Tyhä kysymys alkurakauden ultrasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti66
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti66

Vieras
Tyhmä kysymys, mutta kuitenkin?
Miksi niin moni menee ultraan heti kun tietää olevansa raskaana? Jos kerta lapsen sydänäänet eivät näy heti raskauden alussa,yleensä?
Ja sitten ollaan huolesta kipeänä,kun mitään varmaa ei saa tietää tutkalla.
Minulle sanoi terkkari n. 8rv,että ei siellä vielä mitään varmaa näy,täytyy odotella vielä, kun epäilin itse ,että raskauteni ei mene oikein.
Joten jo kolmesti olen saanut keskenmenotuomion rv.9-15.

Hei!

Minä menin sen takia, että takana oli yksi kohdun ulkoinen raskaus ja halusin heti varmistuksen että raskaus on oikeassa paikassa. Kävin ultrassa rv 6 jolloin jo näkyy yleensä alkeellinen sykekin. Näin siis voi varmistaa myös sen onko kyseessä tuulimunaraskaus vai ei. Toki tiesin että raskauden jatkumisesta ei vielä ollut tuossa vaiheessa mitään takeita, mutta sainpahan ainakin nuo edellä mainitut asiat selville.

Minulla takana tuon kohdun ulkoisen raskauden lisäksi myös kaksi keskenmenoa ja nyt rv 21 asti edennyt raskaus.

menin sen takia että varmistin ettei ole kohdun ulkoinen raskaus.neuvolasta näin myös neuvottiin mua ihan oman itteni takia,ettei tarvii miettii asiaa.mulle kun sanottiin vuosia sitten etten voi saada luomuna lapsia....

Hei, sama täällä, menin todella varhaiseen alkuraskauden ultraan, koska oli kovia vihlontoja oikean munasarjan kohdalla ja epäilin kohdun ulkopuolista. Sikiötä tai sydämensykkeitä ei näkynyt, mutta todettiin kuitenkin sikiöpussi ultrassa kohdun sisällä. Keskenmenosta tai tuulimunaraskaudesta ei vielä tuossa vaiheessa voi sanoa mitään, mutta sulkee se pois kuitenkin kohdunulkopuolisen raskauden. Eli mielestäni ihan hyvä syy, varsinkin jos sillä saa mielirauhan odotuksen alkuun ;)

...eli minulta juuri leikattiin toinen revennyt munanjohdin kohdunulkoien jälkeen. Joten nyt minulla on enää yksi toimiva munasarja :-(
Jos vielä tulen raskaaksi niin käskettiin mennä juuri alkuraskauden ultraan tarkistamaan että on oikeassa paikassa vaikkei muuta siellä näkisikään. Muutoin vaarana että on taas väärässä paikassa ja menetän vielä toisenkin munasarjani...siihen loppuisi lapsenteko kokonaan.
En kyllä itsekään olisi kahden lapsen äitinä tätä ajatellut ennenkuin omalle kohdalle kolahti!

Minä menin ku neuvolasta ehdottivat sitä,loppukesällä oli keskeytynyt keskenmeno ja tietenkin nyt tää raskaus pelottaa hieman tollasen ikävän kokemuksen jälkeen.Niin, siis eilen kurkattiin massuun ja siellähän näkyi sentin verran elämää :heart:

Itselläni myös yksi keskenmeno viime kesältä takana( rv 9). Tässä nykyisessä raskaudessani (nyt rv14) halusin heti alkuunsa varmistaa, että sydän sykkii jne. Olisi ollut kamalaa odottaa rv 13 asti np-ultraan ja elää km-pelossa joka päivä. Alkuraskauden ultra helpotti hieman oloa, ja onneksi myös np-ultrassakin oli kaikki ok. Minulla ainakin on ainoastaan positiivisia kokemuksia alkuraskauden ultrasta!

En aikaisemmin minäkään ole nuita alkuraskauden ultria harrastanut (2 lasta). Mutta kolmannessa raskaudessa päätin mennä, kun epäilin km:a, joka sitten osoittauituikin todeksi. Viikkoja tuolloin 9 ja km tapahtunut 8:lla viikolla. Ja tästä seuraa kyllä taatusti se että jos vielä raskaudun niin taatusti menen ultraan, mutta koitan kyllä sinnitellä tuonne 8:lle viikolle, ellei taas aikaisemmin ilmene aihetta mennä.

Minäkin halusin käydä rv 8 ultraamassa tilanteen, että saan tietää jos kaikki ei ole hyvin. Ja kaikki ei ollut hyvin. Sykettä ei löytynyt, kasvu oli pysähtynyt n. päivää/paria ennen ultraa.
Tosin jos olisin käynyt jo edellisellä viikolla ultrassa, olisin saanut nähdä sykkeen, ja jos ei tuhruvuotoa olisi tullut kehityksen pysähtymisen aikoihin, luultavasti olisin huolestunut vasta parin viikon viiveellä raskausoireiden katoamista.

Tosin, nyt alkoi tuhrutteluvuoto pari päivää ennen ultraa, ja jotenkin aavistelin ettei kaikki ole ok. Edellisessä raskaudessa vaikkakin tuhrua tuli viikon verran aikaisessa vaiheessa, ja silti tuloksena reipas nyt parivuotias. Eli niin tai näin, eihän sitä koskaan varmaksi tiedä. Mutta edes saa väliaikaistietoa, se on jo hyvä mun mielenrauhan kannalta.

Meillä täällä kunta maksaa ainoastaan tuon alkuraskauden ultran ja siinä käydään yleisesti ennen rv 10. Yleensä varmaan just viikoilla 7-9. Itse kävin viikolla 7+2 ja sikiö ja syke näkyi. Mutta ultra tehdäänkin alakautta. Vatsan päältä ei tuossa vaiheessa varmaan saa vielä kovin hyvää kuvaa.

Mulla on nyt viikkoja 6+2. Olen menossa alkuraskauden ultraan viikon päästä. Olen saanut 5 vuotta sitten keskenmenon viikkoja oli n.10 ja nyt pelottaa kovasti. Haluan ainakin tarkistuttaa ettei ole kohdun ulkopuolinen ja että on ainakin vielä hengissä.

Mulla oli aikanaan keskenmeno. Sitten toista kertaa kun (n. 6. viikolla) tuli verta jonkin verran. Pelkäsin pahinta, joten halusin mennä heti asian tarkistamaan. No siellähän se sydämensyke näkyi ja sillä hetkellä ei merkkejä km:stä. Pian tuon jälkeen vuoto loppui ja meni onnellisesti loppuun asti. Ko. lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti pitäisi aina tarvittaessa päästä alkuraskauden ultraan, ettei tarvi kotona hermoilla ja pähkäillä miten on. Eli kyllä suosittelen, jos on mahdollisuus.

Yhteistyössä