Tyhmä kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jonna

Vieras
Nyt tulee kyllä tyhmä kysymys, mutta kun esikoista odotellaan niin monessa asiassa on ihan ummikko.
Tarviiko pieni vauva sänkyyn peiton? Oon miettinyt jos se esim. yöllä laittaakin sitä suuhun ja tukehtuu..
Kertokaahan kokeneemmat äipät.

Meidän vauvalla on ollut ihan syntymästään saakka peitto sängyssään ja sen alla se tuolla nytkin päikkäreitä uinailee. Äitiyspakkauksessa tulee hyvä peitto mukana. Meillä ainakin on pärjätty sillä yhdellä ja lakanoita aina vaan vaihdetaan.

Ihan pienenä vauva ei oikeastaan peittoa paljon liikutellut, mitä nyt joskus löytyi kokonaan peiton alta. Tuntui sillä happi kulkevan silti. Nykyisin peitto on milloin missäkin ja vauva pyörittelee sitä yöllä mielensä mukaan. Mut tuosta pelostasi, et vauva laittaa peittoa suuhun, niin enpä usko noin käyvän. Voihan se vauva imeksiä vähän peiton kulmaa, mut eikös happi kulje vielä nenän kautta sittenkin. En ole ainakaan koskaan kuullut, et kenenkään vauva olis peittoon tukehtunut ja eikös nuo vauvat lie nukkuneet peitoissa iät ja ajat.

Tottakai tarvitsee,vastasyntydein lämmönsäätely on vasta haussa.En ole minäkään koskaan kuullut et vauva ois peittoon tukehtunu.Paljon olen vauvoja omieni lisäksi hoidellu.

Vauva tarvii peiton kuten edellä kirjoteltiin. Vasta syntyneen voi ""käärästä"" peittoon, se voi tuoda turvallisuuden tunnetta. Esikoiseni oli aika itkuinen ja mummo opetti, että käärihän peiton mutkaan.

Ostin vauvalleni peiton (täkki) ja se on siis niin paksu, että käyttämättä jäänyt näin kesävauvalla. Olen käyttänyt ohuempia peittoja.

Liian painavan ja suuren peiton alla ei saa vauvaa nukuttaa.

Meillä käytetään näin kesäisin vauvan 3kk, peittona pelkkää pussilakanaa kun on niin kuuma tämä mein asunto vaikka ikkunat auki. Vaavilla on päällä vaippa, t-paita ja sukat. Yöllä pyörii niin et lakana on mis sattuu! Syksyllä otetaan taas pakkauksen peitto pussilakanan sisälle. Tää meidän vaavi ei nuku jos on yhtään liian lämmin.

Ainakin meillä kaksostyttöni (nyt n. 3,5kk) nukkuvat usein kädet ylhäällä, jolloin niitä liikuteltaessa peitto jää käsien alle. Eivät koskaan ole vetäneet peittoa päänyli tai suuhun. Heräävät yöllä syömään yleensä kerran-kaksi niin siinähän samalla näkee miten peitto on. Niin ja kesällä piti tietysti potkia kevyt harsopeitto pois kovilla helteillä ;)

Suosittelen hankkimaan unipussin, meidän tyttö nukkuu niissä aina, eikä tarvitse huolehtiä, että jää ilman peitoa yöllä tai tukehtuu siihen. Olen hankkinut unipussit ""Mollavauvasta"", ne kokoa 86, joten aika pitkä käyttöaika ja edullisia ovat. Meillä on kaksi kappaletta- kevyempi kesäksi ja paksumpi . Käy katsomassa internet-sivuilla www.mollavauva.fi, olen ainakin itse hyvin tyytyväinen

Yhteistyössä