljyä on.
Meidän Nissanissa tulee kohta 300t täyteen ja oiskohan kaksi tai kolme kertaa öljyt vaihdettu.
 

Yhteistyössä