Tyhmä kysymys vauvan talvipukeutumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helmiäinen

Jäsen
28.03.2005
851
0
16
Saako vastasyntyneelle mistään toppahattuja? Vai riittääkö tavallinen trikoinen hattu toppahaalarin hupun kanssa? Harvoin kuitenkaan tuntuvat olevan kovin "istuvia" nuo huput.

Mitä olette itse laittaneet vastasyntyneen päähän pakkasilla?

Ainakin lindexillä,hennesissä ja kappahlissa on pienille vaatteita,vissiin kaikissa koosta 44cm alkaen. Ja mieluummin villainen tai silkkinen kypärämyssy alle ja sit toppalakki tai joku villapipo päälle! Trikoossa on monesti keinokuituja jotka tekee myssystä kylmän. Villainen hengittää parhaiten ja pitää pään kuivana ja lämpimänä! =) Ja hanki tarpeeksi pieni hattu ettei ole liian iso. liian suuresta ei ole mitään hyötyä (varsinkaan jo rattaissa istuvalle) kun tuuli pääsee pipon ja pään väliin!!

Lähinnä mietinkin kun en ole missään vastasyntyneen kokoja nähnyt paksummissa hatuissa. Ja kuinka kuuma taas tulee vaunuissa maatessa jos päässä esim. kypärälakki, toppalakki, talvihaalarin huppu, makuupussissa, lämpimässä tiiviissä pehmeässä kantokopassa.

Mutta pitääpä siis Lindexiltä katsella, kiitos vinkistä!
(ja lisää otetaan vastaan)

Meille ostettiin toppahattu sellaisesta liikkeestä missä myytiin vauvojen- ja lastenvaatteita. Meille riitti toppahattu ja toppahaalarinhuppu. Se onko vielä kaupoissa toppapipoja voi olla sit toinen kysymys, mut kyl niitä tulee.

Meillä käytettiin marrasvauvalla vaan villamyssyä ja siihen päälle huppu, joko makuupussin tai toppapuvun. Vauvahan on tuulelta suojassa vaunun kopassa joten mun mielestä toppalakki ei ollut tarpeellinen, pikemminkin huono vauvan päässä koska vauvahan makaa koko ajan joten tuntui että se painaa pään pahaan asentoon.

Meillä oli sekä fleesehattu että villamyssy. Fleesehattu oli ihan vauvakokoa ja löytyi muistaakseni lindexiltä. Villamyssyä en löytänyt mieleistä, joten neuloin itse. Semmonen pipo-mallinen, johon laitoin myös korvaläpät ja nauhat leuan alle ja tupsu.
Siellä vaunuissa sen kaiken muun vanun keskellä tarkeni ihan hyvin. Toppahatun ajattelin olevan liian paksu, äp:n hattu oli liian iso.

Itse suosiin kerrospukeutumista tässäkin asiassa. Ruskovillan villakypärämyssy haalarin hupun kanssa riittää tuulettomalla talvisäällä melko pitkälle, kun vauva on suojaisissa vaunuissa. Kypärämyssyn päälle voi laittaa vaikka fleecelakin tai itse neulotun pipon kun on kylmempää.

Itsekään en halua fleeceä suoraan iholle, koska se hiostaa, ja toppalakki taas menee helposti vinoon kun vauva pyörittää päätä maatessaan, silloin on korva äkkiä paljaana. Ruskovillan kypärämyssy tuntuu ihanalta ihoa vasten, hengittää, eikä tunnu kylmältä tai märältä jos niska hikoaa hiukan. Suosittelen!

Yhteistyössä